Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään persoonallisuushäiriöistä?Miten häiriö ilmenee?

Vierailija
10.10.2009 |

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

7. Miten paranit?

yhteiskunnan avulla. Söin lääkkeitä ja kävin terapiassa, en saanut siitä apua, romahtelin vähän väliä, haudoin vuosia itsemurhaa ja lähellä oli etten tehnytkin, tein radikaaleja elämänmuutoksia kuvitellessani syyn olevan olosuhteissa. Sitten tuli tuota jälkikasvua, jonka kanssa pärjäsin hyvin kotona, eristyksissä muusta maailmasta. Sitten piti taas yrittää kiinni työelämään, kuvittelin pärjääväni, romahdin taas...

Selkä seinää vasten ja täydellisen epätoivon vallassa tömäsin netissä tuohon linkkiin jonka laitoin ylempään viestiin. Luin sieltä kohtaa Muistaminen ja tunsin että tässä on jotain... Luin tuon kirjoitattajan tekstejä yhä uudelleen ja uudelleen ja rupesin toimimaan niiden mukaan. Paraneminen oli oikeastaan yllättävänkin nopeaa sitten. Kolmen kuukauden päästä siitä kun löysin tekstit, mies sanoi että arjessa on havaittavissa selkeä ero entiseen. Alussa oli tooooodella rankkaa, mutta eri lailla rankkaa kuin masennus-ahdistus-rankkuus. Tunsin miten asiat meni koko ajan eteenpäin. Opin itkemään. Opin tunnistamaan tunteitani. Opin vihaamaan. Opin suremaan. Opin ajattelemaan mitä MINÄ ajattelen jostain asiasta sen sijaan että olisin automaattitoimintona laskenut mikä on yhteiskunnassa ja lähipiirissä hyväksyttävin mielipide ko. asiassa. Luulin että olin asioista toista mieltä kuin oikeasti olin. Opin tekemään asioita koska itse haluan. Harmittaa kun en pysty välittämään murto-osaakaan sitä miten ihmeellisiä asioita nämä oli minulle. Olen elämäni velkaa tuolle Kotkansydämelle ja aina välillä mainostan hänen sivujaan täällä!

Vierailija
22/53 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun mielenterveyden ammattilaisen kanssa, joka tekee työtään vapaa-ajallaankin eli arvioi toisia ihmisiä ammattinsa näkökulmasta. Ei kuulosta terveelle. Ei kai hammaslääkärikään katso koko ajan ihmisiä sillä silmällä, miten heidän hampaitaan olisi syytä oikoa, vaalentaa, puhdistaa tms.

16. lähipiirin analysointi ei kyllä ole kovin objektiivista!Joten en kyllä luottaisi omiin arvioihini läheisistä, koska en pysty analysoimaan heitä täydellisen objektiivisesti. Ja miksi analysoida lähipiiriä? Ja muutenkaan kyseisiä diagnooseja ei heitellä tuosta vain tai ei ainakaan pitäisi heitellä. T. Toinen alan ammattilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pari prosenttia väestöstä. Jotta diagnoosi on voitu tehdä on henkilön pitänyt hakeutua hoitoon ja suurin osa persoonallisuushäiriöisistä ei huomaa/tunnusta itsessään olevan mitään vikaa. On arvioitu, että todellinen määrä onkin lähempänä 10%:aa.

Vierailija
24/53 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

anti oli se että lakkasin pelkäämästä omia tunteitani ja reaktioitani. Siihen asti olin elänyt siinä uskossa että ahdistus ja masennus pitää saada pois keinolla millä hyvänsä. Että ne ovat vääriä ja ne vaan tulevat jostain kiusaamaan minua. Nykyään näen asian niin, että ne ovat työkaluja joilla päästään käsiksi traumoihin ja käsittelyä vaativiin asioihin ja niitä on kuunneltava, ei tukahdutettava kivaan tekemiseen tai positiiviseen ajatteluun tai lääkkeillä. t.7

Vierailija
25/53 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin narsismi

olen tavannu epävakaan (diagn) ja epäillyt äidilläni olleen huomiohakuisen

lähinnä tunteiden suurta heittelehtivyyttä, vaikeuitta pärjätä norm. haasteiden edessä. Siis omia sisäisiä vaikeuksia ennemmin kuin muihin kohdistuvia (niitäkin, mutta toissijaisia)

Vierailija
26/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaveri jolla on rajatilahäiriö. Hänellä on myös pakko-ooireinen häiriö. Välillä ahdistun hänen tunneailahteluistaan. Joskus saatan olla hänen rakas ystävänsä, mutta jos en vastaa hänelle, hän suuttuu. Kaikki on hyvin mustavalkoista. On joko ystäviä tai vihollisia. Hän saattaa sanoa yhtenä päivänä toista esim. vihaavansa jotain henkilöä, seuraavana päivänä asia voi olla päinvastoin. Hänen tarpeensa olla yhteydessä on hyvin suuri, hän saattaa soitella joka päivä mikä on mielestäni välillä vähän liiankin intensiivistä ja tulee vähän ahdistunut tunne koska hänellä on tapana ripustautua liikaa. Hän ajautuu toistuvasti ongelmiin miessuhteidensa kanssa ja elää riskialtista elämää, jota sävyttävät irtosuhteet. Baariin en yleensä tapaa lähteä hänen kanssaan koska hänen käyttäessään alkoholia hänestä tulee erittäin impulsiivinen ja tulee tunne että minun pitäisi huolehtia hänestä, sillä hän monesti ajautuu miessuhteisiin joita hän katuu. Yleensä tätä toimintaa seuraa masennuskausi, jolloin hän tuntee syyllisyyttä ja häpeää käytöksestään ja syyllistää itseään. Parhaimmillan hän on hyvin empaattinen kaveri, mutta en voi sille mitään että välillä ystävyyssuhteemme ahdistaa sillä hänelle ei ole muuta ystävyyttä kuin hyvin intensiivinen kaveruus. Parhaimmillaan hänen käytöksensä on johtanut lähestymiskieltoon sillä hänellä on pakonomainen tarve saada asiat selvitettyä, vaikka sitten soittamalla 5000 kertaa.

Vierailija
27/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloinen valehtelija, naiset vaihtuu koko ajan, tarinat on uskomattomia ja muut on aina hänelle "kateellisia".

Vierailija
28/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Julmuus

-Empatiakyvyttömyys

-Ei tunnista omia tunteitaan

-Teennääisyys (koska ei tunne kuten muut, joutuu teeskentelemään ollakseen jossain määrin yhteiskuntakelpoinen)

-Ei tunne syyllisyyttä

-Syyttää kaikesta itselleen koskaan tapahtuneesta muita ja on jopa lapsuuden leikeistä edelleen katkera

-Pitää kaikkia muita huonompina ja tyhmempinä, kuin iteään

-On melko älykäs, ja siksi osaa hallita ihmisiä todella pelottavasti

-Vaativa, eli ei ole koskaan tyytyväinen toisten tekemisiin

-Äärimmäisen herkkä loukkaantumaan

-Pyrkii hallitsemaan ja alistamaan

-Tuntee, että jos toiset eivät ole hänen puolellaan, ovat häntä vastaan

-Tällä ei ole ystäviä, vaan hovi, jonka on syytä miellyttää häntä tai ovat auttamattomasti ulkopuolella.

-Kokee, etteivät hänen lapsensa ole yksilöitä, vaan hänen persoonallisuutensa jatkeita.

- Halveksii muita ihmisiä

Meikäläisen ex-mies. How nice.

Vierailija
29/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harhaluuloisuushäiriö. Nimi kertoo oikeastaan aika hyvin häiriön ilmenemismuodon. Eli hän näkee asioiden välillä yhteyksiä, joita ei oikeasti ole olemassa, ja on täysin varma niiden olemassaolosta. Ja nämä kuvitelmat saavat aika hurjia mittasuhteita, mm. häntä muka häiritään ja pelotellaan television ja sähkölinjojen kautta, ja hänen autoaan seurataan useamman eri seuraajan voimin... ja jos vaikka postinkantaja tervehtii häntä "mukamas ystävällisesti", niin sekin on epäilyttävää ja tarkoittaa oikeasti, että hänen postiaan pimitetään jossain... jne jne jne.... Esimerkkejä ilmenemisestä riittää kyllä. Ko. henkilö oli pahimman luulojaksonsa jälkeen kolmen päivän tarkkailussa suljetulla.

Rankkaa ja turhauttavaa meille läheisille :/

Vierailija
30/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun mies josta juuri teen eroa.Ihan järkkyä.Haitko itsellesi apua eron jälkeen?Musta tuntuu että tarvin itse terapiaa kaiken käsittämättömän paskan jälkeen.

Vierailija
31/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käski pyytää anteeksi sitä jos itkin kun hän löi minua mustasukkaisuudesta. Piti pyytää anteeksi koska lyömiseen oli hänen mukaansa aina aihetta.

Vierailija
32/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän saneli minulle, mitä sain puhua miespuolisten opiskelukaverieni kanssa (=sain tervehtiä, ei muuta). Kun lähdin pariksi päiväksi vanhempieni luokse, hän imi pakolla kaulaani fritsut, jotta "kaikki näkevät, että tämä pupu on varattu". Hän sai milloin mistäkin raivareita, jolloin särki tavaroita ja heitteli minua, mutta syynä oli aina se, että minä olin muka provosoinut - muutenhan hän olisi "tosi lauhkea ihminen".

Lainaukset ovat aitoja.

Vierailija
33/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Julmuus

-Empatiakyvyttömyys

-Ei tunnista omia tunteitaan

-Teennääisyys (koska ei tunne kuten muut, joutuu teeskentelemään ollakseen jossain määrin yhteiskuntakelpoinen)

-Ei tunne syyllisyyttä

-Syyttää kaikesta itselleen koskaan tapahtuneesta muita ja on jopa lapsuuden leikeistä edelleen katkera

-Pitää kaikkia muita huonompina ja tyhmempinä, kuin iteään

-On melko älykäs, ja siksi osaa hallita ihmisiä todella pelottavasti

-Vaativa, eli ei ole koskaan tyytyväinen toisten tekemisiin

-Äärimmäisen herkkä loukkaantumaan

-Pyrkii hallitsemaan ja alistamaan

-Tuntee, että jos toiset eivät ole hänen puolellaan, ovat häntä vastaan

-Tällä ei ole ystäviä, vaan hovi, jonka on syytä miellyttää häntä tai ovat auttamattomasti ulkopuolella.

-Kokee, etteivät hänen lapsensa ole yksilöitä, vaan hänen persoonallisuutensa jatkeita.

- Halveksii muita ihmisiä

Meikäläisen ex-mies. How nice.

Kauhea tapaus. Haukkui taukoamatta exäänsä joka oli kuulemma syyllinen kaikkeen mahdolliseen ikävään hänen elämässään. En lopulta enää kestänyt kuunnella. Syyllisti myös minua jälkeenpäin kaikesta mahdollisesta absurdilla tavalla erittäin lyhyen tuttavuuden jälkeen.

Vierailija
34/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun mies josta juuri teen eroa.Ihan järkkyä.Haitko itsellesi apua eron jälkeen?Musta tuntuu että tarvin itse terapiaa kaiken käsittämättömän paskan jälkeen.

Kävin lapsen kanssa perheneuvolassa ja itse jutteli perheasiain neuvottelukeskukseen aiheesta. Onhan sinulla asianajaja? Äkkiä oikeusaputoimistoon hankkimaan asianajaja, ennen kuin mies ehtii. Jos mies on jo siellä, ei sinua voida enää ottaa sinne vaan joudut ottamaan kovalla rahalla yksityisen sektorin asianajajan. JOs voit ennen eroa siirtää omaisuuttasi lähisukulaisillesi (ei lapsille), tee se. Jos haluat jotain valokuvista lähtien erossa itsellesi, vie ne esim. vanhemmillesi jo valmiiksi talteen. Älä kerro miehelle erosta tai ainakaan varmaa päivää. Itse kerroin, kun ajattelin sen olevan reilua. Meillä oli helvetillinen viimeinen kuukausi. Älä kerro muuttopäivää, vaan häviä miehen ollessa reissussa. Älä usko miehen puheita, ota selvää asianajajalta kaikesta. Liity narsistien uhrien tuki ry:n listoille. Lue narsismista kertovia kirjoja, hakeudu normaalien ihmisten pariin ja PUHUPUHUPUHU. Ja varaudu siihen ettei sinua uskota.Missään.

35: saanko kysyä, missä päin suomea tämä tapailemasi mies asui?

Vierailija
35/53 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lapsen kanssa perheneuvolassa ja itse jutteli perheasiain neuvottelukeskukseen aiheesta. Onhan sinulla asianajaja? Äkkiä oikeusaputoimistoon hankkimaan asianajaja, ennen kuin mies ehtii. Jos mies on jo siellä, ei sinua voida enää ottaa sinne vaan joudut ottamaan kovalla rahalla yksityisen sektorin asianajajan. JOs voit ennen eroa siirtää omaisuuttasi lähisukulaisillesi (ei lapsille), tee se. Jos haluat jotain valokuvista lähtien erossa itsellesi, vie ne esim. vanhemmillesi jo valmiiksi talteen. Älä kerro miehelle erosta tai ainakaan varmaa päivää. Itse kerroin, kun ajattelin sen olevan reilua. Meillä oli helvetillinen viimeinen kuukausi. Älä kerro muuttopäivää, vaan häviä miehen ollessa reissussa. Älä usko miehen puheita, ota selvää asianajajalta kaikesta. Liity narsistien uhrien tuki ry:n listoille. Lue narsismista kertovia kirjoja, hakeudu normaalien ihmisten pariin ja PUHUPUHUPUHU. Ja varaudu siihen ettei sinua uskota.Missään. 35: saanko kysyä, missä päin suomea tämä tapailemasi mies asui?

lisää vinkkejä, vaikkapa lapsien huoltajuuteen liittyen?

Vierailija
36/53 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kuulostaa tutulta.

Vielä lisäisin tuohon julmuuteen, että on sitä vain omille läheisilleen.Muille esitetään hauskaa huumorimiestä.

Vierailija
37/53 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ongelmasi olikin läheisriippuvuus, eikä oma persoonallisuushäiriö.

Minä kirjoitin tuon mihin viittaat. Kyllä minulla on ihan virallisesti diagnosoitu psykologisilla testeillä persoonallisuushäiriö. En ole elämässäni pystynyt käymään töissä. Pisin työsuhde jotain puoli vuotta. Nyt alan pikku pienin askelin olemaan työkykyinen.

Vierailija
38/53 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään tapauksessa ota asianajajaa oikeusaputoimistosta. He eivät tunne perheoikeutta riittävän hyvin pystyäkseen puolustamaan sinua narsistisesti häiriintynyttä vastaan. Ota oikeusaputoimistosta selvää, minkä verran saat rahallista tukea, ja hanki sitten asianajaja muualta. Saat avun samalla hinnalla kuin jos ottaisit sen oikeusaputoimistosta. Ota ihminen, jolla on kokemusta huoltajuusriidoista.

Eroaminen persoonallisuushäiriöisestä voi olla erittäin vaikeaa, mutta helvetillistä siitä tulee, jos häiriintynyt onkin lasten äiti. Siinä on lasten mielenterveys halpaa tavaraa, kun narsistinen äiti käyttää heitä aseena avioerossa. Tunnen yhden tällaisen tapauksen ja tuho näyttäisi olevan aika totaalinen.

Häiriö ilmenee siis myös siten, että ihminen ei osaa lainkaan ajatella asioita lapsiensa kannalta eikä tee ratkaisuja lasten parhaaksi, vaan ajattelee pelkästään itseään. Normaalitilanteessa lapset ovat olemassa pitääkseen äidin hyvällä tuulella ja avioerotilanteessa heidän tehtävänsä on olla panttivankeja, joiden avulla kiristetään toista vanhempaa ja nautitaan, kun toinen vanhempi tekee ihan mitä tahansa saadakseen nähdä lapsiaan edes vilaukselta.

Vierailija
39/53 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaankin valmistautunut tosi pitkän, kun puutarhan taimet ja kaikki huomioitu.

Suunnittelin eroa useita vuosia, ennenkuin todella kykenin siihen. Minua hallittiin pelolla.

Vierailija
40/53 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat neuvokkaalta naiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan