Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa nyt mua!

Vierailija
18.09.2009 |

Kysyin tätä jo toiseltakin palstalta, mut kaipaan lisää apua!

Olen kärsinyt pahasta henkisestä ahdistuksesta 6viikkoa kohta, pahoja pelkoja jne..

Samalla meni ruokahalu täysin, olen väkisin syönyt, laskin että reilusti alle 1000kilokaloria/päivä, en mitään herkkua kuten ennen jne.

Sitten menin saikun jälkeen töihin ja kaikki huomauttelee mulle laihtumisesta! Nyt ahdistus alkanut uusiksi ja pelkään että mulla joku vakava sairaus jonka takia laihdun!

Näkyykö 7kg pudotus muka noin ulospäin ja voiko tuommoisella syömisellä olla laihtunut noin paljon??

Auttakaa, olen ihan paniikissa. Lääkärillä ravannut useasti, niiden mielestä mulla paha psyk.oireilu.

Joskus tullut verta ulostaessa, pukamia on ja niiden piikkiin se laitettu, nyt epäilen jos onkin suolistosyöpä??

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihduin kahdessa viikossa tuon verran, kun mies jäi kiinni pettämisestä, kun alunperinkin oli bmi 23 niin kyllä se näkyi ja pahasti. Eikä siinä mitään suolistosyöpää tarvittu. Eli minä söisin ne annetut lääkkeet.

Vierailija
62/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:21"]

En ole yksinäinen.

Mulla oireet pysy hyvin kurissa niin kauan kun söin lääkettä ja terapiakin lopetettiin jo pari vuotta sitten. Lopetin lääkkeen kun olo oli hyvä mutta meni muutama kuukausi ja oireet palas:/

[/quote]

Lopetit lääkkeet ilmeisesti kuitenkin hitaasti ja lääkärin
kanssa sovitusti?

[/quote]

Kyllä. Oireet palas ehkä noin kuukausi vikan lääkkeen oton jälkeen. Nyt siis olen aloittanut uudestaan, kohta viikon verran syönyt 15mg ja taas tosiaan paino laskussa joka huolettaa.

[/quote]

En halua säikytellä, mutta tunnen erään, jolla sattumoisin juuri SSRI lääkkeen lopetuksen jälkeen puhkesi colitis. Oireita oli tosin jo ensimmäisen kerran lääkkeen kanssa samanaikaisesti. Kyllähän nämäkin lääkkeet vaikuttavat hermostoon. Kaikki voi olla vain sattumaa ja stressi on eräs suolistoperäisten toiminnallisten sairauksien laukaiseva tekijä. Mutta ei kannata etukäteen pelätä jonkun sairauden puhkeamista. Kun pelkäät, menetät ruokahalusi ja kun syöt vähemmän, ruokahalusi aina vaan vähenee.

Jos olisin sinä aloittaisin jonkun kivan urheiluharrastuksen. Söisin välipalaksi hedelmiä, silloin kun on vaikea saada alas mitään. Yksi banaani menee suusta alas vaikka miten pupeltaen. Ylipäätään muuttaisin ruokavalion rennoksi. Syö mitä vaan.

Jos minulta kysytään nuo lääkitykset pitäisi sallia vain aniharvoissa tapauksissa. En tiedä sinun ahdistuksistasi, mutta tuntuu, että ihmiset eivät enää saa kokea edes sitä normaalia ahdistuneisuutta, joka sekin voi kestää kuukausia. Ihmisillä on joskus oikein paha olla ja siihen auttaa aika, ystävät ja puhuminen. Elimistö voi oikeasti mennä niin ylikierroksille stressistä, että kurkkua ja rintaa puristaa ja on tuskainen olo. Se on ihan normaali stressi ja ahdistuneisuusreaktio. Se on sellainen mikä pistää ihmisen hidastamaan ja miettimään omaa elämää ja sen suuntaa.

Sinulla on hyvä tilanne, jos et ole aivan yksinäinen. Toivottavasti sinulla on myös joku, joka tukee nyt, kun nuo lääkkeen vieroitusoireet ovat päällä. Ne voivat olla pahempia kuin itse alkuperäiset oireet. Hakeudu uudelleen terapiaan, jos tuntuu, että elämä ilman lääkkeitä ei onnistu.

[/quote]

Miten hermosto liittyy tuohon "colitikseen"? Koliitti ei ole toimminnallista. Älä leiki lääkäriä kun et sellainen selvästikään ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 16:57"]

En ole yksinäinen.

Mulla oireet pysy hyvin kurissa niin kauan kun söin lääkettä ja terapiakin lopetettiin jo pari vuotta sitten. Lopetin lääkkeen kun olo oli hyvä mutta meni muutama kuukausi ja oireet palas:/

[/quote]

kanssa sovitusti?

[/quote]

Kyllä. Oireet palas ehkä noin kuukausi vikan lääkkeen oton jälkeen. Nyt siis olen aloittanut uudestaan, kohta viikon verran syönyt 15mg ja taas tosiaan paino laskussa joka huolettaa.

[/quote]

En halua säikytellä, mutta tunnen erään, jolla sattumoisin juuri SSRI lääkkeen lopetuksen jälkeen puhkesi colitis. Oireita oli tosin jo ensimmäisen kerran lääkkeen kanssa samanaikaisesti. Kyllähän nämäkin lääkkeet vaikuttavat hermostoon. Kaikki voi olla vain sattumaa ja stressi on eräs suolistoperäisten toiminnallisten sairauksien laukaiseva tekijä. Mutta ei kannata etukäteen pelätä jonkun sairauden puhkeamista. Kun pelkäät, menetät ruokahalusi ja kun syöt vähemmän, ruokahalusi aina vaan vähenee.

Jos olisin sinä aloittaisin jonkun kivan urheiluharrastuksen. Söisin välipalaksi hedelmiä, silloin kun on vaikea saada alas mitään. Yksi banaani menee suusta alas vaikka miten pupeltaen. Ylipäätään muuttaisin ruokavalion rennoksi. Syö mitä vaan.

Jos minulta kysytään nuo lääkitykset pitäisi sallia vain aniharvoissa tapauksissa. En tiedä sinun ahdistuksistasi, mutta tuntuu, että ihmiset eivät enää saa kokea edes sitä normaalia ahdistuneisuutta, joka sekin voi kestää kuukausia. Ihmisillä on joskus oikein paha olla ja siihen auttaa aika, ystävät ja puhuminen. Elimistö voi oikeasti mennä niin ylikierroksille stressistä, että kurkkua ja rintaa puristaa ja on tuskainen olo. Se on ihan normaali stressi ja ahdistuneisuusreaktio. Se on sellainen mikä pistää ihmisen hidastamaan ja miettimään omaa elämää ja sen suuntaa.

Sinulla on hyvä tilanne, jos et ole aivan yksinäinen. Toivottavasti sinulla on myös joku, joka tukee nyt, kun nuo lääkkeen vieroitusoireet ovat päällä. Ne voivat olla pahempia kuin itse alkuperäiset oireet. Hakeudu uudelleen terapiaan, jos tuntuu, että elämä ilman lääkkeitä ei onnistu.

[/quote]

Miten hermosto liittyy tuohon "colitikseen"? Koliitti ei ole toimminnallista. Älä leiki lääkäriä kun et sellainen selvästikään ole.

[/quote]

En olekaan lääkäri, enkä sellaista väittänyt. Mutta lääkkeet voivat kyllä muuttaa elimistöä pysyvästikin. Tästä hyvänä esimerkkinä on kortisoni, jonka pitkäaikainen käyttö varsinkin isoilla annoksilla voi lamauttaa lisämunuaisen toiminnan ja sitä kautta oman kortisolin tuotannon, jopa pysyvästi. KUKAAN edes lääkefirman tutkijat eivät tunne ihmisen elimistön aineenvaihdunnan systeemiä niin tarkasti, että voisi sanoa millaisen muutoksen esimerkiksi ssri lääke saa aikaan niissä metaboliaketjuissa, mitkä säätelevät mm. tulehdusreaktioita. Ja kyllähän colitis on myös toiminnallinen sairaus tulehduksellisen sairauden lisäksi. Siihen liittyy useinmiten erittäin voimakas äkillinen ulostamisen pakko. Kukaan ei tarkalleen tiedä colitiksen syitä. Ja minä tiedän tämän, vaikka en olekaan lääkäri. Ellei tämä tieto ole sitten löytynyt viimeisen kuukauden aikana.

Vierailija
64/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 16:57"]

En ole yksinäinen.

[/quote]

kanssa sovitusti?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En olekaan lääkäri, enkä sellaista väittänyt. Mutta lääkkeet voivat kyllä muuttaa elimistöä pysyvästikin. Tästä hyvänä esimerkkinä on kortisoni, jonka pitkäaikainen käyttö varsinkin isoilla annoksilla voi lamauttaa lisämunuaisen toiminnan ja sitä kautta oman kortisolin tuotannon, jopa pysyvästi. KUKAAN edes lääkefirman tutkijat eivät tunne ihmisen elimistön aineenvaihdunnan systeemiä niin tarkasti, että voisi sanoa millaisen muutoksen esimerkiksi ssri lääke saa aikaan niissä metaboliaketjuissa, mitkä säätelevät mm. tulehdusreaktioita. Ja kyllähän colitis on myös toiminnallinen sairaus tulehduksellisen sairauden lisäksi. Siihen liittyy useinmiten erittäin voimakas äkillinen ulostamisen pakko. Kukaan ei tarkalleen tiedä colitiksen syitä. Ja minä tiedän tämän, vaikka en olekaan lääkäri. Ellei tämä tieto ole sitten löytynyt viimeisen kuukauden aikana.

[/quote]

Ja lisätään nyt vielä, että en vastusta lääkkeitä ylipäätään. Ap, jos oireesi vaatii ja olet saanut määräyksen, niin ilmanmuuta syöt lääkkeesi.

Yleisesti ottaen ihmiset vain suhtautuvat lääkkeisiin kovin kevytkenkäisesti. Ne eivät automaattisesti vain paranna. Kaikkiin lääkkeisiin liittyy sivuoireita. Olisi äärimmäisen tärkeää, että esimerkiksi mielialalääkkeitä popsivat saisivat paljon enemmän apua myös muuten kuin pillereiden kautta. Pyrittäisiin löytämään se syy. Syy esimerkiksi ap:n tapauksessa siihen, miksi hän niin kovasti pyrkii näkemään terveytensä uhattuna. Toisaalta kuntoutus olisi paikallaan. Ihminen tarvitsee mielekästä tekemistä ja syyn olemiselleen. Tämän päivän pahoinvointi on pitkälle seurausta siitä, että ihmiset eivät tee a)fyysistä työtä b) itselle mieluista työtä c) heillä on liikaa aikaa murehtia d) heillä on liian vähän läheisiä ihmissuhteita e) he elättelevät koko ajan toiveita jostain, mitä eivät kovinkaan helposti voi saavuttaa ja mitä näitä muita perusahdistuksen aiheita nyt sitten onkaan

Vierailija
65/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sulla on se lääkkeen aloituksesta johtuva ahdistus. Sehän voi kestää useammankin viikon ja on ihan normaalia.

Pystytkö mitenkään "järjellä" selittämään itsellesi, että kaikki oudot tuntemuksesi johtuvat lääkkeestä nyt. Koeta ottaa rauhallisesti ja tehdä mahdollisuuksien mukaan vain sellaisia asioita, jotka eivät ahdista tai jotka jopa auttavat unohtamaan sen hetkeksi. Oletko saanut lääkkeen aloituksen ajaksi mitään rauhoittavaa lääkettä otettavaksi ihan pahimpiin oloihin?

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta läheisen ihmisen lääkkeen aloituksen olen myötäelänyt ja se oli hänelle tosi rankkaa aikaa. Oikeastaan rankempaa kuin olotila ennen lääkettä. Siitä se onneksi hiljalleen tasaantui.

Tsemppiä sinulle, ap. Kyllä se siitä. Sinua on todennäköisesti kuitenkin tutkittu enemmän kuin suurinta osaa muista suomalaista, joten todennäköisyytesi sairastaa jotakin vakavaa fyysistä sairautta on paljon pienempi kuin muilla vastaantulijoilla :)

Vierailija
66/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tajuan järjellä että esim. ruokahaluttomuus todennäköisesti johtuu lääkkeestä ja ahdistuksesta.Kuitenkin sitten huomaan laihtuneeni ja säikähdä, mitäs jos onkin syöpä! Siitä alkaa sitten jatkuva puntarilla ravaaminen, olon tarkkailu (nyt luin mahasyövästä ja mulla just ne oireet!) ja syömisen tarkkailu. 

Suuri ongelma on mulla sairauksien googlailu ja kaiken mahdollisen epäily.

Mulla on rauhottavia lisäksi kyllä, ne onneks vähän auttaa kun olo tosi huono.

Vierailija
67/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2009 klo 10:28"]

Syöpä näkyy verikokeissa!!! Ei ole olemassa syöpää, joka ei näy verikokeissa!!!

Ja jos sinulla ei ole vesiripulia päivästä toiseen ja ruoka pysyy sisälläsi ja jos veriarvosi ovat normaalit, sinulla EI VOI olla syöpää.

[/quote]

mun syöpä varmistui yliopistollisessa sairaalassa vasta leikkauksen jälkeen kun sisäelin oli poistettu ja patologi oli tutkinut sen, verikoe ei kertonut mitään. et viittis kertoa tuollaista höpöä täällä totena.

Vierailija
68/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2009 klo 10:28"]

Syöpä näkyy verikokeissa!!! Ei ole olemassa syöpää, joka ei näy verikokeissa!!!

Ja jos sinulla ei ole vesiripulia päivästä toiseen ja ruoka pysyy sisälläsi ja jos veriarvosi ovat normaalit, sinulla EI VOI olla syöpää.

[/quote]

mun syöpä varmistui yliopistollisessa sairaalassa vasta leikkauksen jälkeen kun sisäelin oli poistettu ja patologi oli tutkinut sen, verikoe ei kertonut mitään. et viittis kertoa tuollaista höpöä täällä totena.

[/quote]

Ap tietää tämän liiankin hyvin, verikoe näyttää harvoin mitään.

Vierailija
69/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

73 ei vaan tule olemaan kohdallasi. onnea sinulle!

Vierailija
70/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijan syopa vaara on suuri:(

Vierailija
71/80 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 18:47"]

73 ei vaan tule olemaan kohdallasi. onnea sinulle!

[/quote]

Häh?

Vierailija
72/80 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos, ni lopea äkkiä. Se aiheuttaa tollasta myös, ihan totta.

Vierailija
73/80 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittää lihottaa itseään.

Vierailija
74/80 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet ovat kuin minulla ja olet sairastunut ahdistus/paniikkihäiriöön. Itse laihduin ensimmäisen kerran siihen sairastettuani 6 kg ihan parissa viikossa ja olo oli kamalaa. En ensin tietenkään uskonut, että tällainen sairaus voisi olla kyseessä mutta uskottava oli, kun sain diagnoosin.

Nyt keväällä sairastuin uudelleen useamman hyvän vuoden jälkeen ja enemmän sain fyysisiä oireita: juuri verta ulosteessa, pyörtymisen yms. tunnetta ja kaikki tutkimukset tehtiin ja jälleen sama diagnoosi paniikki/ahdistushäiriö.

Ainut neuvoni on, että mikäli mitään fyysistä syytä ei löydy, mene psykiatrille nopeasti.

Siihen olemassa erilaisia lääkityksiä. Itselläni on sellainen enemmänkin rauhoittava.

Parhaan avun saanut akupunktiosta.

Usko tätä tekstiäni, ja ihan oikeasti hae apua. Paniikkihäiriön oireiksi luullaan jotain henkistä paniikkia mutta todellisuudessa kohtaukset tulevat yleensä missä tilanteessa vaan ja ne ovat täysin fyysisiä

Vierailija
75/80 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelliseen:

itsekin paniikkihäiriöstä kärsineenä korostan, että paniikkihäiriön oireet ovat fyysisiä ja syyt henkisiä. Niihin auttavat lääkkeet ja terapia. Se, joka uskoo vastauksen olevan PELKÄSSÄ lääkityksessä on pieni ja heikko, eikä uskalla katsoa todellisuuteen. Älkää ulkoistako psyykkisiä ongelmianne, vaan kohdatkaa ne ja parantukaa.

Vierailija
76/80 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mulla kaikki oireet fyysisiä plus sitten kamala ahdistus.Mutta ne ei tule kohtauksittain vaan ovat kokoajan, tää meneillään oleva on tosiaan kestänyt jo ennätyksellisen kauan.

Tämä laihtuminen nyt ykkösjuttu, olen kehitellyt että jospa laihtuminen alkoikin ennen tätä ahdistusta jne. Hullua, tiedän.

Mulla on hyvät tukiverkostot mutta jopa he alkavat olla kyllästyneitä. ap

Vierailija
77/80 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!!

Vierailija
78/80 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten säikähdys on niin suuri etten ole voinut syödä mitään eilisen päivän jälkeen:(( Apua, miten nopeasti syövässä painon putoaminen tapahtuu? Onko sillon levinnyt syöpä?

Vierailija
79/80 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaisin hypokondriaa. Terveyskeskukset on sitte yksiä helvettejä kun pitää oikeen rukoilla hoitoa itsellensä. Tutki tuon sairauden oireita josko se sua vaivais. 

Vierailija
80/80 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nopeasti painon pitäis nousta?? Olen nyt viikon verran syönyt normisti ja herkkujakin ja silti paino samassa!! Eikö jo pitäis nousta jos ei sairaus kyseessä??

Tuloksena taas tästä ahdistus ja paniikki.

Kertokaa miten paljon paino voi vaihdella päivittäin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän