Miten joillain lapsilla voi olla niin lyhyet hoitopäivät? Paniikki pitkistä päivistä!
Vaikka aion olla vielä vuoden kotona lasten kanssa, olen jo ehtinyt panikoida tulevista työ- ja hoitopäivistä, joista tulee tosi pitkiä. Joudun udein sekä viemään että hakemaan lapset ja työpäiväni on 8 tuntia lounaineen plus matkat Itä-Vantaalta Helsingin keskustaan, eli melkeinpä väkisin tulee 10-tuntisiakin päiviä lapsiraukoille. Miten ihmeessä muut ehtii hoitaa nämä viemiset? Millaiset järjestelyt teillä muilla "pitkämatkalaisilla" on? Tai siis matkahan ei ole mulla pitkä töihin, mutta ruuhkissa se kestää ainakin 45 min. Millaisia hoitopäiviä teidän lapsilla on, ja minkä ikäisillä?
Kommentit (75)
kaupungin keskustassa. monet haluaa tarjota lapsilleen ihanan maaseutuelämän niinkuin minä. matkaa kaupunkiin 20 min mutta ruuhkissa menee pidempään. lisäksi tällä rahalla en saisi edes yksiötä keskustasta kuin nyt asutaan uudessa 200 neliöisessä omakotitalossa. muuttoa ei muutenkaan voi harkita vaikka haluttaiskin yksiössä asua, oishan se törkeetä että lapsilta vietäis tuttu elinympäristö, kaverit, koulut kaikki! ja kun ois muutettu niin sit saiskin potkut, eli ei mitään järkeä muuttaa sen mukaan missä työpaikka on*!
ihanalla maaseutuelämällä ja hienolla omakotitalolla on, jos lapset ovat suurimman osan aikaa tarhassa.
Tuntuu meinaan tosi pahalta hakea lapsi viimeisenä päiväkodista.
" äiti unohditko sä mut tänne päiväkotiin?? "
Toisaalta joissakin paikoissa aamulla ensin viedyt sopivat sen päivän leikeistä ja klo 9 saapuva jää koko päiväksi ilman kaveria.
toinen puolisoista tekee normityöaikaa ja toinen vuorotyötä, tällöin hoitopäivät jäävät lyhyiksi ja lapset saavat myös arkivapaita
Minut tämä muiden lasten hoitopäivien lyhyys yllätti jo esikoisen ollessa ennen pikkusisaruksen syntymää hoidossa, kun hän oli usein aamulla ensimmäinen (vein n. 7.30) ja illalla viimeinen (hieman ennen klo 17). Miten kaikki pystyy limittämään omat ja miehen työajat niin hyvin? Luulisi ettei täällä päin itäisellä Vantaalla (=melkein maalla) ole kukaan ainakaan töissä vaan jossain kauempana...
t. ap
On tietenkin mahtavaa, jos lapsilla ei ole pitkiä hoitopäiviä, siitä en tietenkään valita. Ja tuohon asunnon ja työpaikan välimatkaan: meillä ei ainakaan ole mitään mahdollisuutta muuttaa jonnekin Kamppiin enkä siellä todellakaan haluaisi asua saati lapsia kasvattaa, vaan täällä maaseutumaisella omakotialueella.
toinen puolisoista tekee normityöaikaa ja toinen vuorotyötä, tällöin hoitopäivät jäävät lyhyiksi ja lapset saavat myös arkivapaita
aina olleet vähemmän hoidossa, kuin monen muun. Vaatii hurjaa säätämistä ja usein ollaan miehen kanssa vuorotellen lasten kanssa. Kuitenkin pärjätty n. kolmella hoitopäivällä viikossa. Että esim. näin.
Valinnoistahan se on kaikki kiinni. Kai on joku välimuoto asumisessakin kuin 200 neliötä Itä-Vantaalla ja yksiö Kampissa. Luulen, että valtaosa pääkaupunkiseutulaisista asuu nimenomaan jossain sellaisessa välimuodossa.
Jos valitsee itselleen sellaisen elämäntilanteen, että on pitkät työmatkat ja kiinteä työaika 8 h, niin sitten lapsilla on pitkät hoitopäivät. Sittenkin on vielä se vaihtoehto, että palkkaa vaikka lastenhoitajan hakemaan lapset aikaisemmin.
Moni on kokenut arjen helpottavaksi seikaksi tehdä jonkun valinnan toisin. Se saattaa sitten tarkoittaa pienempää asuntoa, lyhyempää työpäivää, vähempää palkkaa tms.
Meidän perheessä se kuitenkin tarkoittaa sitä, että lapset ovat 6,5 tuntia päiväkodissa. Vanhemmilla on lyhyet työmatkat, mutta kuitenkin kiinnostavat urat ja ihan hyvät palkatkin. Asunto on puolet kooltaan ap.n asunnosta, mutta mahdumme kyllä 100 neliöönkin.
eikä mieheni tee vuorotyötä vaan usein niin pitkiä päiviä, ettei hänestä ole apua hoitoon viemisissä ja hakemisissa. Tähän ketjuun on sattunut vastaamaan useampi, jolla samantapaisia mietteitä ja asuu samalla suunnalla. Meillä asumismuodon ja alueen valintaan vaikutti aikanaan miljoona muutakin syytä kuin se, missä tuleva työpaikka mahtaa joskus sijaita tai miten lasten hoitopaikka järjestyy. Lyhyempi työaika kiinnostaisi kyllä, ja sitä aion harkitakin, kiitos vinkistä!
t. ap
No meillä taas ihan painavin päätöksentekokriteeri asuinalueen valinnassa oli nimenomaan päiväkotien läheisyys ja hyvät yhteydet työpaikoille. Loppu oli sitten kompromissia rahoista ja neliöistä.
Mutta kuten sanottu: ihan valinta- ja arvostuskysymyshän tämä on.
31
ja päiväkotien läheisyys ei automaattisesti takaa paikkaa niistä, valiettavasti. Aika hullu ajatus, että esim. äidin pätkätyösuhteiden mukaan vaihdettaisiin asuinpaikkaa..
ja minä haen 15 mennessä. Mies tulee sitten n. klo 17 kotiin. Me on siihen mennessä ehditty lasten kanssa ulkoilemaan ja laittamaan ruoka. Jää koko ilta aikaa harrastuksille ja yhdessäoloon.
Tää onnistuu, koska mulla opettajan mahdollista lähteä töistä aikaisin. Nyt kiittää koko perhe ammatinvalinnasta! JA viihdyn työssäni hyvin muutenkin.
Ja lapset nyt 4v. ja 6v.
kaupungin keskustassa. monet haluaa tarjota lapsilleen ihanan maaseutuelämän niinkuin minä. matkaa kaupunkiin 20 min mutta ruuhkissa menee pidempään. lisäksi tällä rahalla en saisi edes yksiötä keskustasta kuin nyt asutaan uudessa 200 neliöisessä omakotitalossa. muuttoa ei muutenkaan voi harkita vaikka haluttaiskin yksiössä asua, oishan se törkeetä että lapsilta vietäis tuttu elinympäristö, kaverit, koulut kaikki! ja kun ois muutettu niin sit saiskin potkut, eli ei mitään järkeä muuttaa sen mukaan missä työpaikka on*!
ihanalla maaseutuelämällä ja hienolla omakotitalolla on, jos lapset ovat suurimman osan aikaa tarhassa.
On tosi ihanaa elämää lapsilla arkisin käydä nukkumassa kotona ja vain viikonloppusin leikkiä isolla pihalla.
taloa ostaessamma kovasti mainostetut lähipäiväkodit ovat täynnä kuin "turusen pyssy" ja paikkoja kahdelle lapselle jouduttiin odottamaan 9 kk muutosta. Kuskattiinpa lapsia sitten kahteen eri hoitopaikkaan 10 km väärään suutaan siinä välissä.
Tiedän olevani onnekas tässä suhteessa.
Nro 35
No taas jengi lukee tarkoituksella väärin.
Jos alueella on paljon päiväkoteja, niin on aika todennäköistä, että saa jostain niistä alueella olevasta päiväkodista paikan. Jos taas muuttaa alueella jossa on vain yksi päiväkoti, niin voikin käydä hyvin helposti niin, että lapsi on jo sitten vähintään naapurikaupunginosassa hoidossa.
Jos taas työpaikat vaihtuvat tiheään, niin silloin on mielestäni järkevää asua hyvien liikenneyhteyksien varrella, jolloin on todennäköistä, että niihin työpaikkoihinkin voi olla lyhyt matka.
Jos sitten asuu syrjäisellä alueella ja huonojen yhteyksien päässä, niin ei liene yllätys, että päiväkotimatkakin on pitkä ja työmatkoihin menee aikaa.
31=33
Meillä pojalla 6-7 tuntiset hoitopäivät. Ikää nyt 2. Järjestelyn mahdollistaa se, että mies on osittaisella hoitovapaalla ja tekee siis vain 6,5 tunnin päivää. Mä haen kahtena päivänä viikossa, mies vie ja hakee kaikki muut päivät.
Exän kanssa vietiin ja haettiin vuoron perään, molemmat oltiin normaalia työaikaa. Lapsen päivät korkeintaan 7 tuntia, välillä exä lähti töistä aikaisin ja haki lapsen kotiin ja kun mä tulin töistä, niin lähti takaisin töihin.
Hatunnosto molempien lasteni iseille, jotka ovat hienosti joustaneet omissa töissään ja menettäneet paljon palkkaa yms. Oma työni ei jousta, mutta toki parhaani teen minäkin asian suhteen.
toimistotyötä ja työaika periaatteessa klo 8-16. Meillä on kuitenkin aamulla liukuma klo 7-9 ja iltapäivällä klo 15.30-17 ja käytämme sitä hyväksi. Palaan kohta kolmannesta lapsesta töihin.
Menemme töihin ristiin eli mies vie lapset hoitoon klo 8.00 ja mä menen töihin viimeistään klo 7.30. Me asutaan keskisessä Suomessa ja työmatkaan menee 15 min/suunta eli ehdin kyllä nähdä lapsia aamullakin, koska heräävät viimeistään klo 7.00 omatoimisesti. Sitten mä haen lapset klo 15.45 (lähden töistä klo 15.30).
Nyt harkitsen sitten vielä osittaista hoitovapaata niin, että tekisin töitä 4 päivää/viikko. Tosin mulla on sellainen työ, että työnantaja saattaa pystyä kieltämään osiksen. Missään nimessä työnantajalle ei onnistu 6h/päivä.
Tuo ristiin vieminen tietysti vaatii, että perheessä on kaksi autoa. Maksaahan se, mutta mä ajattelen että se on ELÄMÄN LAATUA. Uuden Kian saa 10 000 egellä ja jonkun kelvollisen kaupunkikotteron 5000 egellä. Että ei se nyt NIIIN kallista ole, että pitäisi jättää hankkimatta. Toki jossain Hesan ydinkeskustassa varmaan ratikka/metro vie nopeammin perille...
AP, hankkikaa se toinen auto (jos ei ole) ja jäät osittaiselle hoitovapaalle. Osiksella voi olla siihen asti, kun kuopus päättää tokan luokan!
Muita vaihtoehtoja ovat työpaikan vaihto lähemmäksi kotia tai kodin vaihto nykyisen työpaikan viereen :D
voi olla siihen asti kun lapsi lopettaa kakkosluokan vaan kolmevuotiaaseen asti sekä 1-2 luokkien ajan. ei noiden väliä.
Vaikka mitä konsteja kokeilis, niin lapset eivät nuku 7:30 pidempään. Tällöin mies joutuis kuitenkin heräämään aikaisin, eikä saisi nukkua myöhään. Siitä sitten töihin esim. 14-02, niin saattais kyllä pelti rytistä liikenteessä.