Lapseni itki tänä iltana eka kertaa eskarin tapahtumista.
Eli pitkän pohdinnan jälkeen päätimme, ettei lapsemme saa osallistua eskarin uskontakasvatukseen (ei kuuluta kirkkoon). Eli lapsi itki, että miksei saa olla muiden mukana? Olivat porukalla aloittaneet uskontoleikin, ja kun alkoi tulla jeesustelua, niin lapsi vietiin toiseen huoneeseen tekemään matemaattisia harjoituksia.
Tämä on niin väärin, en usko että ne 14 muuta on uskovaisia! Miten nykyaikana eskarissakin on tunnustuksellista uskonnonopetusta, jeesuslauluja, Jumala on olemassa -toteamuksia.
Nyt tunnen itseni pahaksi, kun kielsin lapseltani joukkoon kuulumisen. Tähänkö tämä (et-opetus)aina tyssää, laitetaan sitten ei-uskovaistenkin lapsi uskonopetukseen, ettei syrjäydy eikä kiusata. Hajoan...
Kommentit (115)
Mitenhän tämän monen lempifantasian saisi kumottua, että kaikki uskovaiset olisivat joitain umpiluupäitä, joilla ei ole mitään mahdollisuutta ja kykyä suhteellistuttaa asioita? Stereotypioiden viljeleminen tietysti helpottaa ahdistusta ja selkeyttää kuvaa maailmasta: uskovaiset tekevät niin ja uskonnottomat tekevät näin.
Mietin, pitäisikö minun kertoa lapsilleni uskonnoista uskontotieteellisen viileästi ja mieluiten omaa kristinuskoani hieman häivyttäen, etteivät lapseni vain vahingossa omaksuisi minun vakaumustani yks yhteen, kun he eivät koskaan edes saisi tietää, mitä ajattelen tai mihin uskon, jos ylipäätään uskon.
Eikö jokainen vanhempi kerro omia totuuksiaan elämän ilmiöistä? Ei minulle aiheuta hengenahdistusta kertoa lapselleni, että se mitä kerron on minun ajatteluani ja minun kokemustani. Sen myönnän, etten joka lauseen perään sano, että "tämä on vain yksi tapa ajatella ja nyt kerron ne 100 muuta, ettet vain erehdy luulemaan, että tämä on ainoa maailmaan esiintyvä tapa ajatella ja uskoa". Minun tapani kunnioittaa lapsen omaa subjektiuttaan on käydä aitoa dialogia: kuunnella ja kysyä, miten lapsi ajattelee ja vastata, kun hän kysyy, miten minä ajattelen. Keskinäisessä kunnioituksessa ja yhteisessä ihmettelyssä ei panta kiristä päätä.
Ei asioiden tarvitse olla niin mustavalkoisen joko tai.
En alleviivaa omia näkymyksiäni ainoaksi totuudeksi lapselle (näinhän uskovaiset tekevät omalle lapselleen).
Ja ei tuo "matemaattiset tehtävät" taida olla mitään et-opetustakaan. Vaikka laskisi ulkona liukumäkeä, tai mikä saisi lapseni tuntemaan, ettei ole erotettu muista. En tee lähetys/käännytystyötä, en vain tunnusta mitään uskontoa. Fundamentalisteja on kaikissa ryhmissä. ap
Suomessa on uskonvapaus, mutta AUTA ARMIAS jos et uskokaan kuten ev.lut (joista suurin osa ei edes tiedä mitä uskoa, tämä on aivan tosi) niin mitään vapautta ei enää hyväksytäkään. Voitteko nyt VAIN kunnioittaa ap:n päätöstä ja lopettaa ilkkuminen ja sonnan heittäminen, ja TUKEA häntä tässä asiassa. MITÄ se teiltä on pois jos ap:lla on tällainen näkökanta asiaan. Yhtään ette tiedä toisen historiaa ja mikä asia johtanut tähän, joten älkää puuttuko. Eläkää ja antakaa toistenkin elää! Kiitos! Ap - olen törmännyt tähän samaan asiaan ja samoissa fiiliksissä mennään.. aika tekemätön paikka vaikka niin on jo vuosikymmenten "muka" tarjottu et-opetusta.. Mielestäni pitäisi kääntyä eskarin puoleen ja pyytää heitä miettimään miten asia hoidetaan niin ettei lapsi kärsi. Vanhempien päätöstä kunnioittaen. Monesti olen miettinyt että moniko näistäkin keskustelijoista kirjottaisivat samaan sävyyn jos uskontotunneilla opetettaisi koraania. Yhtäkkiä uskonnonvapaus olisi päivän sana.
jo Suamen uskonottomat sinne muuttais. Suameen sitten tulis ne uskovaiset! Onnea vaan kaikille!
jos kaikki ne ei-uskovaiset vaan laittaa lapsensa uskonnonopetukseen?
tässä keskustelussa, eikä sinun tarvitse siitä kertoa yhtään enempää kuin haluat, jos ollenkaan.
Sinun lapsuuden ja nuoruuden kokemuksillasi sen sijaan on paljonkin merkitystä lapsellesi. Se, mitä olet kokenut aiemmin vaikuttaa suuresti siihen, miten kasvatat lastasi. Niin kuin meidän kaikkien kohdalla.
Toivottavasti pystyt tästä näkökulmasta miettimään asioita ja keskustelemaan lapsesi kanssa (nyt ja myöhemmin) tietoisena, miten omat ei-miellyttävät uskontoon liittyvät kokemuksesi ohjaavat ajatteluasi nykyhetkessä. Ei sillä ole merkitystä, mitä täällä kirjoitetaan, kannustetaan sinua suuntaan tai toiseen. Et kuitenkaan varmaan ole niin reaktiivinen, että tällaisen nettikeskustelun perusteella ratkot lapsesi asioita.
Ei lapsuudellani ole juuri merkitystä.
Kyllähän tässä painaa myös miehenikin lapsuus ja hänen uskonnonopetuksensa. Toinen entinen ev.lut ja toinen entinen ortodoksi, ei mitään herätysliikkeitä. Ehkä jäi mieleen ne kaikki nuoruudenkokemukset, joita peittelin suvultani ja joita häpesin. ap
Ennenkuin kukin osaltaan vetäytyy yöpuulle niin emmekö voisi vetää syvään henkeen ja rauhottua sekä pyytää anteeksi kiihkoilua ja äkkipikaisia sanoja joilla tahdoimme vain satuttaa toinentoistamme. Pyydän anteeksi.
..Antakaa anteeksi.. Noniin nyt on teidän vuoro.
Mikä kaikki Ruotsissa on mielestäsi paremmin?
[/quote]
"kansankotiin" nauttimaan hyvästä uskonnottomasta ilmapiiristä! Länsinaapurissa on kaikki paremmin!
[/quote]
Ennenkuin kukin osaltaan vetäytyy yöpuulle niin emmekö voisi vetää syvään henkeen ja rauhottua sekä pyytää anteeksi kiihkoilua ja äkkipikaisia sanoja joilla tahdoimme vain satuttaa toinentoistamme. Pyydän anteeksi. ..Antakaa anteeksi.. Noniin nyt on teidän vuoro.
Alkajaisiksi asiaa voisi lähteä ajamaan, ideoimaan ja toteuttamaan se joukko, joka tuntuu käyttävän suurimman energian sen odottamiseen, että kunhan vain suurin osa ihmisistä saadaan valistettua ja eroamaan kirkosta, maailma pelastuu ja et-opetuskin siinä sivussa.
Milloin sitten saadaan kunnollista et-opetusta, jos kaikki ne ei-uskovaiset vaan laittaa lapsensa uskonnonopetukseen?
Ei uskovat pyydä kiihkoilujaan anteeksi! Se on niile tosi!
mutta itse toimimme näin. Emme kuulu kirkkoon.Päiväkodissa olevat lapsemme saavat osallistua kaikkeen toimintaan.Myös eskarissa. Koulussa sitten menevät et-ryhmään uskonnon sijaan.
Tiedän että tulevassa koulussa eivät tule olemaan ainoita et-oppilaita. Mielestäni näin annamme lapsiemme itse valita uskontokuntansa. Jos ekaluokalla haluavatkin uskonnonopetukseen tai teininä rippileirille, niin siitä vaan. Itse olen vasta aikuisena kirkosta eronnut.Ja kotona olen saanut ihan perus tapakristityn kasvatuksen. Mieheni ei ole ikinä kirkkoon kuulunut.
Alkajaisiksi asiaa voisi lähteä ajamaan, ideoimaan ja toteuttamaan se joukko, joka tuntuu käyttävän suurimman energian sen odottamiseen, että kunhan vain suurin osa ihmisistä saadaan valistettua ja eroamaan kirkosta, maailma pelastuu ja et-opetuskin siinä sivussa.
Milloin sitten saadaan kunnollista et-opetusta, jos kaikki ne ei-uskovaiset vaan laittaa lapsensa uskonnonopetukseen?
[/quote]
haluat eristää lapsesi tuosta porukasta, ei sitä kukaan muu kuin sinä tee!!! Et voi vaatia ketään muuta toimimaan kuten te toimitte vain sen takia, ettei teidän tarvitsisi kulkea tietänne yksin. Ja tuohon koraanivertaukseen: me olemme suomessa, jossa on valtauskontona ev lut. Jos menisin ISraeliin, niin turhan mun siellä olisi pillittää sitä, että muut on juutalaisia, ja hengaa synagogassa, pilliti pilliti, mun piltti on yksin, tulkaa heti pois sieltä. Tai jos menen saudi-arabiaan, että nyyh nyyh, täällä opiskellaan koraania. Me ollaan suomessa, ja täällä on uskonnon opetus tällaista, koska valtaosa kansasta niin haluaa ja sen hyväksyy. Elä ja anna toisten elää kuten he haluavat.
[/quote]
Suomessa valtauskonto on ev.lut joten siinä teille uskonvapautta.. Toivokaa ettei se kohta ole islam, koska silloin teistäkin tuntuu samalta kuin ap:sta. "uskonnon opetus on tällaistä".aika suppeaa sanoisinko.. ja siksikö tyydyt siihen kun "se nyt on tällaista".
Mikä ero on kahdella yksijumalisella uskonnolla, miksi se ei voisi olla esim. hindi? Kysymys on kuitenkin yksilön moraalikoodista. Ilman uskontoakin ko.koodi on hyvin pitkälti olemassa, vanhempien kasvattamana.
ap
haluat eristää lapsesi tuosta porukasta, ei sitä kukaan muu kuin sinä tee!!! Et voi vaatia ketään muuta toimimaan kuten te toimitte vain sen takia, ettei teidän tarvitsisi kulkea tietänne yksin. Ja tuohon koraanivertaukseen: me olemme suomessa, jossa on valtauskontona ev lut. Jos menisin ISraeliin, niin turhan mun siellä olisi pillittää sitä, että muut on juutalaisia, ja hengaa synagogassa, pilliti pilliti, mun piltti on yksin, tulkaa heti pois sieltä. Tai jos menen saudi-arabiaan, että nyyh nyyh, täällä opiskellaan koraania. Me ollaan suomessa, ja täällä on uskonnon opetus tällaista, koska valtaosa kansasta niin haluaa ja sen hyväksyy. Elä ja anna toisten elää kuten he haluavat.
Suomessa valtauskonto on ev.lut joten siinä teille uskonvapautta.. Toivokaa ettei se kohta ole islam, koska silloin teistäkin tuntuu samalta kuin ap:sta. "uskonnon opetus on tällaistä".aika suppeaa sanoisinko.. ja siksikö tyydyt siihen kun "se nyt on tällaista".
uskon että kasvatukseni herätti minussa valtavan kaipuun Jumalaa kohtaan. Teini-iässä janosin sitä mistä kotona vaiettiin. Teini-iässä vanhempani jopa pilkkasivat uskoani.
Minä olisin hyvinkin kiinnostunut kuulemaan eri uskonnoista, kuten haluaisin lapseni kuulevan, mutta kun se ei kai ole täällä Suomessa mahdollista kun "meillä on vaan tämä" ev.lut tai sitten matikanlaskua.. Ei ole päteviä opettajia opettamaan eri uskontoja,eikä niihin kai ole kiinnostustakaan.. koska tämä nyt on tämä valtauskonto ja suurin osa sen purematta nielee.
Mikään uskonto tuskin on vihan uskonto, ehkä vaan median tuomia yksityiskohtia, jotka tuskin kestävät lähempää tarkatelua.
ap
ps. miltä kristinusko näyttää islamlasien läpi?
"kansankotiin" nauttimaan hyvästä uskonnottomasta ilmapiiristä! Länsinaapurissa on kaikki paremmin!