MAALISMURUT 2010 LOKAKUUSSA =)
Kommentit (44)
Siis Neljäs: Yritä saada voimia kerättyä ja jostain hyvää mieltä! Tosi törkeitä kyllä olleet tuola työpaikassa sulle. Toi homma on ensinnäkin rankkaa sielä ja ne kyllä tietää sen itekkin. Ite teen samoja hommia mutta nyt ollut 2 vkoa vapaalla tai tää on jo kolmatta,ens viikolla pitäis jatkaa!
Aamulla kävin neuvolassa,nyt oli paino noussu alusta 100g :)hemppa oli vielä ihan hyvä 134, verenpaine 125/79.Sf-mittaakin sain 19.5 cm.
Maha ei ole kyllä päällepäin kasvanu ja saa nyt nähdä pystynkö töitä tekemään kun painaa tuo maha tuonne sisälle ja olo sitten aika heikko kun veri ei oikein kierrä.Mutta kokeillaan,haetaan sitten lomaa jos alkaa siltä tuntua ja eiköhän tuo maha pian pullahda. Sanoi nyt etten saisi kantaa mitään enkä paljon tuota tyttöäkään nostella, kun edellisestä raskaudesta niin vähän aikaa ja lapsi nyt saattaa laskea alas kun viimeksikin oli todella alhaalla, joka sitten näkyi lapsen pään muodossa n.5kk asti.
Neljäs: vielä sanon että tärkein olet nyt sinä itse, tee mikä tuntuu hyvälle ja saa sut hyvälle mielelle. Helopmmin tietysti sanottu kuin tehty.
Jaksamisia kaikille ja kirjoitellaan!
rv 19+2
Kinder: Selkeästi tyttöjähän ne jos noin jalat ristissä. :-) Itsekin hiukan tyttöä toivoisin...
Neljäs: Voi harmi kun on tylsää! Älä vaan suostu mihinkään uusiin työsoppareihin, sellaisiin ei sua voi pakottaa. Kysypä lääkäriltäsi. Ymmärtääkseni on mahdollista saada esim.osittaista sairaslomaa. Ja toisaalta, jos yhtään on toksemian oireita niin kai se lepo on liki pakollista.
Mitä te muut teette kun ei paino nouse? Minulla oli viimeisessä nlassa noussut paino 280g viikossa, ja olin tosi ylpeä itsestäni kun "niin vähän". Kyllähän tietysti aika paljon herkuttelen, mutta sitä olen tehnyt aina. Ja liikuntaa en ole ensimmäiseni jälkeen juuri päässyt harrastamaan. Mutta mielestäni elämäni on silti hyvin aktiivista, säännöllistä ja liikkuvaista. Kotona on tuo 12kg kiemurteleva paino, jota kyllä nostelen urakalla. Olen esim.hakenut hänet koko syksyn hoidosta ilman rattaita. Joko kantoliinassa tai sitten kainalossa jolleivat jalat vie oikeaan suuntaan.
Iltaisin onkin jo reiluja harkkasuppareita, mutta "liikunta" tuntuu hyvältä.
Ja maha, joka päivä joku kysyy tulokkaasta, joten eiköhän se kylliksi näy jo.
Odotuksen iloa! Kiva kun kirjoitatte vaikkei vielä mitään dramaattisia kuulukaan.
t.Elo 18+
Elo:Mua ainakin lohdutaa se tieto että vaikka painoa tullutkin vaan satagrammaa eli nyt 58.1kg niin kaikki on kuitenkin hyvin ja vauva kasvaa!Terveellinen ruokavalio ja liikuntaa sopivassa määrin niin ei voi olla pahaks. Tietysti välillä tullut enemmän herkuteltua kun on noita juhlia ollut mutta eipä ole paino noussu,eikä ne mulle mitään neuvolassakaan sanonu kun että muistaa vaan ulkoilla ja välttää liian kovaa rasitusta, ja yrittää lisätä vielä välipaloja lisää..
meillä olisi rakenne ultra ens viikon torstaina. kovasti toivon että saa tietää sukupuolen, kun on jo toinen tulossa niin ei jaksaisi jännittää synnytykseen saakka. painoa on tullu mulle jo abaout 6 kiloa mutta ei haittaa kun paino ennen raskautta oli ehkä turhankin alhainen. meillä ei kunnan puolesta ole tuota rakenneultraa joten yksityiselle mennään siihen 3D/4D ultraan. onko muilla kokemuksia? paljonkin olis asiaa mut on lähdettävä töihin.. juuri niihin raskaisiin ravintola hommiin joista täällä on aikaisemminkin ollut puhetta. vielä itse jaksan ja esikoisen odotusaikana olin loppuun saakka mutta katsotaan nyt..ainiin rv 19+4
no niin, olen saaanut itseäni niskasta kiinni ja pääsin tänne lukemaan kuulumisianne!
Vauvaliikkuu jo mukavasti ja vaihtelevasti. Masu kasvaa eikä kenellekkään ole jäänyt epäselväksi että olen raskaana! paino.. no kesäloman jälkeen se on noussut n. 1 kilon, lomallahan sitä tuli kaksi, joten vajaa kolme on koko raskauden aikana tullut, mutta muutenkin on painoni heitellyt tuon kolmenkilon skaalassa, että kutakuinkin samoissa kuopissa mennään, maha on vaan siis todellakin kasvanut ja olen siihen tyytyväinen ja siitä ylpeä ja on ihanaa pukeutua jo niin että sen huomaa.
töissä ja muutenkin olen jaksanut hyvin, väsyttää toki hieman, mutta ei mitään ylitse pääsemätöntä.
Joulukärpänen on purrut ja suunnittelen jo joulua, kortteja olen jo alkanut tehdäkin! Lahja ideoita ja sen sellaista! aikaa ei vain tunnu riittävän ja olen yrittänyt säännöllisesti harrastaa; jumpassa ja vesijuoksussa on tullut käytyä.
Neuvolassa kun käytiin n. viikko sitten, sydän äänet oli kunnossa ja kaikki muutenkin hyvin. Sokerirasituksen testituloksia odotellessa... neuvolantäti uskoi ettei siinä mitään ole, mutta pakko oli mennä, vaikka se onkin kamala!
rakenne ultraan on aikaa pari viikkoa, vielä ei jännitä, lähinnä vain odotan näkeväni pienokaisen, sukupuolta emme vieläkään halua tietää, kun ei niistä kuitenkaan mitään varmuutta ole, eikä sillä ole meille väliä, toivomme vain tervettä lasta.
Maanantaina laitoin varausvakuutuksen hakemuksen postiin, ettei vain unohdu, hyvissä ajoin liikenteessä, mutta ettei vain joulun tuoksinnassa sitten jää. vastausta en ole sieltä vielä saanut.
mitäs sitten vielä? esikoisemme, joka täyttää 5 tammikuussa on iloinen ja onnellinen tullessaan isosiskoksi. hän itse kertoi että äidin masussa on vauva, koska se on niin pullea :) ihana!
joten meillä odotellaan... kevättä, koska se on järkevintä niin kertoa että se vauva tulee keväällä (kuten franklinkin sai pikkusiskon keväällä siinä kirjassa) ja siitä kirjasta onkin neidille mieleen parhaiten jäänyt että pikkusisko sieltä sitten tulee... olen tosin maininnut joka kerta että kyllähän siellä pikkuvelikin saattaa olla, ja neiti on ollut tyytyväinen myös tähän.
Olen muutamia vauvanvaatteita jo ostanut, kun en ole pystynyt vastustamaan kiusausta. Kirpparilöytöjä olen tehnyt, käyttämättömiä äitiyspakkauksen bodeja lähinna eurolla ja sellaista, itse kun en aio taaskaan äippäpakkausta ottaa juurikaan sen takia että saan saman asia sisällön todella huokeasti kirppiksiltä, joita ylikaiken rakastan!
mutta näin täällä, talvea ja joulua ja ultraa odotellen!
masun kasvatusta ja tunteiden tunemuksia kaikille ja vointeja, kirjoittelen ja lueskelen taas pian, lupaan!
Catya 18+2
Heippa vaan täältäkin, ei ole tultua vähään aikaan kirjotettua taas.
Kiva lukea, että on rakennultrissa ollut kaikki ok niillä ketkä siellä on jo olleet.
Mullakin on maha kasvanut jo siihen malliin että vaikea on olla huomaamatta. esikoinen kyseessä joten välillä huolestuttaa miten se niin isoksi on jo ehtinyt kasvaa.
Liikkeitä en tunnista, toivottavasti masussa kaikki hyvin. Jotain kurnaamista välillä tuntuu.
Napa on muuttanut muotoaan ja on ollut myös kipeä pari päivää. En tiedä pitäiskö siitä soitella neuvolaan vai.
Titta 19+2
Ihmettelin tietysti hyvällä ja pienellä kateudella teitä, joilla ei ole paino vielä lähtenyt nousemaan. Ei kai sen tarvitsiskaan nousta ensimmäisen 3-4kk aikana. Ja senkin jälkeen riippuen äidin lähtöpainosta. Kyllä vauva omansa ottaa.
Luulen, että eilen masuvauvalla oli ensimmäinen hikka. Olin juuri juonut kahvikupin ja istuin kokouksessa kun alkoi rytmikäs hypähtely. Meni hiukan ajatukset hakoteille. Onhan se mahtavaa tuntea varmasti, että siellä joku on ja elelee. Tasan 2vkoa meillä rakenneultraan.
Hyviä vointeja kaikille!
t.ELO 18+5
Täältä ilmottautuisi yksi uusi maalismasu mukaan. Pitkään oon käyny lukemassa näitä teidän juttuja mut vielä en oo aikasemmin uskaltautunut kirjottamaan..
Eli olen 23v esikoisen odottaja ja LA on 10.3.2010
Tulipahan taas käytyä: verenpaineet alhaalla, painonlisäystä 300g viikolle, hemoglobiinit ylhäällä eli kaikki hyvin!
Pikkunen meni alta pakoon minkä ehti, hädintuskin saatiin syke mitatuksi :-)
Kahen viikon päästä saanen sikalunssapiikin.
Nyt päiväkahville.
Tänään alkoi tuntua olo siltä kuin olis raskaana. Maha on pyöreä ja lonkkia kolotti kävellessä. Töiden jälkeen selkä huusi lepoa. Vielä pitäisi jaksaa kuitenkin pari kuukautta aika raskasta työtä!
Harmittaa se, että vieläkään en tunne vauvan liikkeitä, tai luulen ehkä tuntevani silloin tällöin, mutta en voi olla varma. Tekisi mieli mennä yksityiselle ultraan, mutta sekin alkaa tuntua älyttömältä, kun kahden viikon päästä on rakenne. Joko teillä muilla maalisilla liikkeet tuntuu, ja kuinka selviä ne sitten on?
Minä ajattelin sikaflunssapiikin jättää väliin kokonaan. Kun on aika vähän liikkunut täällä etelässä päin tuota tautia, ja meidän mukuloilla ehkä jo oli se aikaisemmin... tai sit joku muu kova kuumetauti. Mut juu, näin olen pähkäillyt. Lehdessä oli just juttu, että rokote aiheuttaa taudin monille "pienoismuodossa".
Oih, nyt jalat seinälle ja illan viettoon!
Berenike 18+3
vauvan liikkeistä meinaan :-)
Just olin neuvolassa niinkuin yltä ehkä luitkin ja vauva oli vilkas, mutta en minä sitä mitenkään tuntenut, siellähän se omassa porepallossaan pyörii ja telkkuaa. Olen sitä mieltä, että se on ihan höpöhöpö, kun jotkut jo muka neljänneltä kuulta tuntevat kuinka vauva liikkuu, eikö heillä ole lapsivettä lainkaan... Ilma ja muu tavara se siellä suolenmutkissa liikkuu ja kohdunkannatinlihakset etsivät olotilaansa.
heippa, uutena mukaan!
Toinen tulossa, laskettu aika 9.3.
Tällä viikolla oli toinen ultra ja siellä näkyi selvääkin selvemmin, kumpi tulee:)
Mulla kans masu kasvaa hirmuista vauhtia, vaikkei painoa paljon tulekaan.
Tosi törkeää käytöstä sun pomolta,
Uskomatonta, että ihmiset vieläkin kuvittelee saavansa peloteltua raskaana olevat ihmiset.
Sähän voit päästä jo erityisäitiyslomalle? Ja oletko siis ravintolassa töissä?
Vetoat sikainfluenssaan (oikeastikin kohonnut riski, kun olet paljon ihmisten kanssa tekemisissä) ja siihen, että se on fyysisesti raskasta.
Tuo on työsuojelullinenkin asia, eli jos kuulut johonkin liittoon, niin soita ihmeessä ja kerro miten kohdellaan.
Veljen vaimoa yritettiin savustaa kioskilta pois, kun oli raskaana, ettei tarvitsisi maksaa mitään kuluja, mutta koeta pitää pintas vaan, laki on sun puolella.
Ja jaksamista muutenkin!! Kamalaa kun muutenkin on herkillä ja sitten pitää vielä kuunnella tuollaisia ihmisiä töissä!
Kyllä minä ainakin tunnen liikkeet selkeästi. Näin selvästi liikkeet ovat tuntuneet pari viikkoa. Päälle ne eivät näy. Monesti jo iltaisin ajattelen, että nukkuuko vai valvooko pikkuiseni aktiviteetin perusteella.
Edellisen kanssa minulla oli istukka edessä ja nlassa sanottiin, etteivät liikkeet ehkä tuntuisi/näkyisi, mutta kyllä nekin hyvin tuntuivat.
Enää viikko ultraan, ja sitten viikko neuvolaan. Ja sen jälkeen liityn taas normiseurantaohjelmaan, eli neuvolat ovatkin kai 4-6vko välein.
t.Elo kai 19+5
meilläkin näkyi oikein selvästi että poikahan sieltä olisi taas tulossa. liikkeistä sen verran että minulla näkyy jo vatsan päältäkin hikka ja potkut, mutta siihen vaikuttaa varmasti paljon äidin ruumiinrakenne sillä esikoista odottaessani ja 15 kiloa painavempana liikkeet näkyivät paljon myöhemmin. vauva vastasi täysin viikkoja ja oli sopusuhtaisesti kasvanut ja muutenkin kaikki hyvin ultrassa. rv 20+4
ainiin puoliväli siis jo ylitetty. aika kuluu todella nopeasti..
kannustuksesta, näinhän se varmasti onkin, lapsivettä on varmaan aika paljon, tai jotain, ei kai kaikki niitä liikkeitä tunne näillä viikoilla vielä. Olen aina ollut ihan hoikka, joten en usko että ne liiketuntemukset hukkuu kehon massaan. Jotain pientä tökkimistä tms on tuntunutkin pari viikkoa, mutta kun ei voi olla varma että onko ne vaan niitä suolenmutkien kurnautuksia niin kuin Sagas sanoit :). Pari viikkoa vielä ultraan...
Taidan olla muutenkin hirveä huolehtija. Mulla on mies reissutöissä, ja kun hän on kotona, huolehdin vaan siitä miten sitten jaksetaan kun taas lähtee. On viikkotolkulla poissa sitten kun menee, ja meillä on tosiaan kaksi lasta jo ennestään. En ehkä niinkään omasta jaksamisesta kanna huolta, vaan tytöistäni! Olo kun tahtoo välillä olla sisäänpäinkääntynyt ja töitten kanssa kiireitä ja väsymystä tietenkin. Sitten se menee sellaiseksi yliyrittämiseksi ja kompensaatioksi kaiken maailman herkuilla yms..
Onneksi meillä töissä on tähän raskauteen suhtauduttu todella ihanasti. Kukaan ei ole sanonut mitään negatiivista. Enemmän mua varoitellaan kiipeilemisestä ja kantamisista, mutta toistaiseksi olen vaan nauranut huolehtimisille. Neljäs, kuinka sulla nyt menee, oletko saanut yhtään helpotusta tilanteeseesi?
Uimahalliin ollaan tässä tekemässä lähtöä. Uimapuku vain ei mahtunut enää, maha mahtui mutta rinnat ei!!! Täytyy toivoa että uimahallin vuokrapuku vähän suuremmassa koossa antaa periksi. Huomenna marssin äitiyskauppaan ostamaan äippäuikkarin, koska tykkään uida paljon.
Kovasti hyvää alkavaa viikkoa kaikille maalisille!
Beren rv 18+6
Edellisviikon olin sit kokonaan saikulla, eikä ravintola ollut kiinni vaikka mulle niin uhottiin. viimeviikko tuli pidettyä viimeinen "kesälomaviikko" ja nyt maanantaina kun piti mennä töihin tuon 2vkon jälkeen niin olin jo viikonloppuna kamalassa flunssassa jopten marssin työterv.huoltoon ja hain nämä 3pvää saikkua kun torstai mulla listalla vapaa et katsotaan mikä olo loppuviikosta jos vaikka helppais. Silloin maanantaina törmäsin esimieheen ja annoin het saikkulappuni niin kommentti oli et "vai niin, vai niin" kaipa tästä jotenkin selvitään, grrrrrrrrr laitto ihan puistattaa ja jos katse voi tappaa niin ainakin polvilleni olisin tippunut..... En siis ymmärrä asennetta et pitäisikö mun mennä flunssasena tartuttaa muut ja sit vielä tippa nenänpääs vääntää ihmisille safkaa et huh, huh. Päätin et ei sota yhtä miestä kaipaa, eli vauvan ja mun terveys on ykkönen ja työt tulee jossain ihan ihan muualla. Asia olisikin eri jos suhtautuminen olisi toisenlainen mutta kun kokoaika tälläista niin tehköön mitä lystäävät.
Torstaina siis ultra ja jos vähääkään musta tuntuu etten kykene viikonlopuks töihin niin pyydän kätilöö kirjottaa mulle saikut valmiiks. Ehkä musta voi saada kuvan et olen alkanut vieroksuu töitä ja eikä enää kiinnosta, ehkä asia onkin hiukka noin mut kun juuri tuo asenne mua kohtaan niin eniten nyppii, ihan kuin mun raskaus ja varsinkin mun jaksaminen oisi tosiaan kaiken pahe! Tietty mun jaksamiseen vaikuttaa jo ikä ja tuo 2v.kin kaipaa äipän huomion aikasta lailla ja tietty puhutaan noista 15 ja 17v niin kyllä mä ainakin vielä joudun niidenkin ruoka ym. huollon pyörittää vaikka tosi iso apu niistä onkin kotitöissä ja pikkuneidin seuralaisena :)
HUOM!!!!!!!!!! Päivittelin listan eli ilmoitelkaa jos joku vielä uupuu tai LA muuttunut etten huomannut, kiitos!!!
Jaksuja kaikille:) Palailen itse viimeistään torstaina kertomaan ultrakuulumiset=)
Neljäs 20+3
Heipparallaa, maanantaina oli rakennultra ja kaikki oli oikein hyvin. Pikkuinen liikuskeli kovasti ja saatiin sukupuolikin selville, poika olis tulossa.
Aika on tosiaan mennyt nopeesti, puoliväli saavutettu ja kohta varmaan pitää ruveta miettimään tarvikkeita. Vaunut ollaan jo laitettu tilaukseen, käsiraha niistä maksettu. Pitäis joulukuussa tulla :)
Vauvanhuonettakin vois pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan. Vointeja kaikille!
Titta 21+1
Tulehan neljäs kertomaan sitten ultrasta..kunhan kerkiät ja maltat:)
Mun tiedot puuttu tuolta listalta La 8.3,nimim.nappula, toinen lapsi, minä 21 mies 32
sairaala k-sks.
Aluksi, uusille Tervetuloa ja onnellista odotusta.
Ultrassa käyneille Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista.
Niinpä, sitä kun on vain tultu maattua sohvalla niin eikös se painokin ole noussut sit kilon viikossa, hävettää,hemppakin laskenut 128, verenpaine 139/76 ja pissassa proskut yhdellä plussalla eli huomenna vietävä pissanäyte labraan.
Sit sanoi et jos yhtään tuntuu ettei jaksa olla töissä niin saikkua vaan hakee. Samoin oli puhetta et mielestäni vauva ollut hiljaisempi nyt muutamana päivänä niin suositteli tarkkailemaan ja ottamaan yhteyttä jos ei liikkeet vilkaistu niin aikaistetaan ultraa. Kolmen viikon pääst uusi neuvola-aika ja ultra sitä ennen 29pv joka siirtynyt jostain syystä eli eilen sain sairaalasta kirjeen :/
Nyt siis otettava itseä niskasta kiinni, reipastuttava, ei muukaan auta, lopetettava tää aikaansaamattomuus, sohvalla makailu ja mentävä sinne lenkille ym. Muutahan mä en ole pariin päivään tehnytkään kuin syönyt ja maannut sohvalla ja itkeä tihrustanut omaa pahaa oloani :(
Muoks. siis sunnuntaina sanoin esimiehelle et kun alkoi maanantaiaamusta puhumaan niin sanoin etten ole enää maanantaina kykenevä töihin, selkä ns. poikki ja muutenkin väsynyt olo niin alkoi meuhkaa ettei MUN KANSSA TULE ENÄÄ YHTÄÄN MITÄÄN, EHDOTTI UUTTA PIENEMPÄÄ TUNTISOPIMUSTA, AIKAISEMMIN ÄIPPÄLOMALLE JÄÄNTIÄ MUTTA kun sekin onnistuu hakea vasta 2kk aikaisemmin niin ei minun tapauksessa autakkaan asiaa eli HALUAA MUSTA EROON TAVALLA TAI TOISELLA MUT SIT MYÖHEMMIN ET MUN ON OLTAVA TULEVA VIIKONLOPPU TÖISSÄ TAI MUUTEN RAVINTOLA ON KIINNI!!! SIIS TÄÄ MUA ITKETTÄÄ JA STRESSAA IHAN SAIRAASTI ET MÄ OLEN KAIKEN PAHA KUN RASKAANA JNE...............
Jaksuja teille kaikille
neljäs ja "pikkukakkonen"18+4