Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtautuisit kun lapsesi ilmoittaisi ettei syö enää liivatetta koska

Vierailija
22.09.2009 |

se jota valmistetaan yleensä sian nahasta tai sian tai naudan luista, suolista ja jänteistä.

Nyt lukee tuoteselosteet jogurteista yms. ja ei syö edes lempikarkkejaan tai mitään jossa on liivatetta.

Lisäksi lihan syöminen on vähentynyt, ei mielellään syö muuta kuin kanaa/broileria ja närkkien muita lihoja ja jättää suurimman osan lautaselle.

Kalaa syö ja kasviksia ja broikkua mieluiten.

Kyseessä kutosluokkalainen. Ei huvittaisi muuttaa mitään normaalista ruokasysteemistä koska kyse ei ole allergiasta.

Karkkien syömättömyys ei harmita pätkääkään.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kannattaa kuitenkin tarkkailla ettei karsi mitään tärkeitä ravintoaineita ruuataan ettei ruokavalio kapene liikaa.

Vierailija
22/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vikaa tuossa on? Fiksu lapsi sinulla. Siirtykää koko perhe kasvis-kala-syöjiksi! Terveellisempää ja ekologisempaa niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin huonosti aloituksesi, eihän kyse ollutkaan kasvissyönnistä vaan liivatteesta.

En tekisi asiasta ongelmaa, anna olla syömättä liivatetta. Samoin antaisin syödä vain kanaa ja kalaa, jos ei pidä muista lihoista. Mutta seuraile tilannetta jotta lapsen ruokavalio ei huomaamatta kapene liikaa.

Vierailija
24/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se loppui kerrasta, ja koko kunnassamme ei silloin ollut muita kasvissyöjiä (!!) ja koulussakaan en saanut eri ruokaa ensimmäiseen puoleen vuoteen. itini ei osannut valmistaa mitään kasvisruokaa ja yleensä jouduin syömään samaa kuin muut mutta jättämään lihan pois. (ajan myötä tämä parani, sain koulussa oman ruuan ja äiti oppi uusia reseptejä) Pitkään kummasteltiin ja suostuteltiin syömään ja sanottiin että se on vain vaihe. Mutta itsestäni tuntui niin paljon kevyemmältä (henkisesti) ja tuntui kuin valtava taakka olisi poistunut harteilta kun ei enää tarvinnut syödä sitä lihaa, ja tiesin että se ei ole mikään vaihe vaan en tule lihaa enää ikinä syömään.

En edelleenkään syö lihaa. Ei se aina ole vain vaihe siis, 12 vuotiaskin voi jo päättää oikeista syistä tuollaisen asian. Juttele lapsen kanssa ja jos hän on tosissaan niin tue häntä, ja opettele valmistamaan kasvisruoka erikseen. Tai jos syö esim sitä broileria niin anna syödä sitä, valmista siitä ruokaa. Käytä soijaa ja tofua yms jotta saa tarvitsemansa ravinteet.

25/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olisi viisasta lukea ainakin ensimmäinen viesti.

Eikö useissa karkeissakin ole liivatetta?

Vierailija
26/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta mihin ruokaan te oikein tarvitsette liivatetta? olenko itse huono kokki mutta en mä tarvitse sitä kun joskus leipoessani vain..

27/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta mihin ruokaan te oikein tarvitsette liivatetta? olenko itse huono kokki mutta en mä tarvitse sitä kun joskus leipoessani vain..

Vierailija
28/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olisi viisasta lukea ainakin ensimmäinen viesti.

Eikö useissa karkeissakin ole liivatetta?

Vierailija
30/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään syö kaikkea, eikä punaisenlihan syönti olekaan ekologisesti järkevää.

Liivate nyt ei ole ensinkään tarpeellista..

Perheessä tällainen lapsi kuitenkin tulee mun mielestä ottaa huomioon siten, että ei täysin tyrmätä hänen ajatuksia vaan keskustellaan järkevillä sanoilla ja ajatuksilla ja katsotaan mitkä nuoren aatteet on. En minä alkaisi eri ruokaa laittamaan mutta kaikki vitamiinit ja proteiinit on saatava ruoasta.

Vierailija
31/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän oikeastaan vain hyydytettyihin kakkuihin. Mutta liivate on aika yleisesti käytössä elintarviketeollisuudessa, sitä kautta sitä tulee huomaamatta, jos ei lue tuoteselisteita tarkkaan.

Itse en näe kyllä liivatetta mitenkään pahana, vaikka lihantuotannossa yleensä on ongelmansa, erityisesti ekologian kannalta.

Vierailija
32/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se maistuu niin hyvältä. Ja viherpiiperöä meistä ei saa millään, eli ei kannata jauhaa mitään vinkuheinä-ruokavalion etuja.

Vierailija
33/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nousee barrikadeille kun tällaista uskaltaa sanoa.

Joitain aminohappoja jotka vaikuttavat aivojen toimintaan ei saa mistään kasvikunnantuotteista. Samoin on B12-vitamiini jota vegaani saa vain purkista. Minusta ei ole järkeä oman tai lapsen terveyden kannalta ruokavaliossa, joka perustuu osittain teollisesti valmistettujen lisäravinteiden varaan. Se on silloin selvä merkki siitä että sellainen ruokavalio ei ole ihmiselle tarkoitettu. Ympäristö-, eläinoikeus- ym. syistä voi tietysti olla perusteltu, mutta antaako lapselle kenties vähän huonompaa ravintoa noista syistä on taas hieman eri juttu.

Vegetaristin ruokavaliosta taas ei ole ongelmaa ravintoaineiden suhteen.

Ongelma on että esim. eri kasvissyöjäjärjestöt antavat osittain virheellistäkin tietoa ravinnon terveellisyydestä, eikä sitä perustella tutkimuksilla. Soijaa on kuitenkin tutkittu ja pitkälle jalostetuilla soijatuotteilla on todettu olevan haittavaikutuksia. Jos luet vaikka karppaajien sivuja on terveellinen ruokavalio on taas aivan erilainen kuin vegaaniliiton sivuilla. Erilaista on se että karppaajat osaavat esittää väitteidensä tueksi tuoreita tutkimuksia.

Olisihan se tosi ihanaa jos kasvisruokavaliossa olisi kaikki parhaat puolet kuten siinä paljon onkin, mutta ei se ole täydellinen ratkaisu maailman suuriin ongelmiin. Kasvisruokavalio on ympäristöystävällinen, edullinen, eläimiä kunnioittava, pienemmällä pinta-alalla voidaan tuottaa ruokaa suuremmalle väestölle. Kuulostaa niin hyvältä ettei monikaan halua kuulla sitten yhtään mitään pahaa vaan ottaa sen yksinkertaisena ja kaikenkattavana ratkaisuna moniin maailman ongelmiin. Niin minäkin nuorena, mutta luojan kiitos ihminen kasvaa, kehittyy ja oppii uutta ja alkaa nähdä maailmassa muutakin kuin mustaa ja valkoista.

Me kävimme varmuuden vuoksi lääkärin juttusilla, kun 8 vuotiaamme päätti jättää lihan pois. L totesi, että olimme laskeneet tasapainoisen ruokavalion aivan oikein:)) Paljon vaan soijaa, hamppua, härkäpapuja sekä vihreätä:))Lisänä menee d-vitamiinia, mutta tuota suositellaan kaikille..

Mun on pakko sanoa että en enää voi suhtautua niin kritiikittömästi kasvissyöntiin kuin nuorempana. Lapsellani on neurologisia ongelmia eikä ole niin hyvä älyllisissä jutuissa kuin geenien perusteella voisi olettaa. Toisella vähän sama juttu mutta ei neuro-ongelmia todettu. Molemmat punavihersokeita, tiettävästi ei kukaan suvussa ole.

Nuoremmat lapset syöneet kaikea ihan pienestä ja ovat ihan toista maata. Uskon että ruokavaliolla saattaa olla osuutta asiaan, lapset olivat pienenä vegaaneja joitakin vuosia. Ja ennen kuin joku urputtaa niin kyllä tiesin terveellisestä kasvisravinnosta silloin, se oli jo vuonna papu ja porkkana kun ei ollut mitään korvaavia tuotteita kuin korkeintaan tofu luontaistuotekaupan hyllyllä.

Vierailija
34/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla tulevaisuus.org muslimipalstalla on 12-13v tyttöjä, jotka ovat muslimeja? eivätkä ole kertoneet äidille ja isälle

Vierailija
35/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

b12 vitamiinia saa soijasta. Lisäravinne purkista on parempi, kuin tappoon ja riistoon osallistuminen.

Suurin osahan maailman väestöstä on kasvissyöjiä..mitäs siihen sanovat nämä omaan napaan tuijottelijat? Miksi länkkäreiden pitäisi saada parempaa? Miksi velvollisuutenamme ei olisi kuluttamisen roima alentaminen..

Miksi? Älkääkä nyt antako vastaukseksi mitään itsekästä soopaa, vaan päteviä universaaleja ja moraaliin ja etiikkaan perustuvia juttuja..

"Mä haluun ja mulle kuuluu ja mulle parasta" ei vaan oikeen toimi tässä globaalissa tilanteessa

Vierailija
36/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

b12 vitamiinia saa soijasta. Lisäravinne purkista on parempi, kuin tappoon ja riistoon osallistuminen.

Suurin osahan maailman väestöstä on kasvissyöjiä..mitäs siihen sanovat nämä omaan napaan tuijottelijat? Miksi länkkäreiden pitäisi saada parempaa? Miksi velvollisuutenamme ei olisi kuluttamisen roima alentaminen..

Miksi? Älkääkä nyt antako vastaukseksi mitään itsekästä soopaa, vaan päteviä universaaleja ja moraaliin ja etiikkaan perustuvia juttuja..

"Mä haluun ja mulle kuuluu ja mulle parasta" ei vaan oikeen toimi tässä globaalissa tilanteessa

Ryhdyin kasvissyöjäksi -92 ja vegaaniksi -95, siitä saakka nykypäivään ovat vegaanit popsineet b12:sta purkista. Jossain merilevässä sitä uskottiin olevan 90-luvulla, mutta sittemmin on todettu että sitä ei saa kuin eläinkunnantuotteista ja purkista.

Anteeksi, mutta sun kirjoitus on muutenkin aika naiivi ja kiihkoileva. Oletko kovin nuori vielä?

37/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kovin nuori vielä?

Vierailija
38/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin samoihin aatoksiin jo hieman nuorempana mutta silloin 70-luvulla ajattelua pidettiin aivan hulluna, varsinkin maalaistalon tyttöä jossa pääasiallinen ruoka oli leipää ja lihaa. Totta kai lasten kanssa tulee poissulkea syömishäiriön mahdollisuus mutta nuo perusteet lihattomalle ruokavaliolle kuulostavat siltä kuin niiden pitääkin.

t.

Vierailija
39/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sinä koet tuon globaalin epätasa-arvon? Paraneeko tilanne hyssytelemällä?

Valtava eriarvosuus on tosiasia. Myös se, että siitä juurikaan ei välitetä on tosiasia.

Kuinka siihen sitten tulisi suhtautua?

Kerro ihmeessä ja perustele:))

Ryhdyin kasvissyöjäksi -92 ja vegaaniksi -95, siitä saakka nykypäivään ovat vegaanit popsineet b12:sta purkista. Jossain merilevässä sitä uskottiin olevan 90-luvulla, mutta sittemmin on todettu että sitä ei saa kuin eläinkunnantuotteista ja purkista.

Anteeksi, mutta sun kirjoitus on muutenkin aika naiivi ja kiihkoileva. Oletko kovin nuori vielä?

Vierailija
40/57 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pyytäisin häntä selvittämään missä taloutemme ruoissa on liivatetta ja millä ne voi korvata.