Muutimme Helsingistä kehyskuntaa ja tämä autoilun määrä järkyttää!
Ei ole kyse siitä, etteikö täällä ole julkista liikennettä (ymmärrän hyvin, että pidemmät matkat tehdään autolla, kun toimivaa vaihtoehtoa ei juuri ole), vaan ihan ihmisten haluttomuudesta kävellä tai pyöräillä. Lapset esim. tuodaan ja viedään synttäreille, päiväkotiin, neuvolaan yms. aina autolla saman alueen sisälläkin. Olemme saaneet ihmettelyjä esim. esikoisen eskarimatkojen taittamisesta ilman autoa (matkaa huimat 500 metriä), synttäreille jalkaisin saapumisesta (korkeintaan kilometri matkaa), miehen junalla työssäkäymisestä (ilmeisesti todella erikoista, että MIES suostuu työhönsä raahautumaan muuten kuin autolla). Aivan huippu oli neuvolantäti, joka ihmetteli, kun pikku tihkussa jaksoin vaunutella neuvolaan, ja alkoi sitten melkein samassa hengenvedossa antaa perheen liikuntatottumuksia koskevaa valistusta ja neuvoa, miten saa raskauskiloja karistettua...
Tiesimme kyllä, että autoilu on täällä osa elämäntapaa (hankimme jopa auton, kun muutimme), mutta emme tajunneet, että jokaikinen matka tehdään peltilehmällä. Oikeasti mietin, haluanko lapsilleni mallia, jossa esim. ainoa vaihtoehto hoitaa kuntoaan on hurauttaa kuntosalille/uimahalliin/jäähalliin/futisharkkoihin, mutta ns. arkiliikunta puuttuu elämästä täysin.
Kommentit (64)
ja nyt ajan kyllä autolla oikein riemumielellä kun vihdoinkin on siihen mahdollisuus kun meillä on 2 autoa. Ei enää hikoiluja, ei väsymystä, ei kipeitä hartioita, saa pukeutua muuhunkin kun tuulipukuun ja lenkkareihin, pysyy tukkakin ojennuksessa ja meikit naamalla.
Aikansa kutakin.
19, olen, mutta näillä ajoilla ei varmasti tätä maailmaa tuhota mitä minä suhailen.
Ei, se tuhotaankin sillä, että KAIKKI ajattelevat näin.
Joudumme mekin käyttämään autoa, koska täällä ei julkista liikennettä ole, mutta yritetään pitää minimissä. Ja myös tiedostamme tämän asian. Itselleen valehtelu ei pitemmän päälle kannata.
Ja mitä se kenenkään persettä kaivaa jos mä liikun autolla paljonkin :)
Kyllä mä sen myönnän että voisin liikkua jalkaisin enemmänkin eli olen hiukan laiska, mutta haittaako se teitä? Minkäs sille voi jos oikeesti hikoaa niin nopeesti. toiset nyt vaan on sellaisia.
Joa otan naapyurista 3x4v kyytiin niin luuletteko että lähtisin heidän kanssa pyöräilemään kerholle? Ja siihen vielä 3 omaa lasta. Kyllä se on kuitenkin turvallisempaa ja helpompaa viedä ne autolla kerhon pihaan koska matkaakin on...
kersojensa kanssa autolla kauppaan tai kirjastoon, kun sieltä pysäköintipaikalta saattaa kävellä ihan saman matkan kuin kotiovelta?!?! Oli niitä lapsia sitten kuinka paljon tahansa. Sitä vain lähdetään riittävän aikaisin liikkeelle...
Ap:lla ei ilmeisesti ole kuin 1 lapsi. Kyllä yhden lapsen kanssa liikkuu miten päin vaan. Samalla kun vien kerholaisia niin saatan käydä lähikaupassa. Sellanenkin juttu että mä hikoilen niin helposti joten ei ole kiva kävellä ja hikisenä mennä lääkärin vastaanotolle. Mä ulkoilen/liikun ihan erikseen. Mä kans liikuin silloin paljon kun meillä oli 1 ja 2 lasta.
ajaa kilpaa ympäri rinkulaa/metsiä ja tienaakin sillä perskeleen hyvin, niin tämä tyttö hoitaa asiointinsa autolla ja piste.
että ajan 1km neuvolaan ja takaisin. Sitten ajan 1km kauppaan ja takaisin. No, jos sen takia tämä maailma tuhoutuu niin olen todella pahoillani. Epäilen kyllä suuresti että ei tuhoudu. Tiedättekö muuten, mikä on kaikista pahin juttu ympäristön kannalta, sen rinnalla ei mitkään lentokonematkailut ole mitään? Hankkia paljon lapsia...
autolla oven eteen. Voi kamalaa, jos lapset ihan parkkipaikalta joutuisivat kävelemään kotiin!
Minä tyttö ajelen ihan varmasti autolla ne matkat, jotka katson autoilun arvoiseksi. En todellakaan täällä Keski-Uudellamaalla, jossa ei ole oikeastaan yhtään järkevää julkista liikennettä, pode huonoa omaatuntoa autoilustani. Ajan juuri sen verran autolla kuin on tarvis ja itse katson aiheelliseksi. Sitä voivat sitten viherpiiperöt kauhistella just niin paljon kuin haluavat. Aivan sama mulle!
Olemme kuitenkin paljon ulkoileva perhe, joten kyllä meilläkin osittain matkat kävellään tai pyöräillään, jos se on mahdollista. En kuitenkaan ota siitä mitään ongelmaa, koska ei niillä meidän perheen valinnoilla maailmaa pelasteta.
Sitten kun järjetön moottoriurheilu lopetetaan voin mäkin harkita jalkautumista taas.
välillä naurattaa kaveri joka on niin juurtunut autoonsa, ettei reilu 500 metrin matka meinaa ilman autoa onnistua. Asumme pk-seudulla, meillä ei ole autoa (ihan tietoinen valinta), myös mies kulkee julkisilla töihin. Kaikki kauppareissut tehdään kävellen tai pyörällä. No, asummekin n.kilometrin päässä pk-seudun suurimmista kauppakeskuksista. En näe mitään muuta syytä kuin oma mukavuudenhalu siihen, että siellä asioidaan autolla. Näin kuitenkin toimivat oikeastaan kaikki naapurit, ostosten määrällä asiaa on turha mielestäni puolustella. Hakee sitten vähän vähemmän kerralla, tai varustautuu esim. pyörän etukorilla ja repulla sekä sivulaukuilla. Kyse on viitseliäisyydestä, ei muusta!
Sitten tosiaan ihmetellään että miten kummassa sitä lihoaa ja maksetaan kk-maksua salille: sinnekin tottakai körötellään autolla :DD Kun on kerran itsensä laiskaksi opettanut, vaikea siitä on päästä eroon....
minulla on 3 alle kouluikäistä lasta ja koska käytössämme ei yleensä ole autoa, liikumme kävellen tai julkisilla. Eikä ole yhtään vaikeaa tai vaivalloista. Nuorin 2-v kulkee muiden mukana kävellen, rattaitakaan emme käytä kun kaikkein pisimmillä matkoilla tai jos on paljon kantamuksia.
En meinaa itse saada 3,5-vuotiasta kävelemään pitkiä matkoja. Voi saada itkupotkuraivarin kesken kaiken ja VAATIA päästä syliin. Jos en päästä syliin ja sanon että pitää kävellä niin jää varmasti makaamaan siihen keskelle tietä:). On sen verran jääräpää luonne. Mitenköhän tuota harjoittelisi? Vinkkejä!
Asiallahan ei varmaan ole mitään yhteyttä autoilun määrään? Kaikki tämän ketjun paljon autoilevat ovat tietysti supertimmejä aitoon av-tyyliin ;) Mutta entäs lapsensa 20 vuoden kuluttua?
Ei meilläkään ole autoa, ja ihmisiä se jaksaa ihmetyttää. Aivan kuin ois ihan ennenkuulumatonta, että ihminen kykenee kävelemään, pyöräilemään, tai uskaltaa mennä bussilla, jossa sentään joutuu olemaan samassa tilassa ihan ventoviereiden ihmisten kanssa, kenties jopa istumaan vierekkäin! Hui! Kaverit puhuu meistä kuin autottomana eläminen ois jotenkin erityisen rankkaa, vaikka meille tulee hyvin harvoin tilanteita, joissa autoa tarvitaan. Ja silloin voi aivan hyvin tilata taksin - pelkästään auton vuosittaisten verojen ja vakuutusmaksujen hinnalla tekee aika monta taksimatkaa.
Kun ei ole autoa, ei auton käyttäminen kuulosta ollenkaan elämää helpottavalta tekijältä. Päin vastoin, tuntuu että autot on aina jossain pikkuvikahuollossa, bensa maksaa liikaa, ihmiset purnaa parkkitilan vähyydestä ja pelkää automurtoa. Lisäksi monilla on selkävaivoja ym, joihin arkiliikunta vois hyvinkin auttaa ja jota autossa istuminen pahentaa. Musta tuntuis järjettömältä maksaa ensin mansikoita autosta, ja sit maksaa lisää siitä, että pääsen salille harrastamaan sitä liikuntaa, jonka autoilu poistais mun arjesta.
kyllä nää ympäristöfanaatikot tunkee nokkansa joka asiaan...
Ei ympäristö ole mikään abstrakti käsite, se on se paikka, jossa me elämme. Kaikki varmaan haluaa syödä esimerkiksi myrkyttömässä maassa kasvatettua ruokaa ja nauttia valkoisista hangista talvella, mutta ketkä on valmiita tekemään mitään sen asian hyväksi, että kaikki vois nauttia noista asioista?
Mua ei ärsytä edes niin paljon se, että jengi liikkuu autolla paikasta toiseen, vaan enemmän se, että ihmiset ei yksinkertaisesti kykene ymmärtämään omien tekojensa seurauksia.
Siis en ole sitä mieltä, että nyt kaikkien pitäisi mennä ja myydä autonsa, vaan sitä, että kaikkien pitäisi mennä ja OIKEASTI ajatella tätä asiaa! Siis ei kai kukaan nyt täällä ole ollut sitä mieltä, että viikon ruokaostokset pitäisi käydä tekemässä pyörällä 20 km päässä kaupassa (ei muuten mahdotonta, jos on oikeat välineet), vaan että pitäisi nimenomaan miettiä, miten autoilua (ja muuta ympäristöä vahingoittavaa voi karsia): pienet matkat kävellen tai pyörällä, kulutustottumusten miettiminen, lomamatkojen suunnittelu ympäristöystävällisesti jne.
Pystyttekö te ymmärtämään, mitä mä yritän tässä sanoa?
ja tottamooses sitä jonnekin kauppakeskukseen matkustetaan autolla mukavuudenhalun takia! Minkä ihmeen takia sitten luulit että sinne matkustetaan?? Ihan autolla ajamisen ilon takia?? Kerro mulle mikisi ihmeessä pitäisi körötellä jonnekin kauppakeskukseen useamman kerran vaan sen takia että voi mennä sinne pyörällä?? Eikö sulla ole muuta tekemistä kuin käydä kaupassa?? Kyse ei ole todellakaan viitseliäisyydestä, vaan nimenomaan mukavuudenhalusta, haluaa tehdä elämässä muutakin kuin notkua kaupassa!
Sitten kun järjetön moottoriurheilu lopetetaan voin mäkin harkita jalkautumista taas.
että se pitäisi lopettaa, mutta kun valitettavasti omat teot on ne joihin on helpoin vaikuttaa. Eli ehkä hieman ontuvaa päättelyä.
hyvä, että te jotkut kävellä piiperrätte joka paikkaan niin minä voin nauttia elämästä. että tattis vaan :)!
ja ilmastonmuutos extrabonuksena
ja tottamooses sitä jonnekin kauppakeskukseen matkustetaan autolla mukavuudenhalun takia! Minkä ihmeen takia sitten luulit että sinne matkustetaan?? Ihan autolla ajamisen ilon takia?? Kerro mulle mikisi ihmeessä pitäisi körötellä jonnekin kauppakeskukseen useamman kerran vaan sen takia että voi mennä sinne pyörällä?? Eikö sulla ole muuta tekemistä kuin käydä kaupassa?? Kyse ei ole todellakaan viitseliäisyydestä, vaan nimenomaan mukavuudenhalusta, haluaa tehdä elämässä muutakin kuin notkua kaupassa!
minä en autoilua lopeta, enkä matkustelua hyvä, että te jotkut kävellä piiperrätte joka paikkaan niin minä voin nauttia elämästä. että tattis vaan :)!
Ihanaa, kuulostat todella fiksulta ihmiseltä! Opetatko lapsillesikin noin kauniita arvoja, esim. itsekkyyttä? On ihan ookoo ottaa vaikka hiekkalaatikolla toisen lelu jos sattuu se on meidän Janipetterin mielestä kiva!
Hienoa, kunpa maailmassa olisi enemmän sun kaltaisia ihmisiä, joiden päättelykyky on suunnilleen kultakalan luokkaa!
Ai että kaikki autoilijat olisivat lihavia? No tiedoksi, että sillä autolla pääsee myös kuntosalille tai muualle urheilemaan, jos ei satu lenkkeily miellyttämään... Keksikää nyt kateelliset jotain parempia argumentteja. Eikö se niin usein mene, että tätä autoiluasiaakin vinkuvat useimmiten ne, joilla ei sitä autoa omalta pihalta löydy.
Halliurheilijat laiskimpia. Parkkipaikalta ei kunto kestä kävellä. Ajetaan hallin kulmalle ja sisällekin jos auto vaan mahtuisi.