Miten joillain lapsilla voi olla niin lyhyet hoitopäivät? Paniikki pitkistä päivistä!
Vaikka aion olla vielä vuoden kotona lasten kanssa, olen jo ehtinyt panikoida tulevista työ- ja hoitopäivistä, joista tulee tosi pitkiä. Joudun udein sekä viemään että hakemaan lapset ja työpäiväni on 8 tuntia lounaineen plus matkat Itä-Vantaalta Helsingin keskustaan, eli melkeinpä väkisin tulee 10-tuntisiakin päiviä lapsiraukoille. Miten ihmeessä muut ehtii hoitaa nämä viemiset? Millaiset järjestelyt teillä muilla "pitkämatkalaisilla" on? Tai siis matkahan ei ole mulla pitkä töihin, mutta ruuhkissa se kestää ainakin 45 min. Millaisia hoitopäiviä teidän lapsilla on, ja minkä ikäisillä?
Kommentit (75)
joka on tosi joustava.(ja muutenkin ihan ylihelppo, ei aikaavieviä kotitehtäviäkään) teen keskimäärin 5 tuntista päivää, ja matkoihin menee 45min suuntaasa, eli alle 7 h joutuu yleensä poika olemaan hoidossa :)
jos on esim. 16 asti merkitty päivä, lähden 15.00. aina ei opettaja tykkää mutta se on voi voi. en lintsaa ja olen tunnilla mukana ja pärjään kokeissa toisin ku monet muut.
Kyllä sillä osittaisella hoitovapaalla saa tosiaan olla aina sieltä 10kk aina tokan luokan loppuun asti. 70 e kelalta - verot tulee vain alle 3 v ja koululaiselta, mut muuloinkin saa olla osittaisella hoitovapaalla toki.
että isällä on usin pitkiä työpäiviä eikä voi osallistua piste.
Siis ei koskaan voi osallistua ?
Siis työaikajärjesteluille ei voi tehdä mitään ?
Onkohan nyt taas vaan niin että tässäkin asiassa mies päästetään kuin koira veräjästä.
niin kai hänellä sitten vastaavatsi on vapaapäiviä tai lyhyempiä päiviä?
onko lapset teidän perheessä pääasiassa sinun vastuullasi? vastuu pitäisi jakaa puoliksi, oikeasti.
vaan usein niin pitkiä päiviä, ettei hänestä ole apua hoitoon viemisissä ja hakemisissa. t. ap
Eikö hän voi KOSKAAN mennä esim hiukan myöhemmin? Onko hän yksityisyrittäjä?
eli 30 h työtä viikossa, oikeus siihen on siihen asti kunnes nuorin lapsi on lopettanut toisen luokan.
laittaa rahan ja työuran perheen edelle. piste.
Mies ei muka VOI jäädä hoitovapaalle saati osittaiselle hoitovapaalle. Hän on niiiin tärkeä työssään. Ylitöitä ei voi ottaa vapaana vaan rahassa, koska ei muka ehdi.
Joopa joo, molemmat ollaan perusdippainssejä. Kumma vaan, mutta työnantajafirmani ei ole mennyt konkkaan vaikka olen ollut kolme kertaa äippälomilla+hoitovapailla - yhteensä 6 vuotta...
ap:n mies laittaa rahan ja työuran perheen edelle. piste.
Poika täyttää huomenna vuoden ja hoidon hän aloittaa näillä näkymin kesäkuussa, 1v8kk ikäisenä. Minulla on pitkä työmatka ja miehellä taas sellainen työ, ettei voi itse vaikuttaa työaikoihin, eikä joustonvaraa ole.
Me ratkaistaan varmaankin asia niin, että alamme molemmat tekemään lyhennettyä 4-päiväistä työviikkoa. Näin lapsi tulee olemaan hoidossa vain 3 päivää viikossa. Hoitoajaksi hänelle tulee sitten 7.30-16.45
mutta kyllä silloin kun olen ollut töissä (jakun taas meen) ovat molemmat järjestäneet työaikansa siten, että voidaan toimia systeemillä: toinen vie ja toinen hakee, jotta lasten päivä olisivat suunnilleen 8-16.
Ihan totta laittakaa ne miehet hoitamaan osuutensa.
Olis pitänyt tehdä se jo heti lasten syntyessä, mutta viimeistään nyt. Kun ne lapset alkaa harrastaa niin kuskailut senkun lisääntyy...
En mä ole koskaan ajatellut asiaa, kun en sille mitään voi.
Iltapäivästä ovat ulkona, joten en mä koe, että esim. neljältä hakeminen olisi sen parempi, kun sitten olisi vähemmän ulkona.
Päiväkoti ei nyt kumminkaan ole mikään keskitysleiri, vaikka täällä AV:lla voikin sen käsityksen kotiäitimafian kommenteista saada.
Minut tämä muiden lasten hoitopäivien lyhyys yllätti jo esikoisen ollessa ennen pikkusisaruksen syntymää hoidossa, kun hän oli usein aamulla ensimmäinen (vein n. 7.30) ja illalla viimeinen (hieman ennen klo 17). Miten kaikki pystyy limittämään omat ja miehen työajat niin hyvin? Luulisi ettei täällä päin itäisellä Vantaalla (=melkein maalla) ole kukaan ainakaan töissä vaan jossain kauempana... t. ap
Sen takia onnistuu
Mies ei muka VOI jäädä hoitovapaalle saati osittaiselle hoitovapaalle. Hän on niiiin tärkeä työssään. Ylitöitä ei voi ottaa vapaana vaan rahassa, koska ei muka ehdi. Joopa joo, molemmat ollaan perusdippainssejä. Kumma vaan, mutta työnantajafirmani ei ole mennyt konkkaan vaikka olen ollut kolme kertaa äippälomilla+hoitovapailla - yhteensä 6 vuotta...
ap:n mies laittaa rahan ja työuran perheen edelle. piste.
Sinä olet jo osuutesi tehnyt
Mitä jos työpaikat vaihtuvat? Mitä jos vanhemmilla on nyt työpaikat eri puolilla pääkaupunkiseutua?
ja lapsen hoitoaika 7-16. Mikä tässä on ongelma??? Poika 4vee ja viihtyy päiväkodissa hyvin.
Itselläni työaika 7.30-15.30, mutta usein pääsen lähtemään noin varttia aikaisemmin pois. Mieheni sen sijaan tekee pääosin iltavuoroja, joten hän vie aina lapset,useimmiten 10-10.30 ja minä sitten haen puoli neljän aikaan. Toiminut meillä aivan loistavasti, enkä haluaisikaan heille pidempiä päiviä.Miehen kanssa emme siis paljoa ehdi näkemään, mutta lasten edun mukaan mennään. Olen itse saanut järjestettyä asiat niin että asumme lähellä työ-ja hoitopaikkaa, joka tekee arjestamme huomattavasti sujuvampaa .
molemmilla joustavat työajat. Minä yleensä töissä 10-18 ja mies 7-15. Lapset tarhassa 9.30-15.30.
Mutta totta on kyllä että kun joskus olen joutunut hakemaan neljän aikoihin pois niin suurin osa lapsista on jo haettu.
Tietysti voi!
Siinä välissä et vain saa sitä Kelan osiksen kämäistä korvausta!