Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni itki tänä iltana eka kertaa eskarin tapahtumista.

Vierailija
18.09.2009 |

Eli pitkän pohdinnan jälkeen päätimme, ettei lapsemme saa osallistua eskarin uskontakasvatukseen (ei kuuluta kirkkoon). Eli lapsi itki, että miksei saa olla muiden mukana? Olivat porukalla aloittaneet uskontoleikin, ja kun alkoi tulla jeesustelua, niin lapsi vietiin toiseen huoneeseen tekemään matemaattisia harjoituksia.

Tämä on niin väärin, en usko että ne 14 muuta on uskovaisia! Miten nykyaikana eskarissakin on tunnustuksellista uskonnonopetusta, jeesuslauluja, Jumala on olemassa -toteamuksia.

Nyt tunnen itseni pahaksi, kun kielsin lapseltani joukkoon kuulumisen. Tähänkö tämä (et-opetus)aina tyssää, laitetaan sitten ei-uskovaistenkin lapsi uskonopetukseen, ettei syrjäydy eikä kiusata. Hajoan...

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pyhäkoulussa ja halleluujaariparilla. Pappikummisetäni oli NIIIN onnellinen. Sitten ei enää ollut, kun rupesin "pakanaksi". ap

Lapsesi osaa varmasti myös vanhempana tehdä omat ratkaisunsa vaikka nyt uskonto-opetukseen osallistuisikin.

Vierailija
22/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän avullamme eivätä Afrikan ongelmat ratkea.

Jos käyttäisit hyväntekeväisyyteen sen ajan, minkä nyt käytät av-palstailuun, ilkeyksien puhumiseen, juoruiluun sekä muiden miesten kuin oman miehesi miettimiseen, niin varmasti moni Afrikan lapsi saisi elämän sinun avullasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti uskovainen? (Taitaa olla ihan katsontakulmasta kiinni, kuka kenellekin kelpaa oikeana uskovaisena.)

Minusta tuntuu pahalle niiden taviskirkonjäsenten puolesta, joiden usko ei riitä kirkkoon kuulumattomille. Sen ymmärrän, että usko ei riitä joillekin herätyskristillisille, mutta mielenkiintoista on, jos uskonnoton alkaa määrittämään oikean ja riittävän uskon kriteerejä.

Uskon, että seurakuntaan kuuluvista alle puolet on oikeasti uskovaisia. Lapsemme aiotaan laittaa ehkä koulussa uskontotunneille, koska koulun ope ei ole uskovainen eikä anna tunnustuksellista uskonnonopetusta. Eskariope "hihhuli". Todellakaan en lasten kanssa puhu mistään jeesustelusta enkä tuomitse uskovaisia heidän kuullen. Kun ei mulla taida olla uskovaisia vastaankaan kai mitään, kukin tyylillään... ap

vanhempien erota kirkosta ja siirtää omatkin lapsensa tekemään matematiikan tehtäviä, jotta sinun lapsellesi ei tulisi paha mieli? Minun korvaani kuulosti rumalle se, että puhuit jeesustelusta. Toivottavasti osaat kasvattaa lapsesi kunnioittamaan erilaisuutta, vaikka toisten ihmisten hengellisyys on sinulle jeesustelua.

Vierailija
24/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut elää lapsuueni ja nuoruuteni toisinkin...

ap

Ja pyhäkoulussa ja halleluujaariparilla. Pappikummisetäni oli NIIIN onnellinen. Sitten ei enää ollut, kun rupesin "pakanaksi". ap

Lapsesi osaa varmasti myös vanhempana tehdä omat ratkaisunsa vaikka nyt uskonto-opetukseen osallistuisikin.

Vierailija
25/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että voimme ottaa oppia Sinusta?

Kyse tosin ei ollut alunperin Afrikan lasten tilanteesta, mutta neuvoja vastaanotetaan.

ap

Jos käyttäisit hyväntekeväisyyteen sen ajan, minkä nyt käytät av-palstailuun, ilkeyksien puhumiseen, juoruiluun sekä muiden miesten kuin oman miehesi miettimiseen, niin varmasti moni Afrikan lapsi saisi elämän sinun avullasi.

Vierailija
26/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on, hyvä ap, ratkaistava, miten vastaat lapsesi harmistumiseen. Vaihtoehtona on esim. kuunnella lastasi ja antaa hänen osallistua kavereidensa mukana tai kertoa lapsellesi, että te vanhempina ajattelette, että päätöksenne on teidän näkemyksenne mukaan hänelle paras. Jos lapsi kysyy, miksi, teillä on siihen varmasti vastaus. Vanhemmuus on valintojen tekemistä ja niistä vastaamista.

Eli pitäisi osallistua sen takia, ettei enää harmittaisi jäädä erilleen ryhmästä? ap

Vierailija
27/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut elää lapsuueni ja nuoruuteni toisinkin... ap

Vierailija
28/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eskarin uskontojutut lapsesta uskovaista tekevät. Raamattukin on lapsille satu muiden joukossa.

Vierailija
29/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko (eikä miehenikään). Uskovat itse saavat määritellä rajansa.

ap

Vierailija
30/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko (eikä miehenikään). Uskovat itse saavat määritellä rajansa. ap

Vierailija
31/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oman tiesi itse valinnut! Samoin tien lapsellesi! Se siitä ja kestä sitten myös seuraukset. Vai eikö mikään riitä?!

Se, että lapsesi ei kuule "jeesustelua" ja viedään toiseen huoneeseen, niin sitten vielä pitäisikin olla jotain extraa, vai? Jos lapsi asiasta on surullinen, niin eikö kuitenkin kannattaisi myös hänelle myöntää, että asiasta johtuu JUURI äidistä, sinusta! Ei yhtään kenestäkään muusta! Ei naapurintädistä, uskovasta tai ateistista!

Lapsesi on myös varmaan myöhemmin pois historian tunnilta, kun puhutaan natsismista, jos et itse ole natsi (vai oletko kenties?)! Samoin biologian tunneilta, jos et itse usko alkuräjähdykseen tai evoluutioon? Jne...

Kyllä jotain voi ihan opiskella sen vuoksi, että se kuuluisi yleissivistykseen! Tietty jos on itse täysin juntti, niin eipä sitä koulua ja sen tehtäviäkään niin kauheesti varmaan arvosta!

Vierailija
32/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsesi toistaa sinun "väärineletyn" lapsuuden ja nuoruuden osallistumalla eskarin uskontokasvatukseen? Oletko varma, ettet siirrä lapsesi tontille sellaista, mikä on jäänyt sinun hampaankoloosi ja mikä sinun tulisi aikuisena selvittää omassa mielessäsi?

Millaista oli se uskonnollisuus lapsuudessasi ja nuoruudessasi, minkä et halua toistuvan oman lapsesi kohdalla?

Entä oletko miettinyt sitä vaihtoehtoa, että lapsesi todellakin tekee aikuisena, jos ei jo aiemmin omat valintansa ja superhyperuskontoallergisuus voi kääntyä itseään vastaan: lapsesi liittyy pysyvästi johonkin sellaiseen uskonyhteisöön, mitä sinun on vielä vaikeampi niellä kuin mitä eskarin uskontokasvatuksessa tapahtuu?

Kyllä musta tuli uskovainen, mutta vain 19-vuotiaaksi asti! Olisin voinut elää lapsuueni ja nuoruuteni toisinkin... ap

Vierailija
33/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuräjähdykseen uskoo suurin osa kristityistä, niinkuin mekin. Eikä mikään historian kirjotuskaan epäile natsien olemassaoloa (paitsi ehkä uusnatsit, mutta me emme kuulu siihen joukkoon). Raamatun luotettavuudesta historian kuvauksena ei ole saatu minkäänlaista vahvistusta. Siksi meillä on teologinen tiedekunta, mikä tekee raamattututkimusta suhteessa historiaan?

Tottakai uskonnot (monikossa) kuuluvat yleissivistykseen, ja sitähän me halutaan, kun lapsi menee koulun uskontotunneille.

ap

Olet oman tiesi itse valinnut! Samoin tien lapsellesi! Se siitä ja kestä sitten myös seuraukset. Vai eikö mikään riitä?! Se, että lapsesi ei kuule "jeesustelua" ja viedään toiseen huoneeseen, niin sitten vielä pitäisikin olla jotain extraa, vai? Jos lapsi asiasta on surullinen, niin eikö kuitenkin kannattaisi myös hänelle myöntää, että asiasta johtuu JUURI äidistä, sinusta! Ei yhtään kenestäkään muusta! Ei naapurintädistä, uskovasta tai ateistista! Lapsesi on myös varmaan myöhemmin pois historian tunnilta, kun puhutaan natsismista, jos et itse ole natsi (vai oletko kenties?)! Samoin biologian tunneilta, jos et itse usko alkuräjähdykseen tai evoluutioon? Jne... Kyllä jotain voi ihan opiskella sen vuoksi, että se kuuluisi yleissivistykseen! Tietty jos on itse täysin juntti, niin eipä sitä koulua ja sen tehtäviäkään niin kauheesti varmaan arvosta!

Vierailija
34/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhaan sä täällä silti asiasta vinkut! Oma valintasi! Kärsi seuraukset ja kerro asiat myös lapsellesi niinkuin ne on! Älä syytä asiasta niitä, joiden syy ei tosiaankaan ole!

Ihme vastuunpakoilija taas kerran!

Vierailija
35/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeistä, äänenpainoista, vaikenemisesta, asian kiertämisestä jne. Ei lapset, pienetkään, ole tyhmiä, vaan osaavat lukea aikuisia paljon paremmin kuin aikuiset itse usein haluvat tiedostaa. Kannattaa siis tehdä itselleen selväksi, tuomitseeko uskovaisia lasten kuullen tai aikuisten kuullen tai omissa ajatuksissa vai eikö heitä vastaan sitten ollutkaan mitään. Lapselle ei siten välity niin ristiriitaista käsitystä, miten niihin uskoviin nyt pitikään suhtautua.

Todellakaan en lasten kanssa puhu mistään jeesustelusta enkä tuomitse uskovaisia heidän kuullen. Kun ei mulla taida olla uskovaisia vastaankaan kai mitään, kukin tyylillään... ap

vanhempien erota kirkosta ja siirtää omatkin lapsensa tekemään matematiikan tehtäviä, jotta sinun lapsellesi ei tulisi paha mieli? Minun korvaani kuulosti rumalle se, että puhuit jeesustelusta. Toivottavasti osaat kasvattaa lapsesi kunnioittamaan erilaisuutta, vaikka toisten ihmisten hengellisyys on sinulle jeesustelua.

Vierailija
36/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä minä olen sanomaan lapselleni, mikä on oikea niistä monista maailman uskonnoista, jos mikään? 6-vuotias on liian nuori siitä päättämään ja lapseni saa itse päättää aikuisempana ihan minkä tahansa uskonnon.

"Miten ajattelen, jos en ajattele toisin, ajattelenko ensinkään"

ap

Että lapsesi toistaa sinun "väärineletyn" lapsuuden ja nuoruuden osallistumalla eskarin uskontokasvatukseen? Oletko varma, ettet siirrä lapsesi tontille sellaista, mikä on jäänyt sinun hampaankoloosi ja mikä sinun tulisi aikuisena selvittää omassa mielessäsi? Millaista oli se uskonnollisuus lapsuudessasi ja nuoruudessasi, minkä et halua toistuvan oman lapsesi kohdalla? Entä oletko miettinyt sitä vaihtoehtoa, että lapsesi todellakin tekee aikuisena, jos ei jo aiemmin omat valintansa ja superhyperuskontoallergisuus voi kääntyä itseään vastaan: lapsesi liittyy pysyvästi johonkin sellaiseen uskonyhteisöön, mitä sinun on vielä vaikeampi niellä kuin mitä eskarin uskontokasvatuksessa tapahtuu?

Kyllä musta tuli uskovainen, mutta vain 19-vuotiaaksi asti! Olisin voinut elää lapsuueni ja nuoruuteni toisinkin... ap

Vierailija
37/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
38/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän 3/4 palkastani kummilasten avustukseen. Itselleni jää vain 100€ ruokarahaan.

Vierailija
39/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ok. Kerroin lapselle, että äiti ja isi ei usko jumalaan eikä jeesukseen ja siksi halusimme sinulle muuta tekemistä siksi aikaa, kun muut puhuivat jumalasta ja jeesuksesta. Palaamme varmasti tähän asiaan vielä tänä viikonloppuna lapsen kanssa.

ap

ilmeistä, äänenpainoista, vaikenemisesta, asian kiertämisestä jne. Ei lapset, pienetkään, ole tyhmiä, vaan osaavat lukea aikuisia paljon paremmin kuin aikuiset itse usein haluvat tiedostaa. Kannattaa siis tehdä itselleen selväksi, tuomitseeko uskovaisia lasten kuullen tai aikuisten kuullen tai omissa ajatuksissa vai eikö heitä vastaan sitten ollutkaan mitään. Lapselle ei siten välity niin ristiriitaista käsitystä, miten niihin uskoviin nyt pitikään suhtautua.

Todellakaan en lasten kanssa puhu mistään jeesustelusta enkä tuomitse uskovaisia heidän kuullen. Kun ei mulla taida olla uskovaisia vastaankaan kai mitään, kukin tyylillään... ap

Vierailija
40/115 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei muuten koskaan ylipäätään VINKU :)! Jotta päästä lapsesi ainakin äikän tunneille, että oppii sen ainakin paremmin kuin äitinsä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän