Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oulun esikko-odottajat lokakuussa

01.10.2009 |

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos osaanotoista ja kyllä kait se tästä.. Nyt alkaa tuntuun että ihan hyvä näin.. Eilen kävin kaverin kanssa Raxissa syömässä ja painon tunne seistessä ja kävellessä on alapäässä aika kova. Joten ehkä tosiaan parempi etten ole kanarialle lähdössä :)

Muuten ihan hyvin jakselen.. Oon saanut vauvan kehtoa valmiimmaksi ja olen positiivisesti yllättynyt ompelijan taidoistani, noistahan tulee ihan hyvät :)

Keskiviikkona on äippäpolilla ultra ja toivon että samalla tsekkaavat tuota ennenaikaisuuden uhkaa. Sisko on jko pestattu varakaveriksi synnärille jos sattuu tulemaan lähtö sillä välin kun Jussi reissussa. Tuntuu kyllä ihan kauhean hurjalle tosiaankin, että tuo tuolta jo olis tulossa, ei todellakaan tarttis.. Mut noo, yritän ottaa iisisti ja pidätellä sitä!

Onpa Jade kyllä löytänyt halvat kärryt! Meillä niitten etsintä yhä kesken.. Ja Marsupialia, sullako uhkaa pistäminen vai...? Toivottavasti saat arvot kuriin niin ei tartte siihen rumbaan alkaa.. Onko nyt supistellut vielä? Jospa me ollaankin synnärillä samaan aikaan :D

Mikä Verkulla olo? Onko supistellut? Onko sitä painon tunnetta tuolla alapäässä?

Sognatore 29+2

Vierailija
62/91 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä mitenkään ymmärrä, miten Jaden sokerirasitus on ok, kun paastoarvo on yli sallitun! Mullahan se siis aikoinaan oli siinä rajalla, siis 5.3 ja heti jouduin tai pääsin, miten vaan, syyniin. Muut arvothan mulla on koko ajan ollut reilusti alle rajojen. Outoa, ettet joudu tarkkailemaan sokereita kotona. Toivottavasti muuten se teidän kaukalo on ihan superhyväkuntonen, kun uudet Brion kaukalot maksaa 119e. :D Vai oliko siinä se jalusta mukana?

Mullahan tosiaan meinas ne paastoarvot nyt noustakin, mutta eilen olikin sitten 5.4 ja tänään 5.2! Näyttää siis siltä, että löysin sen oikean tavan niitä korjailla. Olin jo ihan epätoivonen, ettei mikään auta. :D

Me käytiin eilen katselemassa turvakaukaloita (viimein!). Päädyttiin Britaxin BabySafe -kaukaloon jalustalla. Tuonne meidän pienenpienen kolmiovisen auton takapenkille olis ihan kamalan hankala viritellä kaukaloa vöiden kans, kun se on ihan tarpeeks hankalaa jo muutenkin. Ja minä en aio takapenkille mennä istumaan, se on lasten paikka... Meillä tosiaan on ihan miniauto, mutta ollaan päätetty mahtua siihen. Tiukkaa se tekee, jos pitää olla vaunut ja koira mukana, mutta ehkä me mahutaan. Just nyt ei oikeen oo varaa ostaa uutta autoakin... Ei tuonne tosiaan kyllä mahdu enää vauvan ja koiran lisäksi ketään takapenkille, joten kyytiläisiä ei voida koskaan ottaa. :D

Nyt ei oo taas pariin päivään supistellut. Olokin on ollu niin hyvä, ettei oo mikään kiire synnyttämään. :) Paitsi että mua ei oikeesti kiinnosta tippaakaan ne sokerinmittaukset... Seuraavassa raskaudessa (mikäli sellasen vielä onnistun saamaan) aion kyllä päästä läpi ainaki siitä ekasta rasituksesta... Paastoarvon osalta ainaki se on helppo toteuttaa, kun sitä nyt on niin harjotellu.

Pidät vaan Sognatore jalat ristissä, niin ei se pääse syntymään! Mutta kato ollaan me silti samaan aikaan synnärillä, kun mulla menee kuitenki kolme viikkoo yli ja sulla tulee kolme viikkoo etuajassa. Minä pusken sitte jotain kuuskilosta pihalle ku sulla plumpsahtaa melkeen itestään sellanen pieni ja sirpsakka neitonen. Ihan kiva kuvitelma...

-marsupialia rv 35+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas herätys kuuden aikaan, ihanaa :D No pentuaika ei kestä ikuisesti ja yhdeksältä pitää olla putiikki aukaisemassa niin samahan tuo oli nousta:)Juu oli siinä turvakaukalossa se telakka, joka ei kylläkään tämän hetkisiin autoihin sovi. Mulla tosiaan se paastoarvo on siinä ja rajalla, mutta johtuisiko tuo siitä että 1h arvon pitäisi olla sama tai isompi kuin 10,0 mmol/l ja 2 tunnin arvon sama tai isompi kuin 8,6mmol/l että eivät käskeneet tarkkailla sokereita.

Mene ja tiedä käytäntö on näköjään erilainen eri paikoissa.

Eilen ensimmäinen asiakas kysyi että jokos se kohta alkaa h- hetki lähestyä, olin vain että vielähän tässä on yli 10 viikkoa jäljellä:D Kai se maha on jo niin iso että alan näyttää kuin olisin viimeisilläni:) Mihinhän mittoihin se vielä ehtii kasvamaan. Mietin juuri, jos olen joulun pyhinä niin kunnossa että voin kassan takana olla, niin voi olla aika koomisen näköistä. Tiski on sen verran leveä että voi olla hankaluuksia saada asiakkailta rahat, jotenkin kylki vasten tiskin reunaa kurotella:D Sitähän ei tiedä olenko edes kokonainen enää jouluna, luultavasti, ainakin tämän hetken tuntojen perusteella tämä menee yliaikaiseksi:)

Vierailija
64/91 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden käytäntöjen pitäis Käypä Hoito -suosituksen perusteella olla joka paikassa samat. Sehän sanoo näin:

"-Raskausdiabetekseksi tulkitaan yksi tai useampi poikkeava arvo glukoosirasituskokeessa.

* Diagnostiset glukoosin pitoisuudet laskimoplasmasta ovat paastoarvo ? 5.3 mmol/l, tunnin arvo ? 10.0 mmol/l ja kahden tunnin arvo ? 8.6 mmol/l" (http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50068#s7)

Joten tuon rasituksen perusteella Jadellakin on raskausdiabetes. Kannattais kyllä ehkä kysellä, miksi sitä ei yhtään seurata. Mullakinhan on ollut pelkästään se paastoarvo koholla, tosin kotimittauksissa pysynyt ihan ok. Paitsi nyt tosiaan viimesen parin viikon ajan noussut, joten ihan hyvä että oon seurannut, niin osaan sen korjata. Vaikka se ottaakin päähän pistellä jatkuvasti sormea...

Mulle on mahasta kommentoitu vaan, että se on pieni. Eikä se munkaan mielestä mitenkään erityisen iso ole, siihen nähden että laskettuun on enää kuukausi. :)

Vierailija
65/91 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika koomisen kuuloinen oli tuo sun mielikuvasi meidän yhteisestä synnytysmatkastamme, Marsupialia! :) Mutta mun osuus kuulostaa huomattavasti kivemmalta kuin sun joten en pistä hanttiin ;) Toivotaan nyt kuitenkin että molemmilla tai oikeestaan meillä kaikilla homma sujuis suht sujuvasti ilman suurempia kauhukokemuksia!

Mun mahasta lähinnäiset kommentoi että se on iso, kun tietty ovat tottuneet siihen ettei mulla ole mahaa olleskaan.. Sitten taas tutut ja vähän oudommat pitää mahaa pienenä ja sirona :) Jännä miten mielipide on eri joka ihmisellä.. Mun mielestä mun maha on aika sopiva viikkoihin suhteútettuna eikä ainakaan missään nimessä liian iso.. Välillä ihan mietityttää että miten se vauva tuolla edes mahtuu olemaan, pieni rassu-ahdasta taitaa jo olla.. Ja kyllä se itseään siellä oikookin kovasti ja yrittää tulla mahasta samalla läpi :D Niinku eilen leffassa ollessani tämä yritti kaivaa kuoppaa kylkeen :)

Vierailija
66/91 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko aikeissa ottaa sikainfluenssarokotteen? Minä olen pähkännyt sitä ihan hirveesti ja lukenut netistä juttuja jne. ja olen nyt sittenkin päätymässä sen ottamaan. Päätin, että luen vaan "virallisia" sivuja, kuten thl:n ja ylen, alkuun luin vähän kaikkenlaisia ja siitä ei kyllä menny ku pää entistä enemmän sekaisin. Loppujen lopuksi ajattelen, että ei kai viranomaiset voi rokotetta suositella, jos se ei olisi turvallinen?! Tosi hankala juttu kyllä, pitikin tulla tähän saumaan tuollanen asia! Muutenkaan mulla ei ole maailman parhaat hermot ja tässä tilassa tuntuu olevan vielä huonommat mitä normaalisti. Pitää kuitenkin koittaa ottaa rauhallisesti :)

Hassuja kyllä nuo mahakommentit. Musta tuntuu, että lähes jokaisella vastaantulijalla on joku mielipide asiasta. Itse olen kuullut NIIN paljon juttuja tästä pömpsästä, toiset sanoo, että onpa iso maha ja toiset et onpa pieni maha, jotkut sanoo et ihan selkee poikamaha ja toiset että tyttö tulee mahasta päätellen. Alkuun, kun maha alkoi kasvaa, vähän ahdistiki ku kaikilla tuntui olevan jotain sanottavaa, mutta nykyään pelkästään huvittaa nuo kommentit.

Vierailija
67/91 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissusta tultu ja vielä ehjänä.

Olossa ei niinkään muutoksia, vedessä lilluminen auttoi mukavasti kaikkiin kipuihin, ja muutenkin reissu meni mukavasti lukuunottamatta muutamaa tappelua miehen kanssa.

Juu, Sognatore, älä vielä päästä vauvaa pihalle! :)

Minä en tiedä edelleenkään mitä teen sen rokotteen kanssa, ja ensi viikolla kai se pitäisi päättää. Todellakin inhottavaan paikkaan tulee tämmöinen päätettävä, ja minä en luota siihen että rokote on turvallinen, mutten luota siihenkään ettenkö sairastuisi. Jotenki sitä toivoo, että pääsis vaikka synnyttämään ennen pakollista päätöstä ja sitä epidemiaa, mikä taitaa olla juuri täällä kun tod.näk. on synnyttämässä.

Rasittavaa kyllä! Kunpa joku voiskin päättää puolesta, onko se vauvalle turvallinen ja entäs, jos sairastuu. Ja sitä en ymmärrä, miksei rokoteta sitten alle puolivuotiaita vauvoja tai jo synnyttäneitä, kun jos vielä johonkin riskiryhmään kuuluu.

Selkä aikalailla romuna ja vauveli on taas tosi villinä, niin jospa tästä sohvalle pötkölleen :)

Verkku 37+6

Vierailija
68/91 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tänään viimenen neuvolalääkäri. (Tai no ens viikolla on se ultra, mutta sitä ei lasketa.) Kaikki oli hyvin, kohdunsuu kiinni ja kiinteä, ja lyhentynyt kahteen senttiin! Jee! Ehkä tää joskus syntyykin. Mutta se, mikä mua jäi ärsyttämään tuosta käynnistä, oli se rokoteasia. Joudun kuulemma hengityskoneeseen ja kuolen tai sitten vauva kuolee syntymän jälkeen, jos en nyt ota rokotetta. Meidän neuvolassa olis rokotukset jo ylihuomenna, mutta mulla ei oo minkään valtakunnan aikomusta mennä sinne pistettäväksi. Muhun ei mitään myrkkyjä tungeta. Thl:nkin tiedotteessa sanotaan, että raskaana olevat saa taudin helpommin sen takia, kun on paljon kontakteja pikkulapsiin. Aika hyvä yleistys. Mun ainoo kontakti pikkulapsiin on tämä mahassa möyrivä otus. Samaisessa tiedotteessa sanotaan myös, että rokotteessa käytettyä adjuvanttia ei oo ennen käytetty raskaana oleville, mutta että eläinkokeissa sen ei oo huomattu aiheuttaneen mitään omituista. Mutta joo, eläimet ja ihmiset on ihan vähän eri asia. Ei nuo virallisetkaan tahot voi sanoa, että rokote on turvallinen, kun ei sitä oo mitenkään tutkittu. Kuitenkin aika harva raskaanaolijoistakaan on joutunut siihen hengityskoneeseen asti. Riski on ehkä suurempi kuin muilla, mutta mikä on se prosenttimäärä sairastuneista raskaana olevista, jotka saa niitä pahoja jälkitauteja? Nyt on mediassa annettu se kuva, että jokainen, joka tuon pöpön saa, joutuu sairaalaan teholle.

Ei kantsi kuitenkaan kuunnella toisten mielipiteitä, jokaisen on tehtävä se päätös rokotteesta itse. Minä kun en koskaan ole mitään sairastanut, en osaa tätäkään pöpöä pelätä. Ehkä puolen vuoden päästä kaduttaa, jos onkin pahan pöpön saanut, mutta se on sitten sen ajan murhe. Ihan yhtä hyvin voin jäädä auton alle matkalla rokotetta hakemaan...

Olikohan mulla muuta tähdellistä... Ei kai. Mukavaa alkanutta viikkoa!

-marsupialia 35+4

Vierailija
69/91 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipparallaa pitkästä aikaa! Ensimmäiseksi lämpimät kiitokset miitistä. Oli mukava nähdä kaikkia ja olette kyllä mukavaa sakkia koko poppoo ja aika kului lentäen!

Voi ei Sognatore79 kun et päässytkään reissuun. Harmittaa kyllä sun puolesta tosi paljon. Mutta sellasta se välillä on. Otat nyt toooossiiiiii rauhallisesti ettei Marsupialian ennuste käy toteen.

Marsupialia: se d-hoitaja on kyllä huippu antamaan tuota lisä aikaa:) Minäkin taisin saada sitä jopa kolme kertaa. Mutta lopulta se luovutti ja passitti polille. Eli nyt oot tarkkana niin säästyt paljolta! Paastoarvo on ollutki sulla nyt hyvä, hurraa!

Minäkin ymmärsin että jos yksikään arvo on yli sallitun niin se on se diabetes. Aika outo ettei Jadelle sen enempää siitä sitten tullut seurauksia. Kai se sitten on vähän neuvolatätistä kiinni vaikka ei pitäisikään.

Mukavaa että Verkulla meni reissu hyvin. Eikö sitä sanota että vesi on paras lääke joten jos se auttoi vähän:)

Jadella kuulostaa olevan elämää uuden tulokkaan kanssa:) Eipähän käy aika pitkäksi kun on tekemistä.

Rokotuksesta. Äitipolilla sitä kyselin ja he sanoivat että ehdottomasti ottaa se rokotus. Kaikki ystävät ja tuttavat ovat taas sitä mieltä että ei kannata ottaa. En ole vielä päättänyt kumpaankaan suuntaan, mutta samaa mietiskelin kun Verkku että sitten kun on synnyttänyt niin rokotusta ei saa itse eikä kyllä vauvakaan. Kinkkinen on tilanne… Ja samaa mietin kun Marsupialia että raskaana oleville tarkotettua rokotettahan ei ole tilattu suomeen ollenkaan. Mukava päästä koekaniiniksi…

Äitipoli kuulumisia viime viikolta: Vauvan painoarvio oli 2,3kg (36+4) eli pieni on tämä maha-asukki. Ei vielä huolestuttavan, mutta ala rajoilla on käyrässä. Kohdunsuu oli sormelle auki mutta melko takana vielä joten ei ainakaan vielä olla synnytykseen lähdössä. Muuten ei tietoa kohdun kaulasta ym. koska unohtivat merkata neuvola korttiin. Kun viikkoja jo näin paljon niin joka viikko saa siellä polilla nyt käydä. Huomenna taas meno sinne. Ja pe olisi sitten neuvola. Pitääköhän sitä loppuun saakka käydä molemmissa? Eiköhän tuo riitä jos käy polilla joka viikko? Vähän huolestuttavan huono oli napanuoran verenkierto. Tämäkin kuulemma rajoissa mutta seurailevat sitäkin. Itku kurkussa sai ajella kotiin ja huoli on kova...

No jotain positiivistäkin on seurannut. Insuliini annosta nostettiin taas (neljättä kertaa) ja sokerit on vihdoin ja viimein tippunut alas. Pari päivää on nyt arvot ollut kaikki alle arvojen. Tätä juhlin tietenkin pienellä herkuttelulla (mutama pala suklaata) ja olihan se sitten hurjan hyvää:) Käynnistyksestäkin kyselin ja sanoivat että ei tarvi ellei kasvu yhtäkkiä tipahda radikaalisti.

Tänään on ollut levoton päivä. Selkää ja kylkiä on särkenyt ja tuntuu ettei mikään asento ole hyvä (paitsi selällään makailu) Jännä että niin pystyy olemaan ja toiset taas ei kykene ollenkaan, kuten Verkku. Supistellutkin on, joten jos siellä jotain nyt tapahtuisi.

Sognatorellako oli ke meno polille? Kannattaa varata aikaa siellä. Viimeksi mulla meni kolme tuntia koko käynnissä joten ota vaikka kirja tms. mukaan ettei ihan aika käy pitkäksi.

Semmosia tällä kertaa. Pitää huomenna käydä kirjottelemassa uusimmat poli kuulumiset. Mulla kun näyttää näistä kirjotuksista tulevan kunnon romaaneja :)

Ai niin, Meillä vaunumerkki on sellanen kun Ora Saaga, kun en sillon miitissä sitä kuolemaksenikaan muistanut!

Z 37+0

Vierailija
70/91 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen kirjoittelun jälkeen meillä tulikin sairaalaan lähtö seuraavana yönä =) ja pikkuinen, ihana tyttömme syntyi 15.10 kl 15:01. Raskausviikkoja oli tuolloin 41+1.

Supisteluilla lähdettiin liikkeelle. Itse vetkuttelin lähtöä, olin ihan varma,että passittavat uudelleen kotiin, mutta mies ei enää halunnut vain katsoa vierestä mun kipuilua. Hyvä, että lähdettiin. Kätilö tsekkas tilanteen ja kehui miten hyvin oon näin pitkään jaksanut supistuksia kotona. Paikat oli sillä mallilla, että päästiin suoraan synnytyssaliin.

Kaikenkaikkiaan synnytys kesti mulla 17 tuntia, josta ponnistusvaihe 1 tunnin. Osastolla kätilö vähän kauhisteli aikoja. Normi ensisynnyttäjällä kokonaiskesto on kuulemma suunnilleen 12 tuntia,josta ponnistusvaihe kestää puoli tuntia, minkä jälkeen yleensä otetaan imukuppi avuksi, mut ilmeisesti mun kätilö katsoi, että kyllä tää nainen taistelee sen vauvan itse ulos =) Niinkuin teinkin =)

Kivunlievityksenä sain alkuun ilokaasua,joka toimikin hyvin parin tunnin ajan. Sitten laitettiin epiduraali, joka ei jostain syystä auttanut mitään...tässä vaiheessa oli jo aika tuskallista ottaa vastaan suppareita. Meni 2 tuntia,että laitettiin epiduraali uusiksi vähän ylemmäs selkärankaan ja ah, mikä ihana puudutus!!! Siinä sitten sain jopa nukutuksi muutaman tunnin ja voi siskot, että se lepo tuli tarpeeseen; aamuvuoron kätilö kun vaihtui iltavuorolaiseen kl 14:00, niin samoin tein alettiin ponnistaa. Voi vitsit kuulkaas, että me naiset ollaan aikamoisia, kun hoidetaan semmoinen homma kuin synnytys! (kaiken muun lisäksi ;-) ) Mä oon tän kokemuksen jälkeen NIIN ylpeä omasta sukupuolestani =).

Kaikenkaikkiaan tosi positiivinen kokemus ja yllättynyt olen myös siitä, miten pian hommasta toipui kävelemään omille jaloille ja muutenkin "kuntoon".

Suosittelen muuten ehdottomasti antamaan vauvan sairaalassaoloaikana öiksi yöhoitajien huomaan, jotta saa itse kunnolla levätä ja nukkua ne pari yötä. Kotiin päästyä kun on sit pakko kukkua itse ylhäällä parin tunnin välein...nytkin meillä on tyttösen kanssa kello neljän maitobileet menossa ;-D

Tsemppiä ihan simona kaikille, joilla synnytys on vielä edessä. Homma on ihan erilainen, kuin mitä muiden synnytysjutusta on koskaan kuvitellut. Tää on yks niistä jutusta, mitä ei voi käsittää, ennenku on itse käynyt läpi. Ja oma lapsi on maailman ihmeellisin ihanuus (sairaalakassiin on turhaa pakata mitään lukemista/mp3-soitinta tms...ei ne kiinnosta, kun sitä haluaa vain tujotella ja ihmetellä omaa pikkuista ihanuutta =) )

Vierailija
71/91 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuisen johdosta :)

Oliko teillä minkäkokoinen tyttö?

Mahtavaa, että sait positiivisen kokemuksen, joutuiko tikkailemaan?

Rokotuspähkäily jatkuu ja kohta neuvolaan. Toivottavasti ei vielä tarvitse päättää mitä tekee.

Joko hellunen päätti, mitä tekee? Kun mennään samoilla viikoilla. Siis tokihan jokaisen pitää punnita asia ihan erikseen :)

Ikävää, että Zahrina sai polilta kehnoja kuulumisia. Toivottavasti tilanne helpottaa, ja tutkivat nyt kunnolla niin ei tarvitse kauhusta jäykkänä elää.

Supistelut on lisääntyny aika paljon, eilen tuli melko tiuhaan tahtiin vaikkei ihmeitä tehnyt. Jokunen oli kipeämpi, mutta hyvin pystyy olemaan.

Saunassa ei kyennyt kauaa olemaan, kun tuntui että supistus jäi päälle eikä hellittänyt ollenkaan.

Ja perjantaina sitten Oas:lle tutustumaan. Kiva että ottavat vielä vastaan näinkin lyhyellä varoitusajalla.

Verkku 38+1

Vierailija
72/91 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janellelle tosi paljon onnea! Oli mukava lukea synnytyskertomus, ihan tippa tuli linssiin varsinkin kun kerroit, miltä oman lapsen näkeminen tuntuu... Jospa tässä itsekin kohta pääsis tositoimiin ja näkisi oman pikkuisen...

Aamulla kävin neuvolassa ja sikapiikki on nyt sitten otettu. En tietenkään olisi tämmöiseen tilanteeseen halunhnut joutua, mutta kun kerta jouduin, niin päätin piikin ottaa seuraavista syistä:

1)selviteltyäni asiaa netissä (thl:n ja who:n sivuilta), katsomalla ja lukemalla uutisia ja keskusteltuani asiasta neuvolassa sekä serkkuni kanssa, joka on töissä apteekissa, tulin siihen tulokseen, että koska en itse ole terveydenhoito/lääkealan ammattilainen, luotan virallisiin suosituksiin ja teen niinkuin asiantuntijat suosittelevat ja tekevät. Meidän tk:ssa oli kuulemma raskaana oleva lääkärikin ottanut piikin. En jaksa uskoa, että rokotetta näin painokkaasti suositellaan, jos se ei olisi turvallinen.

2)piikki suojaa vauvaa syntymän jälkeen, influenssa on vastasyntyneelle vaarallinen enkä halua että pieni joutuu sairaalaan

3)mies on töissä koulussa ja hänen 2 kouluikäistä lastaan käyvät meillä säännöllisesti, kouluthan ovat tunnetusti pahimpia tautipesiä.

4)toivottavasti näillä perusteilla elämäni on nyt stressittömämpää ja terveempää, eipähän tarvi jokaista aivastusta pelätä, että mitä tuo tullessaan.

Rokotteesta ei ole tullut mitään oireita tässä muutaman tunnin aikana, edes käsi ei ole hellänä. Pysyttelen tämän päivän ihan kotosalla ja seurailen tilannetta...

Miten Sognatoren vointi? Onhan vauva malttanut pysytellä mahassa? Verkun kylpyläviikonloppu kyllä kuulosti kivalta, varmaan tosi rentouttavaa oli lillutella vedessä :) Zahrinalle tsemppiä polihommien kanssa, toivotaan, että pikkuisella masussa kaikki hyvin!! Mulla menee edelleen ihan ok, tosin nyt oli verenpaineet vähän koholla ja painoa oli tullut viikossa melkeen 2kg lisää! Mut meni turvotuksen piikkiin, onkin sellaset nakkisormet välillä, ettei mitään järkeä! Ja vauva oli jo melko alhaalla, sen tuntee kyllä tuolla alakerrassa. Sukkien, housujen ja kenkien jalkaan laitto on aika haasteellista! Nyt kyllä tuntuu, että tämä mammaloma on maailman paras keksintö, kyllä tää viimesillään raskaana olo on ihan täyttä työtä.

Kirjoittelemisiin taasen...

H 38+3

Vierailija
73/91 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva, kun kävit kirjottelemassa kuulumisia. Mukava, että synnytys meni hyvin ja voitte molemmat hienosti. :) Tässä enemmän ja enemmän odottelee omaa synnytystä, kun sun kertomuksen luki.

Zahrinankin kuulumisia oli mukava kuulla. On sulla kyllä melko pieni vauveli kasvamassa. Minkäkokoinen oot ite ollu syntyessäs? Aika pitkältihän vauva monesti on samaa kokoluokkaa. Hauska kuulla ens viikolla, minkäkokoinen tämä mun pötkylä on, samoilla viikoilla kun on tuo arvio. Mulla siis sillon 36+5. Onneksi sun ja vauvan vointia tarkkaillaan, niin huomasivat sen napanuoran verenkierron tilan. Hyvä että tilannetta seurataan. :)

Saapa nähdä, ehtiikö Verkku sinne Oas:lle tutustumaan ennenku pääsee sinne tositoimiin. :D Mua edelleen houkuttais kans lähteä sinne synnyttämään, mutta en taida uskaltaa. On tuohon Oys:iin niin paljon lyhempi matka!

Hellusen päätös rokotteesta kuulostaa ihan järkevältä. Kouluikäisiltä sen pöpön saa varmasti melko helposti, joten sillon se ehkä on järkevintä ottaa. Toivottavasti rokote ehtii vaikuttaa ennen vauvan syntymää, että pienikin saa siitä suojaa.

Minä oon niin epäileväinen, että luulen Thl:n pakottavan ihmisiä ottamaan rokotetta sen takia, kun eivät voi myöntää olevansa väärässä. Mutta tuskinpa se niin on... :D En siis kuitenkaan edelleenkään aio rokotetta ottaa, ja onneksi lähipiiri on mun kans ihan samaa mieltä, niin ei tarvi niille asiaa selitellä. Mieskin on kovasti rokotetta vastaan. (Ainaki mun kohalla.)

Sokerit on edelleen pysyny kuosissa, jee! :) Huomenna soittelen d-hoitajalle, eikä ahista yhtään. :)

-marsupialia 35+5

Vierailija
74/91 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janellelle oikein paljon onnea! Oli ihana kertomus ja tuli oikein rauhallinen mieli kun luki tarinasi:)

Verkulla kuulostaisi jo lähtö koputtelevan ovea, katohan niin pääset Oasille ennen tutustumis reissua tosi toimiin!

Hellusen rokotus perustelut ovat kyllä samanlaisia mitä olen itse ajatellut. Saa nyt nähdä kerkeääkö ne mulle edes niitä tarjota. Eikö rokotuksen vaikutus ala vasta parin viikon päästä?? Joten kannattaako edes ottaa näin lähellä LA:ta. Kinkkinen on tämä juttu…

Tänään oli käynti taas polilla. Ja helpotus ja huokaus oli suuri hyvien uutisten saattelemana. Oli eri lääkäri kun viime käynneillä ja tarkemmat ultrat käytössä. Tämä lääkäri sai painoarvioksi 2,7 kg joka on 400g enemmän kun perjantaina. Eli ei voi mitenkään pitää paikkaansa että noin paljon olisi kasvua tullut viikonlopun aikana. Sanoi johtuvan ultrasta ja eri ihmisestä joka mittoja ottaa. Kaikki napaveri ja muutkin virtaukset olivat normaalit. Säikähdyksellä siis selvittiin ja kaikki vauvalla OK! Sanoi että pieni ja sirpakka vauva on, mutta ei mitään mistä pitäisi huolestua. Kohdunsuu oli auki sormelle ja oli hyvin laskeutunut. Kehui että hyvin on kypsynyt ensisynnyttäjäksi (hauskasti sanottu) Viikon päästä on uusi aika ja katsotaan tuota kohdunsuun tilannetta joko aletaan käynnistelemään vai odotetaanko viikko vielä. Mutta joka tapauksessa ei kuulemma laskettuun aikaan odotella. Tähän en nyt saanut selvää vastausta miksi aletaan käynnistelemään näin aikaisin, mutta johtuu kaiketi tuosta diapeteksestä… Eipähän tarvi turhaa pistellä ja saattaa kasvu tyssätä vauvalla jos annetaan vaan jatkua. Olisihan se hurjaa jos ennen isäinpäivää saataisiin vauva maailmaan:)

Itse olen painanut syntyessäni 2,3kg mutta olen kaksonen joten ei varmaan voi oikein tuohon verrata mitenkään.

Sokerit on pysynyt alle sallittujen rajojen, joten kolminkertainen hurraa Marsupialille ja minulle kans!!!!

Z 37+1

Vierailija
75/91 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tosiaan, vauvan mitat unohtui kertoa. Hurjan iso tyttö meille syntyi; 4345g ja 53cm. Ja johtui varmaan pitkästä ponnistusvaiheesta (=vauva eteni maailmaan hyvin hitaasti), ettei paikat revenneet juuri ollenkaan. Laitettiin vain 2 tikkiä ja episiotomiaa ei siis tarvittu.

Meille sattui myös tosi ihanat kätilöt, joita ehdittiin nähdä 3:ssa vuorossa; yöllä, aamulla+päivällä ja kolmas vielä lopussa ponnistusvaiheessa. Sillä on kyllä iso merkitys, millainen kätilö sattuu siihen ponnistusvaiheeseen. Meillä oli ihan mahtava tsemppari. Melkein kuin urheiluvalmentaja...tuskin olisin pikkuista saanut itse ulos, ellei kätilö olisi ollut niin hyvä kannustamaan. Musta kyllä tuntuu, että OYS:n kätilöt on kaikki hyviä =).

Ja hyvää huolta pidettiin myös äidistä osastolla, synnytyksen jälkeen. =) Kaikki opastus vauvanhoidosta, imetyksestä jne. oli tosi hyvää.

Vierailija
76/91 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä Janellen tytöllä ollut kokoa. Mukava tosiaan vaihteeksi lukea positiivisia kokemuksia, minä oon tainnut oikein imeä itseeni ne kaikki huonosti menneet! :)

Kyllä taitaa Zahrinalla olla ensimmäisenä vauva sylissä meistä. Mua myös mietityttää tuo, että kannattaako tuota rokotusta enää ottaa, kun LA on näin lähellä, ja meillä ne kai rupeaa vasta ens viikolla rokottamaan.

Kiva että oli hyviä uutisia, ja vauvakin vähän isompi :)

Viime yö meni taas valvoessa ja supistuksia seurailtua tiheämpää sitten. Kyllä niitä kivuttomia tuli tiuhaan, ja muutama sellainen kunnolla kipeä mahan puolella tuntuva ihan säikäytti.

Vaan minä oon ainakin niin kyyninen, että tuskin tässä ollaan mihinkään lähdössä vielä moneen viikkoon. En usko yhtään, että syntyis ennen laskettua.

Neuvolassa oli kaikki hyvin eilen, tosin hb oli ekaa kertaa laskenut niin että joutuu rautakuurille.

Tuo on muuten rasittavaa tällä palstalla, kun kirjoittaessa ei näy kuin edellisen teksti. Minä en muista kyllä puoliakaan toisten kirjoituksista niin saattaa jäädä kommentointikin vähiin :)

Koska taas treffaamme?

Verkku 38+2

Vierailija
77/91 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänkokoinen tyttö kyllä Janellella! Samankokoista povailen omastani, paitsi varmaan lyhempää. Mies tosin ollut syntyessään 54-senttinen, että ei sitä koskaan tiedä. Meneekö Janelle teidän tytölle 50-senttiset vaatteet vielä päälle? Kun mua niin mietityttää, että mahtaako tuollaselle reilu nelikiloselle mennä ne pienimmät päälle edes ihan aluksi... Oon niitä kuitenkin muutaman ostanut varalle. En vaan osaa päättää, että mitä vauvalle ottais mukaan kotiutumisvaatteiksi. :D Ei sillä, että vielä olis kiirettä.

Ootteko muuten loppusuoralaiset pakannu sairaalakassin valmiiksi? Minä oon vähän tehny listaa, että mitä multa vielä puuttuu varastoista. Kassia ei kuitenkaan vielä oo pakattu. Eikä edes valittu, minkä laukun otan mukaan. Täytynee ehkä tehdä siihen tarkotukseen ihan oma kassinsa. :D (Multa siis löytyy laukkuja vähän joka tarkotukseen, kun tykkään niitä tehdä...)

Musta onkin muuten tullut ihan käsittämättömän järjestelmällinen tämän raskauden myötä. Ja siisti! Oon ennen ollut tosi epäkäytännöllinen ja kaikki asiat on sekasin ja mitään listoja ainakaan en oo koskaan tehnyt! Sisko kävi äsken hakemassa Hukan lenkille ja totes samalla, että kun täällä on aina niin siistiä nykyään, ja mun mielestä nytkin on kamalan sotkusta, pitäis siivota. :)

Kiva kuulla hyviä uutisia Zahrinan polikäynniltä. Pieni lapsonen sulle silti taitaa olla tulossa. :) Hurjaa, että sulla synnytys käynnistetään, vaikka lapsen koon puolesta siihen ei taitaiskaan olla tarvetta. Munkin on tarkotus vähän kysellä ens viikon lääkärikäynnillä, että onko tarvetta käynnistykselle vai saako tulla ihan itekseen. Toivoisin, että tulee aivan omia aikojaan, ettei tarttis käynnistellä. Mielellään jo parin viikon päästä, kiitos. :)

Muakin ärsyttää tämä, ettei näy ku ketjun viimenen viesti vastatessa. Oonkin nyt tehny niin, että laitan tämän vastaussivun uuteen välilehteen, niin voin käydä toisella lehdellä katsomassa, mitä muut on kirjotellu.

Mun mahassa on taas hikka, hauskaa. Vähintään pari kertaa päivässä tuntuu kyllä hyppimistä. Hikkaileeko muiden vauvat yhtä paljon?

Nyt on niin monta kyllä lähiaikoina poksahtamassa, että taitaa treffaaminen olla jo aika jännää. :D

marsupialia rv 35+6

Vierailija
78/91 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa oli lukea synnytyksestäsi, itse en ole vielä edes montaa ajatusta suonut koko asialle, vaikka kai sitä pitäsi kohta ruveta jo vähän tutustumaan:)

Luulen että minulla jos ei seuraavaan neuvolaan ole paino noussut yhtään niin alkavat seuraamaan sitä. Viikot on jo kuitenkin 29+1 ja vieläkään ei paino ole noussut, laskee vain. Maha kyllä kasvaa normaalin rajoissa, hieman keskiaarvo viivan alapuolella, mutta ei liikaa.

Possuflunssa rokotteen otan jos ehdin, perjantaina eivät edes olleet vielä liminkaan tulleet. Luotan siihen että lääke ei aiheuta mitään, kun asiantuntijat niin sanoo. Luultavasti itse sairaus/ jälkitaudit on itselle ja vauvalle vaarallisempia. Neuvolalääkäri viimeksi sanoi tuosta rokotteen suojasta sen, että heti se lähtee kehittämään suojausta eikä niin että se yht äkkiä kahden viikon päästä rokotuksesta vasta pamahtaa päälle. Jos flunssan saisi sen kahden viikon jälkeen rokotuksesta niin se tulisi lievempänä koska elimistöllä on jo alkanut vasta-aine tuotanto sitä vastaan. Niin se ainakin sanoi.

Mutta nyt pitää lähteä syömään kun mies on kokannut ruuan:D

Vierailija
79/91 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäs hiljaista!

Hellunen, mikä sulla oli vointi tuon rokotteen oton jälkeen, ja onko vauva normaali?

Tänään tuli tekstari että huomenna sais mennä piikille, ja oon nyt kai menossa, mutta mietityttää odottaisinko kuitenkin maanantain neuvolaan, kun huomenna on se sairaalaan tutustuminen niin siellä olisi kuitenkin kiva olla ihan kunnossa.

Mutta toisaalta ei viittis kauheesti pitkittää, kun ei tiedä millon tämä syntyy.

Vierailija
80/91 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkku, rokotteen jälkeen olo on ollut ihan normaali. Pistoskohta oli hellä pari päivää, samalla lailla kuin esim. jäykkäkouristusrokotteen jälkeen. Ehkä rokotuspäivän illalla olin vähän tavallista väsyneempi, mutta mulla oli samaan aikaan migreenikohtaus päällä niin en tiedä, johtuiko se rokotteesta vai päänsärystä. Vauva myllää niinkuin ennenkin. Ja mitä olen nyt uutisia lukenut, niin olen tyytyväinen, että rokotteen otin. Mutta tietenkin se on aina henkilökohtainen päätös, eikä todellakaan helppo, siitä se migreenikin varmaan mulle tuli kun stressasin asiasta niin paljon (?!).

Se olisi taas viikonloppu edessä. Saa nähdä, montako viikonloppua vielä vietetään ilman vauvaa! Ei edelleenkään mitään merkkejä, että olis lähiaikoina syntymässä. Mutta eihän sitä koskaan tiedä :) Ei auta kuin odotella. Hyvä kuulla, että Zahrinan vauvalla on kaikki hyvin. Saat varmaan vauvan kotiin jo ennen minua!

Viikonloppuja kaikille!

H 38+6