Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En koskaan opi tajuamaan omat rahat -systeemiä!

Vierailija
07.10.2009 |

Tai lähinnä sitä, miksi kukaan nainen siihen suostuu, jos miehellä 2 kertaa paremmat tulot!

Jos eletään PERHEENÄ ja PARISUHTEESSA, niin eikö se vie jo helvetisti ylimääräistä energiaa laskea joka penni ja ruoka, että nämä ovat sinun ja nämä minun??

Sama juttu avioehtojen kanssa. Kannattaisiko alunperin valita niin fiksu puoliso, että voi olla huoletta omaisuudenjaon suhteen?

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on jokaisella perheenjäsenellä omat pankkitilit. Lasten ostoksia kontrolloidaan luonnollisesti. Ei meidän tarvitse vahtia toistemme shoppailuja, sitä paitsi käydään useimmiten yhdessä päivittäistavarakaupassa, matkoilla, huutokaupoissa, missä sitä nyt yleensäkin rahaa käytetään. Meillä on tilat, talot ja autot, mutta kumpikaan meistä ei ole materian perään, ei kerätä mitään pystejä tai tilpehööriä nurkkiin tai varastoihin, kun halvalla sai. Tarpeellista hankitaan ja tarpeeseen, mielellään sitten laadukasta. Meillä on meidän rahat, mutta esim. ravintolassa mieheni maksaa aina ;-)

Vierailija
62/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kavereiden kanssa ulkomaille hieman viihtymään kun vaimo ja lapset jäävät kotiin. se on omien rahojen hyvä puoli ja jää vielä omaan tuhlailuun jäljellekin mukavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on miten kukin hoitaa raha asiansa?? Vaikuttaako se jotenkin teidän elämään miten naapurin pariskunta hoitaa laskunsa? Mulle on aivan se ja sama mitä te teette, meillä on omat tilit systeemi toiminut aina, miks vaihtasin sen toiseen??

Vierailija
64/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan ei ole tullut rahoista riitaa yhteisen taipaleemme (kohta 15 v) aikana. Ei ole oikeasti edes tullut mieleen että ei olisi omia rahoja! Oma tili on minusta samaa ryhmää kuin oma sähköposti tai nykyisin oma puhelin.

Vierailija
65/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet siis juuri väärinpäin. Huonekalut ja autot jos ovat miehen nimissä, ne ovat hänen omaisuuttaan. Syöty ruoka muuttuu paskaksi 1-2 päivän aikana.

Kai nyt merkkaatte omaisuudet molempien nimiin?

Joo, siis kun mies osti auton minulle, niin omistajaksi merkittiin tietysti minut. En ole kuullutkaan että avioliiton aikana hankitulle käyttöirtaimistolle (huonekalut) pitäisi jotenkin merkata omistaja.

Vierailija
66/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit kyllä voi olla, kuten meilläkin on. Mutta sehän ei missään nimessä tarkoita, että meillä on omat rahat systeemi (mikä se nyt sitten onkaan).

On kyllä yksi yhteinenkin tili, mihin laitetaan rahaa kumpikin, mutta omat tilit joihin esim. palkat tulee.

Minä olen ollut vuosia kotona, ja tulot on tietysti sen mukaiset (ä-raha, kh-tku, lapsilisät, palkka osa-aikatyöstä jen, mitä milloinkin).

Tällöin tietysti mies maksaa ison osan lainasta, ja isot laskut, minä ostan lähinnä ruoat ym. koska kuitenkin olen se joka kaupassa enemmän käy. Maksan ehkä jotain omia lehtilaskuja jne pientä.

Jos loppuu rahat, ottaa joko yhteiseltä tililtä, tai siirtää toiselle, sehän tapahtuu hetkessä verkkopankissa.

Erittäin toimiva systeemi meillä. Eikä tuota sen kummemmin ole mietitty, omat tilit on vaan jäänyt, ja koska toimii näin, niin mikäs siinä, meille passaa :)

Vierailija
67/141 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen menettää aina itsenäisyytensä antautuessaan toisen armoille täysin. Omat rahat, oma lupa.

mutta eihän tälläisestä tarvitse välittää kun rakkaus kukoistaa. Sitten kun rakkaus ei enää kukoistakaan niin lirissä ollaan eikä mihinkään pääse kun ei ole omaa pääomaa/rahaa. Ja ilmeisesti tämän keskustelun perusteella ei sitä omaa tiliäkään ole kaikilla :O

ei muka ole omaa pääomaa/rahaa, jos tulee ero? Jos perheenä yhdessä tehdään kaikki hankinnat, niin eikö eron sattuessa silloin ole puolet naisen? En ymmärrä mitä em.kommentilla tarkoitat.

Mitä sitten jos mies veemäisyyksissään tyhjentää yhteisen tilin?

Ja jos tilin tyhjentäis, siinähän sen sitten tekis. Se olisi sen ajan murhe. En onneksi ole ihminen joka murehtii etukäteen. Niitä erojakin on ollut, alusta olen aloittanut pariin otteeseen. Elämä antaa, elämä ottaa, niin se vaan menee. Mutta ehkä sinäkin sen joskus opit kun nyt ensin saat vähän lisää ikää.

ottanut opiksesi :p Mutta kukin tavallaan. Elämä antaa ja elämä ottaa, mutta ei tuota ottamista ainakaan tarvitse helpoksi tehdä ;)

Esim. sen että en todellakaan rupea mistään sohvasta tappelemaan, niitä saa aina uusia. Tiliä multa ei ole tyhjentänyt ikinä kukaan.

Vierailija
68/141 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä niin hauskaa on?

Luulisi että jokainen perusjamppa tajuaa tuon, mutta onhan se hyvä että selvennetään... :D

Vierailija
69/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selkee jako mitä kumpikin maksaa, mies vähän enemmän kun tulotkin paremmat. Rahalla ei ole mitään merkitystä rakkauden kanssa. Se että meillä on omat tilit ei tarkota sitä et me elettäs omia elämiämme. Ihan kaikki kotona on yhteistä, yhdessä syödään samaa ruokaa, yhdessä lomaillaan jne aivan kuten tekin joilla on yhteinen tili. Mulle on tärkeetä myös yksityisyys vaikka avioliitossa ollaankin, siihen kuuluu niin sposti kuin pankkitilikin.

Vierailija
70/141 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. sen että en todellakaan rupea mistään sohvasta tappelemaan, niitä saa aina uusia. Tiliä multa ei ole tyhjentänyt ikinä kukaan.

ainakin sen verran että pystyt uuden sohvan hankkimaan. Tuskin se nyt kuitenkaan sossusta tulee?

Vierailija
71/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmasti. Kotiäidin päiväuni.

Minulla ON meidän perheessämme isommat tulot...

Vierailija - 07.10.09 03:15 (ID 9325876)

Olisitkohan silloinkin yhtä kovaäänisesti vaatimassa kaikkia rahoja yhteiseksi?? Minun mielestäni olisi suorastaan nöyryyttävää, jos minulla ei olisi omaa pankkitiliä, jonne MIN UN palkkani menee. Toki meillä on miehen kanssa myös yhteinen tili, ja koskaan ei ole todellakaan laskettu pennejä eli käytännössä kaikki on yhteistä, mutta ettei omaa tiliä lainkaan, haloo. Tämän on pakko olla joku rahattomien kotiäitien juttu??

En ole kotiäiti, enkä todellakaan ole miehen "armoilla". -AP

Vierailija
72/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, mutta mun tilille tuleva raha on tälläkin hetkellä pääasiassa miehen tililtä siirtyvää. Minä en tiedä koskaan mitä siellä on rahaa. Mies pitää kyllä huolen; että raha riittää. jos olen menossa ostamaan vaatteita itselleni tai lapsille mies laittaa lisää rahaa. Minulla on myös miehen yhdelle tilille rinnakkais visa. On minulla Kaksi muutakin tiliä joiden saldoa mies ei tiedä, enkä itsekkään. Olen ollut kotona nyt 12v ja homma on toiminut hyvin. En ole tuhlaileva tohelo ja rahat menee ruokaan ja lapsii

Vierailija
73/141 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin sen verran että pystyt uuden sohvan hankkimaan. Tuskin se nyt kuitenkaan sossusta tulee?

En mä eron kohdatessa ole koskaan vielä kenkää duunista saanut. Ei se että on yhteiset rahat tarkoita sitä että ei olisi töitä tai omaa tiliä.

Vierailija
74/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmasti. Kotiäidin päiväuni. Minulla ON meidän perheessämme isommat tulot... Vierailija - 07.10.09 03:15 (ID 9325876)

Olisitkohan silloinkin yhtä kovaäänisesti vaatimassa kaikkia rahoja yhteiseksi?? Minun mielestäni olisi suorastaan nöyryyttävää, jos minulla ei olisi omaa pankkitiliä, jonne MIN UN palkkani menee. Toki meillä on miehen kanssa myös yhteinen tili, ja koskaan ei ole todellakaan laskettu pennejä eli käytännössä kaikki on yhteistä, mutta ettei omaa tiliä lainkaan, haloo. Tämän on pakko olla joku rahattomien kotiäitien juttu??

En ole kotiäiti, enkä todellakaan ole miehen "armoilla". -AP

Mutta ei joku siwan kassa voi sitä tietenkään ymmärtää.

Vierailija
75/141 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset rahat (omat tilit silti) ja molemmat saavat toteuttaa itseään ihan vapaasti niiden suhteen. Isoista hankinnoista keskustellaan yhdessä ja mietitään mihin on varaa, pienempiä hankintoja voi molemmat tehdä ihan itsenäisesti. Jos tarvitsen uuden talvitakin, ostan sen, vaikka se tarkoittaisi sitä, että miehen tililtä maksetaan sitten enemmän laskuja. Sama toimii myös toisinpäin.

En ymmärrä miten omat rahat toimii esim. äitiyslomalla tai hoitovapaalla. Maksaako mies tällaisissa tapauksissa (nainen oletettavasti kotona) jotain tasinkoa naiselle? Meillä on lapsiluku päätetty yhdessä ja yhdessä on myös päätetty, että lapsen hoidetaan kotona mahdollisimman pitkään. En käsitä miksi minun yksin olisi pitänyt siitä kärsiä matalamman elintason muodossa.

Oman kokemuksen mukaan niillä ystävillä ja tuttavilla, joilla on omat rahat, on enemmän riitaa rahasta. Näissä perheissä vaimo yleensä päätyy maksamaan lasten menot ja mies laittaa rahat itseensä.

Vierailija
76/141 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin omat tilit ja omat rahat. Yhteiset menot jaetaan nyt suunnilleen puoliksi, ei todellakaan lasketa senttejä. Joskus mies saattaa tarvita esim 100 euroa johonkin yllättävän menon sattuessa ja sitten maksaa sen takaisin tai maksaa jonkin minulle sovitun laskun tms. En näe tässä mitään ongelmaa. Mies maksaa lainan, minä laskut, menee aika hyvin tasan (olemme siis molemmat töissä).

Minusta tuntuisi jotenkin hankalalta, jos olisi yhteinen tili ja esim haluaisinkin yhtäkkiä ostaa jotain kalliimpaa, esim konserttiliput tai kengät tms. Itse tiedän omat varani ja mitä laskuja on maksettavana ja koska tulee seuraavan kerran rahaa ja mihin on vielä jätettävä rahaa, mutta jos olisi yhteinen tili en välttämättä olisi tietoinen tilin saldosta ja onko esim mies maksanut sieltä jo lainan lyhennyksen. Tai jos haluaisin maksaa kerralla enemmän isoja laskuja pois, mutta en tietäisi onko mies jo ostanut sen suunnittelemansa talvitakin vai pitääkö sitä varten vielä jättää tilille rahaa.

Juu, joku tulee sanomaan, että ompas köyhää, jos ei ole varaa yhtä talvitakkia ostaa laskematta tulevia menoja, mutta nämä olivat siis vain esimerkkejä. Pointti on siis, että helpompi ennakoida omia menojaan, kun ei tarvitse ajatella toisen puolesta.

Vierailija
77/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai lähinnä sitä, miksi kukaan nainen siihen suostuu, jos miehellä 2 kertaa paremmat tulot!

Siinähän se perimmäinen syysi tuli heti alussa, eli tietenkään et hyväksy omia rahoja, koska käytettävissäsi olevat rahat olisivat silloin vähäisemmät. Sinulle olisi kestämätön ajatus, että ainoat mällättävät rahat olisivat ne, mitä itse pystyt tienaamaan.

Takuulla ymmärtäisit omat rahat, jos kulttuuri olisi Suomessa sellainen, että nainen maksaa aina treffeillä, suurimman osan laskuista, ei kehtaa antaa miehen maksaa jne. ja mies olisi se, joka todennäköisimmin jää pitkäksi aikaa kotiin tai ainakin tienaa rutosti vähemmän. Kyllä sinua ketuttaisi ensin opiskella hyvään ammattiin ja sitten painaa duunia niska hiessä vain huomataksesi, että omat unelmasi jäävät toteuttamatta kun mukavuudenhaluinen osa-aikatyötä tekevä puoliso vaatii samat mälläysrahat vaikkapa shoppailuun kuin sinäkin.

Vierailija
78/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan ei ole tullut rahoista riitaa yhteisen taipaleemme (kohta 15 v) aikana. Ei ole oikeasti edes tullut mieleen että ei olisi omia rahoja! Oma tili on minusta samaa ryhmää kuin oma sähköposti tai nykyisin oma puhelin.

yhdessä 20 vuotta, eikä kertaakaan ole rahasta tai ostamisista riidelty, tuo omat tilit ja yhteinen tili yhteisille on erittäin toimiva meillä.

Vierailija
79/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä 20 vuotta, eikä kertaakaan ole rahasta tai ostamisista riidelty, tuo omat tilit ja yhteinen tili yhteisille on erittäin toimiva meillä.

Omat puhelimetkin on, mutta silti voidaan soittaa toisen puhelimesta ilman että pitää lupaa kysellä. Rahasta ei tapella, eikä kyllä oikein mistään muustakaan, 2 lasta ja takana 16 yhteistä vuotta. Ei tulis mieleenkään puhua vaan omista rahoista, omasta talosta jne. ei, mutta ne onkin kaikki yhteistä hyvää.

Vierailija
80/141 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten joku voi vaan ottaa toisen palkasta ja lähteä shoppailemaan? Miten, miten, miten? Ja voin kertoa että meillä ei todellakaan ole mikään sentintarkka fifty-fifty -systeemi eikä mieheni ole superpihi nihilisti, vaan olen aina ajatellut näin.

Minulle olisi ihan käsittämätön ajatus mennä miehen tilille ja katsoa että ahaa, taidankin ostaa parit kevätkengät. Itse olen aina rahani tienannut ja hyvä niin! On tässäkin perheessä koettu hoitovapaita, työttömyyttä ym. huonomman rahan aikoja, mutta silloin molemmat ovat vähän hillinneet kulutustaan ja sillä on selvitty. Se, että olemme molemmat tehneet koko ikämme töitä ja lukeneet hyvät ammatit takaa senkin, että jotain on kirstun pohjalla eikä esim. hetkellinen työttömyys vedä tiliä miinukselle.

Ja juuri tuo lahjanosto! Jos persaukinen kotiäiti ostaa miehelleen tämän palkasta sikakalliin lahjan, miten voi olla iloinen kun tietää että joutuu sen oman lahjansa eteen tekemään vaan enemmän ylitöitä että saa visalaskun maksettua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi