Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Ennenaikaiset supistukset - milloin alkoivat ja milloin vauva syntyi?

Vierailija
02.10.2009 |

Minulla alkoi ajoittainen supistelu jo 14.-15. viikolla. Nyt olen 18. viikolla ja otan lääkärin ohjeesta tavallista rauhallisemmin. Lepo hillitseekin supistelua.

Kuinkahan todennäköisesti tässä päästään lähelle laskettua aikaa, vai onko odotettavissa että vauva tulee etuajassa?

Kertokaapa kokemuksianne!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pakkolevannyt ja saanut suppareita estavia laakkeita useamman kuukauden joka kerta, ja lapset ovat syntyneet vain hiukan etuajassa (39, 37, 37).

Vierailija
2/25 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tehneet mitään vaikka olivatkin napakoita ja säännöllisiä.

Rv 31 alkoi kohdunsuu pehmetä, sain estolääkitystä muutamia päiviä.

Supistukset vähenivät lääkityksellä mutta niitä oli kuitenkin kokoajan.

Lapsi syntyi rv 40+4 joten ei syntynyt ennen aikaisena, mutta ongelmaksi sitten koitui kun supistuksia oli ollut niin paljon ja usein niin kohtu oli sitten jo niin väsynyt ja minä kipeä (kipeitä ihan säännöllisiä supistuksia 4vrk ennen kuin synnytys käynnistyi) ettei synnytys tahtonut millään edetä.

Lapsi lopulta kyllä syntyi alateitse, mutta synnytystä jouduttiin auttamaan kalvojen puhkaisulla ja oksitosiini tipalla ja tunteja meni 21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minulla on rv 21 ja tosiaan on supistellut 6-7 viikkoa. Olen käynyt lääkärissä tänä aikana 3 kertaa eikä kohdunsuulla ole tapahtunut mitään. Käsikopelolla ja ultralla on tutkittu.

On myös suljettu pois virtsatietulehdus, streptokokki ja jotain muitakin. Olen lepäillyt ja välttämänyt ylimääräistä rasitusta. Mutta silti vaan supistelee, levossa ja liikkeellä, kivuttomasti ja kivuliaasti, ¤(/&%!!!

Miksi minun supisteluni ei lopu, vaikka "oppikirjojen mukaan" se saadaan yleensä levolla rauhoittumaan?

t. ap mieli maassa

Vierailija
4/25 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistellut joka raskaudessa (paitsi nykyisessä tosi harvoin vaikka viikkoja on jo 25).

Supistukset ovat olleet pääsääntöisesti erittäin kipeitä, seksin jälkeen suorastaan tuskallisia. Kohdunsuu on pehmentynyt ja varsinkin ekassa raskaudessa avautunut jo hyvissä ajoin muutamia senttejä, mutta kaksi raskautta on mennyt viikon yli lasketusta ajasta, kaksi lasketun ajan tienoille. Ensimmäisen raskauden jälkeen en ole harkinnutkaan lepäilyä. Toki supistusten tullessa on pysähdyttävä kivun takia.

Vierailija
5/25 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillakin auttaa nesteytys (nestetippa) tai runsas juominen supistuksiin! Eli litratolkulla vettä menemään...

Vierailija
6/25 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ne supistukset tee mitään kohdunsuulle ennen kuin vauva on laskeutunut pää alaspäin.

Samassa veneessä olen, paitsi että rv 32+.

Nyt minulla on rv 21 ja tosiaan on supistellut 6-7 viikkoa. Olen käynyt lääkärissä tänä aikana 3 kertaa eikä kohdunsuulla ole tapahtunut mitään. Käsikopelolla ja ultralla on tutkittu.

On myös suljettu pois virtsatietulehdus, streptokokki ja jotain muitakin. Olen lepäillyt ja välttämänyt ylimääräistä rasitusta. Mutta silti vaan supistelee, levossa ja liikkeellä, kivuttomasti ja kivuliaasti, ¤(/&%!!!

Miksi minun supisteluni ei lopu, vaikka "oppikirjojen mukaan" se saadaan yleensä levolla rauhoittumaan?

t. ap mieli maassa

Vierailija
7/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...suurinpiirtein samoihin aikoihin. Sain määräyksen ottaa rauhallisesti, ts. esim. pitkät ei hengästyttävät päivittäiset kävelylenkit sallittiin (tein vielä päivä ennen synnytystä 1,5 tunnin kävelyreippailun), mutta kauppakassien nostelu, siivoaminen yms. kyykkiminen painavan tavaran kanssa kiellettiin. Terve tyttö syntyi viikko lasketun ajan jälkeen.

Vierailija
8/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lääkärin mukaan paikat pehmenneet, mutta normaalisti kiinni. Lääkäri sanoi, ettei tällainen ole uudelleensynnyttäjällä mitenkään tavatonta, mutta rauhallisesti pitäisi ottaa.

ap

Vierailija
9/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki syntyivät täysiaikaisina, yksi jopa käynnistettiin.

Vierailija
10/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin, että jonkinlaisia suppareita tulee ennen synnytystä kaikille, eikä ne kaikki edellytä mitään rauhoittumista tai ole muutenkaan vakavia.

Minulla kaikissa raskauksissa supistellut rv20 eteenpäin, olen silti elänyt ihan normaalisti, urheillut jne. ja lapset syntyneet lasketun ajan tienoilla tai sen jälkeen.

Vierailija
11/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä nyt synnytyssupistuksiin voi verrata, mutta niihin on liittynyt menkkamaista kipua mahassa ja selässä. Lisäksi joskus rasituksen jälkeen (seksi, siivoaminen ym) on ollut menkkasärkyä 2-3 tuntia.

ap

Vierailija
12/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin jäin siivoustyöstä sairaslomalle kun olivat kipeitä supistuksia. Piti levätä paljon, eikä loppuaikana saanut käydä enää edes kävelyllä. Terve, joskin pienikokoinen tyttö syntyi alle kolmessa tunnissa viikolla 39. Eli täysiaikainen terve vauva sieltä sieltä silti tuli! Älä stressaa liikaa, itse tein sen virheen ja lopulta sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen...

Vierailija
13/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä siten jatkuin loppuun asti; esikoinen 40+1 ja kuopus 39+5 eli täysiaikaiset vauvat supistelusta huolimatta. Esikoista oli synnytykseen asti epäsäännöllisiä mutta pahimmillaan kymmeniä päivässä; kuopuksesta säännöllisiäkin ja ajoittain 2-3h parin minuutin väleillä. Pariin kertaan kävin sairaalassa tarkistamassa tilannetta mutta kohdunsuulla ei tapahtunut ennen loppuviikkoja mitään.

Vierailija
14/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa raskaudessa vain harjoitussupistuksia, syntyi 39+6. Seuraavassa kipeitä supistuksia puolivälin tienoilta, syntyi 37+2. Seuraavassa kipeitä supistuksia (joilla ei kuitenkaan vaikutusta kohdunsuulle) jo viikolta 16. Lapsi syntyi 36+0. Neljännessä raskaudessa pahimmat supistukset, taas rv 16 alkaen, mutta lapsi syntyi vasta 39+2. Lepoa aina määrätty.

Vierailija
15/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla kun oli rv31+1 kasassa... kuusi tuntia myöhemmin seistiin keskoskaapin vieressä. Nelosesta supistukset alkoi rv16, mutta synnytys vasta 37+0.

Vierailija
16/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne piti minunkin kohdallani sitä aika todennäköisenä, koska edelliset raskaudet ovat menneet lasketun ajan tienoille. Silti vähän tuppaa hirvittämään, mutta ei muuta kuin otetaan rauhassa...

ap

Vierailija
17/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva syntyi laskettuna päivänä

Vierailija
18/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vauva syntyi rv 26+5 viikolla ja aiheuttajana streptokokkibakteeri, siksipä otettiin taas tuo streptokokkikoe ja positiivinen oli.

Antibiootit kehiin ja supistelut loppuivat siihen.

Vierailija
19/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän reippaammin kun käveli, nosteli jotain tai vaikka haravoi niin alkoi supistella. Molemmat raskaudet tappiin asti ja viikko päälle.

Liikuin supistuksista huolimatta ihan normaalisti. Töistä jäin kyllä pois ajoissa.

Vierailija
20/25 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa VK 14 ja VK 38

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi