Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillain lapsilla voi olla niin lyhyet hoitopäivät? Paniikki pitkistä päivistä!

Vierailija
09.10.2009 |

Vaikka aion olla vielä vuoden kotona lasten kanssa, olen jo ehtinyt panikoida tulevista työ- ja hoitopäivistä, joista tulee tosi pitkiä. Joudun udein sekä viemään että hakemaan lapset ja työpäiväni on 8 tuntia lounaineen plus matkat Itä-Vantaalta Helsingin keskustaan, eli melkeinpä väkisin tulee 10-tuntisiakin päiviä lapsiraukoille. Miten ihmeessä muut ehtii hoitaa nämä viemiset? Millaiset järjestelyt teillä muilla "pitkämatkalaisilla" on? Tai siis matkahan ei ole mulla pitkä töihin, mutta ruuhkissa se kestää ainakin 45 min. Millaisia hoitopäiviä teidän lapsilla on, ja minkä ikäisillä?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aivan samaa ihmetellyt.

Monilla onnistuu niin, että toinen vie ja toinen hakee. Osa tekee lyhennettyä työpäivää, osalla isovanhemmat auttavat.

Itse aikanaan yh:na tuskassa istunut Helsingin ruuhkassa kun päiväkoti on jo ollut menossa kiinni.

Onneksi pk-ajat jo takanapäin, sinulle jaksamista!!

Vierailija
2/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vuorottelu. Toinen vei ja toinen haki. Onneksi mun työ joustaa aika paljon, eli saatoin mennä 6 töihin tai olin töissä kuuteen illalla. Miehellä on säännöllisen epäsäännöllinen työ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jommallakummalla tai molemmilla on joustava työ tai epätyypilliset työajat, tehdään lyhennettyä päivää tai sitten on isovanhempia tai muita apuna.

Vierailija
4/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies vie lapset aamulla ja mä haen iltapäivällä. Teen normi 8 h päivää, mutta olen töissä jo ennen klo 8, sitten voin lähteäkin ennen 4:ää joten ehdin juuri ennen pahinta ruuhkaa päiväkodille. Mies tekee sitten pidempää iltapäivällä koska vuorostaan tulee aamulla myöhempää töihin. Tällä systeemilä lapsille kyllä tulee 8 tunnin hoitopäivä, ei sen lyhyempi.

Vierailija
5/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka vie lapset, on töissä n. 9-17 ja se, joka hakee, on töissä 7-15. Kun molemmilla on puolen tunnin työmatka (eli ei siis niin pitkä kuin esim. ap:lla), jää lapsien hoitoajaksi 8.30-15.30 eli 7 h.

Toimii meillä hyvin, mutta vaatii joka sunnuntaisen kalenterihetken, jossa sovitaan, kumpi pystyy minäkin päivänä viemään tai hakemaan.

Vierailija
6/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyet hoitopäivät sillä teen satunnaisesti kotona pieniä määräaikaisia työprojekteja. lapset on yleensä n. 6 tuntia päivässä päiväkodissa.

Silloin kun kävin 'ihan oikeassa' kokopäivätyössä joutuivat lapset olemaan pk:lla 8-10 tuntia päivässä. Se oli todella ikävää :(

Nykyiseen tilanteeseen olen tyytyväinen vaikka vakkaritöiden päättyminen harmittikin kovasti.

Vierailija
7/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä systeemillä lasten hoitopäivät ovat olleet 8.30-16 tai 10.30-16.

Nyt tosin päiväkodin vaihduttua eskari alkaa tasan klo 8, joten aamuisin on mentävä aikaisemmin.

Vierailija
8/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla lyhyet päivät.

Eli jos molemmilla joustamaton 8 h työaika, päivät venyvät väkisinkin, sille ei mitään voi.

Vierailija
9/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi syksynä palaan töihin ja työaikani on 8.15-16.45, joten lapset täytyisi jättää hoitoon n.7.00 että kerkiän käveleen bussipysäkille. Miehen päivävuoro on 7-19, joten viemisessä tai hakemisessa hänestä ei ole mitään hyötyä. Samaten iltavuoro alkaa 12-14 aikoihin, mutta silloin tietysti mies haluaa nukkua myöhään, joten taas vieminen ja haku mun harteilla. Yövuoron jälkeen mies tietysti pääsisi 15-16 aikaan hakemaan lapset, ennenkuin itse pääsen töistä. Yövuoroakin on kyllä vain n. kerran viikossa.

Ongelma vielä siinä, kun oma työaika loppuu 16.45, niin en taida mitenkään keritä hakemaan lapsia 17.15 mennessä, kun bussimatka ja sen odotus vie paljon enemmän kuin puoli tuntia.

Vierailija
10/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivät on puoli seiskasta ilta viiteen. normaali työpäivää kun tehdään molemmat ja ruuhkissa menee aikaa niin miten voisi lyhyempi päivä olla edes? jos ei ois ruuhkaa niin meiltä ajaa työpaikalle 20 min.

eli kyllä 10 tunnin päivä on IHAN NORMAALI jos vanhemmat tekee 8 h päivää.

Vierailija
11/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä systeemiä käyttää kaikki mun tutut.

Vierailija
12/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin on liukuva työaika, eli kuten joku jo edellä kirjoitti, työajat limitetään ja toinen vanhemmista vie ja toinen hakee. Meistä kumpikaan ei jaksa herätä töihin vielä seitsemäksi, mutta vähän päivät lyhenee kun toinen on töissä klo 8-16 ja hakee lapset, aamuviejä on sitten töissä klo 9-1. Meillä työmatka kummallakin n. 15-20 min.

Vierailija
13/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä noin puolta päivää. Lisäksi miehelläni on kerran viikossa iltatyötä ja satunnaisesti minullakin.

Tulemme toimeen taloudellisesti ja lapsilla on lyhyet päivät.

Vierailija
14/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kannattaa asua lähellä työpaikkoja. Sillä on helposti jo tunnin merkitys päivässä. Meillä tehdään niin, että toinen vie aamulla mahd. myöhään ja toinen hakee mahd. aikaisin. Päivät siis noin 6,5 tuntisia.

Kaikkihan nämä on valintoja, joten jos miehesi ei pysty joustamaan työajoissa, niin valintoja on sitten vielä lyhennetyn työajan tekeminen, työmatkan lyhentäminen (joko muutto lähemmäksi töitä tai uusi työpaikka lähempää kotoa), etäpäivien teko riittävän usein jne.

Vierailija
15/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on virka yliopistollisessa keskussairaalassa ja tääällä työehtosopimuksen mukaan alle 3-vuotiaan vanhemmalla on oikeus olla osittaisella hoitovapaalla. Itse teen 80%:sta virkaa, eli pääsääntöisesti olen töissä klo 8-14. Työmatka päiväkodista on onneksi vain 5 min, eli lapseni on päiväkodissa klo 7.50 - 14.10. Musta tämäkin liian pitkä aika, mutta minkäs teet... ;)

Vierailija
16/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on virka yliopistollisessa keskussairaalassa ja tääällä työehtosopimuksen mukaan alle 3-vuotiaan vanhemmalla on oikeus olla osittaisella hoitovapaalla. Itse teen 80%:sta virkaa, eli pääsääntöisesti olen töissä klo 8-14. Työmatka päiväkodista on onneksi vain 5 min, eli lapseni on päiväkodissa klo 7.50 - 14.10. Musta tämäkin liian pitkä aika, mutta minkäs teet... ;)

Vierailija
17/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis asua lähellä työpaikkaa. Siksi mekin asutaan kerrostalossa keskustan tuntumassa, joten molemmilla lyhyet työmatkat, pääsee vaikka pyörällä eikä aika tuhraudu ruuhkissa. Teen kuusituntista työpäivää, työaika liukuva, teen silloin pitempää päivää kun mies hakee jne.

Vierailija
18/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungin keskustassa. monet haluaa tarjota lapsilleen ihanan maaseutuelämän niinkuin minä. matkaa kaupunkiin 20 min mutta ruuhkissa menee pidempään. lisäksi tällä rahalla en saisi edes yksiötä keskustasta kuin nyt asutaan uudessa 200 neliöisessä omakotitalossa. muuttoa ei muutenkaan voi harkita vaikka haluttaiskin yksiössä asua, oishan se törkeetä että lapsilta vietäis tuttu elinympäristö, kaverit, koulut kaikki! ja kun ois muutettu niin sit saiskin potkut, eli ei mitään järkeä muuttaa sen mukaan missä työpaikka on*!

Vierailija
19/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan senkaltaista joustoa vaaditaan jos hoitopäiviä haluatte lyhentää!

Samaten iltavuoro alkaa 12-14 aikoihin, mutta silloin tietysti mies haluaa nukkua myöhään, joten taas vieminen ja haku mun harteilla.

Vierailija
20/75 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..olen hieman ihmetellyt. Meillä ei itsellä ole asian suhteen ongelmaa kun työt on järjestetty siten. Olen vain ihmetellyt, että miten niin hirveän monella on meidän pk:ssa sama tilanne. Silloin harvoin kun olen esim. puoli viideltä lapsia hakenut, niin eihän siellä ole kuin alle 10 muksua enää.

Siis tämä on tietysti aivan loistavan hienoa, että valtaosassa perheitä on pystytty järjestelyjä tekemään, mutta minut se vain on yllättänyt ihan täysin.

Eli ainakin meidän perusvantaalaislähiöpäiväkodissa ap:n kaltainen tilanne olisi ihan poikkeus, että muksut olisi joka päivä pk:ssa sen 10 tuntia. Hienoa, mutta yllättävää minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi