Miksi jotkut eivät viitsi opettaa lapsilleen miten koiria silitetään?
Ehkä huono otsikko, mutta tarkoitan sitä, että vaikka kysytäänkin lupa omistajalta, että saako silittää, niin sitten rynnätään koiran luokse ja yritetään väkisin silittää, vaikka koira selvästi pelkää.
Olin tänään kaverin kanssa lenkillä koirien kanssa, kun muksut olivat kerhossa ja meitä vastaan tuli kolme pikku tyttöä, jotka kysyivät, saako koiria silittää. Annettiin lupa ja tuo kaverin koira meni jostain syystä kaverin jalkoihin ja selvästi pelkästi, kun tytöt tunkivat koko ajan lähelle ja yrittivät lääppiä. Oma koira mennä tohotti puskassa eikä välittänyt paskaakaan lapsista eli sitä ei voinut silittää.
Kaveri sanoi lapsill, että koira näköjään pelkää (vaikka on lapsiin tottunut) ja annetaan sen olla rauhassa ja meidän pitää nyt jatkaa matkaa. Yksi tyttö uskoi, mutta kaksi muuta jatkoi lääppimistä ja äkkiä koira yritti näykkäistä, ei kylläkään osunut. Mutta tuo tuli niin yllättäen, ettei kumpikaan meistä aikuisista ehtinyt reagoida tuohon.
Meidän koira on tottunut lapsiin (meillä on 3 lasta ja lasten kavereita on vähän väliä meillä kylässä). Mutta kaksi kertaa on käynyt lenkillä niin, että 3-4 lasta on tullut kysymään saako silittää ja olen antanut luvan ja olen vielä ohjeistanut, että antakaa koiran ensin nuuskia ja sitten voitte silittää. Mutta nämä ovat vaan rynninneet koiran lähelle ja yrittäneet lääppiä. Ja koira tietty on pelännyt ja mennyt piiloon selän taakse. Nuo lapset ovat kyllä siitä uskoneet ja antaneet olla.
Kommentit (79)
Tuskan hikeä pukkaa myös sillon jos kylään tuppaa tälläsiä lapsia joita ei ole opetettu kuinka eläintä lähestytään...
Elämässä on aika monta muutakin asiaa mitä vanhempien tulisi lapsilleen opettaa. Parashan on juuri tuo että koirien omistajat itse opettavat kuinka koiriaan lähestytään. Ei siinä montaa sekuntia aikaa kulu.
Elämässä on aika monta muutakin asiaa mitä vanhempien tulisi lapsilleen opettaa. Parashan on juuri tuo että koirien omistajat itse opettavat kuinka koiriaan lähestytään. Ei siinä montaa sekuntia aikaa kulu.
niin hyvä tulee!!! Eli et opeta lapsillesi miten viattomia luontokappaleita kohdellaan? kenen tehtävä se sinun mielestäsi on opettaa että esim. sorsia ei kivitetä? eihän niitä kukaan omista.
kyllä se kuule on sun tehtävä kasvattajan ominaisuudessa opettaa tavat.
Koirat tekevät tuttavutta ihmiseen, joka pelkää ja asiallisten toimenpiteiden sijaan omistaja vaan hokee "älä pelkää, meidän Musti on ihan kiltti, ei se pure".
Sitä en tiedä, miksi ihmisten on niin vaikea ymmärtää, että jos pelottaa, ei saa pakottaa.
myöskään opeteta kuinka kissoja nostetaan? Ei mahasta hairaamalla vaan toinen käsi takakäpälien alle ja toinen etu-. Sillä lailla.
Koirat tekevät tuttavutta ihmiseen, joka pelkää ja asiallisten toimenpiteiden sijaan omistaja vaan hokee "älä pelkää, meidän Musti on ihan kiltti, ei se pure". Sitä en tiedä, miksi ihmisten on niin vaikea ymmärtää, että jos pelottaa, ei saa pakottaa.
Tosin meidän lapsi ei pelkää, se vaan ei ole kiinnostunut koirista ja sitten meidän kohdalle sattuu juuri ne koiranomistajat jotka suunnilleen tyrkyttää koiraa paijattavaksi.
niin hyvä tulee!!! Eli et opeta lapsillesi miten viattomia luontokappaleita kohdellaan? kenen tehtävä se sinun mielestäsi on opettaa että esim. sorsia ei kivitetä? eihän niitä kukaan omista.
Tottakai lapsille opetetaan, että mitään elävää ei saa rääkätä. Pienelle lapselle koira kuitenkin saattaa olla suunnilleen sellainen "kiva, joka tykkää kun sitä silittää" ja jos koiria ei ole, on hankala muodostaa kuvaa siitä, miten koira käyttäytyy ja milloin sitä voi silittää, varsinkin jos on innoissaan. Silloin on omistajan homma sanoa, että koira pelkää ja siihen ei nyt voi koskea.
Ja en siis ole nelonen.
vaan päästää ne lähelle lapsia nuuskimaan? Tottakai lapsi on silloin jo käsi ojossa... Ja minulla ei ole mitään koiria vastaan ne on ihania, omistajissa se vika on...
opettaa miten eläimiä lähestytään, olkoot se eläin sitten koira, kissa, hevonen taikka lehmä. Kyllähän sen järkikin sanoo (tai pitäisi sanoa), että eläintä kohti ei saa juosta eikä sen lähellä saa kiljua. Tai ettei sorsia saa jahdata (tai puluja).
Meillä on yksi koira, joka rakastaa ihmisiä kokoon katsomatta. Ja antaakin yhden-kahden lapsen silittää itseään. Mutta sellaisia tilanteita pelkää, missä lapsi yrittää väkisin silittää ja tunkee "koiran reviirille" eli ihan koiraan kiinni, vaikka koira kuinka yrittää piiloutua/paeta.
Olen monta kertaa sanonut lapsille, että silittää saa, mutta käykää kyykkyyn (jos kyse on isommasta lapsesta) ja antakaa koiran ENSIN nuuskia, sitten voitte silittää.
muusta, ei mistään yleisistä tavoista!!
Miten jotkut sorsat liittyy aiheeseen?
että lapsi ei koskaan mene oma-aloitteisesti koiran luo, vaan odottaa, että koira tule tutustumaan jos haluaa. Eri juttu sitten, jos koiran omistaja on mukana ja sanoo, että tule nyt silittämään.
Lisäksi olen opettanut, että koirien kanssa toimitaan hitaasti ja rauhallisesti eikä tehdä uhkaavia eleitä (heilauteta kättä pään päälle tms). Eikä juosta koiran ohi/kohti (miehen veljen terrieri ottaa pulttia ja pysäyttää ryntäilevät ipanat, kerran näykkäsikin).
muusta, ei mistään yleisistä tavoista!! Miten jotkut sorsat liittyy aiheeseen?
ja kun olet keksinyt yhteyden, opeta se myös lapsillesi. YLEISET TAVAT koskee myös toisten omaisuuden kohtelua, tässä yhteydessä se oli koira, huomenna se voi olla jonkun auto... GOT It??
En ole sen koommin paljon koirista perustanut,kun naapurin koira hyökkäsi kimppuuni ollessani 6-vuotias. Olin ihan ruhassa omalla pihallamme,en siis koiraa härnäämässä. Kyllä se on koiranomistajan tehtävä kertoa saako silittää ja jos saa miten. Eikö jokainen koira ole erilainen? Ainakin kaikki tuntemani koiranomistajat vakuuttelevat, ettei oma koira ikinä purisi ketään. Tosiasiassa parasta on opettaa omat lapset kiertämään kaikki koirat etäämmältä.
antaa haistaa ensin. Tämä pätee vain koiriin, jotka esim. meillä kylässä tai vierailupaikassa. Vastaantulevat koirat kierretään kaukaa. Varsinkin ne, jotka tulevat parikymmentä metriä taluttajansa edelle kiskoen henkensä hädässä.
Voisit itse kertoa ja esimerkilläsi näyttää selvästi, että laita käsi näin, että koira saa sit ekana haistaa, silitä vasta sitten tästä tällä tavalla jne. Ei minulla ole kokemusta koirista, miten voisin lapsianikaan ohjeistaa? Koirako taas on pääasia? Jos koira näykkii muita, sen voisi kyllä kasvattaa tuota paremmin.
SÄHÄN SE VIISAS OLET, PISTÄT OMAT PELKOSI LAPSILLESI!!
vaan päästää ne lähelle lapsia nuuskimaan? Tottakai lapsi on silloin jo käsi ojossa... Ja minulla ei ole mitään koiria vastaan ne on ihania, omistajissa se vika on...
Omani vaan nuuskutti puskissa, koska oli fleksissä kiinni.Ja yleensäkään en anna koiran mennä nuuskimaan ihmisiä, vaikka tuo kuinka yrittäisikin mennä nuuskimaan ihmistä, jos esim. pysähdytään suojatien eteen tms. Koska tiedän sen, ettei kaikki halua koiran nuuskivan itseään.
Ja varsinkaan lapsia ei anneta nuuskia, jos lapsi ei itse halua silittää koiraa. Ja jos joku lasten kaveri tulee kylään, joka kammoaa koiria, laitamme koiran joko A) meidän makkariin lapsiportin taakse tai B) mies tai minä lähdetään koiran kanssa pitkälle lenkille. Eli koiraa ei päästetä koira kammoisen lapsen kanssa samaan tilaan, vaikkei koira siis tee lapsille mitään.
Tiedän, että pelko voi pahentua, jos koiraa tuodaan väkisin koirakammoisen lapsen eteen. Itse pelkäsin lapsena koiria, siis todella kammosin. Syynä tähän oli 3 koiraa; tuttava perheen rotikka vihasi lapsia ja yrittikin pari kertaa puraista kättäni tai jalkaani, vaikka en tehnyt mitään. Toinen koira oli sellainen jätti-iso vanhaenglanninlammaskoira, joka oli sellaisesta 3-4 vuotiaasta lapsesta JÄTTILÄINEN. Koira ei sinänsä tehnyt mitään muuta kuin yritti jyrätä lapset alleen.. Ja sitten kolmas koira oli kyllä ihan ystävällinen, mutta yli-innokas ja jyräsi aina lapset nurin innoissaan. En kyllä pelännyt kaikkia koiria, kaverin kodissa oli 3 mäyristä ja niitä en pelännyt. Kammo katosi kokonaan, kun menin kouluun.
ap
Näin voi käydä vähän vanhemmillekin lapsille, jotka ovat yleensä tekemisissä ns. kilttien, tuttujen koirien kanssa, joita silittää vaikka pään päältä ilmen että säikähtävät.
t. eräs, joka lukuisia kertoja on asiasta lapsilleen muistuttanut
MInulla ei ole mitään kokemusta/tietoa koirista.
t. äiti