Tammikuussa 6v. täyttävä pitää ottaa pois päiväkodista tammikuussa, kunnes eskari alkaa....
Kiitos Vantaan päättäjät tästä hienosta päätöksestä, jolla takaatte kuusivuotiaallemme mukavat päivät äidin ja vauvan seurana.
Minulla toki päivät kuluvat nyt mukavammin, kun on vähän "isompaa" juttuseuraa, jonka kanssa voi touhuta "oikeita" juttuja. Nyt minun ei myöskään tarvitse olla viemässä ja hakemassa esikoista päiväkodista ja säästämme näin rutkasti aikaa joka päivä ja voimme viettää entistä enemmän aikaa yhdessä.
Kerhoihin on tilaa ensi syksynä, mutta me emme onneksi vie tarvitsevilta silloin paikkaa, kun lapsemme saa aloittaa eskarinsa vanhassa päiväkodissa (jos siis tuo päättäjien lupaus pitää paikkansa, että paikkaansa ei menetä.)
Lapsemme ei itse haluaisi lopettaa päiväkotia, mutta toinen vaihtoehto on, että menen töihin ja pikkuinenkin pääsee aloittamaan päiväkotiuransa, jotta meillä riittää raha ruokaan ja normaaliin elämiseen.
Tässä pyydän julkisesti anteeksi eskoiseltani, että hän joutuu olemaan kahdestaan minun ja pikkuisen kanssa päivät. Toivotaan, että avoimessapäiväkodissa olisi edes joku vanhempi lapsi, jonka kanssa voit joskus leikkiä. (Kokemuksemme mukaan avoimessapäiväkodissa on todella harvoin 4-6-vuotiaita)
Kommentit (83)
Vanhempien tehtävä taas ei ole kaataa lapsen niskaan omia huoliansa (raha-asioita). Sanotte lapselle vaan, että hän jää kotihoitoon vuoden alussa. Piste ja se siitä, sitten lapsi nauttii elämänsä viimeisestä kunnon vapaasta pitkään aikaan.
Ap, sori vaan, mutta en näe ongelmaanne.
Menkää avoimeen päiväkotiin, tuo Tikkurilan juna-aseman vieressä oleva Ukko-Pekka on auki joka päivä aamusta puoli kolmeen tai kolmeen... Me käytiin lasten kanssa siellä joka päivä parin vuoden ajan ja vieläkin aina kun mulla vapaapäivä, ja mun lapset on nyt melkein 6 ja 3,5. Aamuisin saattaa olla vauva-painotteista, mutta Ukko-Pekan yhteydessä toimii myös kerho, josta isompaa porukkaa alkaa purkautua kahdentoista jälkeen ja leikkikavereita kyllä löytyy:)
Meidän kavereistakin siellä käy vielä säännöllisesti useampikin yli 4 vuotias!
Et ilmeisesti ymmärtänyt täysin mitä ajoin takaa. Minun LAPSENI halusi jatkaa päivähoidossa(kolmena päivänä viikossa), hän sai itse päättää haluaako jatkaa vai onko kotona kanssani. Ja useaan otteeseen olemme kyselleet häneltä, jos hän haluaisi jäädä kotiin (siin MINÄ olisin toivonut, että hän haluaisi olla pelkästään kotona) Mutta LAPSI HALUAA olla tutussa päiväkodissa tuttujen lasten kanssa. Toki hän viihtyy kotonakin ja käymme useasti avoimessa päiväkodissa.
vaan sinä päätät. Jos sinä koet asian ongelmana, niin lapsesi vaistoaa sen. Jos taas itse otat ajan tervetulleena viimeisenä pitkänä yhdessäolojaksona, niin lapsesikin sen hyväksyy.
KOKO Suomessahan on samat säännöt, subjektiivinen oikeus hoitoon.
Eihän siitä ole kyse. Mamma ei vain saa enää kuntalisää olemattomasta kotihoidosta.
vain niille jotka hoitavat KAIKKI lapsensa kotona. Päivähoitoa ei siis ole mitenkään rajoitettu.
Eihän siitä ole kyse. Mamma ei vain saa enää kuntalisää olemattomasta kotihoidosta.
miten meillä ja varmasti monella muullakin sitten normaalisti sujui päivät, kun lapsi oli ollut vain kotihoidossa eikä edes esikoulussa aloittaessaan koulun. Miksi pitää olla äideille kauikki valmiin päälle? Lapset on hankittu, muidenko pitäisi hoitaa jos kotimahdollisuus?
Lapsen täytyy tuntea olevansa perheessä ihan tavallinen ihminen, ei sellainen jonka täytyy lähteä kotoa jonnekin - silloin kun äiti on kotona. Jos lapsi joutuu työssä käyvän vanhemman takia olemaan päivisin poissa kotoa hoitopaikassa, sille ei sitten voi mitään. Mutta jos on kotihoitoa saatavilla, miksi teet tästä näin suuren jutun, kääntämällä asiat. Anna lapsesi olla siinä ohessa normaalisti, älä tee mitään numeroa siitä ettei ole kaveria, ettei äiti ehdi sitä ja tätä.
Noin iso lapsi keksii itsekin tekemistä, ole tarvittaessa läsnä, auta lasta saamaan tekemisiinsä tarvittavia asioita, tavaroita jne. ja lapsi hoitaa hyvinkin loput.
Meillä yksi lapsista oli 6,5v kun sisarus syntyi, aloitti koulun 7,5v koska ihan alkuvuodesta syntynyt. Hyvin oli viihtynyt kotona siihen asti vanhempien työvuorojärjestelyjen ansiosta, ei kerhoakaan käynyt, ja viihtyi edelleen vauvan ja äidin kanssa kunnes aloitti koulun. Hän oli yksi perheenjäsen, ei valiteltu lapselle miten kurjaa kun ei pääse hoitoon ja kavereiden kanssa leikkimään, en marissut etten jaksa näitä kahta ja sitä ettei olisi aikaa isommalle.
Varmasti menisi hyvin niissäkin perheissä, joista kuulee täälläkin kuinka ei tule mitään elämästä jos isompia on kotona, joita ei enää saa hoitoon äidin ollessa kotona. Yhteiskunta on vain sattunut "opettamaan" äidit mukavuudenhaluisiksi, iltaisin ja viikonloppuisin, (joskus lomien ja sairastelun vuoksi äidin kanssa) ovat vain vastuulla. Mutta oikeasti -nähdään, että normaaliperheissä, joissa ei esim. sosiaalisin perustein tarvita yhteiskunnan taholta hoitoa, tullaan selviämään, kuka vaikeimmin kuka paremmin, mutta selvitään kuitenkin.
perhe käyttää silti noin tuhannella eurolla kuukaudessa päivähoitopalveluja. Ei se minusta ole kotihoitoa.
ööö... elänyt vuosi kaudet muiden siivellä.... NO EN TODELLAKAAN!
Olen ollut töissä siitä lähtien kun esikoinen täytti 2v. (mummo hoiti 6kk, jonka jälkeen lapsi meni päiväkotiin) Ja tietysti ennen esikoisen saamistakin olin töissä. Alennettua päivähoitomaksua olemme saaneet viime huhtikuusta lähtien Sitä ennen meni täydet maksut.(hurjat 6kk, josta yksi maksuton kk.) Muita yhteiskunnan ylimääräisiä tukia emme saa. (tietysti normit, lapsilisät ja hoitotuet)
-ap
Miehesi ei hoida lapsia, jos kerran on työtön/erittäin pienituloinen? Mene itse töihin tienaamaan, niin voitte pitää esikoisen hoidossa. Jos olette saaneet huhtikuusta alennettua ph-maksua, niin silloin miehelläsi lienee aika nihkeä työtilanne. Voisitte vaihtaa välillä rooleja, niin ei olisi mitään ongelmaa!
En ole koskaan saanut mitään Tampere lisää, kun täällä ei sellaista ole( paitsi tänä vuonna).
Mielestäni Vantaa on silti aikamoinen pusertaja, mutta sieltä kyllä pääsee pois.
Ainakaan masentuneen äidin ei kannata siellä asua, sillä Vantaa on kyllä ihan edellä kävijä etuuksien poistamisessa.
Meillä jää 4-vuotias kotiin, joka on tähän saakka käynyt yksityistä pk:a. Eipä tällä pihalla paljon samanikäsiä kotihoidossa ole ja avoimet+asukaspuistotkin täynnä nuorempia. Enkä usko että tilanne tulee muuttumaan, koska useimmilla sisaruksetkin jo sen ikäsiä että voi laittaa hoitoon...
Kyllä minullakin tulee lapsen puolesta suru, kun nyt jo kyselee kotipävinä, että milloin muut tulee pihalle... No eipä tuu, paitsi ne pari vuotiaat.
viettää aikaa oman perheensä kanssa?
Mutta kaikkien lapset eivät ole samanlaisia, omastani näen, että hän haluaa sinne hoitoon mennä....
ja luulisi puistojenkin olevan hyvä paikka, koska lapsia on jäänyt pois päivähoidosta. Näinhän niitä näkee.
Pistäkää viisaat päänne yhteen ja miettikää jos saisitte asukasyhdistyksen nimiin jonkun tapaamispaikan lapsille, joissakin on jo.
Perustakaa yhdessä muiden perheiden kanssa kerhotoimintaa, palkkaatte ohjaajan...
Suurimmassa osassa Suomen kuntia ei edes tunneta käsitettä kuntalisä.
Minulla on kotona mukavampaa kun isompikin on kotona ja paljon helpompaakin kun ei tarvitse kuskailla lasta. Mutta LAPSENI olisi mieluummin jatkanut tutussa päiväkodissa, jossa on ollu 2,5 -vuotiaasta lähtien. Kiva kertoa, että emme voi häntä sinne enää viedä, koska meillä ei ole siihen enää varaa.
Säästyyhän teiltä nyt se päivähoitomaksu, joten eiköhän ne aika yksiin mene sen lopetetun kuntalisän kanssa.
Päätöksen myötä Vantaa-lisä nousee 143 eurosta 215 euroon. AP saa 6-vuotiaasta myös kotihoidon tukea 60 e + säästää hoitomaksun 21 e .
Eikös tuolla 150 eurolla kuukaudessa saa jo vaikka ostettua viriketoimintaa lapselle? Joku harrastus kenties, jossa saisi uusia kavereita?
Itse en ymmärrä miksi päiväkoti olisi niin autuaaksi tekevä paikka etteikö lapsi viihtyisi ja kasvaisi normaalisti vähän vähemmilläkin kaverisuhteilla ja ohjatulla toiminnalla.
itse en käy salilla vaan liikun ulkona kävelemässä tai jumppaan DVD:n kanssa
ja sitten ei mitään valmiita ruokia
täällä vain huuli ymmyrkäisenä ihmettelen että mikä siinä on niin kamalaa että 6v joutuu puoleksi vuodeksi kotihoitoon?
Niin meilläkin aikoinaan, kun jäin äitiyslomalle, seuraavana syksynä eskariin menevä jäi kotiin meidän kanssa. Eikä edes kysytty lapselta mitä haluaisi vaan kerrottiin että nyt kun vauva syntyy niin äiti ei mene töihin eikä sun näinollen tartte mennä hoitoon.
Hyvää teki se puolivuotinen, sitten olikin kiva aloittaa eskari.