Vesirokosta kysymys???
Ystäväpariskuntamme 7 vuotias poika on vesirokossa ja mun miehen oli mennä käymään heillä viikonloppuna. Meillä on kotona 9kk ikäinen tyttö. Voiko mieheni mennä käymään heillä ilman että toisi pöpöjä mukanaan? Voiko siis tyttömme saada pöpöjä vesirokkoperheessä vierailleelta isältään???
Vai onko parempi olla menemättä?
Muistan jostain että alle vuoden ikäisen lapsen ei olisi hyvä sairastaa vesirokkoa. Googlettamalla en saanut asiaan kuitenkaan varmuutta.
Kommentit (5)
kunhan vain itse on sairastanut taudin.
Ja vesirokko on ns. "vaarallinen" alle puolen vuoden ikäisille, syöpäsairaille, vanhuksille ym.
Ja mitä nuorempana sen sairastaa niin sitä lievempi tauti se yleensä on.
Meillä on molemmat lapset sairastanut taudin alle 2 vuotiaana ja olihan se inhottavaa, mutta onhan sitten poissa päiväjärjestyksestä :)
just 10 kk sairastaa ja arvatkaapa kuka sen toi meille, mies käsissään oli käynyt kylässä vesirokkoa sairastavassa perheessä! Kysyin neuvolasta, sain vastauksen hoitjaltamme että kyllä on mahdollista että se tuodaan kotiin "käsissä".
ja herranjestas sitä ihmisten määrää jotka suitsutti että hyvä kun nyt sairastaa niin on lievä sit eikä mikään rankka tauti... höpö höpö.
itse sairastin vesirokkoni vasta 2 vuotta ennen esikoisen syntymää, olin 17-vuotias - ja tauti oli tosi ärhäkkä, rakkoja ja vesikelloja oli joka puolella vieri vieressä, ja kuume hipoi 40 astetta viikon ajan. no, tyttöselle ilmaantui ensimmäiset rakot ja mä itsekin huokaisin helpotuksesta, että nyt se tulee ja nyt siitä päästään eroon sit, ja on lievänä. parin tunnin päästä itkettiin jo tytön kanssa kilpaa, kun uusia rakkoja ja vesikelloja tuntui pullahtelevan vieri viereen ihan silmissä, ja kuume hipoi sitä 40 astetta. tätä kesti sen viikon verran, ennenkuin helpotti yhtään.
tsiisus. onneksi on ohi, ja onneksi tuo kuopuksemme on poika, joten saa todennäköisesti sen rokotteen. mä en niin vakuuttunut ole sen rokotteen toimivuudesta, että tytöllä sen varaan laskisin - jos sitten vaikka sairastuukin aikuisena raskaana ollessaan kun ei rokote toiminutkaan.
Vesirokko tarttuu ilmasta tai kosketuksesta, joten jos miehesi on sen sairastanut, ei hän sitä enää kotiin tuo. Siis pitää oleskella samassa tilassa taudinkantajan kanssa.
Vesirokko on vähän ikävä tauti eikä sitä kannata väkisin sairastaa. Nykyäänhän se rokote on hyvinkin tehokas ja tullee lähivuosina rokotusohjelmaan.
Varmista, että miehesi on sen sairastanut. Se on tosi ikävä aikuisilla.