Lapseni itki tänä iltana eka kertaa eskarin tapahtumista.
Eli pitkän pohdinnan jälkeen päätimme, ettei lapsemme saa osallistua eskarin uskontakasvatukseen (ei kuuluta kirkkoon). Eli lapsi itki, että miksei saa olla muiden mukana? Olivat porukalla aloittaneet uskontoleikin, ja kun alkoi tulla jeesustelua, niin lapsi vietiin toiseen huoneeseen tekemään matemaattisia harjoituksia.
Tämä on niin väärin, en usko että ne 14 muuta on uskovaisia! Miten nykyaikana eskarissakin on tunnustuksellista uskonnonopetusta, jeesuslauluja, Jumala on olemassa -toteamuksia.
Nyt tunnen itseni pahaksi, kun kielsin lapseltani joukkoon kuulumisen. Tähänkö tämä (et-opetus)aina tyssää, laitetaan sitten ei-uskovaistenkin lapsi uskonopetukseen, ettei syrjäydy eikä kiusata. Hajoan...
Kommentit (115)
Ensin esitteli lapsellenikin, mitä leikkiä alkavat leikkimään, ja kun tuli sitä tunnustuksellista asiaa, niin lapseni vietiin toiseen huoneeseen ja ovi kiinni. Eskariope kertoi mulle sononeensa lapselleni, että "sun vanhemmat päätti näin".
ap
itkua aiheesta tulisi puuttuisin tilanteeseen kuten mihin tahansa kiusaamistilanteeseen. Olisin yhteydessä sekä hoitajiin että mahdollisten kiusaajien vanhempiin. 101
Sitähän lapseni juuri itki, kun ei saanut olla muiden mukana. Me vanhemmat päätimme, ettei lapsemme osallistu siihen uskontakasvatukseen, koska eskarin ope on uskovainen ja kertomansa mukaan opetuksensa on erittäin tunnustuksellista, mm. opettaa rukoilemaan. ap
oletko kertaakaan kysynyt lapsesi mielipidettä - haluaisiko hän osallistua uskontokasvatukseen muiden mukana? vaiko onko se vain sinun mielipiteesi joka jyllää?
jumalaan usko, se on satua ja kyllä sen kaikki tietää. toiset haluaa maksaa kirkon toiminnoista, toiset ei. me ei kuuluta kirkkoon mutta lapsi käy uskontotunneilla ihan vaan sivistämässä itseään. ei liity uskomiseen mitenkään.
osallistua uskonto painoitteisiin tapahtumiin, koska lapsi ei teidä edes mitä sana uskonto tarkoittaa. eikä teinnyt esim. jeesusta. meillä ei vain olla näistä asioista satuttu puhumaan.
2 luokkalainen osallistuu uskonnon tunnille mutta ei lähde esim. joulukirkkoon koska ei itse halua. eikä myöskään lausu ruokarukousta vaikkka muut lausuu.
meillä lapsi on kysellyt nykyään paljon maailmankaikkeuteen ja ihmisen ja eläinten kehitykseen liittyviä asioita. minä olen selittänyt lapselle alkuräjähdysta ja evoluutioteoriaa ja lapsi on tätä pohtinut kovasti. sitten eskarissa oli ollut hartaus hetki jossa oli kerrottu että jumala loi maailman 7 päivässä.
pointtini on vain se että kyllä tässä menee lapsen pää sekaisin kun äiti kertoo toista ja opettaja toista..
Mun mielestäni eskarimme uskontokasvatus rukoilemisineen ja virsien veisaamisineen ei ole meille sopivaa.
ap
jumalaan usko, se on satua ja kyllä sen kaikki tietää. toiset haluaa maksaa kirkon toiminnoista, toiset ei. me ei kuuluta kirkkoon mutta lapsi käy uskontotunneilla ihan vaan sivistämässä itseään. ei liity uskomiseen mitenkään.
Vierailija - 18.9.2009 22:56 (# 41)
En VINKU!
ap
mutta itse toimimme näin. Emme kuulu kirkkoon.Päiväkodissa olevat lapsemme saavat osallistua kaikkeen toimintaan.Myös eskarissa. Koulussa sitten menevät et-ryhmään uskonnon sijaan. Tiedän että tulevassa koulussa eivät tule olemaan ainoita et-oppilaita. Mielestäni näin annamme lapsiemme itse valita uskontokuntansa. Jos ekaluokalla haluavatkin uskonnonopetukseen tai teininä rippileirille, niin siitä vaan. Itse olen vasta aikuisena kirkosta eronnut.Ja kotona olen saanut ihan perus tapakristityn kasvatuksen. Mieheni ei ole ikinä kirkkoon kuulunut.
Minä en ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta uskonollisesta perheestä. Mies eronnut kirkosta aikuisena. Mies ei olisi halunut eskarilaista pyhäkouluun. Ryhmässä vain 8 oppilasta, joten olisi mielestäni ollut aika tylyä laittaa pieni pyhäkoulun ajaksi toiseen huoneeseen. Päätin sitten antaa lapsen osallistua, vaikka mieheni sitä vastustaakin.Milestäni tuollaisessa lasten pyhäkoulussa ei mitään käännytystä tai pahaa (itsekin lapsena pyhäkoulussa käyneenä). Koulussa sitten menee et- tunneille.
kommenttini sille, joka käytti VINKU-sanaa...
ap
Vierailija - 18.9.2009 22:56 (# 41) En VINKU! ap
Tahdoin kuitenkin ala-asteikäisenä seurakunnan kerhoon ja iltarukouksen, äiti ne minulle salli kun niin halusin. Rakas äitini luki minulle joka ilta iltarukouksen, vaikka vastusti koko kirkkohömpötystä. Miksei ap voi sallia lapselleen edes eskarin uskontotuntia, pelkäätkö että lapsi ei seuraa sinua ateistismissa? Ei musta kovin kamala uhkakuva kuitenkaan.
Mitä se sydän tuntee kun täälä väittelette. Onko musta? Jeesus näkee sisimpäänne. Minä luin tämän keskustelun ja se sisälsi paljon asiatonta kinastelua Herran Kristuksen kustannuksella.
Nyt hyvin nukutun yön (toivon) jälkeen meistä itse kukin voisi hiljentyä ja tunnustella sisimpäämme oliko sydän musta kun tänne kirjoiteltiin???
Mutta minua todella hämmästyttää tämä keskustelu. Asia ei ole vielä itselleni ajankohtainen, mutta olen kuvitellut eskarin olevan sosiaalisten taitojen ja ryhmässä toimimisen opettelua leikin varjolla, sekä tietenkin pientä valmistautumista kouluun kirjainten ja numeroiden leikinomaisella opettelulla yms.
Ilmeisesti olen sitten ollut todella väärässä, jos kerran eskarissakin on uskontotunnit?! Jos näin on niin voisiko joku selvittää että miksi ihmeessä? Minusta eskarissa ei tarvitsisi olla minkäänlaista uskontoon viittaavaa touhua.
Muistan kun pikkuveli tuli itkien koulusta kun sielä oli uskonnonopettaja pelotellut kaikki (8-v.) lapset sillä, että maailmanloppu tulee ja kaikki syntiset (myös lapset) palavat helvetin tulessa. Aivan törkeää.
Lähtökohdan pitäisi olla se, että lastentarhat ja koulut ovat uskontoneutraalia vyöhykettä! Uskonto on yksityisasia ja siihen kasvatus saisi pysyä kotona ja vapaaehtoisissa pyhäkouluissa. Yleiseen kouluopetukseen ei pitäisi kuulua opettaa Allaheista, Jumalista ja muista jumaluuksista totuutena - paitsi neutraalisti osana kulttuurihistoriaa ja ehkä psykologiaa. Valtiokirkko on muutenkin ihan järjetön idea.
vaikka kaksi lastani ovat eskaria ihan tässä lähivuosina olleet. Minäkin agnostikko en kirkkoon kuuluva eikä lapsia ole kastettu, ajattelin laittaa lapset uskonnontunnille kouluun, sivistyksen vuoksi. Sitten kuulin että ET:ssä käydään KAIKKI pääuskonnot pääpiirteittäin läpi ja lasten ollessa vanhempia keskustellaan myös lahkoista ja uskontojenuhreista. Moraalia ja etiikkaa pohditaan jne. Ollaan oltu tyytyväisiä.
uskontokasvatus. Olisiko sama kaikkien kuntien esiopetussuunnitelmassa?
ap
Sitähän lapseni juuri itki, kun ei saanut olla muiden mukana. Me vanhemmat päätimme, ettei lapsemme osallistu siihen uskontakasvatukseen, koska eskarin ope on uskovainen ja kertomansa mukaan opetuksensa on erittäin tunnustuksellista, mm. opettaa rukoilemaan.
ap