Lapseni itki tänä iltana eka kertaa eskarin tapahtumista.
Eli pitkän pohdinnan jälkeen päätimme, ettei lapsemme saa osallistua eskarin uskontakasvatukseen (ei kuuluta kirkkoon). Eli lapsi itki, että miksei saa olla muiden mukana? Olivat porukalla aloittaneet uskontoleikin, ja kun alkoi tulla jeesustelua, niin lapsi vietiin toiseen huoneeseen tekemään matemaattisia harjoituksia.
Tämä on niin väärin, en usko että ne 14 muuta on uskovaisia! Miten nykyaikana eskarissakin on tunnustuksellista uskonnonopetusta, jeesuslauluja, Jumala on olemassa -toteamuksia.
Nyt tunnen itseni pahaksi, kun kielsin lapseltani joukkoon kuulumisen. Tähänkö tämä (et-opetus)aina tyssää, laitetaan sitten ei-uskovaistenkin lapsi uskonopetukseen, ettei syrjäydy eikä kiusata. Hajoan...
Kommentit (115)
ilmeisen huonoina sellaisina. Ei siis todellakaan ollut tarkoitus hyökätä heitä vastaan vaan yrittää (huonolla menestyksellä) saada ihmiset ajattelemaan jotakin heille vierasta valtauskontona ja herättää niin ajattelemaan.. sorry.
Voisitte yrittää keskustella asiallisesti ilman agressiivisuutta. Tarkastuttakaa verenpaineenne.
Jos olet aidosti kiinnostunut uskonnoista, ilmoittaudu vaikka avoimeen yliopistoon tai hanki teologien tiedekunnan tai uskontotieteen laitoksen (humanistisen tdk:n) opinto-oppaat ja lue samoja kirjoja, mitä uskonnonopettajaksi opiskelevat lukevat. Ei se nyt niin vaikeaa ole! Et ehkä saa koko maailmaa mieleiseksesi, mutta omaan ja lastesi tiedonjanoon voit vastata. Ei ole kuitenkaan kyse molekyyligenetiikan opettamisesta tai hiukkaskiihdyttimen rakentamisesta.
No onko se etu vai ei.. Minä olisin hyvinkin kiinnostunut kuulemaan eri uskonnoista, kuten haluaisin lapseni kuulevan, mutta kun se ei kai ole täällä Suomessa mahdollista kun "meillä on vaan tämä" ev.lut tai sitten matikanlaskua.. Ei ole päteviä opettajia opettamaan eri uskontoja,eikä niihin kai ole kiinnostustakaan.. koska tämä nyt on tämä valtauskonto ja suurin osa sen purematta nielee.
oikeastaan aika ristiin alun kanssa.
Mikä tässä on vaikeaa? En vaadi, että kenenkään pitäisi muuttaa uskomustaan, mutta samalla, kun samalla tyydytämme valtavirran uskonnon tarvetta, miedän pitää myös pystyä takaamaan ei kirkkoon tai muuhun uskontokuntaan kuuluvien peustietojen saaminen. Se ei tarkoita, että kristinusko pyyhittäisiin pois, vaan että se on 1 mahdollinen uskonto maailmassa, joten näköala on kaiken kattava. Kristillinen opetus ei ole meille uhka, kuten ei muunkaan uskonnonopetus. Mutta haluan, että lapseni omaksuvat sen silloin, kun ovat itse valmiita asioista päättämään.
ap
uskonnonvapaus tarkoittaa paitsi vapautta uskonnosta, myös vapautta uskontoon. On hypoteettista elää etukäteen elämää, missä valtauskonto Suomessa olisi joku muu kuin kristinusko. Silloin olisi elettävä sen tilanteen mukaan. Siitä tilanteesta ei uskonnottomienkaan kannata ihan varauksetta unelmoida, että tämä yhteiskunta järjetettäisiin islaminuskon mukaan, kunhan vain pahis ev.lut. kirkko saadaan nurin. Ei kukaan voi ennustaa, millainen maailma on, kun jokin nyt vallalla tai vallassa oleva väistyy. Tilalle ei välttämättä tulekaan parempaa tai tyhjää.
että "Uskon, että seurakuntaan kuuluvista alle puolet on oikeasti uskovaisia" ja että "en usko että ne 14 muuta on uskovaisia!". Millä perustelet väitteitäsi?
Itse en usko (eikä miehenikään). Uskovat itse saavat määritellä rajansa. ap
Voisitte yrittää keskustella asiallisesti ilman agressiivisuutta. Tarkastuttakaa verenpaineenne.
jeesustahan ei naulattu ristille, koska henkilöt sidottiin ristille, mutta naulattiin vasta 200 v myöhemmin.
ja katsoo huomenna, onko tulltu usia apuja tähän tilanteeseen.
kaikkia (tai suurimpia) maailmanuskontoja? Ei kai eskarin tehtävänä ja edes mahdollisuutena ole opettaa kristinuskoa uskonnonopetuksen tasolla?
Omien lasteni päiväkodissa uskontokasvatus toteutetaan niin, että päiväkodissa on käynyt seurakunnan työntekijä pitämässä hartauden (nykyään ei kai käy) ja joulukirkkoon huristellaan bussilla. Kyse on siis kokemuksellisesta uskonnonharjoittamisesta, ei akateemisesta uskontojen dogmeihin ja praksikseen pureutumisesta.
Tietty lapset saavat olla juonia ja pohtia auts-uskontoaiheisia juttuja ihan muulloinkin ja riippumatta siitä, saavatko osallistua hartauksiin tai kuuluvatko kirkkoon tahi eivät. Omat lapseni ainakin ovat vuotaneet salaista tietoa, että spagettilautasen äärellä on käyty kiivaita keskusteluja Jumalan olemassaolosta ja siitä, kenen äiti tai isi on oikeassa tässä kuumassa aiheessa.
Valtio ja uskonto ovat olleet erotettuja jo pitkään. Mikä tässä on vaikeaa? En vaadi, että kenenkään pitäisi muuttaa uskomustaan, mutta samalla, kun samalla tyydytämme valtavirran uskonnon tarvetta, miedän pitää myös pystyä takaamaan ei kirkkoon tai muuhun uskontokuntaan kuuluvien peustietojen saaminen. Se ei tarkoita, että kristinusko pyyhittäisiin pois, vaan että se on 1 mahdollinen uskonto maailmassa, joten näköala on kaiken kattava. Kristillinen opetus ei ole meille uhka, kuten ei muunkaan uskonnonopetus. Mutta haluan, että lapseni omaksuvat sen silloin, kun ovat itse valmiita asioista päättämään. ap
uskonnonvapaus tarkoittaa paitsi vapautta uskonnosta, myös vapautta uskontoon. On hypoteettista elää etukäteen elämää, missä valtauskonto Suomessa olisi joku muu kuin kristinusko. Silloin olisi elettävä sen tilanteen mukaan. Siitä tilanteesta ei uskonnottomienkaan kannata ihan varauksetta unelmoida, että tämä yhteiskunta järjetettäisiin islaminuskon mukaan, kunhan vain pahis ev.lut. kirkko saadaan nurin. Ei kukaan voi ennustaa, millainen maailma on, kun jokin nyt vallalla tai vallassa oleva väistyy. Tilalle ei välttämättä tulekaan parempaa tai tyhjää.
Vai tulkitaanko tämä nukkumaanmeno nyt -kuten toisessa ketjussa väitettiin- argumenttien loppumisena...! Siinäpä mietittävää huomiselle.
ja sanon omana mielipiteenäni, että on aivan älytöntä luulla että eskarissa uskontokasvatukseen osallistuvat olisivat "uskovaisia"! tai uskovaisten lapsia!
mä en itse ole ole uskovainen, mutta katson että kuuluu yleissivistykseen tietää mihin uskonnolliseen kulttuuriin on syntynyt eli meidän tapauksessa ev.-lut. jos ei sitten ole nimenomaan ortodoksi (aika pieni prosentti Suomen väestöstä) tai sitten näitä maahanmuuttajia jotka on ihan kiihkona omasta uskontokasvatuksestaan.
Ei se lasta pahenna osallistua uskontokasvatukseen, koska ei siellä mitään varsinaisesti tuputeta! Paljon pahempaa tuputusta tulee jos omassa perheessä on joku kiihkouskovainen, juuri sellaisesta olen itse kärsinyt jo lapsena.
Riparileirikin oli omalla kohdallani ihan hauska, sen sijaan kiihkouskovaisen sukulaisen jatkuvalla lässytyksellä on on päinvastainen vaikutus eli kaihdan itse liikaa uskonnollisuuden esille tuomista.
Kyllä se lapsi osaa itse muodostaa oman mielipiteensä aikanaan. Kyllä ne on ne lähipiirin kiihkoilevat omien mielipiteittensä tuputtajat, jotka saa eniten vahinkoa aikaan - siksi varoittaisin sinuakin, ap, ettet itse tuputtaisi omaa "ei-uskonnollisuuttasi" tms. - mistäs tiedät onko sekään se oikea vastaus?
oletko kertaakaan kysynyt lapsesi mielipidettä - haluaisiko hän osallistua uskontokasvatukseen muiden mukana?
vaiko onko se vain sinun mielipiteesi joka jyllää?
ja sanon omana mielipiteenäni, että on aivan älytöntä luulla että eskarissa uskontokasvatukseen osallistuvat olisivat "uskovaisia"! tai uskovaisten lapsia!
mä en itse ole ole uskovainen, mutta katson että kuuluu yleissivistykseen tietää mihin uskonnolliseen kulttuuriin on syntynyt eli meidän tapauksessa ev.-lut. jos ei sitten ole nimenomaan ortodoksi (aika pieni prosentti Suomen väestöstä) tai sitten näitä maahanmuuttajia jotka on ihan kiihkona omasta uskontokasvatuksestaan.
Ei se lasta pahenna osallistua uskontokasvatukseen, koska ei siellä mitään varsinaisesti tuputeta! Paljon pahempaa tuputusta tulee jos omassa perheessä on joku kiihkouskovainen, juuri sellaisesta olen itse kärsinyt jo lapsena.
Riparileirikin oli omalla kohdallani ihan hauska, sen sijaan kiihkouskovaisen sukulaisen jatkuvalla lässytyksellä on on päinvastainen vaikutus eli kaihdan itse liikaa uskonnollisuuden esille tuomista.
Kyllä se lapsi osaa itse muodostaa oman mielipiteensä aikanaan. Kyllä ne on ne lähipiirin kiihkoilevat omien mielipiteittensä tuputtajat, jotka saa eniten vahinkoa aikaan - siksi varoittaisin sinuakin, ap, ettet itse tuputtaisi omaa "ei-uskonnollisuuttasi" tms. - mistäs tiedät onko sekään se oikea vastaus?
että vain uskovaiset osallistuvat tunneille. Tiedän, että suurin osa on eiuskovien lapsia. Vanhemmat kuuluvat ehkä kirkkoon, koska ovat halunneet kirkkohäät ja muista hyvistä syistä.
Meillä on LAKI uskonvapaudesta. Itse tulen kieltämään lapseltani uskonnon tunnit enkä todellakaan hyväksy mitään matematiikkaa sen tilalle. En kiihkoa, mutta olen sitä mieltä ja minulla on siihen oikeus.
Lapselta en kysy. En kysy häneltä mm. sitäkään, että haluaisiko hän maistaa olutta tai tupakkaa.
itkua aiheesta tulisi puuttuisin tilanteeseen kuten mihin tahansa kiusaamistilanteeseen. Olisin yhteydessä sekä hoitajiin että mahdollisten kiusaajien vanhempiin.
101
paljon sivistystä vuosien saatossa.
Mitä tekisimmekään ilman heitä. Olemme oppineet niin paljon heiltä esim. vammaisten ja vammaisten hoito.
Lasten oikeuksia kun tarkastellaan olemme vielä kovin jäljessä ruotsalaisten mallista.
Suomalaisten päähän on nyt jankutettu että lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Suomen lakien mukaan tähän asti ei.
Pienille lapsille ei uskontoa opeteta, koska heillä ei ole kykyä käsitellä asiaa. He uskovat kaiken totuutena mitä aikuiset sanovat totuunena.
Pieni lapsi kasvatetaan kotona perheen uskontoon se ei ole koulun tehtävä. Koulun tehtävä on opettaa kunnioittamaan ja hyväksymään erilaisuutta.
päiväkodissa ja toinen normaaleilla uskontotunneilla koulussa.
Ei kuuluta kirkkoon, eikä lapsia ole edes kastettu.
Ovat molemmat käyneet myös seurakunnan kerhoa.
Mitä haittaa siinä on?
Minun poikani käy ainoana luokastaan ET-tunneilla. Minä en halua, että lapseni saa sitä uskonnonopetusta, jota alaluokkien kirjojen ja opetussuunnitelman mukaan annetaan. On aivan liian pitkälle menevää.
Pienet lapset ovat herkässä iässä ja helposti "uskovat" sen mitä opetetaan. Aikuisena voi sitten itse päättää uskomuksistaan.
Minun poikani käy ainoana luokastaan ET-tunneilla. Minä en halua, että lapseni saa sitä uskonnonopetusta, jota alaluokkien kirjojen ja opetussuunnitelman mukaan annetaan. On aivan liian pitkälle menevää.
Pienet lapset ovat herkässä iässä ja helposti "uskovat" sen mitä opetetaan. Aikuisena voi sitten itse päättää uskomuksistaan.
pääsiäinen uskonnontunneilla. Mustan vieläkin, kuinka kauhealta kuulosti lapsen korvaan viimeinen ehtoollinen, kavallus, pimeässä Jeesuksen "piiritys", piikikäs seppele jeesuksen päässä matkalla kuolemaan. Vi**u että sieppaa, että lapsia saa pelotella tällaisilla tarinoilla koulussa! Se tuli uniin!