***Huhtikuun helmet 2009 lokakuuhun***
Kommentit (251)
Päivät vaan menee hirveetä vauhtia eteenpäin, hyvä että pysyy ite mukana! Mies on viikonlopun työmatkalla ja lapset on semmosia tottelemattomia ja edestakas juoksevia hulivilihuutajia, että. Onneksi oon saanut apuja, ettei täysin yksin ole tarvinnut olla.
Meilläkin on nyt 5kk neuvola takanapäin. Ukkeli oli 64,5 cm pitkä ja painoa oli 6360g, hirmu vähän!! Ja pipo oli 43,5 cm. Eli soseita suostuteltiin aloittelemaan maistelemaan. Onkin kaikki energiat menneet poitsulla liikkumiseen. Kovasti pyörii ja kierii lattialla. Konttausasentoonkin menee ja nytkyttelee itseään eteen- ja taaksepäin edestakaisin pääsemättä liikkeelle ja sitten huilahtaa välillä masulla maaten ja taas konttausasentoon. Kaikki menee poitsulla suuhun, mitä käden ulottuville saadaan. Ärinät on taas pop, tuossa välissä oli kiljunta! (Ja äidin korvat oli hajalla) Niin ja pärisyttely on myös kivaa ja kivaa on päristelysyljet äipän naamalla! ;) Ollaankin perunaa parina päivänä sitten maisteltu, naama menee ihan irvistykselle ja nauraen vähän mutustellaan potaattia.
Rupesin miettimään noita heijasteita, meiän neuvolatäti ei ole kattonut niitä ekan neuvolakäynnin jälkeen kertaakaan??!! Yleensä niitä on tarkasteltu joka neuvolakerralla?? Muutenkin meiän neuvolatäti on semmonen, että unohtelee jotain mittauksia tai testejä tehdä, ja sitä joutuu välillä muistuttelemaan asioista… Onneksi tiiän jo noista jutuista jotain, enkä ole esikoisen kanssa tuon tätin vastaanotoilla, menisi monia juttuja varmaan ihan sivu suun.
Kovasti oli lukemista teidän jutuissa sitten viime kerran, taisin kuukausi sitten käydä täällä kurkkimassa viimeksi.
Verticialle heti ensimmäisenä suuret onnitteluhalit!! Ihana uutinen! Kovasti jaksuja sinne arkielämään, koeta jaksaa pahoinvoinnit!
Äitsykkä3:lla oli taas pikkuisen kanssa niitä sairaala- ja lekurireissuja, kyllä teitä nyt testaillaan, jaksuja sinnekin!
Juliaanalla oli ekaluokkalaisen kanssa onkelmia, toivottavasti pian alkaa helpottamaan! Jaksuja myös sinne!
Sande75:n pikkuisesta on ollut ihania menijäkuvia, aikamoinen kulkija, ja suloinen siinä suojakypärässään! :)
Joo, päkkänä, se lista tekemättömistä asioista, mulla on semmonen tuolla kaapissa, mutta ei niitä saa ikinä tehtyä, ja aina niitä uusia asioita siihen tulee… Työn ja tekemisen määrä tuntuu olevan loputon, kun on lapsia perheessä!! Päkkänälle kanssa jaksuja yöheräilyihin!!
Vikasi, mietiskelit sitä, miten saisi lihan pehmeäksi mössöksi. Ite oon hommannut aina lihan jauhelihan muodossa, niin broilerin, naudan kuin sianlihankin ja keittänyt kattilassa. Sitten oon sauvasekoittimella soseuttanut, ja oikein pieneksi ja sileäksi soseeksi tulee! Suosittelen! Ja kätsysti siitä sitten jääpalapurnukoihin laittanut ja pakkaseen tunkenut, helppoa tehä sitten myöhemmin ruokasatseja, kun vaan yhdistelee pakkasesta jäisiä ruokapaloja ja lämmittää mikrossa, perunat oon aina keittänyt ja tarjonnut tuoreena soseissa, kun jostain oon lukenu, että peruna menee pakkasessa rakeiseksi. No niin meni vähän sepustuksen puolelle taas...
Just meinasin tuuletella, että lapset nukkuu ja nyt pääsee nukkumaan, mutta ei, pyykkikone on täynnä vaippoja, ääääh! Täytyypi käydä laittaan kuivumaan. Ja unta sit palloon! ..niinku pikkuäidin mies tapaa sanoa! :)
Terkuin PikkuKeiju
...sehän meni nopsaan tuo pyykin ripustaminen! oho!
Oli hauska lukea teiän hoitolaukku-juttuja. Rupesin miettimään, että oon ihan riippuvainen meiän hoitolaukusta, se on aina mukana. Olo olisi ihan orpo ilman sitä! Ja se sisältö, noh, kröhöm, rupesin kattelemaan... Tietenkin ne pakolliset vauvalle: parit vaipat, sukat, body, housut ja huppari, pesupyyhkeitä ja pari pientä pyyhettä. Tuttikin löytyi. Sitten lompakko, avaimet, puhelin, kaksi mun pipoa, sormikkaat, riisikakkujen jämiä, nenäliinoja, joku ihme hyrrä (pääsiäismunasta saatu), alwaysultra side (jälkivuotoajoilta), kiviä (esikoinen keräilee "aarrekiviä" ja länttää ne hoitolaukkuun). Ja pikkutaskusta löytyi vielä hakaneula, huulirasva, aikataulupaperi, hiuslenkkejä, hiuspinni, hiekkaa. Miten meiän suht koht pieneen laukkuun mahtuu noin paljon tavaraa!!
ÄH, pikku-ukko heräsi konttaamaan, meni tovi sitä nukuttaessa takasin unten maille. Tosiaan meilläkin heräillään monesti yöllä itkien kun kontata nytkytellään kesken unien. Voi pientä!
Ja hitsin haikeudet, taas haikeudella ajattelen tuota ihanaa aikaa, mitä Verticia käy läpi, kun saa ekan ja toisen lapsen, ihanaa aikaa! Siinä on semmosta ihan omaa tunnelmaa mukana. On siinä kolmannessakin ja neljännessäkin varmasti, mutta kumminkin erilaista, kun isommat lapset touhuaa siinä ympärillä ja vie paljon aikaa, kun niidenkin kanssa touhuaa. Kahen ekan kanssa kun pystyi niin täysin uppoutumaan niihin lapsiin ja olemaan tai touhuamaan vain yhden kanssa kerrallaan. Itelläkin alkaa ensi vuonna varmaan olemaan tämä kotiäitiys lopuillaan ja työelämään meno lähellä, huoh ja haikeus! Ihana elämänvaihe alkaa lähennellä loppua. Eli Verticia ja pikkuäiti nauttikaa ihmeessä pikkuisistanne, pian ne kasvaa ja on kohta koulutiellä ja sitten ei äippä enää kiinnostakaan vaan mennään kavereitten kanssa. Töitä ehtii tehdä taas koko loppuikänsä. lapset on vain hetken pieniä! Siis jos vaan on mahollisuus siihen, että jäisi hoitamaan pikkusia kotiin.
Ja sit oon taas jahkaamassa, että otanko sittenkin kuparikierukan ja kärsin kovista menkkakivuista ja runsaista vuodoista vai hyppäänkö uuteen ja tuntemattomaan ja otan hormoonikierukan. Mutta kun sitä hormonia en haluisi yhtään ylimääräistä tai "ulkopuolista" omaan kroppaani sekoittamaan "luonnollisen" kehon olotilan... On tää vaikeeta tää elämä! ;)
Mut nyt oikeesti meen nukkuun, muuten vaan ärjyn ja puhisen huomenna taas lapsille...
Ihana kuulla Pikku-Keijusta! Aika mukavalta teidän elämä kuulostaa ja niin tutulta. Välillä tuntuu että miten sitä ehtis antaa kaikille lapsille tarpeeksi aikaa ja toisaalta tää hulina on niiiiin ihanaa.
Nyt se on todistettu, mulla on neljä lasta. Tai siis kun 3v on siellä mummolassa niin kaks isointa jäi illalla rakentamaan pikkulegoilla ja katsomaan formulaa. Sanoin miehelle, että ysiltä ylös ja pikkulegot kasaan ja menin jupea nukuttamaan. No nukahdin tietty itse. Aamulla tulin alakertaan, niin avot, pikkulegoja joka paikassa, eikun keräämään. Jupe ei vielä pitkiä matkoja ryömi, mutta metrin kuitenkin! Vitsi suututtaa aikunen mies. Pitääkö mun sillekin ruveta sanomaan, koska leikki loppuu ja mitä sen jälkeen tehdään? No, oli ne sänkyyn osanneet ja esikoisella näyttää pyjama olevan, ettei se nyt ihan onneton suoritus ollut. Ja nukuinpa 10 h yhdellä herätyksellä (joskus ehkä neljältä) aah!
Nyt kahvin keittoon.
tuuti
Ajattelin piristää teidän päiväänne joilla on monta pientä lasta. Tälläistä se on meillä kun isosisko on tullut allergiseksi pukluille ja kuolalle....
Päkkänä
tuntuu niin tutulta, kun toisen siskon lapset on 10 ja 11 v. Täytyy aina kyleillässä käydä kattomassa, joko ovessa lukee EI YLI 20-VUOTIAILLE! Vielä on päässyt. Ihana myös, että olette saaneet nukuttua. Uni on parhautta.
Soseista vielä. Meidän syönnit siis aamupuuro, sose 12-13, sose 16.30-17.30, iltapuuro. Soseina menee usein joku kana-kala-liha + kasvis. Itse en ole vielä väkertänyt.
Urho kapinoi, kun laitoin sen vankilaan. Tällä kertaa matkasänkyyn, joka toimii nyt leikkikehänä. Kohta taas sylitellään. Toi on vaan niin hyvä, kun se on pehmeä: reunaa vasten voi seisoa eikä kupsahtaminenkaan koske.
Muuten ei uutta auringon alla,
Mukavaa viikkoa,
Sande ja Ähinä-Urho
Niin viikko taas meni ja uus alkaa...
Perjantaina oltiin korvapolilla, putkitus edessä aikaa nyt odotamme!!
Meillä oli viime yö oikein KIVA; poika nukkui koko yön!!Kerran tutti laitettiin...Oispa tää nyt sit jatkossakin näin...
Mun perään kovasti on, jos mä kotona ja pikkumies näkee minut, huutaa niin kovaa, et hellyn ja otan hänet!!
Nyt on kiva, kun ollaan taas terveitä...toivon mukaan ainakin viikon, ens viikonloppuna äitini juhlat ja mä meen lasten kans jo viikolla sinne.
Keskiviikkona 6kk neuvola...
Meilläki 4-5 ruokaa päiväs ja 1.5 prk menee kerralla...On tullu äitiinsä ruokahalun suhteen!
Haravoinnilla aloitin tämän sunnuntain, nyt pitäs huomenna jatkaa, jos keli sallii ja saa tehtyä lapsilta..ja jos viittii, haravointi kivaa, mut se kasojen kerääminen, tympiää.
Tätä tavallista lapsiperh arkea tää elämä, välillä hermoja koetellaan kovasti.
Isommat sano eilen saunas, et me muutetaan mummulaan!!Kotona niin tyhmää, mä tuumasin et äiti voi pakata laukut, sit muuttu ääni kellos!! Koti kuitenki paras, vaikka välillä tuntuu toisin!!
Mä yritin vaihtaa tutteli 1, tutteli 2, mut poitsun maha ei ollut samaa mieltä, meni kovaksi kakka ja itkuiseksi poika.Jatkan vielä tutteli 1!!Onko muilla mitään samaa ollut? Vai onko meidän poika ainut herkkä vatsainen...
Kaikille aurinkoisia päiviä tulevaan viikkoon ja kiitokset kaikille, jotka tsemppaavat meitä kun täällä sairastellaan!!
äitsykkä3 ja Luukas 6kk
Tompalla on masu pipi. Miestä nauratti kun selitin tosissani miten Tomppa aamulla vei käteni mahansa päälle ja kun kysyin onko maha kipeä räpsäytti silmiään. Ei kuulema puolivuotiaat vielä osaa kertoa... Mutta kipeä maha varmaan on ihan löysää kakkaa tänään kolmeen vaippaan on tullut ja aamulla maha mörisi. Täällä moni puhunut miten kaurasta tullut vaivaa joten meilläkin tänä iltana syödään sitten riisipuuroa. Ajattelin huomenna soittaa neuvolaankin jos ei ala asettumaan. Tompalla ollut kova vatsa ts. kakka ollut kovia kikkareita ehkä nyt tulee vaan useamman päivän löysät pois... mitä luulette?
Nyt Tomppa alkaa heräillä kaukalostaan kun vietiin isoveli yökylään mummolaan, että saa isi nukkua. Sakun siskoa ymmärrän täytyyhän sitä olla kuolavapaata aluetta jossain. Sitten vaan kun nämä pienet kaikki alkaa "urhoilemaan" niin ei paljon siinä kieltokyltit auta. Pikkukeijusta oli mukava kuulla.
Äitsykällä eilen hyvä päivä, toivottavasti jatkuu. Meillä esikoinen sai putket 1 v ja heti auttoi, toivottavasti auttaa teilläkin. Meillä lehtikasat kärrää kaksi uutteraa kuormurikuskia, leikkikuormureilla ajavat näytettyyn paikkaan. Itse nostavat kyytiin, tosin itse tietty joutuu aina kasan pohjat keräilemään, kun ei toi 3-5 v puutarhanhoito kaikkein laadukkainta ole.
Sakun isosiskoa komppaan kans, olis kiva, jos jossain olis kuolavapaa alue. Meillä isoveljet suuntaa turhautumisen toisiinsa, jupe saa vielä olla rauhassa. Tosin palapeli- ja pikkulegokielto olohuoneessa on nostanut ensimmäiset protestit aiheesta.
Tompalle suosittelen riisipuurokokeilua. Näkee sit, jos on puurossa vikaa. Voi toki olla ihan muutakin. Tuleeko hampaita? Sekin voi sotkea masun. Ihan varmasti osaa Tomppa äidille kertoa, mikä vaivaa. Muut ei vaan ymmärrä vauvakieltä :-)
Meillä viime yö meni ok aina neljään asti ja sen jälkeen ei oikein ole nukuttu. Ainakaan minä ja tuskin mieskään. Niska jumissa kohti uutta viikkoa.
tuuti
huomenia täältäkin. Mulla on tänään vapaapäivä ja heräsin aamulla kasilta työpuheluun. No en ollut sikeässä unessa kun tuo jötkö-pötkö oli siinä vieressä puoli yötä viettänyt. Nukkui taas levottomasti. Eiliset lyhyet päikkäritkin varmaan vaikutti asiaan.
Aamulla ollaan siis kärttysiä, eikä kelpaa oikein syöttötuoli, sitteri tai edes syli. Kohta alkaa onneksi päkkärit että jos sen jälkeen luonnistusi paremmin. Tää herra nyt näköjään venkoaa niin paljon että jää nyt kirjoittamiset tältä erää tähän...
Päkkänä ja venkoilija pötkö
Tänne metsään on tullut nyt talvi. On yön aikana maisema muuttunut valkoiseksi. Ei ole harmaata on valkoista.
Meillä oli Tompan kanssa nyt se puolikympin aamu taas. Tomppa on niin onnellinen kun saa nukkua äitin kainalossa. Leikkimatollaan leikkii ja kalisuttelee lelutelineensä tavaroita. Ei vielä tänä aamuna ole kakkaa tullut. Eilenkin söi ihan hyvin kaikkea ja illalla sitä riisipuuroa. Seurataan tilannetta. Mun äiti soitti äskön (onneksi ei aikaisemmin) ja muisteli, että esikoisellammekin olisi ollut jotain kaurasta.. mut en mä vaan muista enää. Ei se ainakaan mitään pysyvää ollut. Esikoisemme tykkää kaikesta imelästä koska se on makeaa.. vai menikö se toisin päin. Tompalla aamupuuro on vielä syömättä. Äitsykän kanssa eilen lähetettiin viestit samaan aikaan. Korvien putkitus toivottavasti auttaa Luukasta. Nyt Tomppa huutaa ääääänälkäää..
Meidän kärtty vetää päikkäreitä ja normaalisti nukkuu 2-3 h tässä vaiheessa. Johan se heräs tuossa kärttyämään jo kerran puolen tunnin jälkeen.
Sakulla oli kanssa vatsa löysällä tuossa mennä päivänä. Mutta se meni ohi. En osannut mihinkään ruokaankaan yhdistää. Meillä kun tuota iltapuuroakin vaihdetaan aika usein merkistä toiseen. Mutta jos se Tompalla jatkuu niin kantsiihan siitä neuvolaan soittaa.
Meillä on nyt jatkuvana riesana paha ihottuma kaulassa. Osa varmaan johtuu pukluista ja osa paidan kauluksista. Parane se ei tunnu millään vaikka kortisoniakin laittais.
Yhtenä oireena on ilmestynyt mielenkiintoinen vinkuminen hengityksessä. Mä olen välillä sen aina huomannut, mutta ajattelin, että se johtuu siitä kun raukka parka on niin pullukka. Nyt kun Saku oli mummilla niin mummikin oli jo ihan hädissään kun pienen hengitys vinkuu. Se on vaan niin jännä kun ei se vingu koko aikaa kun aina vaan välillä. Täytyypä vähän seurata mihinkä tuo kehittyy. Meidän yksi lempininimi on ollut vinku-intiaani kun se kitisee väillä urakalla. Nyt se on sitten hinku intiaani.
Niin juu, piti sanoa vielä tuohon ihottumaan liittyen, että siihen liittyy myös korvan raapimista ja korvan yläosakin on vähän sellaisella ihottumalla. Korvista tulee kauheita määriä vaikkua, mutta neuvolan täti sanoi, että se on normaalia.
Tälläisiä vaivoja täällä. Omistani en viitsi edes alkaa kun siitä tulisi vaan niin pitkä lista.
Mitens Vertician kakut onnistui?
Kiva, että Luukas sai putket. Toivottavasti olo helpottuu. Urhokin lienee vapautunut "vankilasta".
Nyt tämä lähtee juomaan loput kahveet ja vetämään tuon ukon körilään ylös sängystä (siis sen isomman).
Päkkänä
Päkkänä tuo kuolavapaa alue-piiros oli niin mahtava että oli pakko pyytää mieskin kattomaan ja hihitettiin sitten yhdessä:) on noi muksut mainioita!
Pikkuäitille piti sanoa siitä hammaskivusta yms hedarista että tiedätkö jos narskuttelet hampaita öisin? Mä teen sitä ja jos lintsailen kiskon käytössä niin seuraa ties mitä kipuja (hammas, korva, pää, niska, hartia..)jotka heti paranee sitten kun taas suostuu käyttämään mieskarkotinta.
Sisko toi aamulla suppilovahveroita ja väsäsin pikkasen muhennoksen lounaaksi, nam!
Tulispa tännekin lunta, nyt tulee vaan vettä ja päätin että meillä on tänään siivouspäivä..
Mukavaa alkanutta viikkoa
t.iza
Poikkeuksellisesti meillä nukuttiin 3 tunnin aamupäikät,tyttö partsilla ja äiti torkahti sohvalle... Ajattelin ettei toi enää kauaa nuku, sitten havahdun ite siihen kun on niin levänny olo, jaa, viiden minuutin päästä ois alkanu muskari, eipä sit menty. Enkä taatusti herätä tyttöä jos kerrankin erehtyy nukkumaan pitemmät päikkärit.
Tein vakaan päätöksen eilisiltana etten hetkahda laittamaan tuttia jokaisesta änähdyksestä, ja oli hyvä päätös, osashan rauhottua ite kun en menny laittamaan, siis pikaitkut ja uni. Kun tuppas ottaa jo tavaks itkeä silmät kiinni et saa tutin, no viiden aikaan ei itkeny mutta leikki sit kahella tutilla sängyssään ja jupisi ittekseen. Sit kuulin kun rupes lutkuttaa tuttia, joka oli väärinpäin, siinä kohtaa täyty kyl mennä auttamaan että toinen saa nukuttua.
Ja meillä loppu imetys, tuumasin kun ei onnistu kun iltasin niin lopetetaan kokonaan ja ei oikeestaan tarvi enää öisin kun nukkuu johonkin viiteen asti ja sit ois muka nälkä, kun annan tutin niin sekin kelpaa. Joten aletaan siis harjotella ainakin jotenkin yön yli nukkumista.
Mölyää lattialla patjallansa, ja hieroo silmiänsä, ei voi olla taas menossa nukkumaan. Tuntuu et nyt lyhyen ajan sisään on tullu kehitystä paljon ja eritoten yöllä, nukkuu niskat kenossa ja illalla laitan suht keskelle sänkyä niin aamulla nosta sen ylös pää kiinni pinnoissa, välillä vähän missä kulmassa sattuu. Mutta ei suostu kääntymään, vaikka jalkakin jo menee oikein mutta ei käänny, mielummin kurkottelee kyljeltänsä.
Meillä syödään aamulla puuro/velli ja maitoa, riippuen monelta herätään aamupäikiltä niin maitoa, 12 aikaan lihaisa sose, sitten on päikät siinä 13 pintaan, joskus 15 aikaan maito, 16 kieppeillä hedelmäsose,, sit 19.15-20 aikoihin iltapuuro/vellli ja maitoa, nukkumaan 20 aikoihin ja nukahtaa ehkä 20.30, ja aamulla heräillään aika tarkalleen 07-07.30, tyttö ehkä jopa 06, jolloin muuttaa viereen kun äiti ei ole valmis heräämään. Ruokajuomana on monesti vesi, tai jos ei oo aikasemmin juotu maitoa, niin maito.
Nyt meillä rupee oopperalaulajan alku pitää niin kovaa meteliä ja hauskuuttaa itteensä heluttelemalla päätään puolelta toiselle, et taidan mennä antaa lelut lähemmäs, mitkä on siis heitelty sopivan matkan päähän ettei niitä saa vielä ite.
Satuilija ja Aamu reilu 6 kk.
Ps. Huomenna lisää koska meillä on neuvola.
Väsyttää, pikku-ukkeli heräsi tiuhaan tahtiin viime yönä. Ja kun ne päikkärit on näköjään isompien kohdalla historiaa ni oon taas änkeny suklaatia ja keksia napaan ihan urakalla että jaksaisi olla pystyssä nukahtamatta seisaalleen. Meilläkin taidetaan jo yrittää ryömiä eteenpäin. Ainakin kun ukkelin jättää mönkimään lattian pehmeälle alustalle, kun menen hääräämään keittiöön niin yhtäkkiä löydän ukon jostain ihan muualta kuin tuolta alustalta. En vaan oo vielä kunnolla ehtinyt näkemään, miten meiän ukkeli menee eteenpäin (tai taaksepäin).
Päkkänän tytteli piirsi ihan mielettömän hienon kieltokyltin pikkuihmisille! :) Ai vitsit, että piristikin tuo kuva! :) Ja Iza80, tääkin raahas miehen kattomaan tätä taiteellista luomusta! :)
Joo äitsykkä3 tääkin on uhkaillut pakkaavansa matkalaukut ja lähtevänsä vaikka Kiinaan, kun lapset on sanoneet, että äitin pitäisi mennä töihin, että isi voisi tulla kotiin mieluummin, kun äiti on ihan tyhmä! :) Sillon äiti on kuulemma ihan kiva, kun äiti tarjoaa keksiä tai jätskiä tai pullaa tai palan suklaata... ;)
Senki takia vähän väsyttää, että eksyin kattelemaan juttuja neljän lapsen perheistä keskustelupalstoilta... Jäi kaiho kaivertelemaan mieltä...
Tee PikkuKeiju ja ärinäjooseppi
Mahtis piirros Sakun isosiskolta! Me hekoteltiin kans miehen kanssa. =D
Ollaan puuhailtu Sylvin huoneen kanssa, siitä hiljaiselo. Oon kyllä käynyt lukemassa juttujanne, mutten nyt muista puoliakaan mistä on jutskattu.
Kovasti on vauvat lähteneet liikkeelle! Joukon vanhin pysyy edelleen tukevasti paikoillaan, masulla viihdytään ihan vähän pitempään kuin ennen. Olikos se Vauva-lehdessä vai missä tuosta juttua, että liikkeelle lähtöön vaikuttaa tempperamentti. Pitää varmaan paikkansa, tuo tyttö on välillä niin rauhallinen, ettei sillä todellakaan ole minnekään kiirus jos lähistöllä vaan riittää katseltavaa ja käsillä räpellettävää.
Kaikista löysistä kakoista voi lähettää Sylville puolet ja Sylvi puolestaan lähettää kaikille löysämahoille kovaa kakkaa. =P Kikkareita tulee onneksi päivittäin, mutta välillä itkun kanssa. Oon yrittänyt soittaa neuvolaan, mut puhelinaikanakin siellä on vanha viesti vastaajassa.
Meillä syödään aamupuuro (Piltti kaurapuuro, jossa hedelmäsosetta ja mallasuutetta) 9-10 maissa, lämmin sose (kasvis tai kala, myöhemmin kai lihaakin) ekojen päikkyjen jälkeen 12-13 aikoihin, loppu aamuisesta hedelmäsosepurkista tokien päikkyjen jälkeen joskus 15-17 ja iltapuuro klo 19. Aterioiden välissä otetaan tissiä, tuntuu kyllä ettei niistä enää paljoa irtoa. Olen koittanut juottaa vettä ruokailujen jälkeen nokkamukista, mutta se lähinnä päristellään ulos ja vaatteille. Annatteko te muut vettä?
Oksuja tulee myös, ei isoja maitopukluja, mut silloin tällöin koko vatsan sisältö kunnolla ulos kerran pari viikossa. Viimeksi tänään purkillinen luumusosetta vaunuihin tunti syömisen jälkeen, onneksi oltiin juuri tultu pihaan, huh. En kyllä keksi mistä oksut johtuu, ei mitään logiikkaa minkään ruuan suhteen. Kaurapuurosta ei ole tullut oireita.
Perinteinen uniraportti: välillä Sylvi on nukahtanut itse ilman itkuja, välillä pientä uni-itkua 5-10min ennen kuin nukahtaa. Ihan parasta, tää on niin suuri parannus entiseen! Jos yritää mennä rauhoittelemaan niin itku vaan yltyy, joten ollaan annettu kitistä ja rauhoiteltu oven takaa jutellen. Yöheräämisissäkin "shh nyt nukutaan" toimii kohtuullisesti, viiden maissa otan tissille.
Odotan kovasti että neidin saa omaan huoneeseen. Huh mikä homma siinäkin on ollut, olo on kuin Wall-E:llä, joka koittaa puristaa roinaa pieniksi kuutioiksi. Siirrettiin iso kirjahylly meidän makkariin. Nyt huone alkaa olla tyhjä ja seiniä pakkeloitu, vielä pitäisi hioa ja maalata ennen kuin tapetoija tulee viikonloppuna. Vedetään yksi seinä tämmöisellä:
http://www.tapettitalo.fi/mallit/69213.html
Toiselle seinälle tulee tapetista askarreltu kirahvi, jos onnistuu. Tähän tyyliin, mutta itse tehden:
http://www.inke.nl/order/order.php?cat=animals&prod=giraffe&lang=en#
Ai niin, ollaan kokeiltu myös tuuletuspartsilla matkarattaissa nukuttamista hyvin tuloksin, ennätys 1h 15min! Ovet on täytynyt pitää raollaan kun ei ole itkuhälytintä. Ja kun aloin etsimään sellaista huutiksesta, niin törmäsin sellaiseen, ettei itkuhälyttimiä saa käyttää pakkasessa. Siis mitä? Ootteko käyttäneet? Voitteko suositella jotain?
t. Tsili & Sylvi 7kk 1pvä
Tsili, itkuhälyttimen patterit ei kestä pakkasessa kuin pari tuntia (riippuu tietty mallista), mutta itkari on sujuvasti kolmannella lapsella käytössä, eli elänyt ainakin 3 talvea. Mulla on sähköjohto ulkona lähettimessä ja pattereilla vastaanotin. Suosittelen sellaista mallia, jossa valot vilkkuu kun laite lähettää, niin voi vilkaista vaan itkaria, jos luulee kuulleensa jotain esim ruokaa laittaessa. Meillä ei ole ko ominaisuutta ja kaipaan kovasti varsinkin nyt kun mölyä riittää pitkin päivää.
Kivalta näytti sisustukset. Meillä on vaan valkosta seinää, mutta sit autoverhoja ja peittoja. Tekis mieli ostaa jotain tauluja, mutta tällä hetkellä ei oikein ole ylimääräistä. Jos vaikka veronpalautuksista.
Mun rintapumppu hajos ja toi elävä rintapumppu on kyllästynyt tissutteluun päivisin. Tekis mieli lopettaa koko imetys, kun on niin säätöä koko ajan, mutta olishan se hyvä saada niitä vasta-aineita. Olen ajatellut, ettemme ottais influenssarokotteita (kumpaakaan) lapsille. Miten muut? Kausi-influenssarokotteen olen ottanut isoille pojille aiemmin, kun on ilmaiseksi saanut, mutta nyt se pitäis maksaa (yli 3v). Jupelle sais kai ilmaisen, mutta sit kun en sitä sikainfluessarokotetta halua, niin tuntuis tyhmältä ottaa se toinen.
tuuti
Ei tullut enää illalla kirjoitettua, mutta sitten valvoinkin pitkään ja jännitin kuka seuraavaksi itkee. Esikoista pelottaa omassa huoneessaan kun herää siellä yöllä. Tomppa nukkui hyvin otin viereeni kun alkoi vähän ähistä sängyssään en jaksanut roikkua pinnasängyn reunan yli, mutta olisi varmaan nukkunut sielläkin. Tomppa alkaa taas ehkä tehdä "sylvin kakkaa" , eilen ei tullut kuin yhteen vaippaan kakat. Vaipoista ostin paketin niitä sellaisia maissivaippoja. Yllättävän hyvin pitävät nesteet sisässä. Paketissa luki jotain ryhdy puolesta puhujaksi, no nyt olen puhunut puolesta. Ne kai voi kompostoida?
Itkuhälyttimestä eli itkarista, meillä on lahjaksi esikoisen syntymän aikaan saatu philipsin joku merkki, en tiedä missä se on. Ei ole tullut Tompalla käytettyä sitä. Laitan ikkunan auki jos Tomppa nukkuu ulkona ja sisällä ollaan vaan yhdessä kerroksessa kun tuo vintti on vielä rakennusvaiheessa. Meillä olisi joutilas itkari siis kun vaan tietäisin missä se on.. esikoinen sillä leikki.
Reippaita vauvoja kun muuttavat omiin huoneisiin. Meillä vasta 3vee oppettelee omaan huoneeseen. Tompalle ei vielä huonetta olekaan ja isoveljen huone on niin täynnä jotain, ettei sinne Tompan sänky taitaisi mahtua.
Ei myökään rokoteta. En nyt ymmärrä tuota sikaflunssa touhua ollenkaan, koska mies jonkun infuluenssa tässä jo sairasti kaikki oireet sopivat sika-tautiinkin. Eihän sitä enää tutkita edes mitä tautia sairastaa. Eli miksi rokottaa? Mekin ollaan voitu lievänä se sairastaa. Olihan Tompallakin vähän nuhaa taannoin. Ehkä en vaan nyt ole enää kärryillä tässä sikajutussa.
Nyt täytyy mennä kahtomaan mitä pojat touhuaa..
Kyllä meillä on itkari kestänyt hyvin ulkona ihan pattereillakin. Vaunukopassa on kuitenkin aika lämmin ja sisällä se on sitten sen muun ajan. Meillä on tuo Phillipsin itkari. Mölyssä on varmaan tuo vilkkuvalo ominaisuus hyvä. Meillä kun on normisti aika rauhallista niin en ole sitä kaivannut. Mä en kyllä tulis ilman itkuhälytintä toimeen. On pajon mukavampi olla saunassakin kun on hälytin päällä.
Ihanaa kun joku jaksaa tapetoida. Mun tapetti-innostuksen laannutti se, kun suht viimeisilläni odotusaikana revin makuhuoneesta 4 seinällistä paperitapettia alas. Sen jälkeen päätin, että meillä vaan maalataan...
Eilen tuli vapaapäivän kunniaksi kierrettyä huonekalukaupoissa ja kävin vähän koetyötelemässä matkarattaita lastentarvikkeesta.
Poitsu simahti syliin vellin jälkeen kasilta illalla kun jäi äitin kauppareissun takia iltaunet väliin. Voi kun noita vapaapäiviä olis vähän enemmänkin....
Mitäs kaisa kissa? Jokos sulla on aamukampa käytössä töiden aloittamisen kunniaksi?
Mä ajattelin jättää väliin kaikki influenssa ja röh röh rokotteet. Sekä lapsilta, että itseltäni.
Päkkänä
Vois joo itkarin patterit kestää paremmin vaunun kopassa. Mulla ollut aina kuomun taskussa, eipä ole tullut ajateltua.
Jupe söi eilen maissia ja kakkaa nyt ruokapöydän alla. Totista hommaa, naama punottaa. Saa nähdä, siirtyykö meidän tyräleikkaus, kun Meilahdessa oli se sairaalapalo. Tuo kakkaaminen vois helpottaa joten olis kiva saada sekin homma hoidettua
tuuti
Palstalla ainakin. Taitaa syyslomat vaikuttaa kuitenkin. Shinonilta kuulisi Lapin säästä. Täälläkin aika talvista ollut nyt pari päivää. Koko päivä harmaata hussakkaa. Päkkänän siivouspäivä kuulosti mukavalta. Voi että kun saisin pitää oikein kunnollisen siivouspäivän joku viisi tuntiakin ihan yksin kotona riittäisi. Aikaa tuhrautuisi kyllä pyykkienkin kanssa. Pitäisi värjätä yhdet mustat farkut pesukoneessa, ootteko käyttäneet pesukonevärejä? En tänä iltana sitä enää tee kuitenkaan ehkä huomenna tai ylihuomenna.
Leivottiin esikoisen kanssa taas pullaa ja käytiin kaupassakin. Ainulta tullut hauskan värisiä tutteja myydään 3kpl paketissa ikäsuositus 4-36kk (eli aika vanhaksi voisi imeä?) Tomppa sai siis tänään uusia tutteja nukahti juuri turkoosi tutti suussa jossa on oranssi rinkula. Eipä nyt muuta kuin vielä vähän valitusta: hartiat on jumissa, kurkku karhea ja koko päivän ollut pää kipeä ja lisäksi inhottava hammassärky. Hammaslääkäri ei mitään korjattavaa vikaa ole löytänyt täytyy ehkä vaihtaa hammaslääkäriä tai sitten tilatava aika suoraan jollekin psykologille... Nyt meen juomaan pullakahvit vaikka vähän närästääkin. Ehkä se psykologi voisi vierottaa minut kahvistakin. (pahakahvi kahvipaha...)
Hyvää yötä!