Miksi jotkut eivät viitsi opettaa lapsilleen miten koiria silitetään?
Ehkä huono otsikko, mutta tarkoitan sitä, että vaikka kysytäänkin lupa omistajalta, että saako silittää, niin sitten rynnätään koiran luokse ja yritetään väkisin silittää, vaikka koira selvästi pelkää.
Olin tänään kaverin kanssa lenkillä koirien kanssa, kun muksut olivat kerhossa ja meitä vastaan tuli kolme pikku tyttöä, jotka kysyivät, saako koiria silittää. Annettiin lupa ja tuo kaverin koira meni jostain syystä kaverin jalkoihin ja selvästi pelkästi, kun tytöt tunkivat koko ajan lähelle ja yrittivät lääppiä. Oma koira mennä tohotti puskassa eikä välittänyt paskaakaan lapsista eli sitä ei voinut silittää.
Kaveri sanoi lapsill, että koira näköjään pelkää (vaikka on lapsiin tottunut) ja annetaan sen olla rauhassa ja meidän pitää nyt jatkaa matkaa. Yksi tyttö uskoi, mutta kaksi muuta jatkoi lääppimistä ja äkkiä koira yritti näykkäistä, ei kylläkään osunut. Mutta tuo tuli niin yllättäen, ettei kumpikaan meistä aikuisista ehtinyt reagoida tuohon.
Meidän koira on tottunut lapsiin (meillä on 3 lasta ja lasten kavereita on vähän väliä meillä kylässä). Mutta kaksi kertaa on käynyt lenkillä niin, että 3-4 lasta on tullut kysymään saako silittää ja olen antanut luvan ja olen vielä ohjeistanut, että antakaa koiran ensin nuuskia ja sitten voitte silittää. Mutta nämä ovat vaan rynninneet koiran lähelle ja yrittäneet lääppiä. Ja koira tietty on pelännyt ja mennyt piiloon selän taakse. Nuo lapset ovat kyllä siitä uskoneet ja antaneet olla.
Kommentit (79)
ei kyllä nyt ollut vikaa, jos tytöt vaan väkisin tunki koiran lähelle... se on vaisto joka eläimen pistää itseään suojelemaan, ja varsinkin kun koira on kiinni, on täysin luonnollista että se näykkää jos sitä häiritään.
Kyllä se mun mielestä on vanhempien velvollisuus opettaa miten eläimiä lähestytään, olkoot se eläin sitten koira, kissa, hevonen taikka lehmä. Kyllähän sen järkikin sanoo (tai pitäisi sanoa), että eläintä kohti ei saa juosta eikä sen lähellä saa kiljua. Tai ettei sorsia saa jahdata (tai puluja).
Meillä on yksi koira, joka rakastaa ihmisiä kokoon katsomatta. Ja antaakin yhden-kahden lapsen silittää itseään. Mutta sellaisia tilanteita pelkää, missä lapsi yrittää väkisin silittää ja tunkee "koiran reviirille" eli ihan koiraan kiinni, vaikka koira kuinka yrittää piiloutua/paeta.
Olen monta kertaa sanonut lapsille, että silittää saa, mutta käykää kyykkyyn (jos kyse on isommasta lapsesta) ja antakaa koiran ENSIN nuuskia, sitten voitte silittää.
Toisille se oma puudeli on todella se maailman tärkein, mutta kannattaisi myös sisäistää, ettei sinun koirasi ole muille maailman napa. Eläimiä ei kuule Helsingin keskustassa asuvan tarvitse pahemmin oppia "lähestymään". Koirat ensisijaisesti koulutetaan kohtelemaan ihmisiä oikein. Vai menetkö muutenkin koirasi pillin mukaan?
hirvittää että näillä naisilla jotka täällä ei ymmärrä edes koiran päälle on lapsia.
Ap, mä en KOSKAAN päästä lapsia silittämään koiraani yhtenä ryhmänä. Teen niin, että juttelen ensin lasten kanssa niitä näitä ennen kuin annan luvan. Sitten otan nameja (mulla fleksissä sivutaskut joissa kakkpussit ja namit) ja annan jokaiselle lapselle palan keksiä. Sitten pyydän jokaista lasta antamaan koiralle vuorollaan käskyn (istu, anna tassua jne) ja sen jälkeen namin. Niin että yksi siis tarjoaa koiralle namia ja muut katsovat vieressä. Ohjeistan namin antajaa koko ajan; mene kyykkyyn, kutsu koiraa nimeltä, näytä kädellä tällä tavalla käsimerkki näin...hyvähyvä jne. Tällä tavalla tilanne pysyy hallinnassa, eikä koira ja lapset saa liikaa ihokontaktia toisiinsa (täytyy muistaa, että usein näissä lapsiryhmissä voi olla myös arempi lapsi, joka oikeasti pelkää koiria, mut menee ryhmän mukana) ja koko homma on paremmin kontrollissa. Temppujen teon jälkeen jatkamme matkaamme, eikä lapset siis missään vaiheessa varsinaisesti paijaa koiraa. Aikaa ei mene yhtään sen enempää kuin muutenkaan, mut kohtaaminen on ollut miellyttävä kaikille.
ei kyllä nyt ollut vikaa, jos tytöt vaan väkisin tunki koiran lähelle... se on vaisto joka eläimen pistää itseään suojelemaan, ja varsinkin kun koira on kiinni, on täysin luonnollista että se näykkää jos sitä häiritään.
Olisit sanonut, että koiria ei saa silittää! Onko vaikeaa?
hirvittää että näillä naisilla jotka täällä ei ymmärrä edes koiran päälle on lapsia.
Voisit itse kertoa ja esimerkilläsi näyttää selvästi, että laita käsi näin, että koira saa sit ekana haistaa, silitä vasta sitten tästä tällä tavalla jne. Ei minulla ole kokemusta koirista, miten voisin lapsianikaan ohjeistaa? Koirako taas on pääasia? Jos koira näykkii muita, sen voisi kyllä kasvattaa tuota paremmin.
jos peloissaan näykkäisee lasta, joka ei usko koiran eleitä EIKÄ omistajan kehoituksia jättää koira rauhaan!
Ja tuo ei ole kasvatuksesta kiinni. Jopa hyvin kasvatettu koira voi näykkäistä, jos se on peloissaan (olkoot kyse sitten toisesta koirasta, uhkaavasti käyttäytyvästä ihmisestä (=ihminen, joka tunkee liian lähelle), näin pari mainitakseni. Samoin koira oli voi näykkäistä, jos se herätetään kesken unien kiljumalla vieressä.
Enpä minäkään kauheasti koirien päälle ymmärrä, mutta lapseni kyllä kykenen hoitamaan ja kasvattamaan :D
muista myös pysyä siellä keskustassa ja pidä lapsetkin siellä, niin ei tartte oppia kohtelemaan muita kuin siellä näkyviä hyvin.
Enpä minäkään kauheasti koirien päälle ymmärrä, mutta lapseni kyllä kykenen hoitamaan ja kasvattamaan :D
te. 30 sen sanoo aika hyvin... ja juu, koira ei tod. ole lapsen esiaste, se ei koskaan opi puhumaan eikä kasva isoksi, mutta se opettaa vastuuta, empatiaa, huolenpitoa ja paaaaljon muuta.
Kyllä minäkin opetan, että eläimiä pitää kohdella kunnioittavasta, ei saa kiusata jne. Mutta en silti hirveän hyvin koiria tai muita eläimiäkään tunne kun olen itse allerginen, enkä voinut lapsena kauaa olla sellaisessa paikassa, jossa oli eläimiä. Ihan mielellään otetaan omistajilta neuvoja vastaan siinä tilanteessa.
ihmset, älkää haaskatko näihin aikaa, ei nää opi. Niiden ihanat nicsu peetut ja jasmiinit saa HAKATA koiraa jne, koska eihän niiden äitylitkään osaa lähestyä koiraa, nehän kertoi sen jo. Aikuinen joka ei tiedä miten lähestyä eläintä, ei voi paljon lapsilleen opettaa....
eihän siellä HELSINGISSÄ tarttekkaan osata koiraa lähestyä kun siellä ei niitä niin paljon ole:DD mites pulut??
koira selvästi pelkää. Mutta aina kielto ei valitettavasti mene perille.. Sama juttu aikuisten kanssa, meidän koira inhoaa tupakalta löyhkääviä ihmisiä, samoin kuin viinalta haisevia ja karttaa niitä.
Pointtini on se, että vaikka kuinka kieltäisi, innokkaimmat lapset eivät usko kieltoon vaan siitä huolimatta tunkevat silittämään/jatkavat sitä silitystä.
Ja kyllä meidänkin koira on kerran yrittänyt näykkäistä yhtä viinalta haisevaa spurgua, joka lääppi koiraa, kun pysähdyttiin suojatien reunaan. Äijä ei uskonut kieltoa ja koira yritti paeta vaunujen taakse piiloon.
eihän siellä HELSINGISSÄ tarttekkaan osata koiraa lähestyä kun siellä ei niitä niin paljon ole:DD mites pulut??
mutta koiran omistajat ei tajua sitä vaan päästää koirat näykkimään ja nuolemaan ja hyppimään lasten päälle, vaikka sanon.
Kiva sitten äkkiä antaa zyrtecia kun silmät turpoaa umpeen.
Niin ainahan voi vastata - "ei voi, koska koirani ei osaa käyttäytyä ja näykkii helposti". Jos annat lapselle kuvan silittää, olet täysin yksin vastuussa siitä, mitä tapahtuu.