En koskaan opi tajuamaan omat rahat -systeemiä!
Tai lähinnä sitä, miksi kukaan nainen siihen suostuu, jos miehellä 2 kertaa paremmat tulot!
Jos eletään PERHEENÄ ja PARISUHTEESSA, niin eikö se vie jo helvetisti ylimääräistä energiaa laskea joka penni ja ruoka, että nämä ovat sinun ja nämä minun??
Sama juttu avioehtojen kanssa. Kannattaisiko alunperin valita niin fiksu puoliso, että voi olla huoletta omaisuudenjaon suhteen?
Kommentit (141)
kun mies näkee verkkopankissa käydessään heti, mistä on ostettu ja mitä on maksanut..
Oletteko te yhteisten tilien nimeen vannojat samoja ihmisiä, jotka tiedätte miestenne sähköpostin, facebookin ym. salasanat ja luette säännöllisesti myös miestenne tekstiviestit?
pariskuntia, joissa esim. nainen ei voi jäädä hoitovapaalle, koska ei voisi silloin maksaa omaa osuuttaan asuntolainanlyhennyksestä, VAIKKA miehellä jäisikin vaimon lyhennyksen verran rahaa mällättäväksi.
Tai vaimon jäädessä kotiin lasten kanssa, vaimo ostaa tuistaan itselleen ja lapsilleen ruuat, lähinnä makaronilinjaa koska muuhun ei ole varaa, ja mies sitten ostelee itselleen pihvejä ja käy ravintolassa syömässä.
Meillä täysin yhteiset rahat, ja minä olen "tilinhoitaja". Mies ei edes välttämättä tiedä, paljonko tilillä on rahaa, vaan maksaa menonsa pankkikortillaan. Isommista hankinnoista keskustellaan yhdessä, eikä KERTAAKAAN ole 6,5 vuoden aikana tullut raha-asioista riitaa! Molemmat ovat saaneet mitä ovat halunneet :) Näin on ollut ennen lapsia, ja nyt lasten tulon jälkeen.
En itsekään henk.koht. ymmärrä sitä, että jos ollaan naimisissa, niin vaimo (tai miksei mieskin) joutuisi lainaamaan kumppaniltaan rahaa!!! Halooooo... Mutta tietysti pakollista niissä suhteissa, jossa toinen on jotenkin holtiton tuhlaaja...
että näillä omat rahat -ihmisillä on vaan jotenkin täysin erilainen käsitys rakkaudesta kuin mulla. Toki vielä sen ymmärrän, jos tulot ja kulutustottumukset on molemmilla melko samanlaiset ja isä pitää vanhempainvapaat ja puolet hoitovapaista. Silloin ne omat rahatkin toimivat tasapuolisesti. Mutta useimmiten tuollainen täysi tasapuolisuus ei vain ole mahdollista, ja silloin rahoista tulee jonkinlainen mittari, jolla mitataan tuota tasapuolisuutta, valtaa, rakkautta, jne. Yhteisillä rahoilla se mittari-asetelma häipyy, mutta omilla rahoilla korostuu. Ja tosiaan ne kertomukset, mitä täällä saa usein lukea omista rahoista, on niin käsittämättömiä, että mun mielestä ne ei kuulu rakkausliittoon. Mutta tää on vain mun käsitys. Ja yritän sitten ymmärtää, että muunlaisiakin näkemyksiä rakkaudesta on.
kun kaiken pitäisi olla yhteistä, jotta voisi olla "rakkausliitto". Minä, ja aika monet muutkin, uskovat siihen, että ihminen voi säilyttää myös oman itsensä, vaikka toista rakastaakin. Ja ihmeellinen suhde on se, jossa raoista tulee joku ihme vallan väline.. Minun mielestäni jokaisella fiksulla, nykyaikaisella naisella on MYÖS oma tili, ja minun käsitykseni mukaan vain ne naiset, joilla on selvästi miestään pienemmät tulot TAI todella omistushaluinen mies, joka ei halua naisella olevan mitään omaa, liputtavat täysin yhteisten rahojen puolesta.
Mulla ja miehelläni on kummallakin oma tili, eikä meillä ole toistemme tileihin käyttöoikeutta. Silti rahamme ovat yhteisiä, perheemme rahoja. Olemme sopineet, kumpi maksaa minkäkin laskun, ja elämäntilanteen muutosten myötä (hoitovapaat tms.) toinen maksaa välillä enemmän laskuja kuin toinen. Kaupan kassalla maksaa se, joka sattuu kassalle osumaan, ravintolat, leffat tms. maksaa myös kumpi sattuu. Jos toisella olisi jostain syystä rahat tilitä loppu, niin ihan varmasti saisi toisen tililtä rahaa. Suuremmat hankinnat maksetaan välillä puoliksi, välillä jomman kumman tililtä. Eli emme todellakaan laita tarkkaan puoliksi kaikkea.
kun mies näkee verkkopankissa käydessään heti, mistä on ostettu ja mitä on maksanut.. Oletteko te yhteisten tilien nimeen vannojat samoja ihmisiä, jotka tiedätte miestenne sähköpostin, facebookin ym. salasanat ja luette säännöllisesti myös miestenne tekstiviestit?
Voihan sitä rahaa käydä nostamassa tililtä ja maksaa käteisellä!
niin syytä ollakin yhteiset rahat, olen samaa mieltä. Onneksi minun mieheni ei ole moinen ääliö, joten kaiken ei tarvitse olla yhteistä, jotta varmasti menee tasapuolisesti!
Meillä on omat tilit molemmilla. Mutta mulla on rinnakkaiskortti myös miehen tiliin. Sain sen kun mun omat rahat oli aina loppu ja miehellä paremmat tulot kuin mulla. Yhteiset on rahat ja ihana mies joka haluaa että minäkin saan nauttia elämästä ilman rahahuolia.
Mutta yhteiset rahat -naiset taitavat näköjään elää menneessä maailmassa kun nostelevat sieltä yhteiseltä tililtä käteistä..
jos joku holhoiais mun raha-asioita niin kuin sinä holhoat miehesi raha-asioita.
Ehkä mulla sitten on kummallinen käsitys rakkaudesta, kun haluan pitää ihmissuhteet ja raha-asiat erillään. Hyvin ollaan pärjätty eikä ole tarvinnut rahoista riidellä. Asumiseen ja lapseen liittyvät kulut menevät puoliksi ja muut suurin piirtein, joten kuten. Ei ole niin tarkkaa, ei lasketa sentilleen omia osuuksia.
Meillä täysin yhteiset rahat, ja minä olen "tilinhoitaja". Mies ei edes välttämättä tiedä, paljonko tilillä on rahaa, vaan maksaa menonsa pankkikortillaan. Isommista hankinnoista keskustellaan yhdessä, eikä KERTAAKAAN ole 6,5 vuoden aikana tullut raha-asioista riitaa! Molemmat ovat saaneet mitä ovat halunneet :) Näin on ollut ennen lapsia, ja nyt lasten tulon jälkeen.
En itsekään henk.koht. ymmärrä sitä, että jos ollaan naimisissa, niin vaimo (tai miksei mieskin) joutuisi lainaamaan kumppaniltaan rahaa!!! Halooooo... Mutta tietysti pakollista niissä suhteissa, jossa toinen on jotenkin holtiton tuhlaaja...
että näillä omat rahat -ihmisillä on vaan jotenkin täysin erilainen käsitys rakkaudesta kuin mulla. Toki vielä sen ymmärrän, jos tulot ja kulutustottumukset on molemmilla melko samanlaiset ja isä pitää vanhempainvapaat ja puolet hoitovapaista. Silloin ne omat rahatkin toimivat tasapuolisesti. Mutta useimmiten tuollainen täysi tasapuolisuus ei vain ole mahdollista, ja silloin rahoista tulee jonkinlainen mittari, jolla mitataan tuota tasapuolisuutta, valtaa, rakkautta, jne. Yhteisillä rahoilla se mittari-asetelma häipyy, mutta omilla rahoilla korostuu. Ja tosiaan ne kertomukset, mitä täällä saa usein lukea omista rahoista, on niin käsittämättömiä, että mun mielestä ne ei kuulu rakkausliittoon. Mutta tää on vain mun käsitys. Ja yritän sitten ymmärtää, että muunlaisiakin näkemyksiä rakkaudesta on.
Joo, yksi parhaimmista selityksistä joita mä olen ikinä tällä palstalla lukenut. Tämä on kuin suoraa jatkoa sille että kun lapselle ostetaan jotain vähän niin sanotusti palstalaisittain parempaa (esim. Reimatecin vaatteita :D ) niin sen vanhemmat eivät rakasta lasta.
ja samalla ymmärrän taas vähän paremmin yhteisten rahojen perheitä: jotkut miehet ovat tottuneet siihen, että joku (äiti tai vaimo) hoitaa kaiken heidän puolestaan.. mun mies ei ikinä suostuisi moiseen, enkä minä huolisi miestä, joka haluaisi minun olevan hänen edunvalvojansa.. karmivaa..
Jokainen tietysti tavallaan, mutta itsekkin olen aina ihmetellyt tuota että vaimolla ei ole varaa pitää hoitovapaata (vaikka haluaisi) ja miehellä on kuitenkin samaan aikaa rahaa vaikka mihin.
Tai niin ku yksillä tutuilla: mies kyllä tuki vaimonsa hoitovapaata rahallisesti, mutta vaimolla piti olla kuitit kaikista ostoistaa jotta mies näki ettei raha mihinkään "hömpötyksiin" mene..
HUH HUH
Mutta yhteiset rahat -naiset taitavat näköjään elää menneessä maailmassa kun nostelevat sieltä yhteiseltä tililtä käteistä..
"Mulla on sulle ihana yllätys, tosin se on sun raholla ostettu!" :p
Ehkä siinä vaiheessa ymmärrät että romantiikka on jotain muutakin kuin verkkopankki, lahjat ja tieto mitä se maksaa. Rakkaus on sulle varmaan tuntematon käsite? Meillä sitä ei yhdistetä sanaa raha.
"Mulla on sulle ihana yllätys, tosin se on sun raholla ostettu!" :p
Tai sitten mun rahoilla, kun palkat menee molemmilta samalle tilille. Ja ei me ainakaan niin köyhiä ja pihejä olla että meidän pitäsi syynätä tiliotteet suurennuslasin kanssa.
Tosin omatkin tuloni ovat ihan ok, hieman reilu 3600. Ikinä ei ole ollut mitään valittamista, mies maksaa yleensä suuret menot (huonekalut ja kodin remontit tms., autot, lomamatkat, öljyn, sähkön), minä ruuan ja vaatteet + mitä itse haluan ostaa. Asuntolainani jota minulla on omakotitalostamme maksamme noin puoliksi, minä hieman enemmän.
Nyt ole aikalailla yhteiset rahat tuon perusteella? Eli ette laske menoja yhteen ja jaa niitä täsmälleen puoliksi. Tämä on nimittäin av:n perusteella täysin yleistä.
Eli esim. mies lähtee lomamatkalle omilla rahoillaan ja vaimo ei voi lähteä mukaan koska on hoitovapaalla. Tai että nainen ja lapset syövät eri ruokaa, koska naisen kotihoidontuki menee lainan lyhennykseen ja mies ostaa itselleen herkkuja ja olutta ja mitä haluaakin.
Tätä tässä nyt tarkoitettiin omilla rahoilla. Teillä kai aika tavallinen tapa. Ei "yhteiset" rahat tarkoita yhteistä tiliä automaattisesti. Meillä on hyvin samantyyppinen systeemi kuin teillä ja omasta mielestäni yhteiset rahat.
Miehellä 2 ja firman tili. Lapsilla omat tilit. Silti meillä on yhteiset rahat.
kun mies näkee verkkopankissa käydessään heti, mistä on ostettu ja mitä on maksanut.. Oletteko te yhteisten tilien nimeen vannojat samoja ihmisiä, jotka tiedätte miestenne sähköpostin, facebookin ym. salasanat ja luette säännöllisesti myös miestenne tekstiviestit?
Meillä ei ole yhteistä tiliä, mutta voin koska tahansa ottaa miehen kortin ja nostaa rahaa hänen tililtään. Myös verkkopankkitunnukset ovat yhteiset, eli molemmat käyttävät molempien tilejä.
Ja jos ei ole mitään salattavaa, niin miksi en antaisi miehen lukea puhelintani, ja päinvastoin??
Jos miehesi vahtii puhelintaan, voit olla varma että jotain salattavaa on.
että näillä omat rahat -ihmisillä on vaan jotenkin täysin erilainen käsitys rakkaudesta kuin mulla.
Toki vielä sen ymmärrän, jos tulot ja kulutustottumukset on molemmilla melko samanlaiset ja isä pitää vanhempainvapaat ja puolet hoitovapaista. Silloin ne omat rahatkin toimivat tasapuolisesti.
Mutta useimmiten tuollainen täysi tasapuolisuus ei vain ole mahdollista, ja silloin rahoista tulee jonkinlainen mittari, jolla mitataan tuota tasapuolisuutta, valtaa, rakkautta, jne. Yhteisillä rahoilla se mittari-asetelma häipyy, mutta omilla rahoilla korostuu.
Ja tosiaan ne kertomukset, mitä täällä saa usein lukea omista rahoista, on niin käsittämättömiä, että mun mielestä ne ei kuulu rakkausliittoon. Mutta tää on vain mun käsitys. Ja yritän sitten ymmärtää, että muunlaisiakin näkemyksiä rakkaudesta on.