Sote- hankalat eläkeläiset keikkalaisina
Nykyään on ilmeisesti suhteellisen yleistä, että eläkeläiset tekevät keikkaa. Ja mikäs siinä, hienoa jos työhalua on ja työkyky riittää.
Oma yhden työpaikan kokemukseni kuitenkin on, että oikeasti se fyysinen toimintakyky ei enää riitä ja työyhteisöön tullaan sosiaalisuuden vuoksi isolla itsetunnolla kehumaan itseään, utelemaan työntekijöiden henkilökohtaisesta elämästä ja historiasta, kertomaan omasta elämästä ja lapsenlapsista jne. varsinaisen asiakastyön kustannuksella.
Onko oma työpaikkani poikkeus? Kertokaa.
Kommentit (19)
Mihin työpaikkaan vain tullaan keikalle ilman että kukaan pyytää/valitsee kenelle työvuoro annetaan?
Päiväkodissa oli tuollainen eläkeläinen. Istua rupatteli sohvalla ja ei voinut auttaa edes lasten ulkovaatteiden laitossa "kun selkä ei kestä kumartelua".
Meille on eläkeläinen tullu keikkailee ja ensimmäisenä heittää pitkän listan hommista mitä ei tee. No minäpä sanoin, että varmasti teet kerta olet keikan ottanu! Sit se ei puhunut mulle enää mitään. Hah.
Tuo on ylipäätään kinkkinen juttu. Eläkeläisillä on eläke tulona, nuoremmilla on omat elämäntilanteet, kenties huollettavia. Ainakin keikkavuoroissa olisi hyvä olla tasapuolisuutta, ettei kaikki menisi samoille.
Ja sitten työkyky on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mihin työpaikkaan vain tullaan keikalle ilman että kukaan pyytää/valitsee kenelle työvuoro annetaan?
Joissakin keikan nopeiten "varannut" saa sen.
No tottakai on oma elämä, mutta töihin menen tekemään asiakastyötä, en kertomaan omasta elämästäni- enkä kuvittele että se ketään kiinnostaisi.
On. Meillä ei töissä ole tuollaista kokemusta sosiaalialalla. Olet itse ilmeisesti terveydenhuollossa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin keikan nopeiten "varannut" saa sen.
Ei niitä silti ylernsä saa varata kuka vaan. Vaaditaan esim. lääkeluvat tai kokrmusta tai perehdytys ko osastolla työskentelyyn. Joku sen jokatapauksessa hyväksyy onko varaus hyväksytty tai ei.
Meillä oli ongelmia nuorten keikkalaisten kanssa. Nykyään niitä ei edes oteta, kaikki ovat taloon suoraan palkattuja.
Ap jos et töitä jaksa tehdä niin mikset tyydy oloosi eläkeläisenä??? Meillä eläkeläiset tekevät töitä siinä kuin muutkin ja on edelleen työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Sote- töissä on usein niin iso pula, että töihin otetaan kuka vain perusmeriitit täyttää.
Omalla osastollani on kaksi eläkeläis-keikkailijaa ja ovat kyllä hyviä. Työt sujuvat hyvin, osaavat olla vanhusten kanssa luontevasti ja vanhukset luottavat heihin.
Se tyypillinen toisilta utelu on mihin laitan stopin että skippaan aiheen ja pian nämä luovuttaa. Siispä olen ikävä tylsä ihminen kun en presenteeraa omalla ja sukulaisteni menneisyydellä ja tulevaisuudella taukoviihteenä.
Jos seniorit haluaa toisten ihmisten historiaa opiskella, siihen saa kirjastoista elämänkerta kirjallisuutta mielenkiintoisemmista ihmisistä.
Onko teillä myös vanhempainvapaalaiset kahmimassa rahakkaat viikonloppuvuorot, jotta keikkalaiset eivät vain saa niitä? Tällaistakin olen huomannut tapahtuvan joillakin alueilla.
AP vielä- en toki yleistä, että eläkeläiset olisivat huonoja keikkalaisia, arvostan lähtökohtaisesti kokemusta ja ammattitaitoa, ja että vielä eläkeikäisenä jaksaa tehdä töitä. Minulla onkin kokemus vain yhdestä työpaikasta, jossa on 2 eläkeläistä ollut ja se kokemus, että heidän fyysinen toimintakykynsä ei enää riitä ja ovat sosiaalisista syistä tulleet töihin, kertomaan elämästään ja arvostelemaan muita asiakastyön kustannuksella. Molemmat on myös lopulta "bannatty" keikkaa tekemästä.
Eli eläkeläiset- hienoa jos teette vielä töitä, kunhan muistatte tosiaan keskittyä siihen asiakastyöhön.
Jo eläkkeelle lähtiessäni sanoin, etten todellakaan tule keikoille. Jätin työt nuoremmille, koska töissä en ole korvaamaton, mutta lastenlasten mummona olen.
Tämän lisäksi kehuskellaan kuinka on niin vapaata ja ulkomaanmatkoja...