onko teillä varaa käydä töissä?
kuinkahan moni on laskenut
töihin menon kannattavuutta? jos on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, menee hoitomaksuihin jo n.440 €, jos vaikka ip kerholainen niin 100 e päälle, työmatkoihin voi mennä useampi sata euroa (mulla 300e) eikä usein saa edes matkavähennyksiä niin en minäkään saisi. eli käytännössä en voisi bussia käyttää kun päiväkoti siellä mihin ei bussit mene mut pakkohan lapset on sinne viedä ja hakea ja bussimatka kestää muutenkin vaihtojen kanssa 3 h suuntaansa mutta se ei oikeuta verovähennysoikeuteen.
eli mun tilanteessa kotihoidontuki + kuntalisä on suurempi summa kuin mitä jäisi käteen töissä käydessä. laskin että jos palkka olis 2000e olisi kulut +- nolla eli silloinkaan ei olis järkeä käydä töissä. kaikkia palkat alle 2000e on tappiolle.
Kommentit (44)
olen saanut käteen pari tonnia tai vähän alle, ja hoitomaksut on korkeintaan olleet sen 400 ja risat. Jäähän siitä huonommastakin palkasta nyt ainakin tonni käteen, onhan se ihan eri asia kuin joku 300, siksi en ole koskaan tajunnut, miksi työnteko ei kannattaisi.
olen saanut käteen pari tonnia tai vähän alle, ja hoitomaksut on korkeintaan olleet sen 400 ja risat. Jäähän siitä huonommastakin palkasta nyt ainakin tonni käteen, onhan se ihan eri asia kuin joku 300, siksi en ole koskaan tajunnut, miksi työnteko ei kannattaisi.
työmatkakulut ja työvaatteet, niin äkkiä se ei jää kauaksi siitä summasta, minkä saa kunnassa missä saa kuntalisän. Ja jos siihen päälle pystyy tosiaan tekemään keikkaa tms. vaikka parin sadan edestä kuussa, niin summa on sama. Eli silloin töihinmeno ei kannata ainakaan rahallisesti. Henkinen puoli on sitten toinen juttu.
minkä tyyppistä työtä teet että se on sinulle tärkeää? en ole vaan itse koskaan ollut työssä joka olisi minulle tärkeää.
ap
Itse olen hoitoalalla ja koen tekeväni todella arvokasta ja taitoa vaativaa työtä ja minusta työ on minulle tärkeä. Olin tosin lasten kanssa kotona, kunnes nuorimmainen oli 3 v ja jään taas kohta vapaalla, kun ensimmäinen menee kouluun. (tai oikeastaan jaamme vapaat yhdessä mihen kanssa).
Voisin toki olla kotonakin, mutta kyllä työ siltikin on sellainen henkireikä, että ihan mielelläni siellä käyn. Näen aikuisia ihmisiä, joiden kanssa voi puhua muustakin kuin lapsista tai kotiasioista toisin kuin esim hiekkalaatikolla. Ystäviäkin minulla on, joten toki heidänkin kanssa voisi viettää aikuista seuraa. Siltikin koen työni tärkeäksi, jossa pystyn osaltani auttamaan muita. Eikä se ole poissa perheeltäni, että koen työni tärkeäksi. Päin vastoin, olen tyytyväisempi ihmisenä ja uskon, että se näkyy myös kotona.
ps en ole no 6
Meillä kolmosen maksu 42 euroa, siis täysi maksu.
Kuitenkin jos vaikka naisen palkka on alle 2000, niin miehen ei tarvitse olla juurikaan enempää että menee täydet maksut.
Meillä töihinmeno ei ole kannattanut. Eli olen ollut kotona siihen asti kun nuorin kolmesta lapsesta 3v. ja tehnyt sitten siinä sivussa jotain "sivubisnestä".
eli Helsingin matkalipun verran, ja vaatteissa käyn töissä ihan samoissa kun olen kotonakin.
eläkenäkökulmakin, että kyllä siitä palkasta kertyy kuitenkin eläkettä ihan eri lailla kuin hoitorahasta.
Palkka paranee myös töitä tekemällä. Ikälisiä karttuu, kokemuksen myötä kasvanut vastuu voi nostaa liksaa jne.
Siis kyllähän työmatkakuluista saa aina vähennyksen jos omavastuu ylittyy. Se vähennys tulee sitten vaikka joukkoliikenteen mukaan. Ei tietysti vastaa oman auton käyttökustannuksia, mutta parempi kuin ei mitään.
Valintoja siitä mitä tekee ja missä asuu.
On järkeä muuttaa paikkaan, mistä menee julkisilla työmatkoihin 3h/suunta(?) jos käsitin oikein tuon yhden yllä olevan kirjoituksen...?
Ei toki aina, mutta yleensä lapsen saa päiväkotiin/pph:lle lähelle kotia/vanhemman työpaikkaa. En ymmärrä miksei elämää (esim. asuinpaikkaa) voi suunnitella sen mukaan, missä muu elämä (esim. työpaikka) on.
Toki jos työpaikka on keskustassa, siellä vuokrat kalliimmat ---> pitää ehkä tyytyä pienempään asuntoon mitä syrjemmällä. Mutta asuinaluetta voi valita hiukan sen mukaan, että asuu aluella josta hyvät (ja mahdollisimman suorat)kulkuyhteydet töihin.
Ja toisaalta, jos asumiseen menee syrjemmässä vaikka 1000€/kk, mutta päälle tulee toisen auton kustannukset (lainat, vakuutukset, mahdollinen osamaksu, bensat ja jos vaikka ei saa vähentää veroissa kun bussikortin hinnan jne.) niin käytännössä tuon esim. 200-300€ voi käyttää myös asumiskuluihin asumalla kallimmaassa asunnossa lähempänä työpaikkaa. (Hyöty kuitenkin kaikkiaan suurempi, lyhyemmät päivät lapsilla hoidossa jne.)
Mutta joillakin on elämän järjestys muutenkin hiukan kateissa, ei osata hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, vaan eletään suppean näkemyksen kautta. Mutta pienin järjestelyin/muutoksin sen työssäkäymisenkin voi saada kannattavaksi :)
Hienosti ilmaistu, kiitos tästä!
olla käymättä töistä vuositolkulla
ei emotionaalisesti, ei urakehityksellisesti, ei kansantaloudellisesti, ei koulutuksellisesti, ei rahallisesti
:n lapsen yh täällä...
Jos menen töihin, saan liksaa n.1800,- ja siittä verot pois= jää vaikka about 1400,- käteen. Siitä 700,- vuokra+pk-maksut kahdesta/jälkkäri ekaluokkalaiselle+seutulippu.... ÖÖ. paljonkohan jäis??? Tuskin mitään!
Ei aikomustakaan mennä vauvaloman jälkeen töihi, tappaa itteensä JÄRKYTTÄVÄLLÄ työmäärällä, sitten raahautua kotiin päiväkodin ja kaupan jälkeen, laittaa ruoka, siivota jnejne... ja kaikki tämä MIKSI? no, siksi että kansantalous pyörisi ja joku muu hoitaisi MUN lapset. Taloudellinen hyöty MEILLE jäisi miinukselle, puhumattakaan siitä hyödystä, että saan olla kotona vielä silloin kun keskimmäinenkin aloittaa koulunsa. Mikään raha ei korvaa sitä, mitä voin lapsilleni antaa OLEMALLA LÄSNÄ!
Tämän tajusin jo jäädessäni ensimmäistä kertaa hoitovapaalle.
Palkasta jäi parhaimmillaankin käteen 1200e/kk. Yleensä n.900e. Osa-aikaisena siis jälkimmäinen. Oli kuitenkin tietoinen valinta ja pidin tuosta osa-aikaisesta paljon enemmän ja oma mielenterveys parani kun tunnit ja paikka muuttui. Nyt siis kaksi lasta, kotona olen ollut 3vuotta ja jonkun verran hoitovapaata vielä edessä. Aion ollakin hoitovapaalla niin kauan kuin saan. Jos päivähoitomaksut olisi sen 400e kuukaudessa kahdesta lapsesta, työmatkoihin menisi reilu 100e kuukaudessa niin käteen jäisi juuri ehkä se 400. Tällä hetkellä hoitorahaa+lisää tulee n.450e/kk. Eipä siis ole pienessä mielessä käynyt ajatus palata töihin ennen kuin "on pakko". Varsinkin vielä kun nautin siitä että saan touhuta omien lapsieni kanssa kotona ja seurata heidän kasvamistaan aitiopaikalta.
että jos kaikki ajattelisivat noin, niin yhteiskunnalla ei olisi varaa maksaa kenenkään kotona olemista.
Ja tosiaan; käteen jää muutakin kun se palkka, nimittän eläketää ja työkokemusta kertyy. Sinun alalla toki töitä on paljon, eli pitkän poissa olonkin jälkeen tötä saanet.
Mutta monilla aloilla on niin, että työ kehittyy, jää äkkiä jälkeen jos esim. 5-vuotta on kokonaan töistä pois, siksi on hyvä olla esim. lasten välissä vuosi töissä (vaikka lyhyempää työviikkoa tehden) jotta pysyy mukana kehityksessä.
Samoin pitkä poissaolo hidastaa työkehitystä, lähes alalla kun alalla on mahdollisuus päästä nousemaan parempiin tehtäviin ja saa ikälisiä työsäolovuosien mukaan, uskoisin näin lähihoitajillakin olevan?
Ja kaikkien pienituloisten kannattaa laskea Kelan sivuilla onko oikeutettu asumistukeen, itse esim. sitä taannoin sain (sinkku silloin, ei lapsia) koska en saanut kun osa-aikatyön, ja palkkani oli puolisen vuotta hyvin pieni. Pienipalkkainen kahden lapsen yh saattaa ihan hyvin saada asumistukea.
jos on lainaa?
Meidän perhe on hyvin pienituloinen. Miehelläkin jää nykyään käteen juuri reilut 1000e/kk. On lainaa, miehellä 2lapsen elarit ja yhteiset kaksi lasta.
Missä ovat ne kiivaat lasten kotihoidon puolustajat nyt??? :D
Mut joo. Mä en aio kovin aktiivisesti etsiä töitä kun äitiysloma päättyy. Noihin laskelmiin nyt voi lisätä sit vielä senkin, että menettää kotihoidon tuen ja kuntalisän, jos perheessä on alle 3-vuotias. EI vaan kannata... (Mutta toisaalta, ei mun nyt kovin kevyt mieli olis jättää alle 1-vuotiasta hoitoonkaan!)
Tai tarkemmin; saatte asumistukea jos tulonne ovat perhekokoon suhteutettuna "liian pienet". (Kelan sivuilla laskuri)
Mutta lainaa ei huomioida menoina (esim. jos isot lääkekulut tmv. niihin saa sitten osussuta tukea) mutta jos ollut niin "tyhmä" että on liian ison autolainan tmv. ottanut ja rahaa ei elämiseen jää, niin ei Kela elämää maksa.
Ihan pikaiseen katsoin;
Turku
4hlö (äiti+3lasta)
Tulot 1500€/kk
Vuokra 650€/kk
Asunto 70 neliötä
Rak.vuosi -95
Niin asumistukea saisi: 292,80€/kk.
Esimerkin keksin päästäni ja Kelan sivuilla laskin; http://asiakas.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication
kehtaa paljastaa mikä tes ettei kukaan tunnista mutta lupaan että tuo 1700e on totta, ja se on brutto, nykyään tuo palkka olisikin jo 1800 € kun yleinen palkkataso noussut.
ap, johdon sihteeri
On järkeä muuttaa paikkaan, mistä menee julkisilla työmatkoihin 3h/suunta(?) jos käsitin oikein tuon yhden yllä olevan kirjoituksen...?
Ei toki aina, mutta yleensä lapsen saa päiväkotiin/pph:lle lähelle kotia/vanhemman työpaikkaa. En ymmärrä miksei elämää (esim. asuinpaikkaa) voi suunnitella sen mukaan, missä muu elämä (esim. työpaikka) on.
Toki jos työpaikka on keskustassa, siellä vuokrat kalliimmat ---> pitää ehkä tyytyä pienempään asuntoon mitä syrjemmällä. Mutta asuinaluetta voi valita hiukan sen mukaan, että asuu aluella josta hyvät (ja mahdollisimman suorat)kulkuyhteydet töihin.
Ja toisaalta, jos asumiseen menee syrjemmässä vaikka 1000€/kk, mutta päälle tulee toisen auton kustannukset (lainat, vakuutukset, mahdollinen osamaksu, bensat ja jos vaikka ei saa vähentää veroissa kun bussikortin hinnan jne.) niin käytännössä tuon esim. 200-300€ voi käyttää myös asumiskuluihin asumalla kallimmaassa asunnossa lähempänä työpaikkaa. (Hyöty kuitenkin kaikkiaan suurempi, lyhyemmät päivät lapsilla hoidossa jne.)Mutta joillakin on elämän järjestys muutenkin hiukan kateissa, ei osata hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, vaan eletään suppean näkemyksen kautta. Mutta pienin järjestelyin/muutoksin sen työssäkäymisenkin voi saada kannattavaksi :)
Ja toisaalta, jos asumiseen menee syrjemmässä vaikka 1000€/kk, mutta päälle tulee toisen auton kustannukset (lainat, vakuutukset, mahdollinen osamaksu, bensat ja jos vaikka ei saa vähentää veroissa kun bussikortin hinnan jne.) niin käytännössä tuon esim. 200-300€ voi käyttää myös asumiskuluihin asumalla kallimmaassa asunnossa lähempänä työpaikkaa. (Hyöty kuitenkin kaikkiaan suurempi, lyhyemmät päivät lapsilla hoidossa jne.)Mutta joillakin on elämän järjestys muutenkin hiukan kateissa, ei osata hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, vaan eletään suppean näkemyksen kautta. Mutta pienin järjestelyin/muutoksin sen työssäkäymisenkin voi saada kannattavaksi :)
hyvin harvalla on nykypäivänä vakipaikka että sen mukaan kannattaisi asuntoa hommata. Ja mä en halua asua kaupungissa tai lähiössä. Niissä kouluissa on NIIIIIIN paljon ongelmia, kiusaamista yms. se olikin alkuperäinen suunnitelma, asua kaupungissa yms. mutta lasten takia muutettiin maalle mutta kaupungin viereen. Autolla matka voi olla 10 min mutta julkisilla esim. 2 h, jos vaihtoja ja odotuksia. sen takia moni käyttää autoa kun päivä voi lyhentyä neljä tuntiakin. sinä jos joku ajattelet hyvinkin suppeasti asioita. en viitsi edes luetella mitä kaikkea, luepa oma kirjoituksesi HYVIN tarkkaan.
:n lapsen yh täällä...
Jos menen töihin, saan liksaa n.1800,- ja siittä verot pois= jää vaikka about 1400,- käteen. Siitä 700,- vuokra+pk-maksut kahdesta/jälkkäri ekaluokkalaiselle+seutulippu.... ÖÖ. paljonkohan jäis??? Tuskin mitään!
Ei aikomustakaan mennä vauvaloman jälkeen töihi, tappaa itteensä JÄRKYTTÄVÄLLÄ työmäärällä, sitten raahautua kotiin päiväkodin ja kaupan jälkeen, laittaa ruoka, siivota jnejne... ja kaikki tämä MIKSI? no, siksi että kansantalous pyörisi ja joku muu hoitaisi MUN lapset. Taloudellinen hyöty MEILLE jäisi miinukselle, puhumattakaan siitä hyödystä, että saan olla kotona vielä silloin kun keskimmäinenkin aloittaa koulunsa. Mikään raha ei korvaa sitä, mitä voin lapsilleni antaa OLEMALLA LÄSNÄ![
Tokii saan nyt vanhempainvapaallakin asumistukea! Kela laski jo valmiiksi eteenpäin vuodeksi, kun kysyivät mitä aion seuraavaksi. Kerroin jääväni kotihoidontuelle, joten saan yli 500€ tukea tähän 700€ vuokraan. Eli ensi vuoden alussa kh-tuki+kuntalisä(toivottavasti), lasten minimielarit ja lapsilisät =enemmän kuin palkka, jos menisin jonnekin pätkätöihin.Olen vaan päättänyt olla ylpeä tästä kotiäitiydestäni, enkä tarvitse muiden ylistystä sen kummemmin- tiedän itse olevani tärkeä omille lapsilleni.
Tottakai on päiviä, jolloin tekee mieli laittaa hanskat naulaan ja lähteä töihin, kyllä siellä sentään olisi lakisääteisiä taukoja ja saisi käydä varmaan yksin vessassakin! Mutta niin nää kotihommat täällä silti aina minua odottaisi, ei töihinmeno siis kuitenkaan muuttaisi kuin sen, etten olisi lasten elämässä 24/7 paikalla.
kommentoi sinä tarkemmin kirjoitustani, älä ylimalkaisesti kehoita minua HYVIN tarkkaan lukemaan sitä. Et osa ilmeisesti perustella paremmin omaa mielipidettäsi?
Kai ymmärrät, että on olemassa myös sellaisia paikkakuntia, jotka ovat kaupungin kupeessa, mutta josta sinne kaupunkiin pääsee nopeammin kun 2h/suunta?
On todellakin oma valinta jos muuttaa paikkaan, josta 10min hurauttaa omalla autolla kaupunkiin, mutta julkisilla vaihtoineen menee 2h. Mielenkiintoista olisi tietää missä noin on...??! Jos ongelma on se että julkisia menee harvoin, niin kannattaa muistaa se, että työajoistakin voi useimmilla työpaikoilla sopia.
jos ei päiviä kotona olisi. Kämpää tyhjänä --> ei sotkua, ei niin paljoa ruuanlaittoa jne.
Kuitenkin jos vaikka naisen palkka on alle 2000, niin miehen ei tarvitse olla juurikaan enempää että menee täydet maksut.
Meillä töihinmeno ei ole kannattanut. Eli olen ollut kotona siihen asti kun nuorin kolmesta lapsesta 3v. ja tehnyt sitten siinä sivussa jotain "sivubisnestä".