Lapseni itki tänä iltana eka kertaa eskarin tapahtumista.
Eli pitkän pohdinnan jälkeen päätimme, ettei lapsemme saa osallistua eskarin uskontakasvatukseen (ei kuuluta kirkkoon). Eli lapsi itki, että miksei saa olla muiden mukana? Olivat porukalla aloittaneet uskontoleikin, ja kun alkoi tulla jeesustelua, niin lapsi vietiin toiseen huoneeseen tekemään matemaattisia harjoituksia.
Tämä on niin väärin, en usko että ne 14 muuta on uskovaisia! Miten nykyaikana eskarissakin on tunnustuksellista uskonnonopetusta, jeesuslauluja, Jumala on olemassa -toteamuksia.
Nyt tunnen itseni pahaksi, kun kielsin lapseltani joukkoon kuulumisen. Tähänkö tämä (et-opetus)aina tyssää, laitetaan sitten ei-uskovaistenkin lapsi uskonopetukseen, ettei syrjäydy eikä kiusata. Hajoan...
Kommentit (115)
Saatko yhteiskunnan tukia? Eli maksanko minä sinun avustuksesi?
ap
Käytän 3/4 palkastani kummilasten avustukseen. Itselleni jää vain 100€ ruokarahaan.
Meidän avullamme eivätä Afrikan ongelmat ratkea.
Jos käyttäisit hyväntekeväisyyteen sen ajan, minkä nyt käytät av-palstailuun, ilkeyksien puhumiseen, juoruiluun sekä muiden miesten kuin oman miehesi miettimiseen, niin varmasti moni Afrikan lapsi saisi elämän sinun avullasi.
sinä haluat siirtää omia näkemyksiäsi lapsellesi samalla tavoin kuin aika usein kauhistellaan, mitä kauheaa aivopesua uskonnolliset ihmiset harjoittavat lapsilleen, kun puhuvat heille Jumalasta ja Jeesuksesta?
Sinä ajattelet, että sinun ajatusten siirtäminen on lapsellesi hyväksi. Yritä sitä kautta miettiä, että samaa hyvää haluavat myös ne vanhemmat, jotka hyväksyvät, että heidän lapsensa osallistuu päiväkodin (tai koulun) uskonnonopetukseen.
No, ok. Kerroin lapselle, että äiti ja isi ei usko jumalaan eikä jeesukseen ja siksi halusimme sinulle muuta tekemistä siksi aikaa, kun muut puhuivat jumalasta ja jeesuksesta. Palaamme varmasti tähän asiaan vielä tänä viikonloppuna lapsen kanssa. ap
ilmeistä, äänenpainoista, vaikenemisesta, asian kiertämisestä jne. Ei lapset, pienetkään, ole tyhmiä, vaan osaavat lukea aikuisia paljon paremmin kuin aikuiset itse usein haluvat tiedostaa. Kannattaa siis tehdä itselleen selväksi, tuomitseeko uskovaisia lasten kuullen tai aikuisten kuullen tai omissa ajatuksissa vai eikö heitä vastaan sitten ollutkaan mitään. Lapselle ei siten välity niin ristiriitaista käsitystä, miten niihin uskoviin nyt pitikään suhtautua.
Todellakaan en lasten kanssa puhu mistään jeesustelusta enkä tuomitse uskovaisia heidän kuullen. Kun ei mulla taida olla uskovaisia vastaankaan kai mitään, kukin tyylillään... ap
vanhempien erota kirkosta ja siirtää omatkin lapsensa tekemään matematiikan tehtäviä, jotta sinun lapsellesi ei tulisi paha mieli? Minun korvaani kuulosti rumalle se, että puhuit jeesustelusta. Toivottavasti osaat kasvattaa lapsesi kunnioittamaan erilaisuutta, vaikka toisten ihmisten hengellisyys on sinulle jeesustelua.
Kannattaisi itse tarkastaa ensin oma äidinkielen tuntemuksensa, koska kahta sivulausetta ei pitäisi käyttää samassa virkkeessä ilman päälausetta.
ap
Kukaan ei muuten koskaan ylipäätään VINKU :)! Jotta päästä lapsesi ainakin äikän tunneille, että oppii sen ainakin paremmin kuin äitinsä!
En alleviivaa omia näkymyksiäni ainoaksi totuudeksi lapselle (näinhän uskovaiset tekevät omalle lapselleen). Kaikki tiedonsiirto lapselle voidaan katsoa aivopesuksi riippumatta sen sisällöstä. Lapsi ei pysty millään tapaa verifioimaan tiedon oikeellisuutta.
ap
sinä haluat siirtää omia näkemyksiäsi lapsellesi samalla tavoin kuin aika usein kauhistellaan, mitä kauheaa aivopesua uskonnolliset ihmiset harjoittavat lapsilleen, kun puhuvat heille Jumalasta ja Jeesuksesta? Sinä ajattelet, että sinun ajatusten siirtäminen on lapsellesi hyväksi. Yritä sitä kautta miettiä, että samaa hyvää haluavat myös ne vanhemmat, jotka hyväksyvät, että heidän lapsensa osallistuu päiväkodin (tai koulun) uskonnonopetukseen.
No, ok. Kerroin lapselle, että äiti ja isi ei usko jumalaan eikä jeesukseen ja siksi halusimme sinulle muuta tekemistä siksi aikaa, kun muut puhuivat jumalasta ja jeesuksesta. Palaamme varmasti tähän asiaan vielä tänä viikonloppuna lapsen kanssa. ap
ilmeistä, äänenpainoista, vaikenemisesta, asian kiertämisestä jne. Ei lapset, pienetkään, ole tyhmiä, vaan osaavat lukea aikuisia paljon paremmin kuin aikuiset itse usein haluvat tiedostaa. Kannattaa siis tehdä itselleen selväksi, tuomitseeko uskovaisia lasten kuullen tai aikuisten kuullen tai omissa ajatuksissa vai eikö heitä vastaan sitten ollutkaan mitään. Lapselle ei siten välity niin ristiriitaista käsitystä, miten niihin uskoviin nyt pitikään suhtautua.
Todellakaan en lasten kanssa puhu mistään jeesustelusta enkä tuomitse uskovaisia heidän kuullen. Kun ei mulla taida olla uskovaisia vastaankaan kai mitään, kukin tyylillään... ap
vanhempien erota kirkosta ja siirtää omatkin lapsensa tekemään matematiikan tehtäviä, jotta sinun lapsellesi ei tulisi paha mieli? Minun korvaani kuulosti rumalle se, että puhuit jeesustelusta. Toivottavasti osaat kasvattaa lapsesi kunnioittamaan erilaisuutta, vaikka toisten ihmisten hengellisyys on sinulle jeesustelua.
Hienoa kuulla että ihmiset oikeasti auttavat muita paksusta lompakostaan
Vaan halusin lähinnä peräänkuuluttaa eskariin uskonnonopetusta, joka ei ole tunnustuksellista.
postia kotiin vietäväksi ja kehottaisit jokaista vanhempaa vakavasti miettimään, onko heillä varmasti puhtaat, aidot ja ainot oikeat syyt kuulua kirkkoon. Liitteenä voisi olla kuva itkuisesta lapsestasi ja linkkivinkki, miten helposti kirkosta on nykyään erota. Säästääkin vielä, kun eroaa ennen joulua. Ehkä jo tammikuussa ainoan uskisperheen lapsi siirretään yksin jeesustelemaan ja muut saavat touhuta keskenään - paha mieli ei ole enää sinun lapsellasi.
Varsinkin, jos ap laittaisi pillittävän muksunsa kuvan mukaan :D Joo, en ole uskovainen, mutta kuulun kirkkoon.
Suomessa on uskonvapaus, mutta AUTA ARMIAS jos et uskokaan kuten ev.lut (joista suurin osa ei edes tiedä mitä uskoa, tämä on aivan tosi) niin mitään vapautta ei enää hyväksytäkään. Voitteko nyt VAIN kunnioittaa ap:n päätöstä ja lopettaa ilkkuminen ja sonnan heittäminen, ja TUKEA häntä tässä asiassa. MITÄ se teiltä on pois jos ap:lla on tällainen näkökanta asiaan. Yhtään ette tiedä toisen historiaa ja mikä asia johtanut tähän, joten älkää puuttuko. Eläkää ja antakaa toistenkin elää! Kiitos!
Ap - olen törmännyt tähän samaan asiaan ja samoissa fiiliksissä mennään.. aika tekemätön paikka vaikka niin on jo vuosikymmenten "muka" tarjottu et-opetusta.. Mielestäni pitäisi kääntyä eskarin puoleen ja pyytää heitä miettimään miten asia hoidetaan niin ettei lapsi kärsi. Vanhempien päätöstä kunnioittaen.
Monesti olen miettinyt että moniko näistäkin keskustelijoista kirjottaisivat samaan sävyyn jos uskontotunneilla opetettaisi koraania. Yhtäkkiä uskonnonvapaus olisi päivän sana.
Hienoa kuulla että ihmiset oikeasti auttavat muita paksusta lompakostaan
Suomessa kun samaan aikaan näkee ihmiset nälkää...
Minä annan myös lompakostani apua koulutusta tarvitsevalle lapselle.
jos tietäisi, mitä pahaa sinulle tehtiin lapsuudessasi ja nuoruudessasi ennen 19 ikävuotta, jolloin luovuit himouskovaisuudestasi - jos nyt muistan oikein kuvauksesi elämänvaiheestasi, jota nyt kadut. Pakottiko sinua joku/ jotkut sellaiseen, mikä ei tuntunut luotevalle? Oletko "uskonnon uhri"?
Näistä asioista olisi rakentavampaa keskustella kasvotusten, koska oletan asioihin liittyvän myös hyvin henkilökohtaisia ja ehkä kipeitäkin muistoja. Toivon kuitenkin, että rohkenet ajatella lastasi omana persoonanaan. Hänen ei tarvitse elää lapsuutta ja nuoruutta samalla tavoin kuin sinä elit. Uskontokriittisenä osaat varmaan riittävästi valvoa, ettei häntä kohdella kaltoin hengellisesti. Sinä voit myös matkan varrella keskustella hänen kanssaan enemmän, monimuotoisemmin ja syvällisemmin kuin ehkä miten sinun kanssasi keskusteltiin.
Oletko varma, ettet ole "heittänyt lasta pesuveden mukana" eli kun olet luopunut vääränlaisesta uskonnollisuudesta (mitä olet joutunut kokemaan), olet heivannut samalla pois sen hyvänkin, mikä uskonnollisuuteen voi sisältyä?
Teet lapsesi eskari- ja kouluasioissa minkä ratkaisun tahansa, toivon, että ohjaat lastasi kuitenkin pyhän kunnioitukseen. Toivoisin itse, että eskarin uskontokasvatuksessa olisi ilmapiiri, missä lapsia opetetaan hiljentymään, pohtimaan ja pysähtymään pyhän edessä. Pyhän kohteet vaihtelevat eri ihmisillä; ne voivat olla peräisin eri uskonnoista (esim. pyhät tilat, esineet tai jumaluudet) tai ne voivat olla ihmisyyteen liittyviä asioita (ihmisarvo, elämä itsessään jne.). Pidä tämä luukku auki lapsellesi, vaikket kestäisikään varsinaista uskonnonopetusta.
Kiitos kommentistasi Mutta mikä minä olen sanomaan lapselleni, mikä on oikea niistä monista maailman uskonnoista, jos mikään? 6-vuotias on liian nuori siitä päättämään ja lapseni saa itse päättää aikuisempana ihan minkä tahansa uskonnon. "Miten ajattelen, jos en ajattele toisin, ajattelenko ensinkään" ap
Että lapsesi toistaa sinun "väärineletyn" lapsuuden ja nuoruuden osallistumalla eskarin uskontokasvatukseen? Oletko varma, ettet siirrä lapsesi tontille sellaista, mikä on jäänyt sinun hampaankoloosi ja mikä sinun tulisi aikuisena selvittää omassa mielessäsi? Millaista oli se uskonnollisuus lapsuudessasi ja nuoruudessasi, minkä et halua toistuvan oman lapsesi kohdalla? Entä oletko miettinyt sitä vaihtoehtoa, että lapsesi todellakin tekee aikuisena, jos ei jo aiemmin omat valintansa ja superhyperuskontoallergisuus voi kääntyä itseään vastaan: lapsesi liittyy pysyvästi johonkin sellaiseen uskonyhteisöön, mitä sinun on vielä vaikeampi niellä kuin mitä eskarin uskontokasvatuksessa tapahtuu?
Kyllä musta tuli uskovainen, mutta vain 19-vuotiaaksi asti! Olisin voinut elää lapsuueni ja nuoruuteni toisinkin... ap
Ja pyhäkoulussa ja halleluujaariparilla. Pappikummisetäni oli NIIIN onnellinen. Sitten ei enää ollut, kun rupesin "pakanaksi". ap
Lapsesi osaa varmasti myös vanhempana tehdä omat ratkaisunsa vaikka nyt uskonto-opetukseen osallistuisikin.
Ja ei tuo "matemaattiset tehtävät" taida olla mitään et-opetustakaan. Vaikka laskisi ulkona liukumäkeä, tai mikä saisi lapseni tuntemaan, ettei ole erotettu muista.
En tee lähetys/käännytystyötä, en vain tunnusta mitään uskontoa. Fundamentalisteja on kaikissa ryhmissä.
ap
Suomessa on uskonvapaus, mutta AUTA ARMIAS jos et uskokaan kuten ev.lut (joista suurin osa ei edes tiedä mitä uskoa, tämä on aivan tosi) niin mitään vapautta ei enää hyväksytäkään. Voitteko nyt VAIN kunnioittaa ap:n päätöstä ja lopettaa ilkkuminen ja sonnan heittäminen, ja TUKEA häntä tässä asiassa. MITÄ se teiltä on pois jos ap:lla on tällainen näkökanta asiaan. Yhtään ette tiedä toisen historiaa ja mikä asia johtanut tähän, joten älkää puuttuko. Eläkää ja antakaa toistenkin elää! Kiitos! Ap - olen törmännyt tähän samaan asiaan ja samoissa fiiliksissä mennään.. aika tekemätön paikka vaikka niin on jo vuosikymmenten "muka" tarjottu et-opetusta.. Mielestäni pitäisi kääntyä eskarin puoleen ja pyytää heitä miettimään miten asia hoidetaan niin ettei lapsi kärsi. Vanhempien päätöstä kunnioittaen. Monesti olen miettinyt että moniko näistäkin keskustelijoista kirjottaisivat samaan sävyyn jos uskontotunneilla opetettaisi koraania. Yhtäkkiä uskonnonvapaus olisi päivän sana.
Suomessa kun samaan aikaan näkee ihmiset nälkää... Minä annan myös lompakostani apua koulutusta tarvitsevalle lapselle.
pillittävästä muksusta :D MÄÄ KUOLEN NAURUUN!! En kestä... Piirtäisin sille hitler-viikset ja laittaisin takaisin muksun hyllyyn :DD
uskontoa/uskontokasvatusta eskarissa. Sitä ei opeteta edes ekaluokkalaisille...
Kyllähän tässä painaa myös miehenikin lapsuus ja hänen uskonnonopetuksensa. Toinen entinen ev.lut ja toinen entinen ortodoksi, ei mitään herätysliikkeitä. Ehkä jäi mieleen ne kaikki nuoruudenkokemukset, joita peittelin suvultani ja joita häpesin.
ap
Samaan aikaan jossain toisella puolella maapalloa joku lapsi nääntyy nälkään. :( aika ilkeää
Minäkin haluan osallistua kummitoimintaan!!!
Samaan aikaan jossain toisella puolella maapalloa joku lapsi nääntyy nälkään. :( aika ilkeää Minäkin haluan osallistua kummitoimintaan!!!
Ja ei tuo "matemaattiset tehtävät" taida olla mitään et-opetustakaan. Vaikka laskisi ulkona liukumäkeä, tai mikä saisi lapseni tuntemaan, ettei ole erotettu muista.
En tee lähetys/käännytystyötä, en vain tunnusta mitään uskontoa. Fundamentalisteja on kaikissa ryhmissä.
ap
Suomessa on uskonvapaus, mutta AUTA ARMIAS jos et uskokaan kuten ev.lut (joista suurin osa ei edes tiedä mitä uskoa, tämä on aivan tosi) niin mitään vapautta ei enää hyväksytäkään. Voitteko nyt VAIN kunnioittaa ap:n päätöstä ja lopettaa ilkkuminen ja sonnan heittäminen, ja TUKEA häntä tässä asiassa. MITÄ se teiltä on pois jos ap:lla on tällainen näkökanta asiaan. Yhtään ette tiedä toisen historiaa ja mikä asia johtanut tähän, joten älkää puuttuko. Eläkää ja antakaa toistenkin elää! Kiitos! Ap - olen törmännyt tähän samaan asiaan ja samoissa fiiliksissä mennään.. aika tekemätön paikka vaikka niin on jo vuosikymmenten "muka" tarjottu et-opetusta.. Mielestäni pitäisi kääntyä eskarin puoleen ja pyytää heitä miettimään miten asia hoidetaan niin ettei lapsi kärsi. Vanhempien päätöstä kunnioittaen. Monesti olen miettinyt että moniko näistäkin keskustelijoista kirjottaisivat samaan sävyyn jos uskontotunneilla opetettaisi koraania. Yhtäkkiä uskonnonvapaus olisi päivän sana.
haluat eristää lapsesi tuosta porukasta, ei sitä kukaan muu kuin sinä tee!!! Et voi vaatia ketään muuta toimimaan kuten te toimitte vain sen takia, ettei teidän tarvitsisi kulkea tietänne yksin.
Ja tuohon koraanivertaukseen: me olemme suomessa, jossa on valtauskontona ev lut. Jos menisin ISraeliin, niin turhan mun siellä olisi pillittää sitä, että muut on juutalaisia, ja hengaa synagogassa, pilliti pilliti, mun piltti on yksin, tulkaa heti pois sieltä. Tai jos menen saudi-arabiaan, että nyyh nyyh, täällä opiskellaan koraania. Me ollaan suomessa, ja täällä on uskonnon opetus tällaista, koska valtaosa kansasta niin haluaa ja sen hyväksyy. Elä ja anna toisten elää kuten he haluavat.
eskarin uskontohetkiin), miksi haastat ihmisiä keskusteluun? Vai oliko aloituksesi tarkoitus vain saada perjantai-illan netissä notkujat lämpemään iänikuisille juupas-eipäs -uskontojankkaamiseen? Ei kai tällä keskustelulla oikeasti ole merkitystä siihen, miten sinä haluat kasvattaa lastasi? Eikä kai silläkään ole merkitystä, mitä muut uskonnoista/ kristinuskosta ajattelevat itsensä ja lastensa näkökulmasta? Sinun lapsesi ei vanhempiensa päätöksen mukaan osallistu kaikkeen päiväkodissa tarjottuun toimintaan. Ihan fine.