Miten joillain lapsilla voi olla niin lyhyet hoitopäivät? Paniikki pitkistä päivistä!
Vaikka aion olla vielä vuoden kotona lasten kanssa, olen jo ehtinyt panikoida tulevista työ- ja hoitopäivistä, joista tulee tosi pitkiä. Joudun udein sekä viemään että hakemaan lapset ja työpäiväni on 8 tuntia lounaineen plus matkat Itä-Vantaalta Helsingin keskustaan, eli melkeinpä väkisin tulee 10-tuntisiakin päiviä lapsiraukoille. Miten ihmeessä muut ehtii hoitaa nämä viemiset? Millaiset järjestelyt teillä muilla "pitkämatkalaisilla" on? Tai siis matkahan ei ole mulla pitkä töihin, mutta ruuhkissa se kestää ainakin 45 min. Millaisia hoitopäiviä teidän lapsilla on, ja minkä ikäisillä?
Kommentit (75)
Mulla on tosi monesti 8-16.
Mutta siis aika pitkää päivää teillä ap, lapset on hoidossa.
Olen itsekin miettinyt, että kun koulu loppuuu ensi keväänä, niin jotain pitäisi keksiä.
Työajat mulla tulee olemaan varmaan se 8-16. Jos voisin, niin tekisin mielelläni lyhennettyä päivää, vaikka se palkkaan vaikuttaisikin.
vuorotyö yhdistettynä osittaiseen hoitovapaaseen.
Hoitopäivien pituus joko
5h= minulla iltavuoro,
8h= minulla yövuoro, en pärjää nukkumatta tai
pahimmillaan 9h, jos olen aamuvuorossa.
Mies vie mennessään töihin, minä haen tullessani kotiin päin. Mitään ongelmaa ei ole saada hoitopäivää 7,5 tuntiseksi, se onnistuu joka päivä, alle kuuden tunnin päivä on aika usein hieman vaikea saada, mutta siihen tähtään joka päivä. En tee töitä tuntipalkalla vaan urakkoina, eli teen kaiken nopeasti ja tehokkasti, jotta pääsen hakemaan lapset ajoissa.
Joskus teen niin että vien lapset vasta klo 11 ja haen sitten klo 17.
itse teen 30h/vko (vuorotyö) ja miehellä on liukuva tavallinen päivätyö. Hoitoaika on yleensä 9-15, joskus harvoin pidempiä päiviä (7h). Toinen vie ja toinen hakee. Molemmilla meillä on työpaikat melko lähellä, Espoossa asutaan.
Mulla itellä ei oo työaikoja määrätty ja mies on yötyössä. Ollaan valittu näin, jotta isompien ei tarttis olla iltapäiviä yksin ja pienemmän tarhapäivät jäis lyhyiksi. Eli aloitan työt yheksältä ja vien silloin pojan (5 v.) päiväkotiin ja ehdin kattoa, että tytöt (8 ja 9 v.) lähtevät ajallaan. Mies herää yheltä ja hakee pojan ennen kahta. Eli puolipäivähoito riittää. Isommat lapsetkin tuntuvat kaipaavan aikuista, koska talomme on iltapäivisin täynnä lapsia; on ainut talo tässä kaveripiirissä, jossa aikuinen kotona iltapäivisin. Vaatii tietysti jonkun verran enemmän huomion kiinnittämistä parisuhteen ylläpitämiseen, kun normi-iltoina mies lähtee töihin, kun lapset menee nukkumaan.
(vapaa työaika) ja mä haen iltapäivällä. Haen yleensä klo 16 vaikka pääsen töistä jo viimeistään klo 14. Harrastan liikuntaa tos välissä.
Lapset ovat hoidossa siis normisti klo 9/10- 16. Haen lapset jo 14 jälkeen jos yhdessä mennään uimaan tai on muita menoja. Lapset viihtyvät päiväkodissa (yksityinen 12 lasta koko paikassa).
Olemme onnekkaita.
lapset 4 ja 1,5 v. tekevät vähän alle 8-tuntista hoitopäivää. Sekä miehelläni että minulla on paljon töitä ja pitkät työmatkat mutta onneksi melko joustavat työajat. Toinen siis aina lähtee töihin hyvin aikaisin voidakseen hakea lapset viimeistään neljältä. Toinen taas vie lapset vähän päälle kahdeksaksi ja tekee sitten vastaavasti pitemmän työpäivän.
Olisi tietenkin kivempaa jos voitaisiin heräillä samoihin aikoihin ja olisi toisesta vanhemmasta apua aamutoimissa jne, ja vastaavasti ettei toinen olisi aina ylitöissä, mutta pakkohan se on tällä lailla elää tässä elämänvaiheessa.
Tuntuu meinaan tosi pahalta hakea lapsi viimeisenä päiväkodista.
" äiti unohditko sä mut tänne päiväkotiin?? "
Toisaalta joissakin paikoissa aamulla ensin viedyt sopivat sen päivän leikeistä ja klo 9 saapuva jää koko päiväksi ilman kaveria.
"Miksi tulit niin myöhään?" Ja haen siis yleensä puoli viiden maissa. Ja lapsi on tällä hetkellä hoidossa kahta päivää viikossa. Silloin kylläkin ihan täyden päivän. 7.30-16.30.
Hoitopäiviä viikolla 4 (vuosi sitten oli vielä vain 3). Minä valitsin hakeutua yrittäjäksi ja saan päättää työpäivistäni itse. Aikaisemmin olin kamalassa vuorotyössä jossa ei mitään joustonvaraa.
Työni aloitan yleensä klo 8.30 kun koululaiset lähtevät kouluun. Mies vie silloin pienimmän pojan päiväkotiin. Mies myös yrittäjä mutta tekee työtä palkansaajanakin iltaisin.
Iltapäivisin olemme usein molemmat täällä ottamassa vastaan koululaiset. Minä teen usein työtä iltapäivisin klo 15 saakka. Mies lähtee iltatöihinsä siinä 15 aikoihin myös. Silloin lähden minä myös hakemaan pienintä hoidosta, kotona ollaan 15.30.
Mies ei juuri ehdi nähdä pienintä niinä päivinä kun on iltatöissä, mutta näitä töitä on onneksi vain 3 päivää viikossa!
Olemme tosi onnekkaita verrattuna useimpiin tuntemiini lapsiperheisiin, jossa lasten hoitopäivät ovat jotain järkyttäviä 6.30-16.30. Näin naapureillamme esim.
Mutta omia valintojahan nämäkin ovat. Tienaan huomattavasti vähemmän yrittäjänä kuin aikaisemmin palkansaajana. Mutta mitä elämää se olisi ollut meille ja lapsille jos olisin jatkanut siinä työssä?? Työmatkat olisivat olleet suht pitkät (ainakin 40 minuuttia suunta + päiväkotiin viemiset ja hakemiset).
eikä mieheni tee vuorotyötä vaan usein niin pitkiä päiviä, ettei hänestä ole apua hoitoon viemisissä ja hakemisissa. Tähän ketjuun on sattunut vastaamaan useampi, jolla samantapaisia mietteitä ja asuu samalla suunnalla. Meillä asumismuodon ja alueen valintaan vaikutti aikanaan miljoona muutakin syytä kuin se, missä tuleva työpaikka mahtaa joskus sijaita tai miten lasten hoitopaikka järjestyy. Lyhyempi työaika kiinnostaisi kyllä, ja sitä aion harkitakin, kiitos vinkistä! t. ap
Itse tein usean vuoden 6t päivää, jotta hoitopäivät oli kohtuulliset. Työpaikka ja päiväkotipaikka oli niin lähellä toisiaan, että hyödyin vielä rahallisesti päivähoitomaksuista, koska hoitoaika jäi alle 7t ja verotuskin keveni sen verran, että aika sama jäi käteen kuin täyspäiväisenäkin päivähoitomaksujen jälkeen.
viitaten kysymykseen, miten itävantaalta voi kestää keskustaan tunnin. Täytyy jo olla työpaikka ihan ydinkeskustassa. Jos Vantaalta kuljet ruuhkissa Helsinkiin ja joudut vielä jatkamaan matkaa ratikalla tai metrolla, menee aikaa helposti 1½ tuntiakin
kehyskunnassa asutaan ja luulen, että suuri osa vanhemmista käy Helsingissä töissä ja työmatkaan menee 30-60 min. Meidän päiväkodissa rupeaa olemaan jo klo 16 suurin osa haettu, yksi päivä hain lapsen klo 16.30 ja kahdesta ryhmästä oli jäljellä vain 2 lasta! Päiväkoti olisi tarvittaessa auki klo 17.30 saakka.
..olen hieman ihmetellyt. Meillä ei itsellä ole asian suhteen ongelmaa kun työt on järjestetty siten. Olen vain ihmetellyt, että miten niin hirveän monella on meidän pk:ssa sama tilanne. Silloin harvoin kun olen esim. puoli viideltä lapsia hakenut, niin eihän siellä ole kuin alle 10 muksua enää.
Siis tämä on tietysti aivan loistavan hienoa, että valtaosassa perheitä on pystytty järjestelyjä tekemään, mutta minut se vain on yllättänyt ihan täysin.
Eli ainakin meidän perusvantaalaislähiöpäiväkodissa ap:n kaltainen tilanne olisi ihan poikkeus, että muksut olisi joka päivä pk:ssa sen 10 tuntia. Hienoa, mutta yllättävää minulle.
tai lyhennettyä työviikkoa. Itse jaksan ainakin huomattavasti paremmin, kun aikaa jää perheelle enemmän ja kuopuksella on lyhyet hoitopäivät. Teen 30h/vko. Hoitopäivät pysyy lyheynä kun toinen vie ja toinen hakee.
tai lyhennettyä työviikkoa. Itse jaksan ainakin huomattavasti paremmin, kun aikaa jää perheelle enemmän ja kuopuksella on lyhyet hoitopäivät. Teen 30h/vko. Hoitopäivät pysyy lyheynä kun toinen vie ja toinen hakee.
Mä vien klo 8 ja mies hakee klo 16. Jos mies matkoilla, niin vien klo 8 ja haen 18.45. kaikki tämä Helsingissä. Käytössä on joka päivä myös kaksi autoa.