Lapsiperheet: varokaa Oulua! Älkää ikinä menkö!
Erehdyttiin tänä kesänä lomailemaan kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa Oulussa ja se oli aivan järkyttävän lapsivihamielinen paikka! Ravintoloissa lapsille tarjoilijat tiuskivat, kun esim 3-vuotiaalla putosi ruokaa lattialle ja hän jutusteli iloisesti ruokapöydässä. Tarjoilija kävi sanomassa, että pitäisi olla hiljempaa ja pitäisi syödä nätimmin. Ajatelkaa, 3-vuotias kyseessä! Muutkin ruokailijat mulkoilivat meitä vihaisesti (ilmeisesti paikallisia juntteja ihmisiä). Samantapaista kohtelua kahdessa ravintolassa, joten ei voi olla sattumaa.
Kaupungilla aikuiset tönivät meidän lapsia, kun he ohittivat meitä tungoksessa. Yksikin hapannaama keski-ikäinen nainen huokaili äänekkäästi kun ei päässyt heti ohi.
Tuntui ettei lapset olleet tervetulleita mihinkään, joka paikassa tuntui siltä, ettei ollut tervetullut. Eipä mennä toiste.
"Äiti Turusta"
Kommentit (30)
Turusta minäkin ja haluaisin muuttaa Ouluun. Mies on sieltä kotoisin ja mielestäni on aivan ihana paikka, paljon parempi kuin Turku. Ainoa miinus on se sellutehtaasta tuleva paskanhaju. Niin ne mielipiteet eriävät. :)
Ehkäpä et täällä koto-Turussa huomaa sitä että ihan yhtä epäystävällisiä ne ihmiset täälläkin ovat? Jos kiinnitit enemmän huomiota reissulla toisten käytökseen kuin normaalisti? Tuo ravintola kertomuksesi varmasti on vain ko. ravintolassa. En lähtisi yhden esimerkin takia haukkumaan kaikkia Oulun ravintoloita.
Ehkä teidän perhe ei osaa käyttäytyä ja ehkä olette kävelleet kaikki rinakkain, jolloin muiden on ollut vaikea päästä ohi..
Itse en ole edes Oulussa käynyt, mutta katsoisin ensin peiliin, ennen koko kaupungin tuomitsemista.
täällä Oulussa ja vaikka lapseni ovat villejä, ei ole koskaan kommentteja kuulunut. Kyllä minä itsekin tiuskin eteen rynniville vieraille kakaroille siinä missä omillenikin. Eivät lapset ole mitään poroja, joiden voi antaa ryntäillä miten saattuu ihmisvilinässä. Katso ap peiliin ja mieti miten lapsesi ovat kasvatetut.
kokenut Oulua mitenkään erityisen lapsivihamieliseksi paikaksi, vaikka siellä ollaan kahden pienen lapsen kanssa vierailtu useastikin sukulaisten luona. Totuushan on, että joka paikkaan mahtuu ihmisiä, jotka eivät pidä pienistä lapsista - aika erikoista tämmöinen yhden kaupungin mustamaalaaminen lapsivihamieliseksi paikaksi. Tarjoilijoiden tiuskiminen lapsille ei tietenkään ole missään tapauksessa puolusteltavaa, mutta kyllä 3-vuotias on mielestäni jo riittävän vanha opettelemaan jonkinlaisia ruokailutapoja ja toisten ihmisten huomioonottamista.
Meidän lapset ovat iloisia ja puheliaita eli juttelivat iloisesti ko ravintolassa. Oulussa tuli tunne että lapset eivät saa näkyä eivätkä kuulua.ap
10..
Se menee näin: ootko nää oulusta, pelekäätkö nää poliisia??
Kyllä me kuletaan lasten kanssa joka paikassa täällä oulussa, ja lapset on aika villijä.. ei ole ikinä tullut kukaan sanomaan että hiljaa tai katsonut epäkohteliaasti kun ruokaa putoo lattialle.. Missä AP kävitte syömässä? Tämän ymmärrän jos olette käyneet jossain erittäin kalliissa paikassa koska ne ovat niin "hienoja ja hiljaisia" en itse muuttaisi oulusta pois!
Tämä on kyllä niin hyvää kasvu paikkaa lapselle! terveisin :iloinen ja onnellinen
oululainen
Minä elelen tyytväisenä Oulussa, enkä ole moiseen törmännyt. Päin vastoin, aina joku auttaa bussissa, avaa ovia, juttelee mun lapselle jne. On se vähän niin, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Ap:n kannattaa myös muistaa, että Oulussa on keskimäärin eniten lapsia perhettä kohden johtuen herätysliikkeen vaikutuksesta.
Oltiin jokin aika sitten yötä Oulussa, meillä myös 2 lasta. Totesin, että Oulussa on paljon lapsia. Tosi minella oli rattaat tai vaunut ja usea oli raskaana. En siis tarkoituksella tutkinut asiaa vaan sen vain huomasi. Ja kaikki rattaat ja vaunut näytti mahtuvan hyvin menoon mukaan. En tiedä sitten. Ajattelin, että Oulu on lapsimyönteinen kaupunki. Mietti äiti Porista
Mites ap kun mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia? me kun nimittäin asutaan Oulussa, mutta mun siskot asuu Turussa ja me ollaan siis todella paljon myös Turussa!!
Turku jos joku on niin lapsikielteinen paikka kun vaan olla voi!! Ihan sama mihin keskustan kauppaan esim. menet vaunujen kanssa niin johan on kaikki ihmiset tolottamassa, että mitä hittoa tulit tänne tukkimaan käyttävät...kukaan ei auta vaunujen kanssa missään, vaan kyllä ssat ihan itse selvitä niin portaista kuin kaikesta muustakin...ihmiset korkeintaan katsotavat, että kylläpäs näyttää siltä kuin joku tarvis apua, mutta varmaan joku muu kun minä auttaa....
Turku on ihana paikka käydä, mutta ikinä ens inne muuttais;)
t. oululainen
toisaalta ei se meno pääkaupunkiseudulla ollut ainakaan parempaa viikko sitten kun siellä oltiin. Yksi nuori nainen kommentoi melko happamasti, että joiltakin pitäisi syntyvyyttä rajoittaa. Yhdessä kyläpaikassa emäntä alkoi miehelleen kesken meidän olon paasata, että saat pestä ikkunan lasten sormenjäljistä heti, kun ollaan lähdetty. Ja ratikassa nuoripari katseli niin pitkillä, kun pikkasen ääni kohosi selän takana lasten nahistelun takia. Itse siinä meidän edessä melkein söivät toisensa matkan aikana.
Etelä-Suomesta Ouluun muuttaneen lapsiperheen äitinä voin sanoa, että Oulussa lapsiin suhtaudutaan toisin. Täällä on muutenkin hieman vanhanaikainen ilmapiiri, eli yleisesti tunnutaan ajattelevan, että lapset täytyy pitää kurissa ja herran nuhteessa eivätkä lapset saa näkyä eivätkä kuulua. Täällä Oulussa lasten pitää elää aikuisten ehdolla jo kaksivuotinaana. Täällä on ehkä niin paljon lapsia, ettei heitä siksi arvosteta samoin kuin Helsingissä tai Italiassa.
Todella harvoin kukaan auttoi bussiin vaunujen ja pikkulapsen kanssa tulevaa, lapsiin suhtauduttiin ylipäänsä yrmeämmin kuin Helsingissä. Helsingissä lapset ovat herättäneet ihastusta ja heihin suhtaudutaan ymmärtäväisemmin ja suvaitsevammin ja ohikulkevat hymyilevät (ainakin kesällä). Myös apua on tarjottu, mikä oli suuri yllätys
Etelä-Suomesta Ouluun muuttaneen lapsiperheen äitinä voin sanoa, että Oulussa lapsiin suhtaudutaan toisin. Täällä on muutenkin hieman vanhanaikainen ilmapiiri, eli yleisesti tunnutaan ajattelevan, että lapset täytyy pitää kurissa ja herran nuhteessa eivätkä lapset saa näkyä eivätkä kuulua. Täällä Oulussa lasten pitää elää aikuisten ehdolla jo kaksivuotinaana. Täällä on ehkä niin paljon lapsia, ettei heitä siksi arvosteta samoin kuin Helsingissä tai Italiassa.
lestadiolais- tahi romanisakilta niin sitten varmaan saa katseita. Tunnetusti nämä paljon sikiävien lapset ovat villimmän puoleisia ja romanit kai nyt muuten vaan äänekkäämpiä. Lessut tms ovat käyneet pilaamassa lapsien maineen etukäteen. :D
Ja myös Oulussa, jossa käydään usein siskoni luona. Molemmissa kaupungeissa on lapsen kanssa ollut kivaa, ei mitään moitteen sijaa. Turussa oltiin täysin turisteja, ja kierreltiin kaikki nähtävyydet ja Naantali myös. Lapselle oli kivasti omaa ohjelmaa järjestetty. olin ilahrtunut.
Oulussa on käyty usein, ja sieltäkin vain hyviä muistoja. Lapsi ja mä olemme saaneet vain hyvää kohtelua,
Minä käyn usein lasten kanssa syömässä ravintolassa, eikä ole koskaan ollut epäystävällisiä tarjoilijoita.
Millaista elämää teidän lapset ovat pitäneet, jos on erikseen pyydetty olemaan hiljempaa ja nätimmin?
t. oululainen