Videoiden katselu päiväkodissa
Katsotaanko teidän lasten päiväkodeissa videoita joka päivä?
Meillä poika (5 v) sanoo, että he katsovat. Välillä pelottaa enemmän, välillä vähemmän ja kai välillä ei ollenkaan. Joskus kuukausi sitten tuli ensimmäiset keskustelut videoista, mutta viimeisen viikon aikana poika puhuu enemmän ja enemmän siitä. Uskoako lasta? Joo, ajattelin jutella pk:ssa asiasta, mutta ensin kyselisin, onko tuo ihan normikäytäntö päiväkodeissa, että joka päivä tuijotetaan telkkaa? Meillä ei kotona juuri katota ja siksi poika kokee tarinat liian jännittävinä. Kokemus puuttuu?
Kommentit (33)
Hoitohenkilökuntaa supistetaan ja lapsimäärää lisätään.
Miten te oletatte että hoitaminen pysyisi samalla tasolla, kuin ennen?
Ehkä nuo filmien katselut on vaan yksi keino, että hoitajat voi sillä välin tehä jotain tärkeää ilman lapsia?
Syyttäkää vaan ylempää tasoa näissäkin asioissa.
on 3-5 -vuotiaiden ryhmässä katsottu lastenelokuva videolta. Ja minulla kokemusta kuuden vuoden ajalta ja kolmesta lapsesta, iso kunnallinen pk Helsingissä.
Paitsi tietenkin jotain itse nauhoitettuja.
Päiväkodissa on oltava sopivasti ohjattua toimintaa lapsille sekä tilaa vapaalle leikille. Nykypäivänä mukulat istuu niin paljon telkkarin ja tv-/ tietokonepelien ääressä kotonakin, ettei mitään älyä katsella telsua päikyssä.
Minä tein pari vuotta sitten aloitteen lasteni päiväkodissa telkkareiden poistamiseksi päikystä ja ne poistettiin.
olin harjoittelemassa eräässä päiväkodissa ja heillä kuului päivärutiiniin että lapset saivat katsoa yhden lastenohjelman kesto n.10-15min. ei paha.. ovathan tuossakin päiväkodissa voineet hetkellisesti jotain katsoa ja katkaista seuraavaa päivää varten mutta en usko että ihan videoita eli elokuvaa päivässä..
10-15min päivässä? Oikeestiko? Ei ole tullut mieleenkään, että näin tehdään. En minä kyllä muutenkaan tiedä mitä kaikkea siellä tehdään, mutten ainakaan ajatellut, että ne telkkaa katsoo...
ja yleensä niissä ollut yksi pyörillä kulkeva telkkari jota tarpeen mukaan viedään esim. saliin.
Sitä katsotaan tosi huonoilla keleillä, välipäivinä jolloin vähän lapsia hoidossa ja eskareille myös opetusmielessä.
Lapset eivät ole koko ajan valmiita vastaanottamaan sitä ohjattua toimintaa ja vapaa leikkikään ei suju, satuja on luettu pitkin päivää, joten miksi ei Rasmus Nallea tms. telkkarista?
Omilleni sallin sitten kun menevät päiväkotiin, ei ole pahasta silloin tällöin, tosin tuo päivittäinen kuulostaa erikoiselta.. Avaa suusi ja kysy henkilökunnalta!
aivan käsittämätöntä! En veisi lastani päiväkotiin, jossa tv/video/dvd kuuluisi ohjelmistoon.
t. ammattikasvattaja itsekin
Henkilökunta vastasi, ettei heillä katsota kuin joskus hyvin harvoin... Parhaillaan pyöri joku juttu telkkarissa. =) Hain lapseni heti 11 jälkeen.
Siispä lapseni sepittää satuja??? Niin ja 16 lapsesta 11 on alle tai just 3 vuotiasta ja loput 5 4-5 vuotiaita. Jos katsovat, niin melko pieniä minusta noi 11 lasta. Jatkan lapseni kuulemista ensi viikollakin. =)
Kiitos mielipiteistä ja vastauksista!
on minun tietääkseni katsonut esim. viime toimintavuoden aikana kolmesti tv:tä, kahdesti "itseään" ja joulun aikaan sen "lumiukko klassikon". Viikottain katsominen menisi minusta jo liiaksi.
Minä en katsele videoita, minulla ei ole kotonani edes ikkunoita
aika outoo nostaa näitä vanhoja ketjuja?
Vierailija kirjoitti:
aika outoo nostaa näitä vanhoja ketjuja?
Juuri sinunkalteistesiesi ihmisten takia maailmassa on niin paljon kaikkea pahaa.
Joskus jotain laululeikkivideota, yleensä jos oli henkilökuntavajausta ja toisen lapsen tarhassa kuvasivat itse videoita joita katsoivat.