Lapsi ei syö lihaa! Millä korvata? (ov)
6-vuotias kieltäytyy syömästä punaista lihaa ja broileria, kalaa syö. Jääkö nyt jotain puuttumaan ja millä korvata?
Kommentit (50)
pähkinäsuklaalevitteen (johon ei tarvitse välttämättä lisätä sokeria, jonkun verran hunajaa vaan)
Reikiinnttää hampaat ja turhaa energiaa.
että musta tuo 21 mainitsema syö edes vähän on hyvä periaate - mutta että yrittää hyväksyä sen, että lapsi ei tosiaan sitten syö paljoa. panostamalla sitten siihen, että sen pienenkin määrän ruokaa ravintoarvot on hyviä voittaa jo paljon.
Kannattaa varata aika ravintoterapeutille, saatte paljon ohjeita millä lisätä tukevia juttuja sinne ruokavalioon.
---jälleen 20;)
puutuimme kyllä. Et usko kuinka monta kertaa lapsi on jättänyt ruoan kokonaan syömättä kun ei vaan ole voinut laittaa liharuokaa suuhunsa. Etkä usko kuinka monta kertaa on yökännyt sapuskansa takaisin lautaselle...
Kaikkia noita "pakko syödä lusikallinen", "pakko maistaa", "muuta ruokaa ei tule", "muussaa piiloon" jne. on käytetty.
En ole nyt väkisin lihatuotteita tunkemassa lapseeni, vaan halusin tietää, onko niiden poisjäämisellä haittavaikutuksia ja miten ne voisi korjata. Itse luulen että aika korjaa tuon "nirsoilun" (tai mitä se nyt onkaan, huonoa kasvatusta?).
ap
Mä tiedän että tulet kuulemaan tästä vielä paljon, just että kyllä pitää lapsen oppia syömään kaikkea jnejnejne. Isossa perheessä kasvaneena asian näkee niin eri tavalla: vaikka ruokaa oli oikeasti vähän ja kaikille laitettiin samaa ruokaa niin meidänkin perheeseen sattui 7 lishaa rakastavan lapsen lisäksi kaksi lihaa inhoavaa! Ja monenlaista muuta, ja varmasti kaikki mahdolliset keinot on käytetty, ennenkuin huomattu että hyvinhän ne kasvaa näinkin...
Tsemppiä sulle, äläkä tee tästä itsellesi sen suurempaa ongelmaa. Lapsi voi jossain vaiheessa ruvetakin syömään lihaa, jos tuo johtuu jostain muusta kuin sen sulavuudesta tms. mutta teet järkevästi jos kehittelet ruokavaliotanne sellaiseen suuntaan, että siihen mahtuu myös sellaisia aterioita, joihin sisältyy sellaisia kaikkia ruokaympyrän aineksia, joita tämä lapsesikin syö.
Hunajasta: totta, mutta kai nyt pikkuinen sokeriherkku sallitaan? Itse uskon, että hunaja on valkoista sokeria parempi - mutta kyllä meilä syödään joskus karkkia ja suklaatakin, nam!
--jällen 21;)
Itse luulen että aika korjaa tuon "nirsoilun"
Minä olen pienenä syönyt oksentamiani lihoja uudestaan ja uudestaan (varsinkin koulussa), kunnes lopulta olen saanut pidäteltyä oksennusta vessaan tai ulos asti. Nykyisin syön hyvää lihaa ihan mielelläni. Helposti kuitenkin pienikin vanhentunut maku tai jänne saa oksennuksen aikaiseksi. (Juuri tuonne toiseen ketjuun vastailin tuosta oksentamisesta.)
Mielestäni teet ihan oikein, kun et pakota ja traumatisoi lastasi pakottamalla lihansyöntiin! Se ei ole mikään pakollinen elintarvike. Jos lapsesi syö kalaa, tarjoa sitä, ja sitten tosiaan näitä jo tässä ketjussa mainittuja proteiininlähteitä: tofu, soijarouhe, palkokasvit.
Voi tosiaan olla niin, että lapsellesi tulee lihasta paha olo, se ei sula tms. Ei mullakaan sula.
Ihan hirveää, jos pakotetaan syömään oksennettuja lihoja tai pakotetaan syömään sitä. Ei voi tietää, tuleeko lapselle paha olo lihasta. Suosittelen, että aloitat nuo kasvisproteiinit kalan ohella. Voihan lapsesi syödä myöhemmällä iällä lihaa, mutta se ei tosiaankaan ole välttämätöntä! Nyt on vaan tärkeintä, että saat lapses syömään kunnolla, sanoitkin, että hän on laihtunut.
Ja muista huolehtia B12-vitamiinin saatavuudesta.
Olisi parasta, jos koko perheenne ryhtyisi kasvissyöjiksi. Lisää tietoa mm. lasten kasvisruokavaliosta löytyy esim. täältä:
http://www.vegaaniliitto.fi
Mikään pakkohan lapsen (eikä aikuisen) ei ole syödä lihaa. Kala, kananmuna, palkokasvit (soija, muut pavut, herneet, hamppu), täysjyvävilja, maitotuotteet, pähkinät... Siinä hyviä proteiininlähteitä. Ilman lihaa pärjää hyvin, jollei jopa paremmin kuin lihaa syömällä. Olen sitä mieltä että meistä jokaisen tulisi opetella pois liiallisesta lihansyönnistä.
Ihmetyttää asenne, että lapsen tulisi pitää kaikesta mitä tarjotaan! Toki on hyvä opetella maistamaan erilaisia ruokia, mutta ei kai kaikesta tarvitse pitää! Pakottamalla kukaan ei opi pitämään ruuasta. Hyviä ruokia on miljoonia erilaisia, kenenkään elämä ei lopu vaikkei punaista lihaa söisi ikinä!
Itse olen lapsena lopettanut lihan syönnin, kun tajusin mistä liha tulee. En vaan pystynyt syömään sitä, ylös meinasi tulla. Jauheliha tosin upposi, kunnes aloin kasvissyöjäksi 12-vuotiaana, siitä nyt 16 vuotta ja sillä tiellä edelleen. 1,5v. tyttäremme ei myöskään syö punaista lihaa eikä kanaa.
Lihasta ei tosiaan paljoakaan ravintoaineita saa, mutta B12-vitamiinin saannista pitää huolehtia,sitä ei oikein muualta saa, ja on todella tärkeä! Proteiinia saa monesta muustakin lähteestä, kuten jo on tullut esille. (ja ovat muutenkin terveellisempiä kuin liha) Esim. raejuusto on todellinen proteiinipommi!
Soijarouheella saa helposti korvattua jauhelihan ja isommista marketeista löytyy hyvät valikoimat pakastetuotteita, mm. Hälsan's Kök (pihvejä, leikkeleitä, nakkeja, nugetteja...)
Mielestäni teet ihan oikein, kun et pakota ja traumatisoi lastasi pakottamalla lihansyöntiin! Se ei ole mikään pakollinen elintarvike. Jos lapsesi syö kalaa, tarjoa sitä, ja sitten tosiaan näitä jo tässä ketjussa mainittuja proteiininlähteitä: tofu, soijarouhe, palkokasvit.
Voi tosiaan olla niin, että lapsellesi tulee lihasta paha olo, se ei sula tms. Ei mullakaan sula.
Ihan hirveää, jos pakotetaan syömään oksennettuja lihoja tai pakotetaan syömään sitä. Ei voi tietää, tuleeko lapselle paha olo lihasta. Suosittelen, että aloitat nuo kasvisproteiinit kalan ohella. Voihan lapsesi syödä myöhemmällä iällä lihaa, mutta se ei tosiaankaan ole välttämätöntä! Nyt on vaan tärkeintä, että saat lapses syömään kunnolla, sanoitkin, että hän on laihtunut.
Ja muista huolehtia B12-vitamiinin saatavuudesta.
ette nyt olisi tässä tilanteessa?