Taas uusi pelonaihe :-(
Alkaa Pirkanmaalla jotkut radon-talkoot. Kuulemma niin suuria pitoisuuksia, erityisesti hiekkaharjussa asuvilla. Tämäkin murhe vielä. Tuntuu, että koko ajan tulee lisää pelättäviä asioita, jotka sairastuttavat ja tappavat ennenaikaisesti. Huoks.
Kommentit (8)
Olen vain tietoisesti pitänyt asian alitajunnassa. Asun 2000-luvulla rakennetussa rivitalossa. Sen radon-tuuletuksista en tiedä. Kunhan nousi pelko taas pintaan.
ap
- jos asut savisella tontilla, teillä ei ole hätää. Radon irtoaa kallioperästä mutta se ei pääse saven läpi vaan tulee ylös vain hiekasta.
- Jos asut talossa, jossa on ns tuulettuva alapohja, teillä ei ole hätää, vaikka asuisittekin hiekkaharjussa. Kas radon nousee kyllä ylös, mutta tuulettuu sieltä teidän alapohjasta ulos ennen kuin tulee teidän huoneilmaan.
- Jos asut talossa, jossa on kellari jossa ei ole asuintiloja, teillä ei ole hätää vaikka asuisit hiekkaharjussakin. Kas, radon jää sinne kellariin ja todennäköisesti tuulettuu sieltä ulos, eikä tule huoneilmaan.
-jos asut kerrostalon ylemmissä kerroksissa, sulla ei ole hätää, koska ongelma on edellä kuvatusta syystä vain alimmissa kerroksissa.
Joten oikeasti ongelma on täällä Pirkanmaallakin vain hiekkapohjaisilla tonteilla maanvaraisille laatoille rakennetuissa omakotitaloissa. Eikä niissäkään, jos ne on rakennettu 1980-luvun puolivälin jälkeen, koska silloin on käytännössä jo vaadittu radoninpoistuuletusjärjestelmiä.
Tosin esim meillä se järjestelmä on pelkkänä varauksena, koska a) tontti on savea ja b) talossa on asumaton kellari ja c) mittauksissa ei ole löytynyt sisäilmasta tarpeeksi radonia jotta putkistoja olisi kannattanut asentaa. mutta siis joo, ne kaivot perustuksissa on olemasssa.
t kakkonen
perustus. Mutta ehkä teillä on savinen tontti. Kyllä täällä saveakin riittää. Ja 2000-luvulla rakennusmääräyksissä on kyllä jo huomioitu radonasiat.
hiekkaharjuun rakennetussa maanvaraisessa talossa, rakennettu ennen 1985-vuotta :-(
ap
ap
Sitten tiedätte. Ja siltikään se keuhkosyöpä ei välttämättä tule.
on tehty tänä kesänä radonkorjaus taloon. Iso remontti, mutta ihan hyvät keinot siihen on. Ensin mittaus ja sitten soitto radonneuvojalle! Mittarin voi myös ostaa itse, ja nopein tulos tulee parissa päivässä - säteilyturvakeskuksen mittaripurkit on paikallaan talven yli ja tulos tulee keväällä - me investoitiin omaan elektroniseen mittariin ja hyvin sitä on vuokrattu eteenpäin..
että Suomessa maaperässä on paljon uraania ja radonia ja se tulee sieltä kaasuna ylös missä vaan pääsee? Kyllä mä olen tiennyt siitä lähtien kun olin 10...
Meillä ei siksi olekaan mitään hätää. On tuuletus kunnossa.