Muutimme Helsingistä kehyskuntaa ja tämä autoilun määrä järkyttää!
Ei ole kyse siitä, etteikö täällä ole julkista liikennettä (ymmärrän hyvin, että pidemmät matkat tehdään autolla, kun toimivaa vaihtoehtoa ei juuri ole), vaan ihan ihmisten haluttomuudesta kävellä tai pyöräillä. Lapset esim. tuodaan ja viedään synttäreille, päiväkotiin, neuvolaan yms. aina autolla saman alueen sisälläkin. Olemme saaneet ihmettelyjä esim. esikoisen eskarimatkojen taittamisesta ilman autoa (matkaa huimat 500 metriä), synttäreille jalkaisin saapumisesta (korkeintaan kilometri matkaa), miehen junalla työssäkäymisestä (ilmeisesti todella erikoista, että MIES suostuu työhönsä raahautumaan muuten kuin autolla). Aivan huippu oli neuvolantäti, joka ihmetteli, kun pikku tihkussa jaksoin vaunutella neuvolaan, ja alkoi sitten melkein samassa hengenvedossa antaa perheen liikuntatottumuksia koskevaa valistusta ja neuvoa, miten saa raskauskiloja karistettua...
Tiesimme kyllä, että autoilu on täällä osa elämäntapaa (hankimme jopa auton, kun muutimme), mutta emme tajunneet, että jokaikinen matka tehdään peltilehmällä. Oikeasti mietin, haluanko lapsilleni mallia, jossa esim. ainoa vaihtoehto hoitaa kuntoaan on hurauttaa kuntosalille/uimahalliin/jäähalliin/futisharkkoihin, mutta ns. arkiliikunta puuttuu elämästä täysin.
Kommentit (64)
pari-kolme kertaa vuodessa lentokoneella ulkomaanmatkailun.
Lisäksi on huvittavaa tämä nurkkakuntainen höpötys autoilun vaaroista Suomessa. Siskoni kävi Meksikossa ja sanoi, ettei ikinä enää koe huonoa omaatuntoa autoilustaan. Meidän autoilut on pisaraakin pienempi muiden maiden saastutukseen. Miksi tehdä elämä hankalaksi lapsille (raahata niitä vesisateessa kävelleen päiväkotiin 3km) kun sillä ei ole maailmantilanteeseen mitään merkitystä.
Sitten kun järjetön moottoriurheilu lopetetaan voin mäkin harkita jalkautumista taas.
Mulla on sama huomio kuin ap:lla. Asuimme 4 vuotta kehyskunnassa ja autolla ajoa tuli ihan huomaamatta aika paljon. Me asuimme radan varressa, joten juna oli kätevä työmatkavaihtoehto. Toinen meistä yleensä kulkikin junalla työmatkat.
Selkeästi automatkailua lisäsi se, että moniin oman kunnan sisäisiin palveluihin (terveyskeskus, uimahalli jne.) piti lähteä autolla, koska kunnan sisäinen joukkoliikenne oli huono. Helsinkiin siis pääsi kätevästi.
Toinen huomio oli se, että monet palvelut olivat hiukan pitkin poikin kuntaa tai sitten esim. Espoossa, ja ajomatkat vaan niihin olivat pidempiä. Tällaisista nyt vaikka esimerkkinä rautakauppa, pesula, kodinkoneliike, kampaamo, pankki. Helposti tuli ajettua kauppakeskukseen tai sitten jopa pahimmillaan kierreltyä eri kauppakeskuksissa.
Nyt muutimme Tapiolaan enkä mä nyt edelleenkään lähde sieltä rautakaupasta hakemaan 20 litraa maalia fillarilla enkä edes bussilla, mutta sinne on oleellisesti lyhyempi matka, jolloin ajettujen kilometrien määrä lyhenee tosi paljon.
Asunto on nyt jonkun verran kalliimpi, mutta kustannukset menevät melkein samaan, koska ajettujen kilometrien määrä on niin paljon pienempi. Auton korjaus- ja uusimistarve on myös paljon vähäisempi,koska sitä tulee käytettyä niin paljon vähemmän.
Totta kai ihmisten pitää päästä liikkumaan. Mä olen vaan oman kokemuksen pohjalta vastaan nykyistä kehitystä, joka ajaa siihen, että ihmiset ajelevat pitkin kehyskuntia palvelusta toiseen. Siinä ei ole mitään järkeä.
minä en autoilua lopeta, enkä matkustelua hyvä, että te jotkut kävellä piiperrätte joka paikkaan niin minä voin nauttia elämästä. että tattis vaan :)!
Ihanaa, kuulostat todella fiksulta ihmiseltä! Opetatko lapsillesikin noin kauniita arvoja, esim. itsekkyyttä? On ihan ookoo ottaa vaikka hiekkalaatikolla toisen lelu jos sattuu se on meidän Janipetterin mielestä kiva! Hienoa, kunpa maailmassa olisi enemmän sun kaltaisia ihmisiä, joiden päättelykyky on suunnilleen kultakalan luokkaa!
sinun päättelykykysi tosin on ehkä jonkun ameeban luokkaa kun tuollaiset asiat rinnastat. Mutta, sitä se kävely teettää :-). Kävele vaan jatkossakin, me muut nautitaan elämästä. Kävellään silloin kun halutaan ja autoillaan silloin kun halutaan. Ja matkustellaan kaukomaille :). Sinä voit täällä talvellakin rämpiä räntäsateessa, me nautitaan ihanista drinksuista kuuman auringon alla!
Itseäni ei kiinnosta mitä muut ajattelevat autoilustani, lentomatkoistai, siitä etten kierrätä, en käytä kirppiksiä jne. Kyseessä on ihan mun oma valintani ja tämä pallo ei minun vuokseni tuhoudu päivääkään aikaisemmin kuin muutenkaan.