Miksi jotkut eivät viitsi opettaa lapsilleen miten koiria silitetään?
Ehkä huono otsikko, mutta tarkoitan sitä, että vaikka kysytäänkin lupa omistajalta, että saako silittää, niin sitten rynnätään koiran luokse ja yritetään väkisin silittää, vaikka koira selvästi pelkää.
Olin tänään kaverin kanssa lenkillä koirien kanssa, kun muksut olivat kerhossa ja meitä vastaan tuli kolme pikku tyttöä, jotka kysyivät, saako koiria silittää. Annettiin lupa ja tuo kaverin koira meni jostain syystä kaverin jalkoihin ja selvästi pelkästi, kun tytöt tunkivat koko ajan lähelle ja yrittivät lääppiä. Oma koira mennä tohotti puskassa eikä välittänyt paskaakaan lapsista eli sitä ei voinut silittää.
Kaveri sanoi lapsill, että koira näköjään pelkää (vaikka on lapsiin tottunut) ja annetaan sen olla rauhassa ja meidän pitää nyt jatkaa matkaa. Yksi tyttö uskoi, mutta kaksi muuta jatkoi lääppimistä ja äkkiä koira yritti näykkäistä, ei kylläkään osunut. Mutta tuo tuli niin yllättäen, ettei kumpikaan meistä aikuisista ehtinyt reagoida tuohon.
Meidän koira on tottunut lapsiin (meillä on 3 lasta ja lasten kavereita on vähän väliä meillä kylässä). Mutta kaksi kertaa on käynyt lenkillä niin, että 3-4 lasta on tullut kysymään saako silittää ja olen antanut luvan ja olen vielä ohjeistanut, että antakaa koiran ensin nuuskia ja sitten voitte silittää. Mutta nämä ovat vaan rynninneet koiran lähelle ja yrittäneet lääppiä. Ja koira tietty on pelännyt ja mennyt piiloon selän taakse. Nuo lapset ovat kyllä siitä uskoneet ja antaneet olla.
Kommentit (79)
Sitten vaan selvittelemään kuka sen omistaa... mutta toisaalta kun mua ei kauheesti pulut kiinnosta niin eihän mun lapsienkaan tartte osata niitä kohdella? kun mulla ei ole mitään kokemuksia eikä tietoa miten villilintuja oikein kohdellaan;)
huumorin kukka on se kaunein kukka;)
on kyllä aika ontuvaa huumoria. Keksikää nyt edes jotain osuvampaa.
mä vein sun jalat sun suusta:DDD hyi mua!
hätkysti:DDD miten se sanotaan? kaikki yhteen vai esim. hät-kysti?
hätkysti:DDD miten se sanotaan? kaikki yhteen vai esim. hät-kysti?
sitten huvittaa nämä, jotka tarttuvat yhteen sanaan yrittäen saada toista naurunalaiseksi. Ei enää osaa asiallisesti vastata, niin yritetään viedä se huomio puluihin ja ei-kirjakielisiin sanoihin.
Juu juu, eihän tästä aiheesta kannatakaan enää keskustella, kun ei näköjään enää löydy vastapuolelta mitään järkevää sanottavaa.
vai mikä se nyt oli....
niin, sitä piti sanomani, että ei kaikkiin tartte niin lääpällään olla, silti voi opetella muitten takia asioita.... en mäkään hämppiksiin mitenkään lääpälläni ole, mutta en nyt kaverin tarantellaa sen takia kaltoin kohtele, saati anna lapsen kohdella.
Sitähän minä juuri kyselin, että jos haluan lapseni silti oppivan miten koiria lähestytään, eikö joku koiran omistaja voisi sitä opettaa? Minä en kohtele kaltoin kenenkään koiraa tai muutakaan eläintä, hämähäkkejäkään en pysty edes katsomaan, saati tappamaan. En myöskään halua lapseni kiusaavan mitään eläintä vaan haluan että hän oppii kunnioittamaan elämää ja luontoa. Mutta.
Onko mahdotonta, että koiranomistaja itse neuvoisi lapselle, miten koiraa lähestytään? Joko mulle aikuiselle tai mun lapselle. Tätä kysyy ihan rakentavassa hengessä
51 vai mikä se nyt oli
P.s. Tuo joka kielsi olevansa 51, oli tosiaankin joku toinen. Uskokaa tai älkää. :)
on se mahdollista, kysy kun koiran seuraavaksi näet!
Ihan rakentavasti kerron tämän.
Eli väärä tapa on mennä viereen ja taputtaa seisaaltaan päätä. Pitää mennä samalle tasolle koiran kanssa ja raaputtaa leuan alta ja rinnuksista ja korvan takaa.
sellaisten koiranomistajien takina, jotka pitävät koiriaan irti ja jankuttavat sen hyppiessä 4- vuotiaan päälle että " se on ihan kiltti" ja "se on siksi vaan niin vihainen kun sitä on pentuna kohdeltu kaltoin". Mua ei paskan vertaa kiinnosta onko sitä kohdeltu kaltoin jos se murisee ja näyttelee hampaitaan ohi kaikessa rauhassa kävelevälle lapselleni. Piikille vaan.
Ei saa juosta koiraa kohti eikä sen ohi? Kun koira on maisemissa pitää lenkillä siirtyä rauhalliseen kävelyyn ja varoa äkkinäisiä likkeitä jotta piski ei käy kimppuun? Mainittu kouluttamaton ja luonnevikainen terrieri ilmeisesti juoksentelee irrallaan eikä ole isäntänsä hallinnassa lainkaan?
että lapsi ei koskaan mene oma-aloitteisesti koiran luo, vaan odottaa, että koira tule tutustumaan jos haluaa. Eri juttu sitten, jos koiran omistaja on mukana ja sanoo, että tule nyt silittämään. Lisäksi olen opettanut, että koirien kanssa toimitaan hitaasti ja rauhallisesti eikä tehdä uhkaavia eleitä (heilauteta kättä pään päälle tms). Eikä juosta koiran ohi/kohti (miehen veljen terrieri ottaa pulttia ja pysäyttää ryntäilevät ipanat, kerran näykkäsikin).
Minusta koiran näykkäisy on AINA omistajan vastuulla, vaikka lasta olisikin kieltänyt silittämästä. Näin sanoo myös laki.
anna vieraiden lasten silittää koiraani. Vaikka koira on kiltti ja meillä on omiakin lapsia, eivät kaikki lapset oli koiriin tottuneet. Ja siinä käy juuri noin, kun se turre on niin ihana ja saako sitä halia ja pusutella, että koira ahdistuu ja pelkää.
Ja omistajana olen vastuussa, jos koirani jotain puraisee. Helpompi on kieltää lapsia silittämästä koiraani.
Näin siis sanoo laki.
En koskaan anna vieraiden lasten silittää koiraani. Vaikka koira on kiltti ja meillä on omiakin lapsia, eivät kaikki lapset oli koiriin tottuneet. Ja siinä käy juuri noin, kun se turre on niin ihana ja saako sitä halia ja pusutella, että koira ahdistuu ja pelkää. Ja omistajana olen vastuussa, jos koirani jotain puraisee. Helpompi on kieltää lapsia silittämästä koiraani.
sellaisten koiranomistajien takina, jotka pitävät koiriaan irti ja jankuttavat sen hyppiessä 4- vuotiaan päälle että " se on ihan kiltti" ja "se on siksi vaan niin vihainen kun sitä on pentuna kohdeltu kaltoin". Mua ei paskan vertaa kiinnosta onko sitä kohdeltu kaltoin jos se murisee ja näyttelee hampaitaan ohi kaikessa rauhassa kävelevälle lapselleni. Piikille vaan.
Ei saa juosta koiraa kohti eikä sen ohi? Kun koira on maisemissa pitää lenkillä siirtyä rauhalliseen kävelyyn ja varoa äkkinäisiä likkeitä jotta piski ei käy kimppuun? Mainittu kouluttamaton ja luonnevikainen terrieri ilmeisesti juoksentelee irrallaan eikä ole isäntänsä hallinnassa lainkaan?
Pitää varmaan jättää ulkoilut lasten kanssa vähemmälle, ettei vaan loukkaa arvoisaa koiranomistajaa tai silitä heidän pikkuista puudeliaan väärällä tavalla.
Jopa täällä Helsingin keskustassa on noita vapaana juoksevia koiria (vaikka joku epäili, ettei täällä juuri elukoita tapaa, muuta kuin puluja). Tapaan heitä usein puistossa, jossa on joka puolella koiranulkoilutuksen KIELTOMERKKEJÄ. Paskat tietty jätetään juuri tähän puistoon, joka on tarkoitettu asukkaiden käyttöön ja lapsille, mutta ei piskeille.
Kukakohan on se huonosti käyttäytyvä osapuoli yleensä?
Miksi jotkut eivät viitsi opettaa lapsilleen miten koiria silitetään?
Silitetään nurjalta puolelta ja kolmen pisteen lämmöllä, ilman höyryä. Jos ei siliä, niin kostutetun liinan läpi voi kokeilla myös.
meillä ei ole koskaan ollut koiria. Olen lapsena pelännyt koiria valtavasti eikä kenelläkään tutullani ole koiraa. Jos näen jossakin koiria, toivon että omistajat pitävät koiransa kiinni eivätkä tule minun lähelleni. Minulla ei ole harmainta hajua koirien elämästä eikä käyttäytymisestä. Lapselleni en osaa opettaa miten koiria "pitäisi" silittää koska en tiedä itsekään miten niitä pitäisi oikeaoppisesti silittää. 10-vuotiaani kertoi nyt kun häneltä kysyin että hän ei ole koskaan silittänyt koiraa. Eikä haluakaan silittää...
ettei tarvitsisi hermoheikkona pelätä ulkona juoksevia lapsia.
Mä en opettanut lapsilleni miten koiraa silitetään, koska en ajatellut antaa heidän silittääkään vieraita koiria. Kissaa osaavat silittää koska mummolassa on kissa.
Joillakin koiranomistajilla näyttää olevan ihan hukassa se asia, että heidän pitäisi olla pomoja koirilleen. Jos koira on arka, se on suoraan vaistonnut omistajansa arkuuden ja siksi käyttäytyy arasti.
Eli kysynkin nyt miksi jotkut koiranomistajat pelkäävät lapsia niin paljon, että koirakin sen aistii ja käyttäytyy omistajansa tulkkina ja puree lapsia?
juokseva lapsi, joka vieläpä useasti vielä kiljuu. Mietippäs sitä, kumpi on susta pelottavampi? Nopeasti ohi juokseva aikuinen vaiko kiljuva, päin juokseva pikku ihminen?
Ja parissa viestissä huomaa selvästi, että äidin koirapelko on siirtynyt myös lapseen.. Kyllä mäkin pelkään käärmeitä ja hämähäkkejä, mutta meidän esikoisen kaverin kotona on käärmeitä ja esikoinen on saanut koskea käärmeeseen (aikuisen valvonnassa tietty). Ja pelkään mä myös kaikkia variksia pienempiä lintuja, mutta en mä ole siirtänyt tuota pelkoa lapsiin.
ei kyllä ole ollut puhetta siitä että koirien pitäisi kaikkia kiinnostaa... ? sisälukutaito?