Esikoinen 1v hoitoon pph:lle? Äiti väsynyt, masentunutkin ehkä...
Meillä on lapset 1v ja 2kk. Kuopus on todella itkuinen ja nukkuu tosi vähän. Mitään syytä itkuisuudelle ei ole löydetty ja lääkärin mukaan vauva on terve ja että tämä on vaan koliikkia. Nyt 2kk valvomisen jälkeen alan olla todella uupunut ja olemme miehen kanssa harkinneet esikoisen laittamista pph:lle (saisimme paikan ja tyttö ois hoidossa ehkä 9-14), jotta saisin päivällä edes vähän levättyä. Esikoinen tuntuu vaan niin pieneltä, etten raaskis laittaa vielä hoitoon. Toisaalta tässä parin viikon aikana on ollut taas masennuksen oireita. Esikoisen syntymän jälkeen sairastuin masennukseen.
Miten teillä, jotka ootte vieneet n. 1v iässä hoitoon lapsi on sopeutunut hoidossa oloon?
Kommentit (48)
Perhetyöntekijästä en tiedä, oletin, että se ei ole "vaan" lastenhoitoavuksi, siis että pitäisi olla muitakin ongelmia.
Sullahan on muitakin ongelmia, alkava masennus.
on niitä muitakin 1 vuotiaita hoidossa, ei olis ainut.
Riittääpähän töitä meille.
vauvan lääkärissäkin käytin ja aina se diagnosoitiin koliikiksi, jolle ei voi mitään jne. Kun vauva oli 4kk ja huuto jatkui samanlaisena, kokeilin jättää maidon ja maitotuotteet kokonaan pois ruokavaliostani, täysimetin siis vauvaa.
Ja parissa päivässä itkut katosi kokonaan ja oli kuin ihan eri vauva!! Kokeilin lastenlääkärin kehotuksesta palauttaa maidon vielä ruokavaliooni diagnoosin varmistukseksi ja samat kamalat oireet palasivat samantien takaisin.
Itseä vaan harmittaa kovasti, ettei maitoallergiaa huomattu aiemmin vaan itku vaan selitettiin koliikilla ilman tutkimuksia. Myöhemmin siis myös verikokeista näkyi selvä maitoallergia.
Vauvaa siis huudatettiin tavallaan ihan turhaan 4kk ja oma jaksaminen oli koetuksella, kun päivällä vauva vain huusi eikä nukkunut minuuttiakaan. Onneksi yölklä oli jo niin väsynyt, että silloin nukkui paremmin ja sai itsekin hengähdystauon vauvan kantamisesta.
Ja isompi sisarus aivan varmasti kärsi tilanteesta, koska päivällä en pystynyt juurikaan mitään muuta tekemään kuin kantamaan huutavaa vauvaa ja en edes kuullut vauvan todella kovaäänisen itkun yli että mitä isompi lapsi yritti minulle sanoa! Jälkikäteen ajateltuna isommalle olisi ollut parempi olla päivisin päivähoidossa, koska ikääkin oli jo 3,5 vuotta ja oli ennen vauvan syntymää päivähoidossa jo ollut.
Itse olen ollut pienestä asti moniallergikko ja olen sitä yhä. Kiellettyjen listalla on kaikki yleisimmin allergisoivat, saan syödä 15eri ruoka-ainetta. Tämän takia minusta ainakin epätodennäköistä, että vauva olisi allerginen tai voi olla, mutta että saisi oireita tissimaidosta.
Esikoisella ei allergioita ole, muttei se tietenkään tarkota, ettei kuopuksella voisi olla.
ap
kuka veisi esikoisen hoitoon ja hakisi sieltä? jaksatko itse masentuneena ja vauvan kanssa viedä ja hakea esikoista? itse en jaksanut.
että esikoisen, joka yllättäen "viihtyy loistavasti päivähoidossa ja haluaa sinne aina jne.) hoitopäivät pidennetään. Menee ja tulee ennen pitkää isän mukaan. "Ei 10 - 12 tuntia ole ollenkaan pitkä päivä."
tule menemään isän työpäivien pituuden mukaan. Minusta tuo suunnittelemamme 5h on jo pitkä aika pienelle. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin (nyt luultavasti saadaan onnistumaankin kun asiaa selvittelin tutuilta ym. kyselemällä) niin esikoisemme ei mene päivähoitoon vaan minun avuksi tullee muutamana päivänä "oikea" lastenhoitaja ja niinä päivinä kun ei hoitajaa ole auttaa mummit tai papat tai joku lastemme kummeista tai muista tutuista.
Minun masennus ei ole vielä paha, oireita ollut vasta pari viikkoa, mutta jos mistään ei apua tule niin tiedän, että huonompaan suuntaan mennään. Eli siis vielä jaksaisin kyllä tytön viedä hoitoon, jos olisimme tuohon päätyneet. Nyt luultavasti tyttö saa olla kotona.
ap
että esikoisen, joka yllättäen "viihtyy loistavasti päivähoidossa ja haluaa sinne aina jne.) hoitopäivät pidennetään. Menee ja tulee ennen pitkää isän mukaan. "Ei 10 - 12 tuntia ole ollenkaan pitkä päivä."
kolmekin viikkoa kuukaudessa, niin palkaa lienee kymppitonnin luokkaa eli eiköhän teillä ole varaa palkata lastenhoitaja kotiin? Ja jos ei tuollainen työmatkailu näy palkassa, niin miehen työ vaihtoon.
kun terveys menee, sitten on myöhäistä itkeä. Jos tuntuu kurjalta laittaa lapsi hoitoon, ajattele sitä väliaikaisena ratkaisuna. Saat oman jaksamisesi kuntoon kun kuopuksen kanssa helpottaa, eiköhän sitten asiat selkiinny. On kyllä rankka työ miehelläsi jos noin paljon reissaa, oisko mahdollista vähentää? Tässä taloustilanteessa kun se työpaikan vaihtokaan ei ihan helpolla onnistu, tietty jos isossa firmassa, ehkä voitaisiin osoittaa jokin toinen työtehtävä? Ja tosiaan miten se palkka, voisko apua ostaa kotiin?
Mutta pph on ihan hyvä ratkaisu tähän hätään, ei sen tarvitse olla lopullista.
ap pitää vanhemman lapsen hoidossa senkin jälkeen kun on saanut itsensä kuntoon. Meillä meni 1v 2kk ikäinen pph:lle minun masennuksen ja kuopuksen valvottamisen takia. Poika oli hoidossa n. 5kk ja sen jälkeen poika jäi kotiin. Tuo pojan hoitoon meno oli meille pelastus, muuten olis mennyt minun terveys.
siten, että isä ottaa vastuun viikonloppuisin lasten- ja vauvanhoidosta öisin ja aamuisin että sinä saat nukkua. Tai voitko pyytää esim. äitisi, siskosi tai anopin apuun.
Ensin jotkut olettaa, et ap laittamassa lapsen lopullisesti hoitoon, vaikkei enää masennusta olisikaan ja muutenkin asiat kunnossa sit toinen kertoo, että laittoi hoitoon ja otti jonkin ajan päästä pois kun kaikki oli kunnossa ja taas jonkun mielestä tämäkään ei ole hyvä.
Ap:lle kuitenkin voimia, palkatkaa hoitaja, jos on varaa, pyytäkää tutuilta apua ym.
Masennus-diagnoosi taas kerran tulee apuun, kun ei viitsitä ottaa vastuuta vanhemmuudesta. Yhteiskunta kun hoitaa lapsen, jos ei vanhemmat itse.
Ap:han on jo kertonut, että he tulevatkin saamaan apua, joten lasta ei luultavasti tarvitsekaan laittaa hoitoon.
ja voi sanoa ette se kyllä alkaa masentaa ketävaan. Kerren eräs kätilö neuvoi ostamaan apteekista Disfatyl nimistä lääkettä pojalle ja se toimi! Suosittelen kokeilemaan
mitä se "masennus" nykyään on. Parin kuukauden juttu, joka lähtee lepäämällä.
Muotitauti laiskoille.
mitä se "masennus" nykyään on. Parin kuukauden juttu, joka lähtee lepäämällä.
Muotitauti laiskoille.
Hoitaja voi viedä lapset ulos ja sinä voit jäädä lepäämäään/nukkumaan. Muutenkin hän voi olla arjessa apuna. Esim. hoitaa vauvaa ja sinä voit viettää aikaa esikoisen kanssa, ettei hän tunne itseään hylätyksi/ulkopuoliseksi.