Onko teistä tämä ok vai onko ope liian tiukka?
Ekaluokkalainen tyttöni oli saanut tänään "pöpön" (joita saa mm kirjojen unohtamisesta, huonosta käytöksestä jne), koska hänellä oli kynsilakkaa.
Lakkasimme lapsen kynnet eilen, koska hän on alkanut purra kynsiään ja laitettiin kynnet nyt oikein kauniiksi, ettei raaskisi niitä purra. Opettaja oli nuhdellut koko luokan kuullen miten meikit, hajuvedet tai kynsilakat eivät ole pienille koululaisille tarkoitettuja. Tytöltä oli päässyt itku ja nyt ei halua mennä huomenna kouluun.
Koitin soittaa opettajallekin, mutta ei vastaa.
Kommentit (37)
Kyllä toi nyt vähän liian voimakkaasti opettaja reagoi tuohon kynsilakkaan. Mun tyttöni kynsiä viisi-kuusivuotiaana välillä lakkattiin mummolassa, kun tyttö tykkäs silloin olla hieno.
Nyt ei enää niin innostunut ole asista. Mutta ei musta kynsilakka niin kamala ole.
Nykyään kyllä opettajat eivät välttämättä edes anna omaa kännykkänumeroansa vaan koulun numeron mihin voi soittaa.
Omani on 4v, rakastaa kynsilakkaa (hyvin vaaleanpunainen on lempiväri, ei siis näy juuri ollenkaan, kiiltää kyllä). On myös ihastunut huulikiilteisiin. Enkä näe niissä mitään pahaa. Katselee aamuisin, kun meikkaan itse töihin ja haluaa itselleen myös. Usein, kun olen laittanut puuterin, haluaa että hänenkin naamaansa tupsutetaan huiskulla.
En tiedä, miksi sen pitäisi olla kenenkään muun kuin lapsen ja vanhemman välinen asia? Toki pitäisin hurjana, jos lapsella oikeasti olisi meikkiä, mutta lähes näkymätön kynsilakka (joka meilläkin on myös siksi, ettei purisi kynsiään...) ja huulikiilto, joka lähtee pois lähes siinä ajassa, kun kävellään päiväkodille?
tai mustaa lakkaa, mutta kynsissä oli vaaleanpunaista glitteriä. Luulisi nyt opettajankin tajuavan, ettei 6v saa lakkaa itse siististi kynsiin joten äiti mitä ilmeisemmin asialla. Äidille minusta olisi pitänyt pöpö antaa tai laitta asiallisesti huomautus, että kynsilakka on myös meikkiä.
ap
niin minä tekisin.
koska opettajalle ei kuulu millään lailla vaikka siun tytöllä olisi tosissaan puuterit naamassa ja kynnet lakattuna.
jos ois oma lapsi kyseessä menis kyllä ja varmasti saattas opettaja saada silleen turpiin et joutus laittaa puuterii sellasen kerroksen seuraavana aamuna.
Ite olen erityisopena (nyt yläkoululla, mutta viime vuonna myös alakoululla) ja mun mielestä se ei kuulu sitten pätkän vertaa opelle, että mimmosissa meikeissä lapsi kouluun tulee. Ja vielä vähemmän kuuluu mikään kynsilakan laitto. Jos meidän kolmasluokkalaisesta ois missään vaiheessa moista palautetta tullut (kynsilakkaa on siis käytetty jo vuosia), oisin kyllä mennyt lankoja pitkin. Ja minä en todellakaan ole mikään ylihysteerinen äiti.. kertaakaan en ole opelle tähän mennessä mistään negatiivisesta palautetta laittanut. Mutta että kynsilakasta joku ope vetää herneen nokkaan. Voi jessus sentään. Alko kuule suorastaan v...taan sun puolesta!
Mikä on ap:n koulun sääntö asian suhteen? Jos koululla on selkeä sääntö meikittömyydestä (kynsilakka on myös meikkiä), niin silloin asia kuuluu myös opettajalle. Jos vanhemmat haluavat asiaan muutoksen, niin sitten vaikuttamaan koti-koulu-toimikunnan kautta.
niin minä tekisin.
koska opettajalle ei kuulu millään lailla vaikka siun tytöllä olisi tosissaan puuterit naamassa ja kynnet lakattuna.
jos ois oma lapsi kyseessä menis kyllä ja varmasti saattas opettaja saada silleen turpiin et joutus laittaa puuterii sellasen kerroksen seuraavana aamuna.
nolata lapsi julkisesti luokan edessä. Ottaisin opettajaan yhteyttä. Sinänsä voi hyvin huomauttaa koulun tavoista, että esim. kynsilakka ei ole ok, mutta tuo tapa on nöyryyttävä. Opettaja puhutteluun!
Ei ole opettajan tai koulun asia päättää, saako lapsella olla kynsilakkaa vai ei.
t. yläkoulun ope
tai mustaa lakkaa, mutta kynsissä oli vaaleanpunaista glitteriä. ap
Se on minusta liian huomiotaherättävää pienellä lapsella, lisäksi siitä voi irrota kynnenpurijan suuhun niitä metalli?pitoisia kimallehippuja, eli ei ole terveellistä.
Vähän off-topic, mutta laitanpa tähän tietoa, miten KILPATANSSIJALAPSET saavat pukeutua kisoihin. Tästä voi jokainen ottaa oppia, onko oma tytär "säädyllisesti" pukeutunut myös koulupäivää varten ;-)
>Yksivärinen hame ja valkoinen pusero tai body >tai t-paita TAI yksivärinen hame johon on >yhdistetty samanvärinen body TAI yksinkertainen >yksivärinen mekko.
>Helman tulee ulottua juuri polvilumpion >alapuolelle tai korkeintaan 10 cm sen >yläpuolelle. Isot halkiot ja kiemurat helmoissa >kielletty. Avonaiset kaula-aukot kielletty. >Olkapäiden yläosan tulee olla peitossa ja ihoa >ei saa tanssittaessa näkyä hameen ja puseron >välistä.
>Läpinäkyvät, metalliset ja paljettikankaat >kielletty. Erityyppisiä kankaita saa yhdistellä, >kunhan ne ovat samanvärisiä. Pitsikankaan tulee >olla vuoritettu samanvärisellä kankaalla. >Ihonväri ja kiiltävät metallinvärit kielletty. >KAIKKI koristeet kielletty: ei saa käyttää >strasseja, paljetteja, sulkia, kukkia, >solmukkeita, reunuksia tai pitsikoristeita.
>Leveäkorkoiset tanssikengät, koron korkeus >enintään 1,5 tuumaa (n. 3,5 cm). Nilkkasukat ja >ihonväriset sukkahousut sallittu. Verkko- ja >kuviosukkahousut kielletty.
>Hiukset: pitkät hiukset kiinni, mieluiten >nutturalle. Puvun yläosan värinen donitsi >sallittu, kaikki muut hiuskoristeet kielletty. >Värilliset lakat ja kimallelakat kielletty.
>Korut ja meikit kielletty.
Soittaisin opelle tai laittaisin reppuvihkoon maltillisen kirjoituksen omasta mielipiteestäni.
pääpointti, vaan se, miten opettaja hoiti tilanteen. Nöyryytti ja julkisesti nolasi pienen koululaisen, joka ei taatusti tiedä kaikkia tällaisia ihme käytäntöjä.
Ehkä ap teki virheen laittaessaan tytölle glitter-lakkaa, mutta entä sitten. Tällaisia mokia tehdään kaikki. Ei varmaan laita toista kertaa. Mutta siis: opettaja ansaitsee nuhteet siitä, että hoiti asian ammattitaidottomasti!
Ei kuulu opettajalle pätkän vertaa. Minä olisin kyllä myös heti tehnyt selväksi että opettajalla ei ole oikeutta ja valtuuksia puuttua tuollaiseen asiaan. Ja lapsen kohtelu oli kyllä tosi törkeää.
Minä ihmettelen niitä vanhempia jotka antavat lastansa kohdella miten vaan, niinkuin jotkut vastanneet. Pidättekö oikeasti opettajan ja rehtorin "kiireitä" niin tärkeinä että ette ottaisi yhteyttä jos tarvetta on? Se on osa heidän "kiireitään" ja työtään että pidetään vanhempiin yhteyttä tarvittaessa.
pääpointti, vaan se, miten opettaja hoiti tilanteen. Nöyryytti ja julkisesti nolasi pienen koululaisen, joka ei taatusti tiedä kaikkia tällaisia ihme käytäntöjä. Ehkä ap teki virheen laittaessaan tytölle glitter-lakkaa, mutta entä sitten. Tällaisia mokia tehdään kaikki. Ei varmaan laita toista kertaa. Mutta siis: opettaja ansaitsee nuhteet siitä, että hoiti asian ammattitaidottomasti!
pääpointti, vaan se, miten opettaja hoiti tilanteen. Nöyryytti ja julkisesti nolasi pienen koululaisen, joka ei taatusti tiedä kaikkia tällaisia ihme käytäntöjä. Ehkä ap teki virheen laittaessaan tytölle glitter-lakkaa, mutta entä sitten. Tällaisia mokia tehdään kaikki. Ei varmaan laita toista kertaa. Mutta siis: opettaja ansaitsee nuhteet siitä, että hoiti asian ammattitaidottomasti!
alat vouhkata. Lapsi on kokenut tilanteen lapsen tavoin, opettajan näkemys tilanteesta luokassa voi olla toisenlainen. Sähköposti on kätevä.
Miksi ihmeessä lapsella ei saisi olla kynsilakkaa? Itse voisin lakata vaikkapa 3-vuotiaankin kynnet jos hän sitä itse pyytäisi.
Laita ap tytölle huomenna kirkkaanpunaista kynsilakkaa ja menette yhdessä koululle selvittämään asiaa.
hankkimaan itselleen hankalan vanhemman maine. Siinä sivussa saada vielä opettaja suhtautumaan vieläkin kielteisemmin tähän lapseen. Helvetin hyvä idea...
Miksi ihmeessä lapsella ei saisi olla kynsilakkaa? Itse voisin lakata vaikkapa 3-vuotiaankin kynnet jos hän sitä itse pyytäisi. Laita ap tytölle huomenna kirkkaanpunaista kynsilakkaa ja menette yhdessä koululle selvittämään asiaa.
Kyllä minä ymmärrän, että tilanne ei välttämättä mennyt objektiivisesti tarkasteltuna kuten ekaluokkalaiseni kertoi. Minusta on kuitenkin tarpeeksi paha kokemus, jos lapsi itkee kotona ja pelkää mennä kouluun.
Tajuan kyllä opettajalla olevan menoja enkä väittänyt hänen pakoilevan soittoani. En minäkään vastaa työpuhelimeeni tulleisiin kaikkiin puheluihin virka-ajan ulkopuolella.
Ihmettelen vain opettajan tulkintaa miten kynsilakka voi olla niin kamalaa.
ap