Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoinen 1v hoitoon pph:lle? Äiti väsynyt, masentunutkin ehkä...

Vierailija
19.09.2009 |

Meillä on lapset 1v ja 2kk. Kuopus on todella itkuinen ja nukkuu tosi vähän. Mitään syytä itkuisuudelle ei ole löydetty ja lääkärin mukaan vauva on terve ja että tämä on vaan koliikkia. Nyt 2kk valvomisen jälkeen alan olla todella uupunut ja olemme miehen kanssa harkinneet esikoisen laittamista pph:lle (saisimme paikan ja tyttö ois hoidossa ehkä 9-14), jotta saisin päivällä edes vähän levättyä. Esikoinen tuntuu vaan niin pieneltä, etten raaskis laittaa vielä hoitoon. Toisaalta tässä parin viikon aikana on ollut taas masennuksen oireita. Esikoisen syntymän jälkeen sairastuin masennukseen.

Miten teillä, jotka ootte vieneet n. 1v iässä hoitoon lapsi on sopeutunut hoidossa oloon?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin on mennyt ihan kaikkien kanssa, eivätkä vanhemmatkaan ole valittaneet. Mä olen saanut monen lapsen unirytmitkin kohdalleen. Noin pienet lapset ja isommatkin olen saanut nukkumaan päiväunet, vaikka kotona eivät olisi kunnolla nukkuneet. Monet simahtavat nopeasti aamupäivän ulkoilujen ja lounaan jälkeen.

Vierailija
42/48 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai perhetyötekijä teille kotiin. 1v on vielä pieni ja jos isä on kotona puolet kuukaudesta ja vielä tulis melkein heti sisaruksen tulon jälkeen vielä muutos, että isompi hoitoon, niin minusta olisi jo liikaa. Kysele kaikki tuttavat ym, jotka ois valmiita auttamaan, varmasti löytyy, jos teillä on vähänkään tukiverkkoja.

Joku toinen ehdotti salikorttia, jossa lastenvahtipalvelu. Olen tuossa samaa mieltä, tarvitset muutakin kun sitä kotona oloa.

En siis periaatteessa vastusta virikehoitoa, jos sille on syy kuten teillä, mutta minusta isommalle tulis liikaa muutoksia, jos vielä hoitoonkin joutuis. Olen aika saman käynyt läpi, voimia sinulle ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotakin kautta saada teille kotiin kokeneen perhetyöntekijän tai kodinhoitajan, joka auttaisi sinua esim. päivän rytmittämisessä, ulkoilu, virikkeet, unet ja ruoka rutiineiksi ja se perhetyöntekijä sinun tueksi, voisi esim. joskus nukuttaa vauvaa ulkona ja käyttää 1-vuotiasta puistossa ja sinä voisit rauhassa levähtää tai käydä pari tuntia jossain ilman lapsia.

Minusta kuulostaa siltä, että teidän perhe hyötyisi enemmän tuosta toisen aikuisen tuesta kuin lapsenne pph-paikasta.

Voiko miehesi vaikuttaa mitenkään noihin työmatkoihin? Tiedän, että ne on rankkoja, olin itse neljän pienen kanssa kotona, kun mies teki työtä johon kuului pitkät työmatkat ulkomaille. Hän vaihtoi työpaikkaa, jotta sai inhimillisemmät työajat ja koko meidän elämänlaatu parani. Myös oma työhönpaluu oli helpompaa, kun mieskin pystyi osallistumaan hoitoonvienteihin ja hakuihin joskus.

Vierailija
44/48 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ryhmiksessä. pieni itku tuli aluksi kun jätettiin, mut se meni ohi.

Vierailija
45/48 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saatte rauhassa tutustua hoitopaikkaan, voi sopeutuminen olla vaikeampaa äidille ;).

Meillä esikoinen aloitti 10-kuisena pph:lla. Ekan viikon hän kävi siellä vain päiväunilla ja välipalalla, tokalla viikolla lisäksi iltapäivän ulkoilun. Kolmannella viikolla oli jo normaalit päivät. Sopeutuminen meni todella hyvin, ja oli tosiaan vaikeampaa minulle kuin pienelle. Mitään eroahdistusta ei tullut ja aamuisin jäi aina hyvällä mielellä hoitoon. Ryhmä oli pieni ja rauhallinen ja hoitaja pysytyi hyvin huomioimaan pikkuisen.

Hoidon unirytmi toimi heti ekasta päivästä lähtien, vaikka kotona nukkui ihan eri rytmissä.

Nyt esikoinen on ollut samassa paikassa jo kolme vuotta ja jatkaa osa-aikaisesti sisaruksen synnyttyä. Hoitokaverit ovat yhtä lukuunottamatta edelleen samat kuin hoidon alussa.

Hoitajaa kotiin kannattaa toki kysellä, mutta yleisenä linjauksena voi sanoa, että kunnat mielummin sijoittavat hoitajat vanhustenhoitoon. Mutta kysyä kannattaa tietenkin!

Vierailija
46/48 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa näitä lässyti lässyti paras paikka kotona juttuja. Jos äiti on masentunut ja väsynyt, on äidin ätrkeää levätä. olen itse ollut vähän vastaavassa tilanteessa ja ymmärrän sinua hyvin. voimia!

Vierailija
47/48 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin siis mieluiten molemmat lapset kotona, sillä oli tarkoitus, että olisin esikoisen kanssa kotona vähintään 2v ikään, ehkä jopa sinne 3v asti.

Voisimme kyllä periaatteessa palkatakin hoitajan, jos tietäis miten paljon (noin) se maksais. Siis jos nyt ei muuten saada onnistumaan sitä, että esikoinen sais olla kotona.

Päivärytmin oon yrittäny pitää samana mikä se oli ennen vauvaakin. Esikoinen saa ruoat samoihin aikoihin kun ennenkin ja hänen unet menee samalla tavalla. Ulkoillaan aamulla ja iltapäivällä, paitsi ei sillon, jos tulee kaatamalla vettä. Vauva onneks yleensä ulkona viihtyy vaunuissa itkemättä kun niissä heijaa, välillä saattaa jopa pieneks hetkeks nukahtaa.

Mies pystyy jonkin verran vaikuttamaan työmatkoihin, joistain voi kieltäytyä ja nyt on kieltäytynyt kaikista mistä vaan voi. Mies haluais olla enemmän perheensä kanssa ja on tästä puhunut pomolleenkin, mutta täysin noita työmatkoja ei saa häneltä pois. Nyt mies on kyllä jo jonkun aikaa hakenut toista työtä, jossa ei tarvitsis olla kotoa poissa, ainakaan noin pitkään.

ap

Vierailija
48/48 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias hoidon päiväkodissa ja on mennyt upeasti. On ollut n.2,5h aamulla ja/tai pari tuntia iltapäivällä. Hymyilee ja vilkuttaa kun lähden :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi