Jos sinun pitää herätä klo 7.00, mihin aikaan laitat herätyksesi soimaan?
Vietän tällä hetkellä lasten kanssa syyslomaa. Töissä käydessäni herään 1,5 tuntia ennen muuta perhettä siihen, että herätykseni soi kerran. Eli siis nousen ylös samantien. En tosin virkeimmilläni, mutta mielestäni kun kello soi, niin silloin noustaan ylös.
Mieheni on tämän viikon normaalisti töissä ja hänen tulee nousta ylös klo 7.00. Hän laittaa kuitenkin herätyksen soimaan klo 6.00 ja torkuttaa herätystä 10 minuutin välein. Siis herätys soi 7 kertaa ennen kuin hän nousee ylös.
Ja tämä on erittäin ärsyttävää minulle, joka yritän nukkua vieressä kun toisella soi 10 minuutin välein herätys!!! Käyttääkö monikin tätä tyyliä?
Kommentit (41)
kerran-pari torkutan, sitten istun koneella tunnin (syön ja puen samalla) ja töihin lähden n. 07.45. Töissä olen noin 830.
Miehellä todella rasittava Benny hill-tunnari soittarina (joka kovenee) ja aikaisemmin kun hän heräsi minua aikaisemmin, niin itse sain potkia miestä kun ei se meinannut millään herätä.
Exä torkutti kukkokiekuuta 45 min ja kyllä meinas hermot mennä. Monesti karjuin, että kun armeijassakin pääsi kerrasta ylös niin sama meno jatkuu kotonakin.
kellon herättämään parikymmentä minuuttia aikaisemmin, joten pari kertaa tulee torkkupiippaukset.
Samoin mies. Kumpikaan meistä ei käytä torkkua. Se on ihan itsensä ja muiden piinaamista. Mitä järkeä on herättää itsensä jo klo 6 ensimmäisen kerran herätyskellon piippaukseen, jos vasta klo 7 tarvitsee nousta?? Joskus käy niinkin, että herään jo 6.50 ihan omasta tahdostani (tai kun olen siis tottunut nousemaan klo 7).
Eihän se ole unen kannalta mitenkään nyvä, jos herää vähän väliä, nukkumalla yhtäjaksoisesti sen viimeisen tunnin olisi paljon pirteämpi.
Jotenkin ymmärrän sen torkkumisen nousuajan jälkeen, siis antaa itsensä nukkua vähän pommiin tai ainakin viime tippaan. Meillä ei kyllä ole edes varaa jäädä lojumaan, kun herätys on 6.45, kaksi lasta vietävänä eri päivähoitopaikkoihin ja täissä pitää olla 8.15. Käytännössä toimimme kuin öljytty kone aamuisin, ei kiireellä, mutta määrätietoisesti... Minä lähden puuron ja kahvin keittoon, mies hakee lehden ja yleensä laittaa taaaperon valmiiksi. Sitten syödään aamupala, herätetään isompi ja siitä baanalle.
säännöt. On nyt ihme jos et saa ukkoas kuriin.
Suihkuun ja sit pimeessä kopeloin vaatteet, välillä lähes hävettää mitä on tullut päälle laitetuksi, mut minkäs teet kun pimeessä pitää etsiä ja pukea... Kun mun mies ei voi muka nukkua, jos valo hetken palaa. Kummasti voi päivänvalossa nukkua päikkäreitä.
Ymmärrän miestäsi oikein hyvin.
Ennen lasten syntymää, töissäkäydessäni minulla oli 2 herätyskelloa: 1 puolitoista tuntia ennenkuin piti nousta.
Toinen soitti puoli tuntia ennen ja sitä painoin torkulle 5 min välein (puolen tunnin ajan siis).
Nykyään (olen kotiäiti ja vien esikoista kouluun), laitan herätyksen n.15min ennenkuin olisi hyvä nousta: jos jaksan, painan torkkua vain 2-4 kertaa eli nousen silloin kun pitäisi. Jos en, siinä voi mennä puolikin tuntia, mutta silloinpahan pitää herättää myös lapset heti enkä ehdi lukea lehteä.
En ole koskaan, en edes lapsena, herännyt heti kun kello on soinut tai joku herätellyt.
Ymmärrän kyllä että ap:tä keljuttaa (minuakin harmittaa kun joskus herään miehen herätykseen joka on tuntia minua ennen, enkä nukahda uudestaan), mutta minusta herääminen on niin kamalaa, että torkku on täysin välttämätön!
Ihmisillä on eri tapoja tehdä ja kokea asioita, on ihan turha yrittää väittää esim. tällaisen asian kohdalla mikä on oikein ja väärin - oikeaa tapaa ei ole.
Ymmärrän, että toisen tapa toimia voi ärsyttää suunnattomasti, mutta siihen pitää löytää joku muu ratkaisu kuin "sun täytyy tehdä näin kun mäkin teen!" :-)
t. 40
Ihmisillä on eri tapoja tehdä ja kokea asioita, on ihan turha yrittää väittää esim. tällaisen asian kohdalla mikä on oikein ja väärin - oikeaa tapaa ei ole.
Ymmärrän, että toisen tapa toimia voi ärsyttää suunnattomasti, mutta siihen pitää löytää joku muu ratkaisu kuin "sun täytyy tehdä näin kun mäkin teen!" :-)
t. 40
Siivoan, pesen pyykit, teen ruuan, laittaudun ja syön aamupalan ennen töihin lähtöä. En jaksaisi siivota töiden jälkeen. Töiden jälkeen valmistaudun nukkumaan sillä seuraava päivä on entistä rankempi.
Ehkä näin, mutta mitä silloin jos toinen on todella herkkäuninen ja tämä TODELLA häiritsee?
Eihän kummankaan etu voi mennä toisen edelle? Siis herkkäunisen nopeastiheräävän oikeus häiriintymättömään uneen vs. heräämis"ongelmaisen" oikeus pitkään heräämiseen.
Ratkaisuja voisi olla esim. nukkuminen eri huoneissa (esim. ap:n kohdalla tämä olisi vain loman ajan tarpeellista) tai korvatulpat.
t. 40, edelleen ymmärtäen että ap:tä ketuttaa
eli turkkua venytän ainakin sen tunnin jolla heräilen 10min välein.
Jos vaimo kotona niin hän herättää 30min ennen kun on mentävä.
En tiedä ihanampaa tunnetta kuin se, kun kello soi ensimmäisen kerran, voin laittaa sen torkulle ja jatkaa unia viideksi minuutiksi. Sitten taas uudelleen ja taas uudelleen...
Ja tosiaan olen miettinyt, enkö olisi pirteämpi jos nukkuisin rauhassa siihen 7.15 asti, mutta on kidutusta joutua nousemaan heti kun kello soi.
Käyn nukkumaan heti töiden jälkeen.
Tai soisi jos ehtisi. Herään oikeastaan aina n. 10 min. ennen kellon soittoa. Taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa milloin kello on soinut kahden vuoden aikana.
itse kyylä nukun! enkä kuuntele miehen herätyksiä
Tuollaista voi harrastaa jos nukkuu yksin tai jos vieressä on joku mega sikeä-uninen, mutta ei jos vieressä nukkuu toinen!!
Minäkin herään siihen ekaan herätykseen. Ja miehenkin tökin sammuttamaan herätyksensä (sen ekan) jos ei heti herää.
Mielestäni tuollainen käytös on tosi töykeää ja toista vähksyvää!
ja joskus itsekkin, mutta yleensä herään vasta sit kun mies on jo ehtinyt lähteä kouluun. tuon vittumaisen torkkuttelun jälkeen lopulta kun se herää niin pistää vielä kaikenlisäksi VALOT PÄÄLLE, kun etsii jotain vaatteitaan.
miksi meille tulee tulevaan kotiin vanhemmille omat makuuhuoneet!