En koskaan opi tajuamaan omat rahat -systeemiä!
Tai lähinnä sitä, miksi kukaan nainen siihen suostuu, jos miehellä 2 kertaa paremmat tulot!
Jos eletään PERHEENÄ ja PARISUHTEESSA, niin eikö se vie jo helvetisti ylimääräistä energiaa laskea joka penni ja ruoka, että nämä ovat sinun ja nämä minun??
Sama juttu avioehtojen kanssa. Kannattaisiko alunperin valita niin fiksu puoliso, että voi olla huoletta omaisuudenjaon suhteen?
Kommentit (141)
minä juuri aiemmin tuonne kirjoitin, että yhteinen tili laitettiin aikoinaan siksi kun mies opiskeli ja silloin ei ollut nettipankkia.
Yhteinen tili on säilynyt 15 vuotta, koska ei ole ollut käytännöstä valittamista. Kummallakin kortit sinne ja nettitunnukset. Kummallakin samansuuruinen palkka suurinpiirtein.
Missä kohtaa tässä luki, että mies isompituloinen ja käyttäisi rahansa jne....?
ja minulle on valjennut, että yhteisten tilien ja rahojen kannattajat ovat niitä, joiden mies on
1) naista isompituloinen 2) käyttäisi oman ison palkkansa omiin juttuihinsa vaimon kitkutellessa kotihoidontuella ellei kaikki menisi yhteiselle tilille. Toki, jos tällaisen miehen kanssa on kimppaan heittäytynyt, onkin varmasti parempi pitää se yksi yhteinen tili ja sillä varmistaa, että homma hoituu reilusti, mutta koittakaapa nyt tajuta, että joillakin reilu jako onnistuu, vaikka kummallakin olisi oma tili!
olla ilman avioehtoa, jos tietäisin, että meillä ei koskaan ala viiraamaan korvien välistä. Nyt tulevaisuus on kuitenkin edes jollain lailla turvattu. Emme kuitenkaan laskeskele kuka on mitäkin maksanut, emme edes tiedä paljonko rahaa toistemme tileillä on. Onnellisia ollaan.
Perheessä kaikki on yhteistä, ei voi olla mitään omia rahoja. Ei sellainen ole perhe, missä jokaisella on omat rahat. Sellainen on vaan jotain asuinkumppanuutta.
omat rahat -systeemi. He jakavat ravintolalaskunkin, keskusteltuaan ensin äänekkäästi että kumpi joi enemmän siitä viinipullosta. Kodin esineissä ei ole sentään lappuja mutta muistissa on että kumman omaisuutta mikäkin esine on. Heillä on omien tilien lisäksi yhteiset tilit, jonne laittavat rahaa yhteisiä hankintoja varten. Kummilapsien lahjat maksaa omistaan se, kumman "puolelta" se lapsi on. Ahdistavankuuloinen systeemi, mutta jos tuo heille sopii niin mikäs siinä.
Minusta on ihan sama miten rahat ja hankinnat missäkin perheessä jaetaan, kunhan siitä ei tarvitse jatkuvasti tapella.
Yleensä sovimme keskenämme, mitä laitamme itsellemme joululahjaksi. Mitä kirjoja ja elokuvia haluamme yms.
Miksi näitä varten tarvitsisi oman tilin?
mutta tässä yksi pointti. Oletetaan siis että perheellä on yhteinen tili, johon tulee molempien palkat. Eikö kuulosta vähän hassulta, että sieltä molemmat ostavat toisilleen synttäri- ja joululahjat. Toinen näkee, että jaaha, Biltemasta on eukko käynyt ostaas mulle 15 euron lahjan... Olen itsenäinen nainen ja sellaisena pysyn naimisissakin. Nainen menettää aina itsenäisyytensä antautuessaan toisen armoille täysin. Omat rahat, oma lupa. Tämä ei tarkoita, etteikö laskuja yms. maksella yhteisymmärryksessä etc. Meillä on onneksi hyvät tulot molemmilla. En kestäisikään elää tilanteessa, että miehellä olisi kolme kertaa suuremmat tulot kuin minulla. Tässä tilanteessa olemme tasavertaisia. Tosin nyt hoitovapaalla ollessani mies maksaa enemmän. Asia tasoittuu, kun minä menen töihin ja mies on loppuhoitovapaan lapsen kanssa.
Meille ei ainakaan ne joulu- ja synttärilahjaat ole niin tärkeitä. .
Mutta yhteiset rahat -naiset taitavat näköjään elää menneessä maailmassa kun nostelevat sieltä yhteiseltä tililtä käteistä..
"Mulla on sulle ihana yllätys, tosin se on sun raholla ostettu!" :p
Jos mun mies joskus kyselis kenen rahalla hälle ostamat lahjat on hankittu sais olla viimenen lahja minkä sai!!
Musta lahjan arvon saatikka rahan alkuperän kysely on idiootimaista lahjan saajalta mutta kukin tavallaan.
En koskaan opi tajuamaan omat rahat -systeemiä! Tai lähinnä sitä, miksi kukaan nainen siihen suostuu, jos miehellä 2 kertaa paremmat tulot! Jos eletään PERHEENÄ ja PARISUHTEESSA, niin eikö se vie jo helvetisti ylimääräistä energiaa laskea joka penni ja ruoka, että nämä ovat sinun ja nämä minun?? Sama juttu avioehtojen kanssa. Kannattaisiko alunperin valita niin fiksu puoliso, että voi olla huoletta omaisuudenjaon suhteen?
Onko sinun yleensäkin vaikea ymmärtää asioita, vai koskeeto tuo vain tätä nimenomaista asiaa? Kykenetkö yleensä hahmottamaan ja ymmärtämään oman arkesi ulkopuolisia asioita ja käsitteitä?
Pystytkö käsittämään sen, että OMAT RAHAT ei ole sama asia, kuin 50%-50%?
Tarvitsetko arjessasi säännöllistä tukea, vai pärjäätkö ihan itse ongelmasi kanssa?
Perheessä kaikki on yhteistä, ei voi olla mitään omia rahoja. Ei sellainen ole perhe, missä jokaisella on omat rahat. Sellainen on vaan jotain asuinkumppanuutta.
ja raportoi toiselle kaikki ostot?
ymmärtäisit varmasti paljon paremmin, jos itse tienaisit paljon enemmän kuin miehesi.
meitäkin on.
No eihän yhteiset rahat välttämättä tarkoita yhteistä tiliä, ei meillä ainakaan
No, joo, mä nyt kirjoitin yhteisestä tilistä ja sen yhteisestä käytöstä.
Ja aika paljon lisäilty siihen sellaista, mitä en lainkaan kirjoittanut enkä tarkoittanut.
En edelleenkään ymmärrä millaista rakkautta se on, kun vaimo ostaa kotihoidontuella koko perheen ruuat ja vaatteet, kun samaan aikaan mies käyttää omia rahojaan uuteen moottoripyörään ja viikon kaukolomaan kavereiden kanssa. Mun käsitys rakkaudesta on edelleen jotain ihan muuta.
että näillä omat rahat -ihmisillä on vaan jotenkin täysin erilainen käsitys rakkaudesta kuin mulla. Toki vielä sen ymmärrän, jos tulot ja kulutustottumukset on molemmilla melko samanlaiset ja isä pitää vanhempainvapaat ja puolet hoitovapaista. Silloin ne omat rahatkin toimivat tasapuolisesti. Mutta useimmiten tuollainen täysi tasapuolisuus ei vain ole mahdollista, ja silloin rahoista tulee jonkinlainen mittari, jolla mitataan tuota tasapuolisuutta, valtaa, rakkautta, jne. Yhteisillä rahoilla se mittari-asetelma häipyy, mutta omilla rahoilla korostuu. Ja tosiaan ne kertomukset, mitä täällä saa usein lukea omista rahoista, on niin käsittämättömiä, että mun mielestä ne ei kuulu rakkausliittoon. Mutta tää on vain mun käsitys. Ja yritän sitten ymmärtää, että muunlaisiakin näkemyksiä rakkaudesta on.
kun kaiken pitäisi olla yhteistä, jotta voisi olla "rakkausliitto". Minä, ja aika monet muutkin, uskovat siihen, että ihminen voi säilyttää myös oman itsensä, vaikka toista rakastaakin. Ja ihmeellinen suhde on se, jossa raoista tulee joku ihme vallan väline.. Minun mielestäni jokaisella fiksulla, nykyaikaisella naisella on MYÖS oma tili, ja minun käsitykseni mukaan vain ne naiset, joilla on selvästi miestään pienemmät tulot TAI todella omistushaluinen mies, joka ei halua naisella olevan mitään omaa, liputtavat täysin yhteisten rahojen puolesta.
kun hoitelee miestä sängyssä tai suuhoidolla. Näin saa käyttöön hieman lisää kuukausirahaa. Ei sitten toillella ole aina rahat loppu.
Nainen menettää aina itsenäisyytensä antautuessaan toisen armoille täysin. Omat rahat, oma lupa.
mutta eihän tälläisestä tarvitse välittää kun rakkaus kukoistaa. Sitten kun rakkaus ei enää kukoistakaan niin lirissä ollaan eikä mihinkään pääse kun ei ole omaa pääomaa/rahaa. Ja ilmeisesti tämän keskustelun perusteella ei sitä omaa tiliäkään ole kaikilla :O
ei muka ole omaa pääomaa/rahaa, jos tulee ero? Jos perheenä yhdessä tehdään kaikki hankinnat, niin eikö eron sattuessa silloin ole puolet naisen? En ymmärrä mitä em.kommentilla tarkoitat.
Mitä sitten jos mies veemäisyyksissään tyhjentää yhteisen tilin?
siinähän tyhjentää. Kyllä meillä se omaisuus on ihan jossain muualla kuin tilillä makaamassa. Ja kaikki omaisuus on kummankin nimissä eli niitä ei voi yksin realisoida. Mutta toki tuossa iässä vielä kaikki oamisuus olikin varmaan vaan siellä tilillä rahana, kun eie vielä ole tullut tehtyä niitä isoja hankintoja.
käänteessä voitollisesti ja luonnollisesti hyvässä yhteisymmärryksessä...
Onko joku niin muka väittänyt?
Meillä ei vaan siellä tilillä ole koskaan niin suuria summia rahaa, että jos sen jompi kumpi suutuspäisään eron sattuessa tyhjentää, niin eipä sillä juuri ole väliä. Kyllä eron sattuessa on hiukan isompiakin asioita mietittävänä.
Lapsellisia kirjoittajia täällä av:lla.
ja raportoi toiselle kaikki ostot?
Luuletko, että miestä tosissaan ihan niin paljon kiinnostaa ostanko mä tänään itelleni karkkipussin vai en. Tai löysinkö lapsille sopivat housut ja ostin ne.
Ja sitten taas toisin päin. Vaikka meillä olisi erilliset rahat, niin kyllä tosiaan on syytä puhua toisen kanssa ennen kuin ostaa uusia pesukoneita, sohvakalustoja tai telkkareita. Ei ne omatkaan rahat saa tarkoittaa holtitonta rahankäyttöä, jos toisen kanssa perheenä haluaa elää.
naurettavat systeemit. ei ihme, että on paljon riitelyä ja yleistä pahoinvointia.
Hieman kun panostaisi elämänhalintaan niin voisi olla hieman helpompaa...
Kumpikaan ei ole ouolla paljailla ja yhteisiä menoja maksetaan, se maksaa kenellä on rahaa. Omasta tilistä en luovu, enkä halua päästä miehen tilille.
Ja jos ei ole mitään salattavaa, niin miksi en antaisi miehen lukea puhelintani, ja päinvastoin?? Jos miehesi vahtii puhelintaan, voit olla varma että jotain salattavaa on.
Pientä tarkastusta silloin tällöin :D Mutta kai se näin sitten menee jos lähtökohtana on se että toinen mahdollisesti salaileekin jotain.
Ai, ei vai?? :D
No eihän yhteiset rahat välttämättä tarkoita yhteistä tiliä, ei meillä ainakaan
No, joo, mä nyt kirjoitin yhteisestä tilistä ja sen yhteisestä käytöstä.
ja yhteiset rahat ja yhteisen tilin.
Meillä on yhteiset rahat, mutta omat tilit. Tili on kummallakin oma, kummankin palkat tulee omalle tilille. Laskut, ruuat ym. kaikki maksetaan sieltä tililtä missä rahaa on, ihan sama kumpi. Jos toiselta loppuu rahat toinen antaa, yhteisiä ne on kuitenkin.