Miksi niin moni vanhempi hankkii 3-6 vuotiaille pojilleen...?
leluiksi kymmeniä ellei satoja samantyylisiäkin robotteja, hirviöitä, yleensäkin pääkallo- ym kuvioituja synkkiä leluja? Ja muita leluja ei ole juuri esillä näiden lisäksi kuin ehkä legoja. Ja legotkin ehkä vain merirosvo tms aiheisia.
Meillä on värikäs lastenhuone. Poika on iloinen ja aurinkoinen.
Miksi toisten poikien huoneet ovat niin synkkiä? Leikit riehumista, nahistelua ja harvoin synkkien merirosvolaivojen rakentelua. Riehuminen on sopivana annoksena mielestäni kivaa ja tärkeää, mutta missä on älyä ja vuorovaikutusta kehittävät leikit?
Oma poikani rakentaa mieluummin iloisen värisen kaupungin junaratoineen, taloineen, ihmisineen, kukkineen, autoineen, lentokoneineen, helikoptereineen, laivasatamineen ja sinne tarvitaan sitten pari merirosvolaivaakin!
Onko kellään muulla samoja ajatuksia?
Kommentit (159)
Tosin eskarikin välillä innostuu rakentelemaan autoille reittejä tai junaratareittejä. Mutta toisin kuin ap:n lapsella, näissä tavoitteena on mahdollisimman monen auton/junan kolari mahdollisimman suurilla nopeuksilla (että lentäisivät hienosti ympäriinsä.) Myös noiden parivuotiaiden Tirrien lempileikki leluilla on autokolari.
Niitä ykkössuosikkileikkejä eivät tosin yhdelläkään ole leluleikit, vaan painiminen ja eskarilla erilaiset pallopelit ja palloilla leikkiminen.
Meillä on leluja laidasta laitaan
Mutta pojat leikkivät vain örkeillä, autoilla ja legoilla. Eskari-ikäinen ei pahemmin edes autoilla enää, örkeillä ja legoilla vain. Mielellänihän ostaisin vaikka mitä mutta ei niitä pölyttymään nurkkiin viitsisi hankkia.
Ja en ole sitä pahana osannut pitää. Isoveljen rakentamat bioniclet ja omatekemät legoautot OVAT NIITÄ JOIDEN PARISSA KULUTTAA 95 % leiikiajastaan. Mitä siitä n haittaa? Loppu 5% on myös rakentamista, vaikka hamahelmillä ja junaradalla. ulkona kyllä myös pallotellaan ja pyöräillään,mutta sinnekin pojan joutuu viemään väkisin, kun tahtoisi vaan leikkiä legoilla.
Onko tää haitallista?
Yhtään robottia, hirviö- tai merirosvolelua ei ole. Ei poikamme niitä halua. Legoistakin haluavat vain city sarjaa. Tosin leikkivät nuo nahistelun lomassa roolileikkejä ja piirtelevät paljon. Legojakin rakennellaan välillä, tosin sitten ne on hujan hajan pitkin huonetta ja vaikea siivota, kun niitä rakennelmia ei tietenkään saa purkaa.
Pääasiassa nuo kyllä vaan riehuu ja huutaa ja tappelee. Taisteluleikkejäkin leikkivät.
Ilmeisesti ap.n perheessä on vain yksi poika, mutta kun niitä poikia on kolme niin nahisteluakin riittää. Jos on vain yksi noista kotona, niin ei se viitsi yksin riehua.
Minut vietiin lapsena isoon taloon jossa synkkä joukko kuunteli mustapukuisen vanhan äijän puheita kuolemasta ja sen talon seinällä oli veistos jossa oli ristiin naulattu äijä josta valui verta ja sen kyljestä sisälmykset valuivat ulos...
SE oli sairasta jos mikä.
Minut vietiin lapsena isoon taloon jossa synkkä joukko kuunteli mustapukuisen vanhan äijän puheita kuolemasta ja sen talon seinällä oli veistos jossa oli ristiin naulattu äijä josta valui verta ja sen kyljestä sisälmykset valuivat ulos... SE oli sairasta jos mikä.
tähän keskusteluun...
tulee joko homo sisustussuunnittelija tai tulevaisuuden BB-talon vänisevä epämies.
lelulaatikoista löytyy..miekkaa, pyssyä, (isompaa ja pienempää) noin tsiljoona pientä sotaukkoa, linnakkeita muutama, ja taas sotilaita ja sotilaita...löytyy myös autoja, junarataa, legoja, villieläimiä, palapelejä, askartelutarvikkeita, kartapalloa, kaukoputkea, mikroskooppia ym..mutta kun vaan ne pyssyt ja sotilaat kiinnostavat:))
Olen kyllä varovasti ap:n kanssa samoilla linjoilla noiden synkkien leikkien kanssa, eli mielestäni poikia tulisi, vaikka väkisin, välillä ohjata "kivempien" leikkien pariin.
Jos oma poikani leikkisi pelkästään väkivaltaisia ja synkkiä örkkileikkejä, tarkkailisin tilannetta kyllä pikkuisen. Ehkä rohkaisisin poikaa silloin leikkimään joko tyttöjen kanssa tai rauhallisempien poikien kanssa vähän enemmän, esim. kutsumalla kylään. Useinhan kavereiden vaikutus on tietyissä ikäkausissa suuri, eli jos kaverit jauhavat örkeistä, voi olla varma, että oma poikakin niistä kiinnostuu.
Jotenkin on kauhean surullista, miten "miehisyyteen" muka kuuluu pelkästään väkivalta, taisteleminen, hirviöt, armeijajutut, jne. Minä uskon ympäristön vaikutukseen poikien kiinnostuksen kohteissa, varsinkin, kun kaverit tulevat mukaan kuvioon. Toki varmasti on olemassa tiettyjä synnynnäisiä taipumuksia, esim. hyvä hahmotuskyky, jota avittaa legoleikeissä tai aggressiivinen temperamentti, jota voi purkaa hirviöleikeissä. Mutta luulisin, että vanhemmat ja kaverit silti vaikuttavat leikkien valintaan. Minulla ei ainakaan ole ongelmia sanoa "Ei", jos poika haluaa mielestäni jotain sopimatonta tavaraa, joka ei käy yksiin kotimme arvomaailman kanssa.
pienenä leikkinut todella paljon leluaseilla ja ukoilla. Tappamisleikkejä, räjäytyksiä yms. Siskonsa barbietkin pisti tappelemaan. Piirsi kuvia kun ihmisiltä valuu suolet pellolle ja heitä ammutaan.
Nyt on mitä herttaisin ja rakastettavin aikuinen mies, ei tippaakaan väkivaltainen. En osaa kuvitella että edes nakkijonossa humalassa suuttuisi ja alkaisi tapella vaikka kuinka joku ärsyttäisi ja yllyttäisi.
haluavat jatkaa sitä suomalaista kulttuuriperintöä, että miehet meillä ovat koko Länsi-Euroopan väkivaltaisimpia?
se on sitä Miehisyyttä, kuulemma.
Vaikka sokeroisit poikas värikkäillä nomparelleilla päästä varpaisiin, niin ei se tee sinusta YHTÄÄN SEN PAREMPAA vanhempaa kuin jostain örkkileluja ostavasta vanhemmasta...Näin se vaan on!!
Ei meillekään ole hankittu sitä muoviroskaa, mitä kauppojen hyllyiltä tursuaa. Sen sijaan ollaan panostettu erilaisiin lautapeleihin, palapeleihin, pelikortteihin, askartelutarvikkeisiin jne. Ei vingu pojat että pitäisi olla jotain typeriä muovihirviöitä lootat täynnä.
Halveksin tuota pojille syötettävää väkivaltaista leikkikulttuuria, sekä vanhempia, jotka menevät markkinamiesten ja lasten kulloisenkin pillin mukana. Kertoo aika paljon vanhempien laiskuudesta ja mielikuvittomuudesta, kun ei viitsitä panostaa älykkääseen toimintaan, vaan hankitaan roskaa kaapit täyteen, "ku meidän niilosanteri HALUUU". Olen seurannut näitä lapsia esim. pk:ssa jossa olen ollut töissä. Ei paljon äly paina päätä.
Totta kai pitää olla hauskaa, ja lasten pitää saada riehua välillä, mutta ei se tarkoita sitä että pitää mässäillä joutavalla muoviroskalla. Hyvä ap, panostat selkeästi lapseesi!
sulla on siis yksi 4v. poika joka katsoo alaspäin niitä lapsia, jotka eivät leiki samoja leikkejä hänen kanssaan. Mistähän on moisen oppinut (ei varmaan ap:n tekstien mukaan äidiltä)? Mulla on kaksi 3-6v. poikaa. Vanhempi leikkisi melkein vaan örkeillä, nuorempi tykkää rauhallisemmista leikeistä, vaikka toki välillä leikkii taistelua isoveljen kanssa. Lasten luonteet ovat erilaiset, ajatusmaailma erilainen, leikit ovat erilaiset. Ehkä tämä tulee ap:lle sokkina: pojilla on yhteinen HUONE! Mieten ne ei siis leiki samoja leikkejä vaikka on tarjolla samat lelut?? Mielestäni 4-vuotiaat ei välttämättä edes ole vielä parhaassa örkki-iässä. Poikasikin ehtii vielä jos on taisteluihin ihastuakseen.
Voi ap kulta kun sä nyt et van ole yhtään sen parempi äiti kuin mitä me muutkaan!!Vaikka sokeroisit poikas värikkäillä nomparelleilla päästä varpaisiin, niin ei se tee sinusta YHTÄÄN SEN PAREMPAA vanhempaa kuin jostain örkkileluja ostavasta vanhemmasta...Näin se vaan on!!
kilpailla. Jotkut vaan tekee asiat eri tavoin.
Tämän keskustelun perusteella voisi kyllä vetää johtopäätöksen että se äiti jonka pojalla ei näitä hirviöleluja tai aseita ole, on heikommassa asemassa kuin se jonka lapsella noita leluja on. Kun normaaliahan(?) on se että lapselta löytyy piruperkeleet ja tappovehkeet.
Ei meillekään ole hankittu sitä muoviroskaa, mitä kauppojen hyllyiltä tursuaa. Sen sijaan ollaan panostettu erilaisiin lautapeleihin, palapeleihin, pelikortteihin, askartelutarvikkeisiin jne. Ei vingu pojat että pitäisi olla jotain typeriä muovihirviöitä lootat täynnä. Halveksin tuota pojille syötettävää väkivaltaista leikkikulttuuria, sekä vanhempia, jotka menevät markkinamiesten ja lasten kulloisenkin pillin mukana. Kertoo aika paljon vanhempien laiskuudesta ja mielikuvittomuudesta, kun ei viitsitä panostaa älykkääseen toimintaan, vaan hankitaan roskaa kaapit täyteen, "ku meidän niilosanteri HALUUU". Olen seurannut näitä lapsia esim. pk:ssa jossa olen ollut töissä. Ei paljon äly paina päätä. Totta kai pitää olla hauskaa, ja lasten pitää saada riehua välillä, mutta ei se tarkoita sitä että pitää mässäillä joutavalla muoviroskalla. Hyvä ap, panostat selkeästi lapseesi!
Vaikka poikia kiinostaisi vain karmeat hirviöt, kiinostakoot. En silit osta pelkästään niitä, vaan pidän huolta, että leikit ovat monipuolisia. Vaikka miten pojista kasvaisi ihania miehiä hirviöleikeistä huolimatta, en silti hyväksy pelkästään örkeillä leikkimistä. Piste. Olen tehnyt selväksi, että miedän arvomaailmaamme kuuluu muutkin kuin taistelujuttuja ja väkivaltaa. My way or the highway.
Ei meillekään ole hankittu sitä muoviroskaa, mitä kauppojen hyllyiltä tursuaa. Sen sijaan ollaan panostettu erilaisiin lautapeleihin, palapeleihin, pelikortteihin, askartelutarvikkeisiin jne. Ei vingu pojat että pitäisi olla jotain typeriä muovihirviöitä lootat täynnä. Halveksin tuota pojille syötettävää väkivaltaista leikkikulttuuria, sekä vanhempia, jotka menevät markkinamiesten ja lasten kulloisenkin pillin mukana. Kertoo aika paljon vanhempien laiskuudesta ja mielikuvittomuudesta, kun ei viitsitä panostaa älykkääseen toimintaan, vaan hankitaan roskaa kaapit täyteen, "ku meidän niilosanteri HALUUU". Olen seurannut näitä lapsia esim. pk:ssa jossa olen ollut töissä. Ei paljon äly paina päätä. Totta kai pitää olla hauskaa, ja lasten pitää saada riehua välillä, mutta ei se tarkoita sitä että pitää mässäillä joutavalla muoviroskalla. Hyvä ap, panostat selkeästi lapseesi!
Vaikka poikia kiinostaisi vain karmeat hirviöt, kiinostakoot. En silit osta pelkästään niitä, vaan pidän huolta, että leikit ovat monipuolisia. Vaikka miten pojista kasvaisi ihania miehiä hirviöleikeistä huolimatta, en silti hyväksy pelkästään örkeillä leikkimistä. Piste. Olen tehnyt selväksi, että miedän arvomaailmaamme kuuluu muutkin kuin taistelujuttuja ja väkivaltaa. My way or the highway.
leluja kuin örkkejä. Se pelkkä örkkihuone taitaa olla ap:n korvien välissä
yhdessä vanhempien kanssa. Ohjattua harjoittelua vain mahdollisimman paljon ja lapsen vapaa mielikuvitusleikki minimiin. Sillä saadaan kyllä aikaiseksi hyvin menestyviä ja vanhempien mieleisiä lapsia, mutta luovuuden ja omaehtoisen toiminnan kehitys jää puolitiehen, samoin vapaan leikin puute vie lapselta keinot käsitellä tunteitaan.
Lapsi tarvitsee vapaata leikkiä. Muoviroskaa ei ole pakko olla, lapsi osaa ne taisteluörkit kyllä kehitellä vaikka puupalikoista, ei se siitä ole kiinni. Muoviroska ei kuitenkaan myöskään huononna lasten leikkejä.
Örkeillä leikkiminen ei tee pojista väkivaltaisia aikuisia sen enempää kuin barbeilla leikkiminen tytöistä aivottomia vaatehenkareita. Itseasiassa sillä ei ole paljonkaan merkitystä, mikä se lelu on, vaan sillä, että lapsi saa vapaasti itse kehittää leikkiään ilman, että aikuiset vieressä päsmäröivät leikin säännöt ja määräävät sen, mikä on oikea tapa leikkiä.
Tuosta sinun listastasi lastesi leluista puuttuvat kaikki vapaaseen leikkiin liittyvät jutut. Se ei ole hyväksi. Toki lapsi tarvitsee virikkeitä ja kehittävääkin leikkiä, mutta suurin osa leikistä pitäisi olla vapaata.
Ei meillekään ole hankittu sitä muoviroskaa, mitä kauppojen hyllyiltä tursuaa. Sen sijaan ollaan panostettu erilaisiin lautapeleihin, palapeleihin, pelikortteihin, askartelutarvikkeisiin jne.
...
Halveksin tuota pojille syötettävää väkivaltaista leikkikulttuuria, sekä vanhempia, jotka menevät markkinamiesten ja lasten kulloisenkin pillin mukana. Kertoo aika paljon vanhempien laiskuudesta ja mielikuvittomuudesta, kun ei viitsitä panostaa älykkääseen toimintaan, vaan hankitaan roskaa kaapit täyteen, "ku meidän niilosanteri HALUUU".
...
Totta kai pitää olla hauskaa, ja lasten pitää saada riehua välillä, mutta ei se tarkoita sitä että pitää mässäillä joutavalla muoviroskalla.
eikä meillä lapset tykkää mistään hirviöistä ym. Lastenohjelmista annan katsoa vaan TV2 ohjelmia, eikä lapset edes halua katsoa Pokemon, Spiderman tai muita "pahjoja" ohjelmia, kuten he itse niitä kutsuvat. Olemme saaneet käytettyjä vaatteita ja joukossa on ollut Spider, Turtles ym vaatteita ja pojat vaan eivät halua pukea niitä ylleen. Itse en ole koskaan mitenkään erityisesti kammonnut mitään, mutta lapset itse kokevat ne pelottavina. Tietokonepelejä sekä Play Station meillä on, mutta lapsia ei huvita pelata edes joka kuukausi. Me olemme kesäaikaan ulkona vähintään 4-5 tuntia ja sisällä he lukevat, tekevät palapelejä, rakentavat legoja, tietenkin tappelevat paljon keskenään ym ym. Kaikki saavat leikkiä millä haluavat, minä itse olen ihan tyttyväinen näin.
Hänen lempileikki on pukeutua prinsessaksi ja kun palomies pelastaa prinsessan. Ei kaikki leiki roboteilla. Paloauto ja siskon nuket ovat hänen lempileluja
En kyllä tunne ketään, jolla olisi synkkä huone täynnä örkkejä-missähän mahdat asua??
meillä on jokunen bionicle, lego Star Wars aluksi a ehkä ..viisi?
Huone on iloinen ja punavalkoinen.
Poika ja kaverit riehuvat minkä kerkeävät-eivät edes leiki Bionicleillään. Itseasiassa olenkohan pari kertaaa nähnyt heidän niitä rakentelevan.
Ennen bioniclejä ostin rautateitä yms mutta ei ottanut tuulta alleen.
Askartelu ei ole koskaan kiinnostanut poikaa.
Petsoilla tykkää leikkiä ja nekin on kategorioitu tyttöjen leluiksi. Iloinen 7v jalkapalloiija.
Omituisessa tuttavapiirissä liikut jos tuollaista näet...