Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Cymbaltan lopettamisesta? Vieroitusoireet kuulemma kamalat. Pelottaa lopettaa.

Vierailija
16.10.2009 |

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cymbalta, nimikin on ihan perseestä. Cymbalta, symbalta, olis ny edes keksineet sille jonkun vetävämmän nimen. Vaikka lahna. Lahnaa olen kuitenkin, nimestä huolimatta, syönyt reilun vuoden ja nyt aloitin lääkevieroituksen. Josta aiheesta puhun kokemuksen tuomalla syvällä rintaäänellä. Söin kuutisentoista vuotta bentsodiatsepiineja päivittäin (yllättäen). Alkumerkkinä taisi olla oxepam, josta sitten asianmukaisessa laitoksessa suoritetun vähennyksen jälkeen vaihdettiin Risolidiin. Jota meni sitten kauan. 10 mg kolmasti päivässä. No siitä sitten vierottauduin. Ja oli perseestä ja pitkään. Apukeinoina käytin mm. vertaistukiryhmiä, akupunktiota, terapiaa, liikuntaa, rentoutusharjoituksia, E-Epaa ja monenlaisia vitamiineja. Parisenkymmentä vuotta nyt syönyt erliaisia masennuslääkkeitä ja lakaa tuntua siltä että jos aion joskus lopettaa niin tänään on paras päivä. Hallelujaa!! ;-) Muttta ottia tuota apua olen saanut myös netistä tilaamistani aiheeseen liityvistä englannikielisistä kirjoista. Etsivä löytää (johtolangan). Nyt menee lahnaa 30mg toista päivää, aluksi pudotin 45mg, pudotus aina kahden viikon välein. Mihin teillä muuten on kiire? Tuokin tuntuu musta nopealta tahdilta. Jo oli omituinen olo tänään kun oikein kuulostelin, mutta sehän tässä yhtenä ongelmana on-liika kuulostelu. Joo ja toistakin masnnslääkettä käytän mirtatsapiini, jota nyt vähentelen samalla metodilla, kahden viikon välein. (vuorotellen kumpaakin lääkettä)Joo kyllä ne lääkkeet kriiseissä musta puoltaa paikkansa, jos ei muita keinoja selviytymiseen ole, mutta olisihan se hienoa selvitä ilman. Joskus selviää, joskus ei. P.s. Kysykää mitä vaan, annan vastauksen ja uskon siihen itsekin (valitettavasti)

-kalamies

Vierailija
22/85 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lääkkeen 120 mg lopetus ajettiin alas reilussa viikossa. Kun annos 30 mg alkoi nää älyttömät huimaus tunteet. 4 pv ilman lääkkeitä ja nyt kolmas pv uutta, Voxra. Edelleen olo on kuin pilvessä, liikkua pitää hitaasti ja jopa silmien nopeaa liikettä pitää varoa. Olen useampaan kertaan miettinyt että voinko töihin lähteä, mutta joka aamu sinne lähtenyt. Kaiken kaikkiaan Cymbalta ei ollut mulle sopiva, turrutti niin että oli kuin tapahtumia olisi katsonut tv ruudun takaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä te syötte tuollasta myrkkyä ja ksyihin,koukuttavaa "lääkettä"?

Tuohan on aivan järkyttävää mitä saa lukea.

Mulla ollut vuosikausia masennusta, järkyttäviä ahdistuksia ja pahaa oloa johtuen traumoistani mutta en ole syönyt lääkkeitä.

Olen kokeillut hiukan, pienissä määrin ja sekin jo vaikutti.

Oloon on aina joku syy. Olen päässyt selvyyteen ja purkanut sitä "lankakerää" jonka johdosta olen päässyt ahdistukseni ja masennukseni, niihin alkuperäisiin syihin mistä kaikki johtuu.

Ja vain käsittelemällä ne syyt tunteineen, ihminen selviää.

Lääkkeiden ottaminen on huijausta, oireiden peittelyä. Ja mulla ei ole mitään pikkujuttuja takana.

Samaa mieltä että lääkkeillä ei saada pysyvää ratkaisua masennukseen/ahdistukseen. Olen 22v nainen ja minulla diagnosoitu masennus ja PSTD eli postraumaattinen stressihäiriö (johtuen narsistisesta suhteesta, jota kesti reilut 3v + lapsuudenkokemuksista).

Olen PITKÄÄN yrittänyt hakea Kelan terapiaa, mutta tuntuu olevan aika mahdoton tehtävä päästä minnekään. Trauma- ja kriisiterapeutit ovat ylityöllistettyjä. Olen soitellut jopa toiselle puolelle suomea, jotta saisin jostakin apua, mutta ei. Lisäksi opiskelijan tuloilla muutaman kympin omavastuuosuudet ovat mahdottomia maksaa. Olen joutunut ottamaan ystäviltäni lainaa apua etsiessäni. Kunnan terapeutit ovat olleet vähän "no lopetas nyt tuo kiukuttelu" -asenteella, joten ei paljon apua sieltäkään. Pompottelua paikasta toiseen. En koe olevani mikään kiukuttelija. On niin syvä paha olo ja epätoivo, ettei elämä ehkä voitakaan.

Jossain vaiheessa annoin kuitenkin periksi ja suostuin lääkitykseen, vaikka olen ollut kovasti sitä vastaan. 3 vuotta olen syönyt nyt Cymbaltaa vaihtelevin annoksin. Nyt reilun vuoden olen vähentänyt annostusta 90mg:sta 30mg:aan. 30mg Mennyt ainakin puoli vuotta ja päätin että lääkkeen syönti saa nyt riittää. Kamalat vieroitusoireet tulivat. Huimauta, sähköiskujen kaltaisia tuntemuksia kropassa, oksettavaa oloa, mielialan rajua heittelyä, itkuisuutta, vihaisuutta, aivan lamaannuttavaa väsymystä ja toivottomuutta..

Kyllä on Suomessa mielenterveyden hoitaminen, kuten moni muukin asia aivan retuperällä.. Pilleripurkkia tuputetaan kaksin käsin, mutta kun haluaisi kunnon terapiaan selvittelemään ahdistuksen/masennuksen varsinaisia aiheuttajia, niin eipäs onnistukaan. Joskus tuntuu että olisi helpointa vaan luovuttaa, mutta aion silti jatkaa taistelua.

Vierailija
24/85 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan, olen syönyt masennuslääkkeitä viimeiset parikymmentä vuotta välillä merkki on vaihtunut ja annostus samoin. Vittumaisinta mitä olen tehnyt oli kuitenkin bentsolääkityksen lopettaminen, söin kuutisentoista vuotta päivittäin, ihan kunnon annoksin. (juu, tiedän, se ei ole masennuslääke, kaikille kanssakotifarmakologeille ja addikteille tiedoksi)

Nyt olen, YHTEISTYÖSSÄ LÄÄKÄRIN KANSSA, vähentämässä Cymbaltaa. Annos oli 60mg, nyt olen syönyt viikon verran 30Mg annoksella. Eipä juuri mitään ole tapahtunut, ehkä pientä päänsärkyä, tiedä mistä johtui, parina päivänä.

Pakko sanoa etten jaksanut lukea koko threadia mutta sen olen useampia vieroituksia ja lisäyksiä ja alotuksia ja lopetuksia kokeneena oppinut tajuamaan että ongelma (kuten vieroitusoireet) kasvaa jos keskittyy siihen. Parempi keskittyä ratkaisuun. Mikä se kullakin sitten onkin. Ulkona on komea pakkasilma, taloukriisi pahimmillaan? ja vaikka mitä muuta. Kannattako tässä miettiä omiaan, mitä jos keskittyisi vaikka muihin? Ei ole aikaa loputtomiin pyöriskellä vieroituksissa, jos ei pysty lopettamaan, sitten ei pysty. Entä sitten?

Vierailija
25/85 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Siis niin kamalat oireet että ajattelin kohta lähtee henki. Vapina on kova, raju hikoilu, sydän muljahtelee, jalat ei pidä, en pysty kävelemään, joka paikkaan sattuu ja särkee. Olo on sietämätön. En ikänä enää käytä !!!!!!!!!!!!!

Vierailija
26/85 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettamassa cymbaltaa 4 vuoden käytön jälkeen. Annokseni on ollut koko ajan 60 mg, paitsi viime keväästä 30 mg. Sain puolitettua lääkeen suhteellisen helposti, pari päivää sähköiskuja ja huimausta. Nyt olen lopettamassa kokonaan lääkitystä 30mg alas. Toissapäivänä aloitin siten, että otan vaan joka toinen päivä 30mg. Aion lopettaa lääkkeen mahdollisimman hitaasti, eikä tässä mikään kiire olekaan, mutta helvetti kun pelottaa nämä vieroitusoireet! Eilen kun en ottanut lääkettä, maha oli sekaisin, huimasi, oksetti etc. Mun oli pakko olla tänään pois töistä oireiden takia, kun otin napin taas tänään niin olo helpotti. Huomenna taas ilman hehhehee. Pelottaa kuinka kauan tää kestää, en mä voi joka toinen päivä olla pois töistä..

Vierailija
27/85 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vierotin itseni omalla luvalla Seroquel 400mg lääkkeestä.

Vaikeaa oli, mutta elossa selvisin.

Joten jos neuroleptistä onnistuu irroutautumaan tuosta vaan, niin uskoisin, että C:stä vierotus on lastenleikkiä.

E-Epa on todella hyvä apu vierotuksessa.

Vierailija
28/85 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin Cymbaltaa (60 mg) kolmisen kuukautta. Ei minulla mitään erityisiä mielenterveyden ongelmia ole ollut, mutta kaksi äkillistä tapahtumaa ja menetystä henkilökohtaisessa elämässä samaan aikaan vetivät jalat alta, enkä meinannnut millään jaksaa yhtään mitään.

Lääkäri sanoi, etteivät nämä mitään onnellisuuspillereitä ole, eivätkä olleetkaan. Masentunut sai olla ihan rauhassa jos niin halusi. Mutta ainakin ne vetivät ylös sängyn pohjalta ja aktiiviseksi jatkamaan elämää, mikä kai niiden vaikutus oikeasti onkin.

Sivuvaikutukset alussa olivat aivan hirveät. Mielialan vaihteluja ja itsetuhoisia ajatuksia. Sitten tulivat kammottavat virtsaamisvaikeudet. Seksuaalinen halu meni täysin. Viimeisenä näkökyky heikkeni niin ettei halpishalleista meinannut löytyä tarpeeksi vahvoja lukulaseja. Oireita kesti nelisen viikkoa, sitten ne helpottivat.

Elämä ja olo alkoivat kuukauden jälkeen tuntua aika normaalilta, mutta jotenkin tietoisuus lääkkeen vaikutuksesta häiritsi aina taustalla.

Sain kriisini käsiteltyä, ja pari viikkoa sitten lopetin Cymbaltan ottamisen kerralla kokonaan. Mitään erityisiä vieroitusoireita en ole kokenut, en oikeastaan yhtään mitään. Vatsa tuntui olevan alussa hiukan kuralla, ja epäilen, että lääkkeen lopettamisella oli siinä osuutensa.

Ainakin minä selvisin lääkkeestä, mutta erityisesti lääkkeen avulla. Hyvä lääke se on haitoistaan huolimatta.

Vierailija
29/85 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän kans päästä eroon ja olo on kaamee...huimausta, pahoinvointia, olo kuin kännissä ja sähköiskut on inhottavia...yötkin menee huonosti painakaosissa... taidan jatkaa ainakin tota melatoniinia yöksi sen aikaa että pääsen eroon cymbaltasta...olen lomamatkalla ja umohdin melatoniinin kotiin.... mulla myös puolitettiin annos, eokä se tuonit oireita....mit paro päivää kun nyt olin ottamatta, ninn hurja olo....yritän nyt siten että otan jona toinen pv.....fibro oireet varmaan kyllä taas palaa....

Vierailija
30/85 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöunethan se vie. Valvoin neljä vuorokautta, eikä senjälkeenkään ole uni ollut kuin pari tuntia kerrallaan. nyt nukahtamislääkettä, joka ei vaikuta. Paska lääke ainakin mulle. Muuten olo parani kun lopetin.

Vierailija
31/85 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cynbaltan vieroitus oireet ovat kasvojen puutuminen,tasapainon heittely,näön sumeneminen ja ihan kuin kävelisi pmpulin päällä.Oireet kestävät noin viikon verran lopettamisesta.Itse olen syönyt lääkettä serogueli prolongin täsmälääkityksenä nyt olen ollut 2 vkoa ilman cynbaltaa,söin sitä 9 vuotta.Paras tapa välttää vieroitus käymällä suihkussa useasti päivisin ja ulkoilu.

Vierailija
32/85 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei
päänsärky on kamalaa.kestänyt viikon.oksettaa.ei voi olla kauan ylhäällä.menee voimat jaloista.ei ruokahalua.pakotan itsen syömään hedelmiä ja vihanneksia ja juon reippaasti vettä...nivelet ja lihakset kuin kamalassa rääkissä.Minulla luuydinsyöpä johon lääke aloitettiin kuusi kk.sitten.kipukokemukseen auttoi.mutta muu elämä alkoi olla ihan samantekevää.intiimi elämämme meni tappeluksi.nukuin melkein koko vuorokauden ympäri ja joka päivä näin.lihosin äkkiä viisi kiloa.kova kuume nousi eilen.nyt alentunut.hirveätä kerrassaan.mutta läpi menen...

Vierailija
33/85 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut minkäänlaisia vierotusohjeita, kun lopetin Cymbaltan käytön. Eiköhän se ole aika yksilöllistä, miten kukin kokee jonkun lääkkeen lopettamisen.

Kronblom

Vierailija
34/85 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vaan muutaman kuukauden 60mg cymbaltaa ja lopetin reilussa viikosssa loput 30mg.6 päivää ilman ja aivan järkyttävää heitehuimausta ja kihelmöintiä. katseen ku kääntää ni vastakkaista puolta alkaa kihelmöimää ja tasapaino heittää.
Onko mittää helpotusta vieroitusoireisiin?

Vierailija
35/85 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa kyllä koville, painoa tuli paris viikos 3.5 kg ja koko ajan piti syödä. Neljä viikkoa takana Cympaltan lopetuksesta ja nyt on toinen päivä kun huomaan että alan olla normaali.

Vai muistaako ja tietääkö sitä mikä onnormaalia kun 2 vuotta on syönyt tuota lääkettä.

Vierailija
36/85 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin lääkettä pari vuotta hermokipuun, nyt olen kesällä lopettellut lääkettä. Olen ollut nyt 5 pv kokonaan ilman. Eilen alkoi omituinen heijaaminen, tarkennus ei ikäänkuin pysy silmien liikkeiden mukana. Väsyttää ja on nuutunut olo. Mutta seksi maistuu pitkästä aikaa, ihan kuin ois tunto palannut takasin sinnekkin :)

Vierailija
37/85 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähentäminen. Oon ollu herkkä ko. lääkkeelle ja oireita on ollut koko 2 vuotta minkä olen käyttänyt. Ihmettelin mikä tässä on kun oksettaa niin kummasti ja päähän koskee. :o) Mut oon ehkä siitä poikkeuksellinen että henkisesti kestän nää sivuoireet.. Saas nähdä miten käy.

Vierailija
38/85 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin Cymbaltan kaksi viikkoa sitten ja sietämättömät vieroitusoireet jatkuvat. Huimaa heti aamusta, oksettaa, pääkipeä, silmät "harittavat", tasapaino on heikko, ripulia,lihakset kipeät, poissaolon ja hulluksi tulemisen tunnetta ja keskittymishäiriöitä. Siis kaikki oireet, mitä ikinä on raportoitu.

Vien tämän loppuun vaikka henki menisi. Hirvittävä hermomyrkky on ollut 3 v. käytössäni.Voisiko joku asiantuntija kommentoida.

Vierailija
39/85 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai teettekö ohjeen mukaisen vähittäisen lopettamisen?

Itse lopetin Cymbaltan käytön ottamalla ensin hoitoannoksen 60 mg vain joka toinen päivä, sitten vaihdoin sen 30 mg kapseliin ja sitäkin tiputtelin pikku hiljaa pois.

Ei mitään vieroitusoireita.

Söin Cymbaltaa pari vuotta, olin reilun vuoden tauolla ja nyt olen aloittanut uudelleen kun oireet palasivat. On kyllä maailman PARAS lääke. Lisäplussana se, että siinä kun moni muu mielialalääke lihottaa, Cymbalta toimii toisin päin.

Vierailija
40/85 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitutukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi