Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni vanhempi hankkii 3-6 vuotiaille pojilleen...?

Vierailija
18.09.2009 |

leluiksi kymmeniä ellei satoja samantyylisiäkin robotteja, hirviöitä, yleensäkin pääkallo- ym kuvioituja synkkiä leluja? Ja muita leluja ei ole juuri esillä näiden lisäksi kuin ehkä legoja. Ja legotkin ehkä vain merirosvo tms aiheisia.

Meillä on värikäs lastenhuone. Poika on iloinen ja aurinkoinen.

Miksi toisten poikien huoneet ovat niin synkkiä? Leikit riehumista, nahistelua ja harvoin synkkien merirosvolaivojen rakentelua. Riehuminen on sopivana annoksena mielestäni kivaa ja tärkeää, mutta missä on älyä ja vuorovaikutusta kehittävät leikit?

Oma poikani rakentaa mieluummin iloisen värisen kaupungin junaratoineen, taloineen, ihmisineen, kukkineen, autoineen, lentokoneineen, helikoptereineen, laivasatamineen ja sinne tarvitaan sitten pari merirosvolaivaakin!

Onko kellään muulla samoja ajatuksia?

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko edes viestiäni?

En missään vaiheessa tuollaista sanonut!

Meillä ei lapsilla ole aseita koska en niitä osta eivätkä ystävämmekään osta vaikken ole ostamista kieltänytkään.

Mielestäni aselelut on ok, kunhan lapsella on myös mahdollisuus nähdä mihin tarkoitukseen aseet ovat, ettei ainoa missä aseita näkee olisi joku sotapeli. Meillä ei itsellä ole oikeita aseita eikä meillä kukaan metsästä, joten meillä ei ole kotona tuollaista roolimallia.

T:118

Vierailija
122/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatusta eli miten niillä leikitään ja valvontaakin se vaatii.

Lapseni on tämän kaupungin parhaassa kielellisessä pienryhmässä, jossa erittäin paljon eltoja ja siellä askarreltiin miekka. Ritari- istujaiset olivat tarhan teemapäivä.

He sentään ovat kasvatusalan ammattilaisia.

Normaalin pojan kehitykseen kuuluu miekka ja pyssy.

Yksikään kasvatusalan asiantuntija ei tätä kiellä, että pojilla ei saisi olla kauhuleikkejä.

En tiedä yhtäkään poikaa, joka vaan leikkisi kauhuleikkejä tai rajuja leikkejä.

Pojat ovat mielestäni hyvinkin monipuolisia leikkijöitä.

T.21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katson että lapseni lahjaksi saama lelu ei sovellu hänelle niin hän ei leiki sitten sellaisella. Minä olen kasvatusvastuussa ei kukaan kaveri ja minä määritän mikä on sopivaa ja mikä ei.

Vierailija
124/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katson että lapseni lahjaksi saama lelu ei sovellu hänelle niin hän ei leiki sitten sellaisella. Minä olen kasvatusvastuussa ei kukaan kaveri ja minä määritän mikä on sopivaa ja mikä ei.

jos ei örkit ja aseet teidän herran leluiksi sovi.

Vierailija
125/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä katsellut pojan kanssa kaikkea mitä on tarjolla. Ei ole halunnut, että ostetaan edes dinosauruksia! Monta kertaa olen kysynyt, että "eikö siltikään, vaikka kavereilla on?" Merirosvolaiva on ainut minkä on halunnut. Ja dinosauruskirjojakin on. Rakentelee mieluummin legoista omat dinosauruksensa! Olen keskustellut etukäteen, että kaverin synttäreillä saattaa pelottaa ja ihmetyttää, kun on paljon örkkejä ym. Onneksi ei ole pelännyt sitten niitä. Vesipyssyn saattaisi huolia, mutta tappaminen ei taida olla hänellä oikein verissä. Ötököitäkin pyydystää ja päästää vapaaksi ulos. ap

En ole kyllä ikinä nähnyt lasta joka olisi pelännyt kaverin leluja.

Vierailija
126/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapseni kaverit tietävät sellaisen asian, ettei poikani leiki aseilla tai örkeillä joten tuskin sellaisia lahjaksi toisivatkaan.

Vierailija
127/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ei ole loukkaus ap, mutta kun nuo leikit on lapsella tuollaisia vain tosielämään liittyviä, eikä ymmärrä miksi leikkiä jotain mitä ei oikeasti ole olemassa. Useimmat lapset kuitenkin just leikkii ja keksii kaikkia mielikuvitusjuttuja ja se on jopa vähän niinkuin se leikin pointti.

En tarkoita loukata, minun esikoiseni oli paljolti tuollainen. Mitkään ukkelit ja örkit ei koskaan kiinnostaneet (paitsi pokemonit jossain vaiheessa mutta nehän onkin söpöjä). Leikki lähes yksinomaan junaradoilla ja liikenneleikkejä, leikeissä ei ollut mitään mitä ei todellisuudessa olisi. Mutta tällä lapsella ei ollut koskaan mitään pimeän ym. pelkoja, oli liian järkevä pelkäämään jotain mitä ei ole oikeasti olemassa.

Kolme pienintä lastani taas ovat leikkineet mitä mielikuvituksekkaimpia leikkejä. Poika nyt 7v kiinnostui ensin eläimistä, sitten vaarallisista eläimistä ja sitä kautta noista hirviöistä. Nyt on Gormitit ja pokemonkortit ja välillä bioniclet suosiossa. Tyttöjäkin meillä on ja kaikenlaisia leluja tarjolla.

Jos haluaisin olla ilkeä niin sanoisin että minunpa lapseni ovat vieläkin "parempia" kuin sinun koska tytöt eivät juuri lainkaan leiki valmiilla leluilla vaan tekevät lelunsa itse muista leluista, vaatteista, joulukoristeista, narunpätkistä ja mitä sattuvat löytämään. He eivät tarvitse hienoja kalliita "valmiiiksi leikittyjä" leikkisarjoja joista rakentaa jotain.

Mutta tosiasia on että lapset ovat yksilöitä ja voin väittää viiden lapsen kokemuksella että se on ihan yks hailee mitä sieltä lelukopasta löytyy sillä lapsi leikkii vain sillä mikä häntä itseään kiinnostaa. Olet ap aika naiivi jos luulet että voit leluvalinnoillasi sitä ohjailla. Jos lasta kiinnostaa hirviöt niin kyllä se ne tekee vaikka mistä vaikka ei valmiita ostettaisi. Sama se on ollut iät ja ajat pyssyleikkien kanssa..

Lelut on välineitä lapselle käsitellä asioita. Oman kokemukseni mukaan juuri herkkiä poikia kiinnostaa hirviöt ja aseet. Niiden kautta käsitellään omia pelkoja. Kun ne hirviöt on "lapsen puolella", leikkitovereita ja ystäviä kokee lapsi itsekin itsensä vahvemmaksi. Aikuisen ei pitäisi mennä puuttumaan leikkiin turhaan, leikillä on oma tehtävänsä lapsen kehityksessä eikä lapsen luonnetta voi muokata ja ohjailla leluvalinnoilla.

Itse yhden pienen lapsen äitinä ostin pojalle vauvanukkeja ja pehmoleluja siinä kuin autojakin, mutta ikinä ei niillä leikitty, ei kertaakaan eikä ollut unilelua kahdella vanhemmalla pojalla. Nuorin on sitten toista maata vaikka niillä örkeillä leikkiikin. Ostin hälle just Sealifesssa käydessämme pehmohain kun hän niin kovasti pyysi "kun se on niin söpö ettei sitä voi jättää kauppaan". Meni sit hai repussa ekana päivänä kouluuun:)

eli junat eivät törmäile ja etenevät tasaisesti eri rataosuuksille.

Laivan hän osaa lastata nosturilla - tuntee termejä, poliisi tekee ratsian ja pidättää rattijuopon, ambulanssi vie potilaan sairaalaan, päiväkodin pihalla lapset leikkivät, välillä voi käydä leikisti kaupassa siskon kanssa ja rannikkopoliisit saavat kiinni ne merirosvotkin, joita tulee hakemaan mustamaija. Järjestys säilyy ja rosvot saavat palkkansa. Joskus tulee maanjäristys ja sen jälkeen puskutraktorit ym koneet siivoamaan sen tuhoja. Rakennustyömaalla toimii nosturi, autoja korjataan korjaamolla jne. Ihmettelen sitä miten paljon hän omaksuu kaikesta mitä näkee liikkuessaan kaupungilla kanssani!

Parhaillaan hän tekee lähtöä raketilla kuuhun. Örkit löytyvät avaruudesta? Mistä hän löytäisi kaltaisiaan ystäviä, kun kyläillessä on aina ollut vastassa vain örkkejä ym ja hän pitää typeränä leikkiä yksin niillä, koska koko maailma ei sentään ole örkkejä täysi! Hän nauraa lapsille, jotka pelkäävät örkkejä ja ihmettelee, että miksi he leikkivät sellaisia leikkejä, kun eihän örkkejä oikeasti edes ole olemassa! Poikani on 4 v.

ap

Vierailija
128/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapseni kaverit tietävät sellaisen asian, ettei poikani leiki aseilla tai örkeillä joten tuskin sellaisia lahjaksi toisivatkaan.

Vierailija
129/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä oletan että lapseni kaverit tietävät sellaisen asian, ettei poikani leiki aseilla tai örkeillä joten tuskin sellaisia lahjaksi toisivatkaan.

Vierailija
130/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa lapset on yleensä päästettävä äidin valvovan silmän ulottumattomiin (esim. kylään, kerhoon, päiväkotiin, esikouluun, kouluun, armeijaan, töihin tai vanhainkotiin) ja siellä he saattavat hyvinkin tehdä asioita, joita he äidin nähden eivät saa tai uskalla tehdä.

Vierailija
131/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa kuuntelemaan heviä ja pukeutuu pääkallopaitoihin? Mitään muuta väriä ei huoli päälleen kuin mustaa.

Vierailija
132/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten tai aikuisten ohjelmia televisiosta tai pelaavat liikaa ja isommille suunnattuja pelejä. Suuri osa lastenohjelmista on hirveää roskaa jonka jatkuva tuijotus vieläpä tyhmentää. Lelut siihen varmastikaan eivät vaikuta, ei lapsi valitse itselleen ahdistavia leluja tai leiki pelottavia leikkejä. Se on päinvastoin, on koettu pelottavia asioita joita lapsi käsittelee leikissään.

ovat fakkiutuneita synkkiin leikkeihin. Ehkä teillä on tasapainoisempia lapsia örkkien runsaudesta huolimatta?

Tuntemani pojat näkevät yöllä painajaisia ja vanhemmat uskovat, että se johtuu pelottavista leikeistä. Silti vanhemmat eivät tee mitään, jotta leikit monipuolistuisivat. Samat lapset eivät näytä saavan autoleikeistäkään paljoa muuta irti kuin kaahailun, kolaroinnin ja rikkomisen. Örkkileikessä urahtelevat ja huutavat yksinkertaisia juttuja esim "pakoon!" Miksi leikkiin ei kuulu normaali keskustelu ja yhdessä oppiminen? Miksi leikki ei hio taitoja, joita tarvitaan aikuisten maailmassa?

ap

Vierailija
133/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tehdään päiväkotien ja koulujen pihoilla ihan yleisesti, eikä siihen puututa, vaan katsotaan normaaleiksi poikien leikeiksi (niin kauan kun leikki vain pysyy leikkinä)!

Lähipiirissä yksi "väkivaltaleluton" poika rakensi pyssyn legosta :)

Minä kyllä oletan että lapseni kaverit tietävät sellaisen asian, ettei poikani leiki aseilla tai örkeillä joten tuskin sellaisia lahjaksi toisivatkaan.

Vierailija
134/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joillakin muilla toisenlainen. Mulla on kolme poikaa ja ne ovat kaikki vähän erilaisia.

Vierailija
135/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(sekä saman ikäinen tyttö ja 2,5v. poika)

Meillä ei ole yhtää asetta lapsilla leluissa, koska en sellaisia ole ostanut ja ystävämme ovat samoilla linjoilla aselelujen kanssa.

jos jonain päivänä lapsesi syö näkkileivästä pyssyn ja alkaa ammuskella.

Meilläkään ei ollut yhtään ainutta pyssyä, eikä olisi vieläkään, jos ei lapsi rakentaisi niitä legoista (niistä kivoista), kepeistä, puupalikoista, haravasta, leikkikitarasta, näkkileivästä(!) yms.

Vierailija
136/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee leikistä roolileikkiä. Jos ne henkilöhahmot tai elukat (tai yhtä hyvin autot tai robotit) eivät tee mitään, niin ne ovat samanlaista ympäristöä kuin talotkin. Sillä ei niinkään ole väliä, mikä se toimiva objekti on, vaan sillä, miten se toimii ja mitä tunteita sillä esimerkiksi on. Lapsi voi siis sijoittaa rakentamaansa kaupunkiin ihmisiä ihan vain siksi, että hänen käsityksensä mukaan kaupungissa on imisiä tai hänellä nyt vain sattui olemaan niitä ihmishahmoisia palikoita. Ja sitten ottaa sen traktorin tai puun siitä ihmishahmon vierestä ja leikkiä sillä ne roolileikit. Mutta jos lapsen leikeissä ei ole tätä roolileikkiulottuvuutta, niin se on niitä kohtia, jossa itse alkaisin hienovaraisesti ohjata leikkejä suuntaan, jossa tämä ulottuvuus tulee mukaan. Totta kai joskus vain rakennetaan, mutta jos aina vain rakennetaan, niin se on eri asia.

kun tässä halutaan siitä tehdä. Niistä rakennelmista, oli ne sitten taloja tai vaikkapa avaruusaluksia löytyy yleensä myös henkilöhahmoja tai elukoita.

lapsesta kiinni. Roolileikit ei kuitenkaan ole sidottu johonkin tiettyyn tapaaan tai leluun. Yhtä hyvin mä voisin väittää että lapset joilla on jokin örkki ei osaa leikkiä roolileikkejä. Kuulostaa aika fiksulta, eikö? :)

Vierailija
137/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan konkreettisesti vielä, kun tyttärelläni on puoli otsaa mustana kun joku isompi poika oli lyönyt tytärtäni oksalla päähän. Minun on mahdotonta löytää mitään syytä miksi miekkailuleikit olisi jotenkin tarpeellisia.

Tiedän ettei poikani leiki aseilla päiväkodissa kun hoitajat päivittäin ihmettelevät kuinka poikani jaksaa leikkiä autoleikkejä ja ihan juonellisestikin vielä

Tätä tehdään päiväkotien ja koulujen pihoilla ihan yleisesti, eikä siihen puututa, vaan katsotaan normaaleiksi poikien leikeiksi (niin kauan kun leikki vain pysyy leikkinä)! Lähipiirissä yksi "väkivaltaleluton" poika rakensi pyssyn legosta :)

Vierailija
138/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

leluiksi kymmeniä ellei satoja samantyylisiäkin robotteja, hirviöitä, yleensäkin pääkallo- ym kuvioituja synkkiä leluja? Ja muita leluja ei ole juuri esillä näiden lisäksi kuin ehkä legoja. Ja legotkin ehkä vain merirosvo tms aiheisia. Meillä on värikäs lastenhuone. Poika on iloinen ja aurinkoinen. Miksi toisten poikien huoneet ovat niin synkkiä? Leikit riehumista, nahistelua ja harvoin synkkien merirosvolaivojen rakentelua. Riehuminen on sopivana annoksena mielestäni kivaa ja tärkeää, mutta missä on älyä ja vuorovaikutusta kehittävät leikit? Oma poikani rakentaa mieluummin iloisen värisen kaupungin junaratoineen, taloineen, ihmisineen, kukkineen, autoineen, lentokoneineen, helikoptereineen, laivasatamineen ja sinne tarvitaan sitten pari merirosvolaivaakin! Onko kellään muulla samoja ajatuksia?

5-vuotias poika, onneksi kiinnostaa ihan muut jutut

Vierailija
139/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

leluiksi kymmeniä ellei satoja samantyylisiäkin robotteja, hirviöitä, yleensäkin pääkallo- ym kuvioituja synkkiä leluja? Ja muita leluja ei ole juuri esillä näiden lisäksi kuin ehkä legoja. Ja legotkin ehkä vain merirosvo tms aiheisia. Meillä on värikäs lastenhuone. Poika on iloinen ja aurinkoinen. Miksi toisten poikien huoneet ovat niin synkkiä? Leikit riehumista, nahistelua ja harvoin synkkien merirosvolaivojen rakentelua. Riehuminen on sopivana annoksena mielestäni kivaa ja tärkeää, mutta missä on älyä ja vuorovaikutusta kehittävät leikit? Oma poikani rakentaa mieluummin iloisen värisen kaupungin junaratoineen, taloineen, ihmisineen, kukkineen, autoineen, lentokoneineen, helikoptereineen, laivasatamineen ja sinne tarvitaan sitten pari merirosvolaivaakin! Onko kellään muulla samoja ajatuksia?

Onnea maailman täydellisemmän ihmistaimen täydelliselle äidille!

Vierailija
140/159 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voin jo ihan rehellisesti sanoa, että jos jossain on vikaa niin sinussa. Ei muissa lapsissa eikä sinun lapsessasi vaan sinussa.

Ei kai kukaan normaalijärkinen ihan tosissaan puhu vesipyssyleikeistä TAPPAMISENA?

Sulla on tainut mennä vähän överiksi. Varoittelet lasta että kaverin synttäreillä saattaa olla pelottavia leluja jne?

olen kyllä katsellut pojan kanssa kaikkea mitä on tarjolla. Ei ole halunnut, että ostetaan edes dinosauruksia! Monta kertaa olen kysynyt, että "eikö siltikään, vaikka kavereilla on?" Merirosvolaiva on ainut minkä on halunnut. Ja dinosauruskirjojakin on. Rakentelee mieluummin legoista omat dinosauruksensa!

Olen keskustellut etukäteen, että kaverin synttäreillä saattaa pelottaa ja ihmetyttää, kun on paljon örkkejä ym. Onneksi ei ole pelännyt sitten niitä.

Vesipyssyn saattaisi huolia, mutta tappaminen ei taida olla hänellä oikein verissä. Ötököitäkin pyydystää ja päästää vapaaksi ulos.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi