onko teillä varaa käydä töissä?
kuinkahan moni on laskenut
töihin menon kannattavuutta? jos on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, menee hoitomaksuihin jo n.440 €, jos vaikka ip kerholainen niin 100 e päälle, työmatkoihin voi mennä useampi sata euroa (mulla 300e) eikä usein saa edes matkavähennyksiä niin en minäkään saisi. eli käytännössä en voisi bussia käyttää kun päiväkoti siellä mihin ei bussit mene mut pakkohan lapset on sinne viedä ja hakea ja bussimatka kestää muutenkin vaihtojen kanssa 3 h suuntaansa mutta se ei oikeuta verovähennysoikeuteen.
eli mun tilanteessa kotihoidontuki + kuntalisä on suurempi summa kuin mitä jäisi käteen töissä käydessä. laskin että jos palkka olis 2000e olisi kulut +- nolla eli silloinkaan ei olis järkeä käydä töissä. kaikkia palkat alle 2000e on tappiolle.
Kommentit (44)
jos ei päiviä kotona olisi. Kämpää tyhjänä --> ei sotkua, ei niin paljoa ruuanlaittoa jne.
miten niin ei olisi niin paljon kotihommia? Ei mulla ois siivoojaan varaa kuitenkaan. Ei meillä nytkään ihan paskassa uida, samanverran se imurointi/lattianpesu/vessanpesu jnejne vie aikaa vaikkei kotona ketään 11 tuntiin päivässä olisikaan. +päivittäin olisin tehnyt 8t töitä+2t matkoihin. Jipi jipi, kyllä sitä kotihommat tuntuiski helpolta.
eli kovin laaja-alaisesti et ole asioita ajatellut kun
a) luulet että kaikilla vakipaikat joiden mukaan voi asunnon sijainnin päättää
b) onko lapselle laaja-alaisesti katsottuna järkevää olla hoidossa
c) kaupungissa omakotitalo 500 000e joka 20 km päässä maksaa 160 000e, tuo on niin iso ero ettei mitään järkeä asua kaupungissa, kaikki ei halua asua ahtaasti kerrostalossa tai rivarissa joissa yhtiövastikkeet on yhtä suuret kuin lainanlyhennys korkoineen.
tuossa nyt pari seikkaa
Oikeasti niin mun aivot surkastuu jos en saa tehdä työtäni! No mun lapset ovat jo kaikki yli 3-vuotiaita eikä kuntalisää mun kunnassa saanutkaan koskaan. Eli pienikin työnteko jo kannattaa. Miehelläkin niin alhainen palkka että senkin takia mun piti mennä töihin. Teen kuitenkn vain 6 h/päiviä.
ymmärrä miksi tehdä lapsia ja sitten mennä töihin heti kun äitiysloma loppuu. kyllä se on sitten sellaista oravanpyörää. aamulla kuudelta ylös, seiskalta hoitoon, ruuhkiin tunniksi, töissä reilu 8 tuntia, ruuhkaan tunniksi, ajomatka päiväkotiin, jutustelut yms. kauppaan. kello on 18-19 kun ollaan kotona, eikun ruoan laittoon ja nukkumaan. edes iltapalaa ei tartte syödä kun vasta on ruoka syöty ja täytyy mennä nukkumaan et jaksaa taas herätä kuudelta (noin myöhään olettaen ettei syö aampalaa tai lue lehteä). lapsen kanssa ei ehdi olla yhtään arkipäivän aikana! Tuollaista meillä ainakin oli työelämässä. En tuntenut lastani enää LAINKAAN.