Ystävän vauva kuoli 3 viikkoa sitten ja viikon päästä on hautajaiset
miten tukisin parhaiten esikoisen menettänyttä?
Nyt hän kyllä jo puhuu jotain tapahtuneesta siis kuolemasta, mutta eilenkin hän sanoi että eihän "Pekkaa" voida yksin laittaa sinne arkkuun, kylmähän siellä on kun talvikin tulee...
olisko aika mennä lääkärille, saamaan apua, kaikki vinkit please
Kommentit (57)
Voisiko vauvan kääriä lämpöiseen villapeittoon ennen arkkuun laittamista ja vielä viereen laittaa unilelun?
Äidistä todellakin tuntuu siltä omaa lasta haudatessa, että kylmään arkkuun, kylmään maahan yksin pitää jättää. Voi ehdottaa vauvan unilelua arkkuun seuraksi. Ole korvana ja kuuntele. Apua saanee jo psykologilta.
T: toinen lapsensa haudannut
Ja ymmärrän kaveriasi. Tekee tosi kipeää edes ajatella vauvan laittamista arkkuun. Mutta ole läsnä ja kuuntele, äläkä kauhistele äidin ajatuksia.
kaksi unilelua ja lelu mukaan.
Mukaan laitettiin myös valokuva missä on koko perhe.
Tekee niin pahaa ystäväsi puolesta!
tämä nyt ei mitenkään asiaan liity, mutta vauvan/lapsen kuolema on pahinta mitä maailmassa voi olla.
Minä neuloin vauvalleni villatakin ja töppöset arkkuun. Ystävällesi voisi tehdä hyvää jos hän itse pukisi vauvansa hautausta varten. Itse ainakin silloin koin jotenkin selvemmin sen, että hautaan menee vain lapsen kuori ja että lapsi itse on jossain muualla. Ruumis oli niin selvästi kuollut ja kylmä ja jäykkä silloin.
Mutta pitkään tuntui ihan hirveältä ajatella pikkuista vauvaani yksin kylmän maan sisässä. Vieläkin välillä tulee itku sitä ajatellessa. Mun vauva haudattiin joulukuussa, siitä tulee kohta vuosi.
ja kauhistuttavinta oli että haudataan maan alle. Sanoin että jos kuolen minut pitää jättää istumaan lipaston päälle niin kuin iso koristenukke.
Minut oli pelotellut teini-ikäinen poika kuolemalla ja siitä seurasi pelkoja.
Mielestäni ystäväsi puheet ovat ymmärrettäviä. Ehdota että vauva puetaan villapukuun tms. Mukaan jotain pehmoleluja. Nämä on pieniä asioita mutta voivat merkitä paljon surevalle äidille.
En voi edes kuvitella mitä hän käy nyt läpi. Ole olkapäänä tarvittaessa. Vauvan kuolemasta on todella vähän aikaa joten voi olla meneillään vielä shokkivaihe.
polttohautaus on vaihtoehto
arkkuun laittaa ja kylmässähän häntäkin säilytetään ennen polttohautausta. Meillä polttohaudattiin.
miten tukisin parhaiten esikoisen menettänyttä?
Nyt hän kyllä jo puhuu jotain tapahtuneesta siis kuolemasta, mutta eilenkin hän sanoi että eihän "Pekkaa" voida yksin laittaa sinne arkkuun, kylmähän siellä on kun talvikin tulee...
olisko aika mennä lääkärille, saamaan apua, kaikki vinkit please
Kuolemasta on vasta 3 viikkoa ja sä sanot, että oiskohan aika mennä lääkärille? Mä luulen, että tuossa kolmessa viikossa ei saa edes sisäistettyä sitä asiaa, että lapsi on kuollut.
Mihin hänen vauvansa kuoli? Oletko hyvin läheinen ystävä?
että ystäväsi pystyy puhumaan asiasta ja hyvä että sinä kuuntelet.
Itsekin koin vaikeana ajatuksen siitä, että lapseni laitettaisiin kylmään hautaan. Siksi päädyimme tuhkaukseen. Tosin 8-vuotias sitten kysyi, että entäs kun se vauva laitetaan sinne tuleen - niinhän se on. Se kuitenkin tuntui meistä paremmalle. Laskimme sitten uurnan hautaan.
Lapsen kuoleman käsitteleminen on pitkä tie. Hyvä jos ympärillä on ihmisiä, jotka liikaa ahdistumatta pystyvät olemaan vanhempia ja sisaruksia lähellä. Eikä koko ajan tarvitse lapsen kuolemaa miettiä. Tärkeä kuitenkin että on käytettävissä silloin jos lapsensa/siskonsa/veljensä menettäneet haluavat puhua asiasta.
lapseni. Jokaikinen päivä.
Tai vauvan, joka on vielä mahassani.
En tiedä, mitä sanoa, mutta ÄLÄ AINAKAAN KAUHISTELE, ÄIDIN PUHEITA!
KAIKKI ON SALLITTUA, KAIKKI TUNTEET....
Mulla on niin paha mieli teidän, jotka olette vauvanne joutuneet hautaan saattamaan puolesta. Rukoilen teille jaksamista, vaikken edes uskossa olekaan.
ja lisäksi oli joku aivoselkäydin virtauksessa jotain....olisi pitänyt kuulemma leikata kun lapsen paino ylittää 6kg mutta ei jaksanut teholla.
yleensä näistä ei hirveästi iltapäivälehdille huudella?
jos on lapsensa menettänyt. noin minäkin ajattelisin että arkussa tulee kylmä. siis se on surun tunne
osunu yhtä aikaa av:lle..
Yllättävän moni äiti on menettänyt lapsensa. Niistä ei vain kaikille huudella.
t. yksi tällainen äiti
osunu yhtä aikaa av:lle..
Yllättävän moni äiti on menettänyt lapsensa. Niistä ei vain kaikille huudella. t. yksi tällainen äiti
Nii-in. Tästä kun ei saa leimaa otsaa niin kadulla tuskin kukaan tietää menetyksestämme. Tämä leima kyllä kulkee sydämessä. Ja sen tuntee.
T: 2=14
Siis apua voi olla jo se, että kuuntelee.
Kyllä minustakin olisi kauhea laittaa lapsi sinne kylmään arkkuun. Minä varmaankin laittaisin toppapukuun, vaikka hullulta kuulostaakin.