Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättääkö Posti oikeasti pikkupaketin oven eteen varastettavaksi, jos se ei mahdu postiluukusta sisään?

Vierailija
25.12.2024 |

"Hei,

sinulle on lähetetty Pikkupaketti, joka on tulossa meille kuljetettavaksi. Paketti jaetaan koon mukaan joko postilaatikkoon/-luukkuun tai ovesi taakse."

En ollut uskoa silmiäni, kun sain Postilta näillä sanoilla alkaneen sähköpostin. Luulin ymmärtäneeni väärin, mutta googlasin asiaa ja vaikuttaa tosiaan siltä että Posti aikoo jättää pakettini rappukäytävään oveni taakse. Paketti tulee luultavasti perille silloin kun olen useamman päivän pois kotoa, ja todennäköisyys sille että joku vie sen rappukäytävästä on aika suuri.

Ostin siis käytettyä tavaraa netistä yksityishenkilöltä ja mulle tuli täytenä yllätyksenä, että postitukseen voi valita näinkin turvattoman vaihtoehdon. Vai olenko sittenkin ymmärtänyt jotain väärin? En voi mitenkään käsittää, miten tällainen on mahdollista. Voinko edes tehdä mitään, jotta Posti veisi pakettini johonkin missä se on turvassa, vai täytyykö vaan toivoa parasta?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paketti on jo lähtenyt, et voi tehdä muuta kuin jättää postille kiukkuista palautetta turvattomasta toimitustavasta. Ja pyytää jotain lähellä asuvaa ihmistä hakemaan paketin talteen sitten kun se jätetään ovellesi.

Vierailija
2/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaista "palvelua" edes voidaan tarjota kerrostaloon? Eihän rappukäytävässä saa muutenkaan säilyttää omia tavaroita, joten miksi postipaketit olisi poikkeus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppas, kuinka usein olet kotiin tullessasi huomannut tavallisen päivittäisen postisi roikkuvan postiluukustasi? Toki sisäpuolella, mutta oletko silti koskaan ajatellut, kuinka helppoa sellainen olisi varastaa? Niin helppoa, että postivaras vain työntäisi kätensä postiluukkuun ja vetäisi ne roikkuvat postit luukusta ulos.

Joten tuolla perusteella en oikein ymmärrä tuota meuhkaamista oven eteen jätetystä pikkupaketista.

Vierailija
4/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat halvimman lähetysvaihtoehdon niin saat palvelun sen mukaan. Kaikissa nettikaupoissa tavara tulee joko pakettiautomaattiin tai tiskiltänoudettavaksi, maksaa sen 5-10e mutta kukaan ei ainakaan pölli.

Vierailija
5/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa nettikaupoissa tuo on nyt tullut käyttöön, kun on pakettiautomaatteja edullisempi. Pakettiautomaattiin tai postiin toimitus taitaa olla 4,90 ja tuo pikkupaketti 3,90 e. Mutta yleensä vaihtoehdoista on tosiaan tilatessa saanut itse valita ja ottaa tietoisen riskin, sillä valinnan yhteydessä kerrotaan kyllä että paketti jätetään joko postilaatikkoon tai ovelle. On kyllä nettikauppiaalta aika vastuutonta lähettää tuollaisena pakettina ilman että varoittaa etukäteen tai antaa valinnanvaihtoehdon ostajalle.

Tai siis en toki tiedä, oliko tässä kyseessä ostos vai joku tuttavan lähettämä paketti. Itselläni on postilaatikko, joten paketit on jätetty sinne (kosmetiikka jäätyi, mitä en osannut pihinä ennakoida), mutta en tiedä jättäisivätkö paketin todella kerrostalossa ihan rappukäytävään? On kai postilla joku vastuu viedä paketti postin noutopisteeseen sen sijaan että jättää käytävälle pyörimään, ellei ketään ole kotona?

Vierailija
6/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä meni Rolex.

Vierailija
7/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja täällä jätetään oven taakse, jos ei ole kotona. Tosi hyvä ettei tarvitse olla kotona pakettia vastaanottamassa. Ei ole koskaan pakettia varastettu. Asun pienkerrostalossa, ja naapurit ovat nostaneet paketin eteiseen, jos ovat tulleet minua aiemmin kotiin. 

Vierailija
8/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on näreet. Aikaisemmin tuli paljon valitusta kun "paketti kyllä olisi mahtunut luukusta, miksi piti hakea toimipisteestä" ja nyt valitetaan kun jätetään oven taakse. Eli aivan sama mitä tekee niin menee väärin.

Vierailija
9/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää. Minä tilasin pienen mutta kalliin paketin toimitettavaksi noutolokerikkoon ja maksoin tästä vielä extraa mutta Postipa päättikin muuttaa toimituksen pikkupaketiksi toimitettavaksi kotiin, siis tuli vain viesti että toimitus jätetty oven taakse, ilman varoitusta. Olin itse toisella paikkakunnalla yön yli juuri silloin. Eihän se paketti kerrostalon oven luukusta ollut mahtunut läpi niin oli jätetty surutta käytävään josta oli sitten varastettu. V*tuttaa niin ettei veri kierrä ja nyt saan alkaa tappelemaan menetetyistä tavaroista ja rahoista. Aivan käsittämätöntä toimintaa!

Vierailija
10/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tai siis ei sitä siihen varastettavaksi jätetä vaan kuski nyysii sen itse.

Vierailija
11/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tää ei todellakaan toimi

Vierailija
12/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava askel varmaan on, että jätetään ulos alaovelle, jos vastaanottaja ei ole kotona. Tai naapurille. Siitäpä sitten vaan hakemaan pakettia siltä narkkarinaapurilta.

Vierailija
13/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla ja täällä jätetään oven taakse, jos ei ole kotona. Tosi hyvä ettei tarvitse olla kotona pakettia vastaanottamassa. Ei ole koskaan pakettia varastettu. Asun pienkerrostalossa, ja naapurit ovat nostaneet paketin eteiseen, jos ovat tulleet minua aiemmin kotiin. 

Naapureilla on avain kotiisi? Todella turvallista.

Vierailija
14/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa... Vai jättääkö kuljettaja paketin pihalle, josta naapurit nostavat sitten yhteiseen eteiseen eli rappuun? Tiedäpä millaisesta kerrosbungalowista tässä on kyse.

Vierailija
15/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on näreet. Aikaisemmin tuli paljon valitusta kun "paketti kyllä olisi mahtunut luukusta, miksi piti hakea toimipisteestä" ja nyt valitetaan kun jätetään oven taakse. Eli aivan sama mitä tekee niin menee väärin.

Olisi hyvä jos vastaanottaja saisi valita, ottaako riskin vai ei. Miksei Posti voi tarjota tällaista mahdollisuutta edes maksua vastaan?

Vierailija
16/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. He ovat nostaneet paketin siitä ulko-oven edestä taloyhtiön eteiseen. 

Vierailija
17/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmasti hyvä palvelu syrjäseutujen asukkaille, jotka ei joudu hakemaan jokaista pientä nettiostosta ties kuinka kaukana sijaitsevasta noutopisteestä. Mutta miten tällaista voidaan pakkosyöttää kenellekään? Kaikilla pitäisi olla mahdollisuus kieltäytyä tällaisesta toimituksesta, jossa paketit jätetään täysin oman onnensa nojaan.

Vierailija
18/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne jätä sen lapun jolla voit hakea sen postista.

Vierailija
19/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli 120 euron lähetys joka oli tracked and signed-merkitty. Ihmettelin seurannasta kun luki että paketti toimitettu. Oli kotiinkuljetuksella ja kirjattuna. Koko päivän olin kotona eikä postinkantajaa näkynyt. Paketti löytyi postilaatikosta, onneksi ei ollut mitään jäätyvää. Tämä oli paljon ennen tätä pikkupaketti-aikaa.

Vierailija
20/77 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne jätä sen lapun jolla voit hakea sen postista.

Ei jätä, vaan paketti jätetään ovelle jos se ei mahdu postiluukusta sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä