Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei syö lihaa! Millä korvata? (ov)

Vierailija
23.09.2009 |

6-vuotias kieltäytyy syömästä punaista lihaa ja broileria, kalaa syö. Jääkö nyt jotain puuttumaan ja millä korvata?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi parka!

Kasvissyöni kunniaan. Ottaisivat vaan muut esimerkkiä!

Vierailija
2/50 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen terveellisyydestä kun on ristiriitaista mielipidettä, mutta tofu ja tempeh ovat ok ja esim. esikypsennetty härkäpapurouhe on tosi helppo valmistaa ja hyvää makaronilaatikossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä luulet, onko siitä haittaa jos ei syö lihaa, kun maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan syöneet lihaa ja elävät yhtä terveinä ja hyvinvoivina.

Lihan sisältämä proteiini pitää korvata jollakin muulla tai muuten kasvuikäiselle tulee isoja ongelmia. Lue alan kirjallisuutta tai tutustu netissä, tuollaista kala-lakto-ovo-vege ruokavaliota noudattaen on vielä todella helppo saada koottua lapselle sopivat ateriat.

Keskustele kuitenkin asiasta lapsen kanssa, ettei hänellä ole mitään elimellistä vikaa tai muuta isompaa ongelmaa, jos hän muutenkin syö pieniä annoksia.

Vierailija
4/50 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai päiväkodissa ja koulussa on lihaton vaihtoehto. Samoin kun kalaton, laktoositon, tomaatiton jne.

Mielestäni on hyvä että lihaa syödään vähemmän. Niin paljon enemmän resursseja sen tuotanto vaatii.

Hyvä kuitenkin tiedostaa se, että jos pienestä pitäen on tarjoamatta lapselle lihaa, hän ei välttämättä pysty sitä vanhempanakaan syömään, vaikka haluaisi. Ei kuulemma suolisto totu. Tiijä sitten jos jollain siedätyksellä onnistuis.

Vierailija
5/50 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tämä erikoistapaus syö itten tarhassa/koulussa?

Kyllä tarhassa ja koulussa saa kasvisruokaa. Mä ainakin oon saanu koulussa jo 90-luvulla, ihme on jos nykyään ei sais. (tiedän että saa)

Ei kasvisruokailu ole mitään erikoista.

Vierailija
6/50 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi varmaan joku syömishäiriö. Mikähän on seuraava ainesosa mistä kieltäytyy ja äiti keksii korvaavia tuotteita..

Ettei ole vaan katsellut telkkarista diettiohjelmia ja niistä ottanut mallia?

Vierailija
7/50 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi varmaan joku syömishäiriö. Mikähän on seuraava ainesosa mistä kieltäytyy ja äiti keksii korvaavia tuotteita..

Ettei ole vaan katsellut telkkarista diettiohjelmia ja niistä ottanut mallia?

Jos liha ällöttää niin paljon että tulee oksennus, niin pakotatteko edelleen syömään sitä ja sen oksennuksen, koska "se on niin pieni vasta ja aikuiset päättävät tämmöiset asiat"

Syödä pitää, mutta sen voi päättää itse että mitä syö, kunhan se on oikeaa ruokaa. Samoja ravintoaineita saa muustakin kuin lihasta, joten liha ei ole mikään pakollinen juttu. Tuollainen pakkosyöttäminen ihan periaatteesta on lapsen pahoinpitelyä. Aikuisena se sitten oksentaa pelkästään siitä että samassa huoneessa on lihaa.

Vierailija
8/50 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö vitusti lihaa ja injektoi virtsaa ja paskaa sen valtimoon ku se nukkuu

Vierailija
9/50 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinivajetta paikataan yleensä

Ei siitä tule proteiinivajetta, jos ei syö lihaa. Monessa kasvissakin on proteiinia paljon enemmän kuin lihassa. Vaikkei muuta söisikään kuin porkkanaa, kurkkua tai leipää niin siltikin saa aivan riittävästi proteiinia. Proteiinin määrää ei katsota "per painogramma ruokaa" vaan "per kcal ruokaa", koska energiamäärän perusteella jokainen annostelee itsellensä ruoat.

Vierailija
10/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
11/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jatkan sen verran, että kasvisruokavalio on oikeasti hyvä, terveellinen ja helppokin ruokavalio ja sen suuntaan pyrkiminen tekisi hyvää meille kaikille. Se ongelma mikä siihen sisältyy on ainoastaan se, että niinkuin kaikki muutokset, myös ruokavalion muutokset vaativat paljon ajattelua ja opettelua, ihan siis ne käytännön asiat (miten maustaa, mitkä sopii hyvin yhteen. Eikä kaikki perheenjäsenet välttämättä tykkää niistäkään ruoista, mutta pikkuhiljaa etsimmällä löytää omia, helppoja lempireseptejä). Olemme kasvaneet kulttuurissa, jossa ruokavalio on muodostunut lihan ympärille, ja tuon kaiken joutuu tavallaan miettimään uusiksi. Mutta on se opettelu hauskaakin, makumatka maapallon ympäri terveellisemmän ruokavalion perässä:).

Ja noihin kommentteihin, että pitäisi syödä kaikkea... Kyllä niitä ruokia on joka perheessä, jotka eivät uppoa kaikille. Tykkään itse makrillista, se on herkullinen ja ihanan rasvainen kala - ja sitä laittaessa tiedän, ettei kukaan muu täällä tule kuin närppimään ruokaa. Silti laitan silloin tällöin, koska täällä asun myös minä vatsoineni ja makunystyröineni:). Puhumattakaan iänikuisesta "inhoan sipulia"-virrestä. Sekin on hyvä, halpa ja terveellinen ruoka-aine, jota ihan taatusti tulen laittamaan kastikkeisiini. Yhdessä asuessa kuitenkin joustellaan joka suuntaan (en minäkään voi sietää kaikkia mieheni herkkuja, puhumattakaan lapsieni outouksista! Poikani esimerkiksi rakastaa sitä lihaa, joka saa minulla vatsan kääntymään... Onneksi, voi onneksi minä olen täällä se aikuinen:D).

Vierailija
12/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhumaan asioista, joista he ei tiedä mitään. Siis vielä kerran kaikille: Sekaravinnon syöjä saa B12-vitamiinia eläinperäisestä ravinnosta, kuten lihasta, kananmunasta, maitotuotteista ja kalasta. Lihasta B12-vitamiini imeytyy heikommin kuin maitotuotteista.

Ihminen EI tarvitse elääkseen lihaa. Sillä ei ole suurtakaan ravintoarvoa. Ihminen söi aikaisemmin lihaa, koska esim. Suomessa ei talvisin juuri muuta ollut.

Vierailija
13/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihan syömisestä. Kaikki keinot kokeiltu ja nyt vain viisainta sopeutua tilanteeseen ja miettiä kuinka lihan lähes täydellinen puuttuminen ruokavaliosta korvataan. Joskus suostuu syömään esim. kylmiä lihapullia tai makkaraa, mutta enimmäksen lihattomalla ruualla mennään. Näin ollut pari vuotta, kasvu ok, samoin veriarvot. En tästä ota isompia paineita, onhan nykyään jo paljon perheitä, joissa lapset eivät vanhempien arvoista johtuen syö koskaan lihaa tms.

Vierailija
14/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijatuotteita kehiin eli tofua,soijalihaa, soijarouhetta. Tummasta soijarouheesta saa esim. oikein hyvää kastiketta tai makaroonilaatikkoa. Tofua pitää maustaa, saa valmiiksi maustettuna,esim. savustettuna kaupasta. Maistuu meidän lapsille oikein hyvin.

Vierailija
15/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 6v tyttö, joka myös kieltäytyy lihasta ja myös kalasta. Ei ole oppinut syömään ja kyllä se on kova paikka äidille, joka pitää itseään vielä keskimääräistä parempana kokkina ja ruuanlaittajana. Lapsi yökkii, jos lihaa pakottaa syömään. Kaikkea on testattu eli nälkäkuuria, uhkailua, kiristystä ja lahjontaa.

Päiväkodissa syö lihaa sosiaalisen pakon edessä, mutta todella pieniä määriä eli teelusikallinen tai ruokalusikallinen. Muuten syö hyvin vihanneksia, kokojyvätuotteita, maitotuotteita ja muuta ns. terveellistä. Mutta liha ei uppoa, ei.

Eli neuvoja ei ole ap.lle antaa.

Vierailija
16/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä haukkuminen heti ap:lle. Sehän on päinvastoin hyvä vaan, ettei syö paljon lihaa! Moni ehdotti ratkaisuksi, että tarjoa pelkkää lihaa! Uskomatonta! Ajatteletteko te yhtään lihansyönnin elokogisuutta? Liha ei ole välttämätön ruoka-aine, mutta kasvissyöjän kannattaa toki tarkkailla ruoka-valiota. Tuo kalansyönti + maitotaloustuotteet kyllä helpottavat. Fiksu lapsi!

Syökää koko perhe tästälähtien lihatonta ruokavaliota + kalaa. Korvat proteiinit soijarouheella, tofulla, pähkinöillä, linsseillä, palkokasveilla. Näin meillä tehdään!

Vierailija
17/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omean lehmän lihaa ja jos lapsi kieltäytyisi lihan syönnistä niin saisi olla ilman! Minulla kun on sellainen periaate että suomalaista ruokaa syödään enkä osta soijaa ym. ulkomailta tuotavia lihan korvikkeeksi.

Onneksi lapsemme eivät nirsoile ja tietävät realistisesti mistä liha ja maito tulee.

Vierailija
18/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omean lehmän lihaa ja jos lapsi kieltäytyisi lihan syönnistä niin saisi olla ilman! Minulla kun on sellainen periaate että suomalaista ruokaa syödään enkä osta soijaa ym. ulkomailta tuotavia lihan korvikkeeksi.

Onneksi lapsemme eivät nirsoile ja tietävät realistisesti mistä liha ja maito tulee.

että syömänne liha on tuotettu juuri tuolla ulkomailsella soijalla. Näin se menee.

Vierailija
19/50 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku on tosiaan valmis pakottamaan lapsensa syömään lihaa jostain periaatteesta. Mulle rupesi tulemaan aikuisella iällä lihansyönnistä ihan hirveä olo, joten lopetin sen. Muutamalla mun kaverilla on tullut lapsena pahoinvointia lihasta, kun se ei ole sulanut. Pakottaisitteko te allergiset lapsennekin syömään jotain, jolle he ova allergisia periaatteen vuoksi?

Mulla ainakin on sellainen käsitys, että useimmille lapsille maistuu liha, ja näillä, joille se ei maistu, on yleensä ongelmia tuon sulamisen kanssa.

Aika julmalta kuulostaa.

Vierailija
20/50 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan