Onko teistä tämä ok vai onko ope liian tiukka?
Ekaluokkalainen tyttöni oli saanut tänään "pöpön" (joita saa mm kirjojen unohtamisesta, huonosta käytöksestä jne), koska hänellä oli kynsilakkaa.
Lakkasimme lapsen kynnet eilen, koska hän on alkanut purra kynsiään ja laitettiin kynnet nyt oikein kauniiksi, ettei raaskisi niitä purra. Opettaja oli nuhdellut koko luokan kuullen miten meikit, hajuvedet tai kynsilakat eivät ole pienille koululaisille tarkoitettuja. Tytöltä oli päässyt itku ja nyt ei halua mennä huomenna kouluun.
Koitin soittaa opettajallekin, mutta ei vastaa.
Kommentit (37)
nykyään mutta apteekissa kyllä tietävät
heti pois tai makuunnuttavat kaiken sormilla syötävän.
tuosta Kynnelistä. Ja laitetaan meilläkin glitterväriä kynsiin, mutta yleensä "porkkanana" eli sitten kun ne kynnet on kasvanut eikä ole syöty niitä.
Ja ikävällä tavalla lapsi nolattu. Kyllä säännöt pitää olla selvillä, ennenkuin niiden rikkomisesta voidaan rangaista.
ilkeästi tehty mutta kannattaa unohtaa. Kenenkään kunniaa ei ole vielä loukattu. Suosittelen vetäytymään tilanteesta.
Alakoulussa ei tosiaan meilläkään saa meikata naamaa, mutta kynsistä ei ole sanottu mitään. Mielestäni, jos koululla on kynsilakkakielto, asiasta olisi pitänyt sanoa ihan hiljaa niin ettei tyttö nolostu ja laittaa hyväntahtoinen lappu kotiin. Mutta mun mielestä kynsilakka ei ole sellaista "meikkaamista" mistä pitäisi kenenkään pillastua. Sillä ei kuitenkaan pyritä yleensä mihinkään aikuismaiseen, seksikkääseen ulkonäköön.
sanoa kynsilakasta ekaluokkalaiselle.
meikistä ois voinu sanoa, jos ois ollut, mutta ei koko luokan kuullen kuitenkaan.
sitäpaitsi mun mielestä nämä on vanhempien päätäntävallassa saako lapsella olla vai ei , eikä open.
soita rehtorille jos ope ei vastaa! tai pistä spostia
mutta miksi ihmeessä noin pieni menee kynsilakassa kouluun? Ei ole asiallista.
Opettajan olisi pitänyt olla yhteydessä vanhempiin asiasta eikä moittia tyttöä koko luokan edessä, vanhemmilla vastuu tuosta mokasta.
laitat reissariin viestin ja kerrot asian ihan ystävällisesti vaan. Ei kannata kaikesta tehdä niin suurta juttua. Lapset saattavat myös kokea asiat aika omalla tavallaan.
epäasiallista. Ihme tiukkapipoilua!
mutta miksi ihmeessä noin pieni menee kynsilakassa kouluun? Ei ole asiallista. Opettajan olisi pitänyt olla yhteydessä vanhempiin asiasta eikä moittia tyttöä koko luokan edessä, vanhemmilla vastuu tuosta mokasta.
Jotkut vanhemmat menevät ihan mauttomuuksiin. Soittavat tosiaan rehtorille kas kun ei presidentille jostakin kynsilakasta aivan kun ei rehtorilla olisi muuta puhaa. hohhoijaa!
on kynsilakkaa?!? Meikin kohdalla ihan sama juttu! Siis ihan järjetöntä, koululla pitäisi olla isompiakin huolia kuin jonkun lapsen kynnet tai meikit. Ne on AINA lapsen ja vanhempien päätöksiä. En ole ikuna moisista rajoituksista kuullutkaan (ja asun ruuhka-Suomessa).
Nyt tiedät, että tyttärelläsi on tällainen ope. Ei hän siitä mihinkään muutu. Kirjoita lappu, jossa kerrot että teillä on nyt tällainen juttu meneillään ja toivot opelta ymmärrystä asiaan.
on voinut kokea asian rajummin, kuin miten asia tapahtui. Mutta minusta kynsilakka ei mikään paha juttu ekaluokkalaisella, meikki kyllä.
Itse soittaisin opelle ja kertoisin ASIALLISESTI tytön reaktiosta ja pahasta mielestä.
T. Ekaluokan ope ja ekaluokkalaisen äiti
Mun mielestä oppilaan kynsilakan käyttö ei kuulu hänelle, menisin aamulla vähän aikaisemmin tytön kanssa koululle selvittämään asian..ja lakat kynsissä jos tyttö niitä vielä uskaltaa pitää.
No saattoi olla kyllä ikävästi tehty. Saattoi olla myös joku tilanteeseen liittyvä syy, oliko tosiaan niin voimakkaasti sanonut jne. Itse olen huomannut, että joku asia jollekin lapselle voi olla tosi herkkä juttu. Ei sitä voi tietää toisen ajatuksia. En ihan ymmärrä näitä että soita rehtorille ja ryntää koululle. Meidän lasten kanssa asiat on aina hoituneet ihan rauhassa laskien kymmeneen ja reissuvihkoon viestiä. Onko ekaluokkalaisesi esikoinen siis onko muut lapset vielä koulussa?
Eskari opet lakkasi itse tyttöjen kynnet täydentävän päivähoidon aikana. Eikä kynsilakasta ole sanottu koulussa, jos sitä joskus on ollut.
Huulirasvaa tai voitelevaa huulikiillettä ei saa olla - siitä tuli lappu kotiin - opettajasta olivat meikkejä.
Korvakorujen pitää olla nappeja.
mutta kannattaa muistaa, että lapsen kokemus ei välttämättä vastaa totuutta. (Tuntemus totta kai totuus, mutta se, tapahtuiko todella julkinen nuhtelu, on eri asia.) (Itse nuhtelin tänään kahta oppilasta erikseen, koko luokan edessä. Jälkimmäinen nuhtelun saanut alkoi valittamaan, että miksi aina nuhtelen hänet julkisesti enkä ketään muuta... Molempien nuhtelun syy oli ihan sama. Tämä jälkimmäinen ei seuraa mitään, mitä tapahtuu jollekin toiselle kuin hänelle.. Kotiin siis menee aina vääristelty totuus. Toki tuntemus hänellä on tosi, mutta todellisest tilanteet ovat ihan jotain muuta kuin mitä hän kotiin kertoo.)
Ap:n perustelu lakan käyttämiselle on hyvä. Tosin jokapäiväisessä arjessa en noin pienellä lakkaa käyttäisi, edes tuohon syyhyn.
Se, että opettaja ei ole vastannut puheluun, ei välttämättä tarkoita, että hän pakoilisi soittoasi. Hänellä saattaa olla ihan oikeasti muuta menoa. Yritä huomenna soittaa uudestaan, ja kysy ihan asiallisesti, miten tilanne meni. Ja muista kertoa, miksi olit lapsellesi lakkaa laittanut. Puolustuskannalle ei nyt kannata lähteä, asiallinen tilanteen selvitys vie parhaiten eteenpäin.
laita lapselle kynneliä. Se ehkäisee tehokkaasti pureskelua. Eikä opettajalta mene hermot koska se on väritöntä ;)