Tammikuussa 6v. täyttävä pitää ottaa pois päiväkodista tammikuussa, kunnes eskari alkaa....
Kiitos Vantaan päättäjät tästä hienosta päätöksestä, jolla takaatte kuusivuotiaallemme mukavat päivät äidin ja vauvan seurana.
Minulla toki päivät kuluvat nyt mukavammin, kun on vähän "isompaa" juttuseuraa, jonka kanssa voi touhuta "oikeita" juttuja. Nyt minun ei myöskään tarvitse olla viemässä ja hakemassa esikoista päiväkodista ja säästämme näin rutkasti aikaa joka päivä ja voimme viettää entistä enemmän aikaa yhdessä.
Kerhoihin on tilaa ensi syksynä, mutta me emme onneksi vie tarvitsevilta silloin paikkaa, kun lapsemme saa aloittaa eskarinsa vanhassa päiväkodissa (jos siis tuo päättäjien lupaus pitää paikkansa, että paikkaansa ei menetä.)
Lapsemme ei itse haluaisi lopettaa päiväkotia, mutta toinen vaihtoehto on, että menen töihin ja pikkuinenkin pääsee aloittamaan päiväkotiuransa, jotta meillä riittää raha ruokaan ja normaaliin elämiseen.
Tässä pyydän julkisesti anteeksi eskoiseltani, että hän joutuu olemaan kahdestaan minun ja pikkuisen kanssa päivät. Toivotaan, että avoimessapäiväkodissa olisi edes joku vanhempi lapsi, jonka kanssa voit joskus leikkiä. (Kokemuksemme mukaan avoimessapäiväkodissa on todella harvoin 4-6-vuotiaita)
Kommentit (83)
Kodinhoidon tuki 314,28€ ja Vantaalisä 143,00€ (joka tammikuussa olis kait 250€), päivähoito maksaa minimin eli 21€
Meidän talous ei vain kestä tuota 140€:n menetystä, sen verran tarkkaan menee kaikki rahat (varmaan voitte päätellä, että ei kauheasti ole tuloja miehellä, kun saamme minimimaksun päivähoitoon)
Kun otamme lapsen kotihoitoon säästämme siis tuon 21€ hoitomaksun ja saamme vielä sisaruskorotuksen 60€ ja kuntalisän korotuksen...
Että rahaa tulee paljon enemmän ja minulla arki helpottuu, mutta esikoisen elämä on hetken tylsempää. Toki siitä selvitään, mutta kai minulla on silti oikeus olla esikoisen puolesta harmissaan?
Itse olen lukenut lautakuntaan menevän ehdotuksen (Vantaa) ja uskon siihen enemmän kun hesarin artikkeliin.
Jokainen uskoo, mitä haluaa. Onhan Suomessa hoitotakuukin ja siihenkin voi uskoa. Käytännön toteutus vaan on sitten toinen = ei toteudu. Ainahan voi laittaa pään puskaan ja luottaa "systeemiin". Onhan noi poliitikotkin todella luotettava sakkia.
OLet tottunut liian hyvään, maksat päivähoidosta 21 euroa/kk.
Voi tsiisus. Elätte tuilla koko perhe.
Olet elänyt muiden siivellä vuosikaudet ja nyt se siipeily katkaistaan puoleksi vuodeksi? Onpas kamalaa.
älä sinä tee tästä ongelmaa hänelle
Et ilmeisesti ymmärtänyt täysin mitä ajoin takaa. Minun LAPSENI halusi jatkaa päivähoidossa(kolmena päivänä viikossa), hän sai itse päättää haluaako jatkaa vai onko kotona kanssani. Ja useaan otteeseen olemme kyselleet häneltä, jos hän haluaisi jäädä kotiin (siin MINÄ olisin toivonut, että hän haluaisi olla pelkästään kotona) Mutta LAPSI HALUAA olla tutussa päiväkodissa tuttujen lasten kanssa. Toki hän viihtyy kotonakin ja käymme useasti avoimessa päiväkodissa.
tai saaneet mitään ylimääräisiä tukia (lukuunottamatta tuota päivähoitomaksun alennusta, nyt kun olen kotona)
Aika lapsellista syyttää, että koko perhe elää tuilla, kun ei tunne tapausta.
Mutta tokihan he maksavat enemmän verojakin...
ööö... elänyt vuosi kaudet muiden siivellä.... NO EN TODELLAKAAN!
Olen ollut töissä siitä lähtien kun esikoinen täytti 2v. (mummo hoiti 6kk, jonka jälkeen lapsi meni päiväkotiin) Ja tietysti ennen esikoisen saamistakin olin töissä. Alennettua päivähoitomaksua olemme saaneet viime huhtikuusta lähtien Sitä ennen meni täydet maksut.(hurjat 6kk, josta yksi maksuton kk.) Muita yhteiskunnan ylimääräisiä tukia emme saa. (tietysti normit, lapsilisät ja hoitotuet)
-ap
saatiin sitten hirmuiset tuet mummolle, eikä meidän tarvinnut oikeasti maksaa mummolle, kun ei se mistään mitään ymmärrä. Oikeastaan lapsi olikin sittenpakko viedä päiväkotiin kun vanahinkodinjohtaja ei tykännyt kun lapsi vietti siellä kaiket päivät ja vaipatkin menivät sekaisin. Koska eihän meidän mussukoille tietysti ole viitsitty opettaa potallakäyntiä, kun päiväkotikin sen niin helposti opettaa.
-ap
kustannuttanut lastesi hoitoa muilla jo vaikka kuinka kauan.
Hyvä että panivat nyt suun säkkiä myöten.
Ymmärrän täysin ajatuksesi. Odotan kauhulla, jos Helsinki tekee saman päätöksen. Siinä tapauksessa joudun ottamaan 5,5 vuotiaan ensi syksynä pois tutusta päivähoidosta, jossa hän on ma, ti ja to 9-13. Ja minä myös epäilen, että puistosta ei löydy saman ikäistä seuraa. Ainakaan ketään tarhakaveria sinne on turha odottaa. Ei näissä päätöksissä paljoa lasta ajatella. Ymmärrän, että kokoäiväistä virikehoitoa ei kukaan tarvitse mutta osa-aikaisena se on n. 4 vuotiaasta ylöspäin ihan tarpeen. Alle 3-vuotiaat on sitten asia erikseen.
Suomessa on edelleen subjktiivinen päivähoito-oikeus. Kukaan ei siis voi pakottaa mihinkään. Se että hinta nousee on eri asia. Sanokaa sitten niin! Lisän poisto ei tarkoita että lapsi pakotetaan ottamaan kotiin tai että menettää paikan.
Ja mielestäni tällä vain vahvistetaan luokkayhteiskuntaa.
että sinä hoidatat lapsiasi ilmaiseksi milloin missäkin.
Et ilmeisesti ymmärtänyt täysin mitä ajoin takaa. Minun LAPSENI halusi jatkaa päivähoidossa(kolmena päivänä viikossa), hän sai itse päättää haluaako jatkaa vai onko kotona kanssani. Ja useaan otteeseen olemme kyselleet häneltä, jos hän haluaisi jäädä kotiin (siin MINÄ olisin toivonut, että hän haluaisi olla pelkästään kotona) Mutta LAPSI HALUAA olla tutussa päiväkodissa tuttujen lasten kanssa. Toki hän viihtyy kotonakin ja käymme useasti avoimessa päiväkodissa.
Tehdäänkö teillä kaikissa muissakin asioissa kuten lapsi haluaa?
Niin ,mutta vain rikkailla on silloin mahdollisuus pitää lapset hoidossa. Ja mielestäni tällä vain vahvistetaan luokkayhteiskuntaa.
Tuo ei ole totta. Voin röyhkeästi väittää, että JOS KAKSI vanhempaa ovat töissä TAI toinen on toissä, josta saa edes NORMAALIA palkkaa, niin on AINA varaa laittaa se ylimääräinen 140€ hoitoa varten. Rahaa menee niin paljon kun sitä tulee, eli pitää tinkiä jostain muusta. ja uskallan väittää että jos nuo edellä luetellut ehdot täyttyy, niin se 140€ on mahdollista säästää. Eli ei tarvitse olla lähelläkään rikas.
Mutta sitä en taju, ettei näissä keskusteluissa kukaan tajua tätä asiaa lasten kannalta. Kyllä 5-6-vuotiaalla on jo ihan tunteita, ajatuksia, mileipiteitä ja kaverisuhteita, jotka ovat jatkuneet siitä asti kun rinnakkaisleikistä siirryttiin yhteisleikkiin ja turvallisuuden tunne tutusta PKsta, jossa on ollut samat aikuiset ryhmässä 2,5 vuotta...
Kyllä minä itsekin osaan ja jaksan lapseni hoitaa ja mennä perhekerhoo hänen kanssaan,ja kyllä me voimme kutsua kavereita meille kylään -mutta minusta se ei valitettavasti korvaa sitä mitä hän menettää, kun ei pääse enää päiväkotiin, koska olemme sen verran köyhiä, että 218 eruon menetys tuntuu liikaa meidän taloudessa. Miten selitän itkevälle lapselle, että joka kysy, miksi kaverit saavat jatkaa, mutta hän ei ?
Eli pakollisia menoja, joista ei voi säästää ovat:
-sähkölasku
-vesilasku
-tv-lupa (no tän varmaan vois perua, säästäis 220€)
-puhtaanapito (siis ytvjätehuolto)
-kiinteistövero
-vakuutusmaksut
-ruoka + hygienia(ihan perusruokaa ei paljoa valmiita)
-vaatteet (ja me käydään paljon kirppareilla, mutta kaikkea ei sieltäkään saa)
- jumppa 20€/kk
-miehen kuntosali 30€/kk
Lehtiä meille ei tule tällä hetkellä, ne lopetettiin kun jäin hoitovapaalle
Lainoja ei ole, emmekä kyllä haluakaan
Ulkona ei käydä syömässä eikä tupakoida tai käytetä kummoisesti alkoholia
Ja oikeasti meillä menee kaikki mikä tulee ja tuo 140€ on meille tällä hetkellä iso raha. Sitten kun olen taas töissä, joka näyttää olevan lähempänä kuin toivoin, niin ei tuo 140€ ole niin iso raha.
Siis oletko sä joku ihmishirviö? Vai täysin sidottu pyörätuoliin, ja te ette pääse liikkumaan mihinkään? Vai mikä teillä on ongelmana?
Ymmärtääkö ap. ja kaltaisensa ollenkaan, miten SAIRAILTA teidän jutut kuulostaa ihmisestä, joka hoitaa lapsiaan itse kotona?
Meillä meni esikoinen just eskariin, eikä mulle kyllä tullut mieleenkään, että se oli tähän asti ihan kuoleman kielissä kotona. Hyvin vaikutti viihtyvän, kuten nyt viihtyvät pikkuveljensäkin.
Katsokaas ihmiset, itsekin voi tehdä jotain, eikä sysätä vastuuta vain muille. Vantaa on täynnä paikkoja joissa käydä, asioita joita harrastaa, Helsinkiinkin pääsee junalla tai bussilla ja vieläpä ilmaiseksi, kun on vaunut mukana! Ja siellä sitä tekemistä vasta onkin.
Lisäksi nyt olisi oiva tilaisuus viettää ne ihan viimeiset hetket lapsen kanssa kaikessa rauhassa! Sen jälkeen moista aikaa ei enää tule. Lapsen kanssa voi piirtää, lukea, askarrella, tehdä ihan tavallisia kotihommia - ja tietysti tavata muita äitejä ja lapsia. Niiden päiväkotikavereidenkin kanssa voi varmasti tehdä leikkitreffejä. Meidän esikoisella oli ainakin viime vuonna paljon pk:ssa käyviä kavereita -jotka itse asiassa yleensä kyllä kysyivät meiltä, että saako meidän lapset ihan oikeasti olla pävisin kotona, kun heidän pitää mennä päiväkotiin...