Tampereen suunnalta nuoria äitejä vol 3.
Aattelin jatkaa tänne kun edellinen ei vaihteeks anna taaskaan kirjoitella pitkiä juttuj=)
Kommentit (228)
Synnytys meni tosi hyvin vaik sillä hetkellä se tuntui iäisyydeltä=) koko synnytys kesti kuuleman 11tuntia. En revennyt mistään kohtaan. Kun mentiin sairaalaan niin olin auki 4cm. Meinäsi kätilö patistaa mut kotiin, ilme ainakin oli sellainen, mutta kun teki sisätutkimuksen niin mieli muuttui=)
Tyttö päätti tosiaan syntyä kuusi tuntia lasketun ajan jälkeen=)
Voin jossain vaiheessa pistää pikku neidistä kuvan tänne.
Hyvä että uni on maistunut sulle nyt. Mäkin muistan kun söin aamupalaa siinä 11 aikoihin monena päivänä:)
Nyt alkais se kuntoilu, heti vaan kun pystyn kunnolla kävelee. Sain pieniä pintanaarmuja alapäähän niin ne on vähä arkoina=)
Mites miehes voi? Onko olo parempi? Onkos sun masu kuinka paljon kasvanut??
Kiva että synnytys meni hyvin, eikä tapahtunut mitään ikävää tai jäänyt muuten vaan kauheita muistoja, tai traumoja :)
Teillä on sielä varmaan nyt paljon hommaa vauvelin kanssa. oi, olis kyllä ihana nähdä siitä kuva :)
Mun masu on kasvanut aika paljon, tai se ainakin tuntuu välillä tosi isolta. kilojakin on tullut jo 7, mikä tuntuu hirveen paljolta jotenkin, kun tässä on vielä 3kk aikaa. En kuitenkaan tiiä onko esim. töissä kukaan huomannut asiaa, tai pakko jonkun on ollut huomata, mutta ei vaan oo sanonut. eilen juttelin yhden tyypin kanssa jotain sikainfulenssasta, ja kun sanoin saaneeni sen rokotteen, se ihmetteli kuulunko johkin riskiryhmään x) olin hiukan hölmistynyt siitä kysymyksestä, siinähän mä seisoin sen nenän eessä ison mahani kanssa..
Voisin laittaa masu kuvan tänne, kunhan saan tässä otettua :)
Miehellä on edelleen possutauti päällä, ja se on sairaslomalla ainakin vielä tän viikon. onneks sillä ei kuitenkaan oo enää kuumetta, eli ehkä se tosta pikkuhiljaa paranee.
Itseasiassa vauvan hoito näin alkuvaiheessa on tosi helppoa. Vauva ei tee paljoa mitään ekoina viikkoina kuin syö ja nukkuu ja on aikamoinen kakkamaakari=) ainakin meidän neiti on sellainen, kun syö tissistä niin heti ruokailun jälkeen tulee pieru ja sitä seuraa kakka:)
Painos voi nousta aika hurjasti sitten loppuvaiheessa. Muistan kun itse päivittelin painoani kun se oli kans aika vähäinen, mutta sitten se nousi ihan huimana. Mulle tuli loppujen lopuksi painoa 12kiloa.
Aika sokea saa olla ihminen jos ei huomaa..huhu. Onko kukaan muuten onnitellut sua? Siis töissä? Sillä eihän raskaus etenkään sun, joka oot pieni niin voi näkyä muka "lihavuutena". Jos ihminen lihoaisi niin silloin myös muut paikat leviävät.
Pistä ihmeessä kuva=) Joko on tullut vähän raskausarpia? Niitä saattaa tulla vaikka kuinka rasvais. Mulle onneks tuli pinnallisesti ja TH sanoi et ne haalenevat paremmin kuin syvät.
No hyvä, että on paranemassa päin=)
ensinnäkin aivan ihana vaavi teillä :) tommonen söötti nappisilmä.
Todella suloista
Nyt tää ei sitten anna mun kirjoittaa mitään näköjään. arg. kirjotin hirveen viestin ja se vaan katosi.
näpsäsin tossa sitten nopeesti uuden masu kuvan. ei maailman paras kuva ehkä, mutta suunnilleen tältä näyttää tällä hetkellä :P
(oon ihan varma että tää kamera pienentää :D )
Mites on lähtenyt arki pyörimään? onko tullut yllätyksiä tms? :)
Mun väsymys vaan tuntuu pahenevan, voisin nukkua 24h. tuntuu etten herää koko päivänä ollenkaan. onneks neuvolaan ei oo enää pitkä aika.
perhevalmennus oli tossa yks päivä, olin sieläkin niin väsynyt että tais mennä kaikki ihan ohi.
Ei oo kukaan onnitellut töissä raskaudesta. voi olla että ne ei vaan oo sit huomannu, tai viitsi muuten vaan sanoa mitään. Toisaalta se on ihan mun oma syy, kun en ole töissä kovinkaan sosiaalinen, sielä on vaan muutama ihminen jolle juttelen sillon tällön. Raskausarpia ei oo vielä ilmaantunut, navan seutu tosin näyttää hiukan uhkaavalta, siinä on semmosia pieniä mustelmia ja venymis jälkiä.
oon rasvannu nyt kyllä aika ahkerasti aamuin illoin, saas nähä että kuinka se lopulta auttaa.
Pääsinpäs pitkäst aikaa ihan kunnolla koneelle. Hieman on kiirusta pitänyt kun on vieraita käynyt ja pikku neiti mankuaa syliin koko ajan, kun ei se kauaa viihdy isänsä tai sitterissä.
Hieno masu-kuva. Veikkaan, että sulla kans häviää aika nopsaan raskaus kilot kun oot niin pieni. Itselläni on lähes olematon maha enää. Sellanen pienen pieni pömppis on jäljellä. Arvaa vaan oliko ihanaa pukea vanhat paidat ylleni? =) Farkut on hieman kireät,mutta eiköhän nekin kilot karise kun pääsen kunnolla liikkumaan.
Väsymys on normaalia, ainakin jonkun verran, mutta tosiaan jos tunnet ittes liiankin usein väsyneeksi ja veltoksi niin ota puheeksi neuvolassa.
Aika jännää porukkaa sun töissäs. Kyl sun raskautes nyt huomaa jo kaukaa. Ei se sosiaalisuus mun mielestä mitenkään liity onnitteluihin. Meilläkin töissä niin en kauheasti oo tekemisissä asiakkaitten kanssa silleen, mutta kyllä siellä onniteltiin.
Raskausarvet tulevat joillekin vaikka kuinka niitä yrittäisi rasvata, etenkin loppu vaiheessa pinta arpeja tulee. Se on sitten merkki että synnytys on lähellä=) TH:n mukaan pinta arvet haalenevat itsekseen ja koko prosessin palautuminen kestää puoli vuotta, että älä hätäile jos ne eivät ihan heti häviä.
Mä muistan kuinka kauhuissani katoin peilikuvaani pari päivää synnytyksen jälkeen. Meinas tulla itku. Tyhjä mahapussi pömpötti ja näytti kuin oisin vielä raskaana ja alapäätä särki niin paljon etten uskaltanut käydä ees vessassa. Ja se veri määrä. Kahen viikon aikana tuntu et vuotaisin kuiviin, mutta onneksi nyt vuoto on todella vähästä ja alapää ei oo enää yhtään kipeä. Arka ehkä
Joo, uskon että teillä on sielä kiireistä :) Kiva että oot toipunu synnytyksestä hyvin, ja arki on lähteny sujuun. Ootko muuten nyt imettänyt, vai käytätkö korvikkeita?
Mä mietin tässä että kuinkahan nopeeta sitä sitten palautuu entisiin mittoihin, kun pitäisi aika pian keväällä alkaa hankkimaan jo hääpukua..
Tällä viikolla yks tyyppi töissä sitten viimein onnitteli mua raskaudesta, ja kyseli että koska on laskettu aika. jollain muullakin tuolla töissä on kuulema laskettuaika samana päivänä kun mulla! aika sokee siis olen minäkin, kun en ole huomannut että kukaan muu olis raskaana :D voi tosin olla etten oo työskennellyt sen ihmisen kanssa samassa tilassa kovinkaan usein. porukka kun on jakautunut aikalalla "omiin huoneisiin".
Tänään oli taas neuvola, tästä lähin niitä alkaakin sitten olemaan useammin. kerroin tosta väsymyksestä ja unettomuudesta, mutta ei se terkka oikein osannut sanoa siihen mitään, kun rauta arvot jne. oli ihan kunnossa. täytyy vaan koittaa nukkua :/
Me muuten muutetaan tossa tammikuun alussa, ja mulla vaihtuu sitten neuvolakin. jotenkin erikoista, kun on tottunut käymään tuolla, ja tottunut noihin ihmisiin..
Ukko lähti kattomaan jääkiekko matsia ja neiti nukkuu niin mulle jää ihanaa omaa aikaa=)
Me aateltiin tehdä sellanen projekti, että imetän muuten, mutta yöllä me annetaan korviketta kun muuten meiltä kaikilta menee hermot. Neiti ei oikein jaksa odottaa ja malta hakea rintaa kunnolla öisin. Päivällä on enemmän malttia niin silloin vauva on rinta ruokinnassa. Joudun kyllä pumppaamaan yöllä pari kertaa rinnat tyhjiksi.
Omasta painosta voin sanoa sen verran, että mahdun jo vanhoihin farkkuihini ja paitoihini vaikka mahassa on vielä pienen pieni pömppis, mutta sen saa vatsalihaksilla pois=) eli jos vaan jaksat ja pystyt imettämään niin suosittelen. Veikkaan, että just imetys on laihduttanut mua.
Voi olla jos et oo huomannu jonkun raskautta niin se joko käyttää tosi väljiä vaatteita tai omistaa muuten vaan niin huomaamattoman raskausmasun=) Kiva kun joku ees on onnitellut sua=)
Aika jännää, kun ei se sanonut mitään. Mulle lyötiin heti se B-vitamiini annokset. Luulis et ne ois sullekkin antanut...
Saako udella että minne päin muutatte? :) Muistan kans kun muutettiin tesomalta tähän haapalinnaan niin meillä myös vaihtui neuvola. Tosin, molemmissa oli mukavaa väkeä ettei silleen harmittanut=)
Lueskelin tossa jotain keskustelu palstaa jossa oli kuvia ihmisten masuista synnytyksen jälkeen. aika hyvin oli suurin osa palautunu, tai sitten ne muut ei vaan ollu kehdannu laittaa kuvaa :P
Huomasin tänään että mulle on tullut painoa jo 10 kg. veikkaan että kokonaisuudessaan tulee kertyyn sitten vähintään joku 15kg. mutta ei se mua mitenkään stressaa, eniten ehkä vaivaa kaksoisleuka x)
Aattelin kans että joku vitamiinin puutos olis kyseessä, mutta ei se terkka osannu antaa kun jotain neuvoja miten nukkua, mutta ne nyt tuntui aika turhilta, kun tuntuu ettei mikään auta. nyt oon kyllä saanu nukuttua ihmeen hyvin pari viime yötä, ei oo tarvinnu herätä kertaakaan.
Me muutetaan hatanpäälle, tylsää kun ei voi mitään joulukoristeitakaan laittaa, kun kuitenkin pitää alkaa kohta puoliin pakkaileen.
Siitä se lähtee, painon nousu. Alussa kun tuntui ettei painoa millään tule ja sitä toivoi että se nousis. Ja sitten kun se nousee niin sitä toivoi, että ei nousis kamalasti=) niin oli ainakin mun kohdalla. Aika koomista, heh. Mulle nousi tasan tuo 15kiloa. Kaksoisleuka? Onko sulle tullu sellanen?
Hieman tuntuu, että terkkas ei oo kauhean pätevä. Eihän nyt nukkua voi aina ja jos on nukkunut hyvin, mutta silti väsyttää niin ei väkisin voi nukkua. Popsi nyt kaikki mahdolliset vitamiinit. Lisää hedelmien syöntiä ja teen juontia. Pienten kävely lenkkien tekokin kuuleman virkistää. Niin mulle neuvottiin ja sit sekin että käy tuulettumassa vaikka kaupungissa=)
Vai että hatanpäälle. Sielläkin oon joskus asunut. Asuin siinä lähellä hatanpäänkoulua ja se oli ihan hirveä paikka. Onneks olin vain puolivuotta siellä. Ihan kamalia naapureita, sellasia alkoholisteja. Ne on hienoja ne uudet kerrostalot siinä mikkä toissa vuonna valmistu.
Voittehan te pienen joulukuusen hankkia autoon ja koristella sitä=) Ja glögiä sekä piparia nauttimalla nauttimalla voi luoda myös pientä joulutunnelmaa:)
joo, paino nousee iloisesti :D ja kaksoisleuka.. no mulla on ollut sellainen hiukan aina, mutta nyt tää lihominen on saanut sen paisumaan entisestään, tai ainakin kiinnitän siihen enemmän huomioo, koska se on semmonen kohta josta en todellakaan itsessäni pidä.
Mulla on ollu useita terveydenhoitajia, yleensä on mennyt vaan joku 5min siihen neuvola käyntiin, mutta viimeks meni joku puoli tuntia, kun se henkilö oli paljon perusteellisempi. luulin jo että on kyseessä joku vakava juttu, kun verenpainekin mitattiin 3 kertaa, mutta se oli vaan sen tapa kuulema. ensi kerralla on taas joku eri.
nyt on sitten alkanut hiukan vihlomaan selkää. ei pysty tekemään pitkiä kävelylenkkejä. olin ostamassa yks päivä joululahjoja, ja tietysti tulin siitä ihan kipeeks. muuten oon kyllä pysyny edelleen ihan kunnossa, ei mitään suurempia vaivoja.
Joulu siivous pitäis tehdä, ja aateltiin että joulu tunnelman luomiseks voitais paistaa oma kinkku, vaikka jouluruokaa saadaankin sukulaisilla luultavasti ihan tarpeeks. joulutorttuja täytyy tietty myös leipoo, ja glögi on ihan ehdoton !
Mitäs teille kuuluu? :)
Aikas tiuhaan vauhtiin sulla on vaihtunut noi terkat. Jännää sinänsä sillä yleensähän pitäisi olla se yksi tai ees joku joka tarkkailisi pitempään. Vai et 5minsaa, miks mä saan sit aina ajan kulumaan puoleen tuntiin?? Puhunkohan mä liikaa:)
Auts toi selkäkipu. Se ei oo yhtään kivaa=( Ota joku kuuma käärö ja pistä se selkään iltasin, jos se vaikka auttais oloos. No hyvä ettei oo ilmennyt muuta vaivaa.
Mulla on huomenna neuvola ja siellä tehään ns. alku jälkitarkastus. Tarvii kysyä siltä et onko mulla alkanut menkat jo vai onko tää jotain limasta jälkivuotoa. Tosi kivaa, kun alkaa menkat. Just kun on yhdestä verenvuodosta päästy niin alkaa heti toinen..nice.
Mitäs tänne. Pikkuinen kasvaa ihan silmissä ja on oppinut jo hymyilemään=) (ei siis vatsanväänne hymyä vaan ihan oikeita). Mä taas mahdun, IHANAA niin xs:n paitoihin...jee=) Mutta nyt iski meikäläiseen jonkinmoinen kurkkukipu. Hyvä et saan ees ääntä aamusin. Ihme kyllä niin päivän mittaa se kipu häviää.....
Mitenkäs teillä meni joulu? me vietettiin jouluaattoo mun porukoilla, ja sitten joulupäivä miehen porukoilla. oikeen kivasti meni. en muistanutkaan että lanttulaatikko on niin hyvää :)
Odotin että oltais saatu lahjaks paljon, tai edes jonkun verran vauva juttuja, kun mun porukat oli niin hirveesti kyselly että mitä tarvitaan, mutta kukaan ei ollutkaan hankkinut mitään vauvalle. olin ehkä hiukan pettynyt siihen, kun mulla itelläni ei ollut mitään ns.henkilökohtasia lahjatoiveita, ja sain silti kaikenlaista, mikä tuntu hiukan turhalta.
Pitäis saada se neuvola nyt vaihdettua, mutta en oo saanut sinne vielä yhteyttä. yritin soittaa sinne ennen joulua jo parina päivänä mutta sielä ei vastattu. toivottavasti huomenna saan sen hoidettua, niin ei veny seuraava aika kauheen pitkälle.
Eikö menkkojen alkamiseen synnytyksen jälkeen mee yleensä aika kauan, joku kuukausi-pari ainakin? tai ainakin mä olin kuvitellut niin.
Olo on yhtäkkiä alkanut tuntumaan tukalammalta tän mahan kanssa, ei enää meinaa saada sukkia tai kenkiä jalkaan ja kaikki kumartelu tuntuu tosi hankalalta.
Joulu meni hyvin, vaikka kummallakaan meistä ei ollut kauheasti joulumieltä. Liekkö se ollu syynä, kun kaikki tapahtui niin nopsaa. Lapsen syntymä ja päivät pikkuisen kanssa. Kaikki se opettelu ja touhuaminen niin ettei kauheasti oo jäänyt aikaa joulumielelle vaikka yritettiin luoda sitä musiikeilla ja juomilla..
Meidän vauva sai taas paljon lahjoja, jotka pääasiassa olivat vaatteita. Ja ne on tarpeen kun vauva oksentelee ja puklailee niin saapi melkein koko ajan olla vaihtamassa. Nooh, ens vuonna saatte varmasti paljon lasten tamineita=)
No siis mulle sanottiin, että puolikin vuotta saattaa mennä jos imettää. Ja ne kekkä eivät imetä niin niillä saattaa tulla parin kuukauden sisään menkat. Jännää...Ehkäisystä me kans puhuttiin terkan kanssa. Se suositteli mulle minipillereitä, mutta hieman pelottaa kuitenkin niitten käyttö. Ja jos ottaa e-pillerit niin imetys on kieletty. Ja mitään kierukkaa en halua sillä se estää lapsen hankkimisen viideks vuodeks. Entäs jos kierukka pettääkin ja lähtee pois sijoiltaan??
Sitä se nyt on tuo loppuvaihe=) välillä tulee väsy olo ja sitten välillä saattaa saada energiapiikkejä ja jaksaa painaa. Ookko saanu energia kohtauksia?
Mitenkäs vietätte/vietitte uutta vuotta? Me ei olla tekemässä mitään ihmeellistä, ihan kotosalla ollaan ja vietetään mukavaa koti iltaa :) Mulla ei oo yleensäkään ollu tapana viettää uutta vuotta mitenkään erityisesti. ootan sitä kun lapsi syntyy ja kasvaa, niin pääsee luomaan omia perinteitä kaikille juhlapäiville.
Mä oon kans miettiny hiukan jo tota ehkäsyä, ja oon aatellu että voisin ottaa kuparikierukan. en haluis enää hormonaalista ehkäsyä kun mulle tuli e-pillereistä ikäviä sivuvaikutuksia.
Mulla onkin enää yks viikko töitä jäljellä, ja sitten alkaa äitiysloma. vauva tuntuu kasvaneen kauheeta vauhtia, se potkii jo niin kovaa että ihan sattuu.
En oo vielä saanu energia kohtauksia, mutta väsymys on ainakin hiukan hälvenemässä onneks :)
Ei me kauhean ihmeemmin vietetty. Oltiin miekkosen porukoilla. Päätin kyllä sillon et ens uus vuos tehään jotain muuta. Meinasin jo nukahtaa 10 aikaan. Se on sellasta kun öisin joutuu herää imettämään niin sitä väsyykin nopeammin illalla.
Omat perinteet oisivat kivoja=)
Mä taas en oikein tiedä kunnolla et minkä ehkäisyn otan. Terkka sano et minipillerit. Luulin et minipillereissä on taukoja,mutta ei niissä ookkaan. Ai sulla on ollut huonoja kokemuksia e-pillereistä. Mä taas oon saanu vaan plussaa. Yks vaihtoehto ois se et syön ne kolme kuukautta ilmatteeks minipillereitä ja kun imetys loppuu niin siirryn e-pillereihin.
Hurjan nopsaan on mennyt sunkin raskautes. Mieti hei et säkin saat pian pikkuises syliin! Joko alkaa jännittää? Entäs miestäs?
Huh, muutto on ohi. tosin vielä on jonkin verran laatikoita purkamatta ja tavaroita laittamatta paikalleen, mutta kyllä se tästä pikku hiljaa. Tää vaikuttaa kyllä paljon kivemmalta asunnolta kun vanha, ei oo kuulunut naapureiden ääniä tms. vanhassa kuului seinien läpi kaikki normaali puhekin.
Laskettu aika tosiaan lähestyy jo uhkaavasti.. tänään on sitten viimeinen työpäivä. vähän jo jännittää synnytys, mutta toivottavasti se menee hyvin, kun tähänkin asti kaikki on menny. Meillä on vielä aika paljon tarvikkeita hommaamatta vauvalle, ja mua hiukan stressaa että saadaanko nyt kaikki hommattua ajoissa. mies on sitä mieltä että ihan turhaan hermoilen, aikaahan on vielä vaikka kuinka :D
Vaihdoin neuvolaakin sitten tossa, vaikutti mukavalta paikalta, ja sielä oli semmonen kätevä lastenvaatekeräys systeemi josta voi jokainen ottaa vaatteita. löysin sieltä heti pari kivan näköstä ja hyvä kuntosta bodya.
voi että :) :) onneks olkoon ihan hirveesti!
Todellakin syntyi aika täsmällisesti, harvoin vissiin noin tarkkaan syntyy lähellä laskettua aikaa.
menikö synnytys muuten miten? kuinka kauan kesti?
teidän vaavi on varmasti tosi sulonen :) onnee vielä!
mulla on tässä aamupala hetki menossa, vaikka kello onkin jo 12.45. tuli nukuttua.