Esikoinen 1v hoitoon pph:lle? Äiti väsynyt, masentunutkin ehkä...
Meillä on lapset 1v ja 2kk. Kuopus on todella itkuinen ja nukkuu tosi vähän. Mitään syytä itkuisuudelle ei ole löydetty ja lääkärin mukaan vauva on terve ja että tämä on vaan koliikkia. Nyt 2kk valvomisen jälkeen alan olla todella uupunut ja olemme miehen kanssa harkinneet esikoisen laittamista pph:lle (saisimme paikan ja tyttö ois hoidossa ehkä 9-14), jotta saisin päivällä edes vähän levättyä. Esikoinen tuntuu vaan niin pieneltä, etten raaskis laittaa vielä hoitoon. Toisaalta tässä parin viikon aikana on ollut taas masennuksen oireita. Esikoisen syntymän jälkeen sairastuin masennukseen.
Miten teillä, jotka ootte vieneet n. 1v iässä hoitoon lapsi on sopeutunut hoidossa oloon?
Kommentit (48)
jos lapsi palautuu takaisin kotihoitoon.
no sittenhän on hyvä, että nämä masennuspotilaat täällä valaisevat. Ainakin neljä on nyt jo kertonut toipuneensa nopeasti oitis kun lapsi on pantu päivähoitoon.
Samaten esimerkiksi oman kodin siivoaminen ja kotiruoan laitto varmaankin ovat vaaraksi. Einekset ja siivooja ehkäisevät tehokkaasti uutta "kohtausta".
Mutta onhan se nyt niin ihkuu saada se vauva kun ne tuoksuukin niin kivoilta.
Kuka kertois näille mammoille, että niitä lapsia pitäis jaksaa kasvattaa aikuisiksi asti.
Teidän oli vaan aivan pakko hommata siihen saman tien uusi vauva, vaikka sinä olet valmiiksi masentunut ja miestä ei isyys kiinnosta? Jeps.
vituttaa lähteä töihin ja olis kiva pitää pari kuukautta pällilomaa.
Näinhän nykyään kaikki tekevät. Kumman nopeaa se masennut tulee kun kakkonen syntyy. Äkkiä esikoinen hoitoon ja psyykettä hoitamaan. Sitä voi hoitaa netissä roikkumalla ja kahvioissa ja kauppakeskuksissa.
Huvittaa kyllä nää mukamasentuneet kahden lapsen äidit.
Masennus-diagnoosi taas kerran tulee apuun, kun ei viitsitä ottaa vastuuta vanhemmuudesta. Yhteiskunta kun hoitaa lapsen, jos ei vanhemmat itse.
Ap on kertonut monta viestiä sitten, ettei heidän esikoinen mitä todennäköisimmin aloita hoitoa pph:lla.
Ihan turha kyllä alunperinkään ap:ta syyttää, synnytyksen jälkeistä masennusta ei voi aavistaa etukäteen eikä myöskään sitä, että vauvalla koliikki ym. Minusta paljon parempi näin, että hakee ajoissa apua eikä yritä pärjätä yksin ja alkaa hakea apua vasta kun terveys on mennyt
Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin (nyt luultavasti saadaan onnistumaankin kun asiaa selvittelin tutuilta ym. kyselemällä) niin esikoisemme ei mene päivähoitoon vaan minun avuksi tullee muutamana päivänä "oikea" lastenhoitaja ja niinä päivinä kun ei hoitajaa ole auttaa mummit tai papat tai joku lastemme kummeista tai muista tutuista.
ap
kun sai vähän lunta tupaan.
Ap:lla oli jo ollut masennus, ja aina kannattaa varautua siihen, että vauva valvottaa tms.
Jos ei ole siihen valmis, ei ehkä kannata hankkia työnarkomaanimiehelle lapsia 10 kuukauden ikäerolla. Vai mitä?
omia lapsiaan.
Kyllä sitä nyt pari vuotta parin tunnin unilla vetelee. Se on elämää se, että välillä on rankempaa.
Minä heräin 3 vuotta tunnin välein yöt ja päivät kannoin huutavia lapsia eli kokemusta on. Ei ollut helppoa ja päämeinasi hajota, mutta kestettävä oli kun lapsen kerran olin synnyttänytkin.
lapsia kestää kun on päivähoitokin keksitty.
Me miehen kans ollaan saatu lapsi vuoropäiväkotiin. Aateltiin panna jouluaatoksikin, että saadaan viettää kahdestaan rauhallinen joulu ja ei lapset sotke kotia joulupapereilla. Haetaan sitten kotiin klo 22. Lapset saa hoidossa ammattitaitoisen henkilökunnan laittaman oikeaoppisen joulun.
Sen verran veroja maksamme, että ansaitsemme kunnon joulun kahdestaan.
Enkä siis väheksy, uskon että sinullakin oli rankkaa. Sain kuitenkin ap:n tekstistä käsityksen, ettei saa nukkua päivällä eikä yöllä, paitsi joskus sen 2tuntia aina ei sitäkään.
Minulla ei pää eikä terveys kestäis. Olen yhden meidän lapsen kanssa valvonut 6kk niin, että sain tuona aikana 5yötä nukkua, joku muu hoiti vauvaa. Kärsin koko tuon ajan jatkuvasta migreenistä ja sen takia oksentelin ja olo oli muutenkin todella heikko, kunnes lopulta jouduin sairaalaan. Vihdoin tajusin pyytää apua ja hommattiin meille lastenhoitaja.
Ja jos ap:lla on nyt jo masennusta niin tuo valvominen vaan pahentaa sitä ja kohta ollaan tilanteessa, ettei enää pelkkä hoitoapu riitä ja yhteiskunnalta menee paljon enemmän rahaa kun ei ajoissa haeta apua.
Miettikää oikeesti ennen kun auotte päätänne, että lapset täytyy hoitaa itse, jos hankkiikin. Tilanteita on niin monia kun ihmisiäkin ja kyllä siellä pk:ssa tai pph:lla on lapsia hoidossa ilman mitään varsinaista syytä, ap:llä kuitenkin se syy on. Parempi kyllä, että nyt ilmeisesti saivat apua kotiin, heidän esikoinen on vielä niin pieni.
omia lapsiaan.
Kyllä sitä nyt pari vuotta parin tunnin unilla vetelee. Se on elämää se, että välillä on rankempaa.
Minä heräin 3 vuotta tunnin välein yöt ja päivät kannoin huutavia lapsia eli kokemusta on. Ei ollut helppoa ja päämeinasi hajota, mutta kestettävä oli kun lapsen kerran olin synnyttänytkin.
1-vuotiaan paras paikka olisi kotona, mutta jos äiti on uupunut on varmaan tärkeää, että hän saa itsensä kuntoon ja pystyy huolehtimaan molemmista lapsista ja itsestään. Kuulostaa, että olitte kuitenkin suunnitelleet varsin kohtuullisia hoitoaikoja (9-14). Ja kun jaksat taas paremmin voitte harkita hoidon tarvettaa uudelleen.
Vauvan itkuisuus vähenee mitä isommaksi tulee ja hoito helpottuu. Ja 1-vuotias nukkuu vielä päiväunet ja tarvii paljon yöuntakin, etkö todella saa yhtään levättyä? Mutta jos ylivoimaiselta tuntuu, niin hoitoon vaan.
Tiedän, että ajan kanssa vauva itkut vähenee, mutta silti on voimat nyt jo lopussa. Meillä tätä hankaloittaa se, että esikoinen herää jo 6-6.30 ja nukkuu päivällä lyhyitä pätkiä, yleensä 15-20min kerrallaan, joskus ehkä jopa puol tuntia. Tuon jälkeen on taas hereillä muutaman tunnin. Esikoinen on vauvasta asti ollut tuommonen pätkänukkuja päivällä eikä sitä ole saatu muutettua, vaikka yritetty on. Yöt nukkuu heräämättä, nukkunut jo 6kk iästä.
Lisäksi mies ei ole aina kotona vaan välillä joutuu tekemään pidempää päivää ja lisäksi on työmatkoilla 2-3viikkoa kuukaudessa. Olen siis osan aikaa periaatteessa yh. Asia olis eri, jos mies vois säännöllisesti valvoa vauvan kanssa.
ap
Teidän oli vaan aivan pakko hommata siihen saman tien uusi vauva, vaikka sinä olet valmiiksi masentunut ja miestä ei isyys kiinnosta? Jeps.
sen mukaan mitä ihmiset täällä vastaavat.
minä vein aikoinanki alle 3v hoitoon osaaikaisesti vähän samoista syistä kuin sinä, mutta nyt kun kolmas lapsi ja vauva on 1,5v tuntuu rinnassa kipua ajatuskin hänen laittamisesta isoon päiväkotiin tai etten saisi viettää päiviä hänen kanssaan. Olen nyt aloittamassa työt ja en tiedä voinko kauan tehdä töitä sillä jo tämä harjoitteluaikain tuntuu kauhealta. iso ikävä pientä vauvaani, lapsiani ja paha olo kun en voi olla koko ajan heidän kanssaan. en enää tekisin uudelleen sellaista ratkaisua että laittaisin jonkun lapsen hoitoon, jos olen itse kotona. mutta se johtuu siitä, etten enää ole esim. masentuntut. nyt kun olen täysin terve ja isommat kasvaneet on elämäkin helpompaa. jos olisin sinun tilanteessasi, hankkisin ehkä mielummin jonkun babysitterin joka tulisi kotiin viemään isomman lapsen ulos leikkimään, tai hoitamaan häntä sen aikaa kun itse ottaisin päiväunet nuoremman kanssa tai hän hoitaisi molemmat. näin voisin aloittaa 2-3kertaa viikossa. tai sitten joku nuorit tyttö joka koulun jälkeen tulee auttamaan iltatoimet ja lasten nukkumaanmenot. se on rankin vaihe päivästä, illalla väsyneenä ja iltatoimet..
sitten hankkisin salikortin jossa on lastenvahtipalvelu. meidän salilla on 4kk ikäisestä lähtien mahd. jättää lapsi hoitoon. saat saunoa, olla vaikka joogassa, tai rentoutusjumpassa ihan rauhassa ja mielenrauhaa, omaa aikaa, se on todella tärkeää nyt sinulle.
mielestäni se ei kaikkea ratkaise, että isompi vauvasi menee hoitoon, hän on tosi pieni. sinä tarvitset nyt apua ja sinun pitäisi saada olla enemmän vuorokaudesta itseksesi jotta et ihan pimahda. harkitse siis lastenhoitajaa, useita, jos joku ei pääse voit soittaa toiselle. se vaatii aikaa että laitat ilmoituksia tai kyselet naapureilta, aina joku tietää jonkun.
voimia, tiedän mitä käyt läpi.
Eihän siitä mitään tule, jos ryhmässä yksi kukkuu päiväunien aikaan. Häiritsee vain muita lapsia.
Joissakin kunnissa on ihan toimivaa lapsiperhekotipalvelua. Jos saisit perhetyötekijän luoksesi vaikka muutamaksi tunniksi kerrallaan.
Olisiko mahdollista saada avuksi mummia, kummia tai ystävää?
Eikä se pph:kaan niin pahalta kuulosta. Nyt olisi kuitenkin tärkeää että saisit itse levättyä!!
varsinaisesti suunniteltu, mutta ei yllätyskään. Mies auttaa lastnhoidossa sen minkä pystyy, mutta töistä hän ei ovi pois olla ja keskimäärin pari viikkoa kuukaudessa oon yksin lasten kanssa.
Perhetyöntekijästä en tiedä, oletin, että se ei ole "vaan" lastenhoitoavuksi, siis että pitäisi olla muitakin ongelmia.
Mummit ja papat on vielä työelämässä, viikonloppuisin kyllä pystyvät auttamaan, mutta ei joka vkl. Kummit on tähän asti ottanut esikoisen kerran viikossa tai kahdessa illaksi siitä asti kun tyttö 7kk, välillä ollut myös yötä. Esikoinen ei siis todennäköisesti tulis olemaan viittä päivää viikossa hoidossa vaan ajateltiin 2-3päivää.
Samaa mietin minäkin, että pph vois saada tytön nukkumaan pidempiä pätkiä tai yhdet pitkät päikkärit. Sanoi kun hälle alustavasti soitin, että tytön ei oo pakko nukkua, mutta vähintään loikoilee saman ajan mitä muut ja tuo on minusta ihan ok.
Ensi viikolla menen käymään lääkärissä tämän masennusepäilyn takia ja samalla selvittelen tarkemmin mitä muita vaihtoehtoja on kun pph:lle laitto. Vaikka kyseisellä pph:lla on hyvä maine niin silti esikoinen on minusta pieni hoitoon.
Päätöstä en tee täältä saatujen mielipiteiden pohjalta. Miehen kanssa keskustellaan ja yhdessä päätetään. Lähinnä kaipailin kokemuksia siitä, jos n. 1v mennyt hoitoon niin miten on sujunut. Kiitos kuitenkin muistakin vinkeistä.
ap
Hän voi sitten välillä hoitaa myös vauvaa ja sinä huomioida sitä esikoista.
1-vuotias ei ole valmis päivähoitoon - varsinkin kun hänen elämäänsä on jo mahtunut äidin masennus, isän jatkuva poissaolo ja nyt uusi sisarus. Liikaa kuormitusta pienen niskaan.
Milloin kunnanisät tulevat järkiinsä.
no sittenhän on hyvä, että nämä masennuspotilaat täällä valaisevat. Ainakin neljä on nyt jo kertonut toipuneensa nopeasti oitis kun lapsi on pantu päivähoitoon.