Auttakaa nyt mua!
Kysyin tätä jo toiseltakin palstalta, mut kaipaan lisää apua!
Olen kärsinyt pahasta henkisestä ahdistuksesta 6viikkoa kohta, pahoja pelkoja jne..
Samalla meni ruokahalu täysin, olen väkisin syönyt, laskin että reilusti alle 1000kilokaloria/päivä, en mitään herkkua kuten ennen jne.
Sitten menin saikun jälkeen töihin ja kaikki huomauttelee mulle laihtumisesta! Nyt ahdistus alkanut uusiksi ja pelkään että mulla joku vakava sairaus jonka takia laihdun!
Näkyykö 7kg pudotus muka noin ulospäin ja voiko tuommoisella syömisellä olla laihtunut noin paljon??
Auttakaa, olen ihan paniikissa. Lääkärillä ravannut useasti, niiden mielestä mulla paha psyk.oireilu.
Joskus tullut verta ulostaessa, pukamia on ja niiden piikkiin se laitettu, nyt epäilen jos onkin suolistosyöpä??
Kommentit (80)
Sinun pitäisi ehdottomasti soittaa paikalliseen mieleterveystoimistoon ja aloittaa terapia. Tarvitset psykiatrin apua, mutta kyllä se siitä suttaantuu, kun vain nyt haet apua henkiselle puolelle. Tsemppiä!
Aika on tulossa sinne kyllä. Ja totta, en usko niihin dg mitä väittävät:/
Sinun pitäisi ehdottomasti soittaa paikalliseen mieleterveystoimistoon ja aloittaa terapia. Tarvitset psykiatrin apua, mutta kyllä se siitä suttaantuu, kun vain nyt haet apua henkiselle puolelle. Tsemppiä!
Aika on tulossa sinne kyllä. Ja totta, en usko niihin dg mitä väittävät:/
-jutuista mieleen Karpossa muinoin näkemäni juttu miehestä, joka oli käynyt jotakuinkin 100 kertaa hiv-testissä, eikä siltikään uskonut, että negaa on. Surulinen tapaus.
Tämä on sama juttu, ainoastaan tutkimuksia ei ole tehty 100 kertaa, ja usko se nyt, että todella vertaan sinua tuohon. Sinut on tutkittu ja tehty tarvittavat tutkimukset, joita lääkärit tarvitsevat diagnoosiin. Sinun ongelmasi ovat päänsisäisiä, ja tarvitset apua niihin. Siellä mtt:ssä pääset alkuun tuossa tilanteessasi. Toivottavasti aikasi sinne on pian.
Jos tuntuu, ettet voi odottaa, soita ihmeessä sinne tai terveyskeskukseen, ja sano, että tarvitset nopeammin apua.
Tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu! Itsellä ahdistus iski yhtäkkiä ja laiduin muutamassa viikossa jo 5kg koska en pystynyt syömään. Mulla ahdistus aiheutti PAHAA ripulia. Se on loogista, jännittyneenä ihmiseltä maha sekaisin, mun elämä oli 24/7 jännitystä ja vatsan toiminta sen mukaista. Aiemmin en ollut jännittäjä ENKÄ vatsajännittäjä.
Myös minä pelkäsin fyysisten oireiden takia kaikenlaisia sairauksia, jotka noihin oireisiin pystyi liittämään. Ne suljettiin pois ja alettiin hoitaa päätä. Minä sain avun terapiasta. Suurin osa fyysisistä oireista hävisi mielialalääkkeellä kuukaudessa ja loput terapian myötä.
Sun sisällä on asioita, jotka pukkaa ulos fyysisesti, koska et päästä niitä tajuntaasi. Ne haluavat ulos sieltä! Eikä tämä tarkoita mitään pahaa traumaa todellakaan välttämättä. On vain asioita, tunteita, joita ei osaa käsitellä. Jos ne on pakottanut pois mielestään (itse pakotin ne tietoisesti jopa pois, ymmärtämättä että seuraukset voivat olla nämä), ne tulevat ulos fyysisenä pahoinvointina.
Vaadi hoitoa. Käy psykiatrilla ja kerro KAIKKI pelot, älä jätä mitään pois. Näin hän saa todellisen kuvan sairaudestasi. Pyydä päästä terapiaan, mielellään kunnolliseen pitkäkestoiseen - en puhu keskusteluavusta 1krt/kk.
Usko, apu löytyy varmasti! Olet sen verran sinnikäs asian kanssa, että uskon että löydät syyn tähän kaikkeen.
Tiedän, miltä tuntuu elää kauhuelokuvassa 24/7.
kyseessä on fyysinen sairaus, niin huolehdi että on testattu kilpirauhasen liikatoiminta. Se näkyy laajassa verikokeessa, kahdella eri testillä:
TSH
T4V
Se aiheuttaa laihtumista, ahdistuneisuutta ja ripulia. Mutta se taas ei ole vaarallinen tauti, joskin krooninen. Lääkkeet on olemassa ja toimii hyvin.
Juuri tuolta tuntuu, ja just se että aamullakin herää pelkoon ja kauhuun.
Kun verta ei ole tullut kuukauteen olen ottanut tämän laihtumisen tarkkailuun, ihan kokoaikainen kierre. Yhtä helvettiä.
Verikokeissä otettiin myös noi kilppariarvot, oli viitearvoissa kuulemma.
Pitäis saada itseänsä lihotettua jotta näkis tuleeko painoa takasi, mutta miten, kun syöminen ei onnistu kunnolla..ap
Olen ihan varma, että ruoka alkaa maittaa sulle heti kun pääset tosta ahdistavasta olostasi muuten eroon! Eihän syöminen ole sinulle ennen ollut ongelma? Itse en ainakaan silloin syönyt muuta kuin nestemäisiä, ne tuntui vähiten ällöiltä. Sokeripitosta jugurttia jne. että pysyi pystyssä. Kokeile jos sellainen maistuis kiinteetä ruokaa paremmin.
Itelläkin aamut oli PAHIMPIA. Sekunnin sadasosan olo oli normaali ja sitten kun "muisti" niin se alkoi. Myös aamuyöheräily kuului asiaan.
Sä tarkkailet syömistä, mä tarkkailin pulssia jne. Sun täytyy ymmärtää että se on mielen tapa saada siihen oloon jotain "järkeä". Pakko löytää syy sille pahalle ololle, joka on fyysinen kokemus. En mä olisi koskaan uskonut, että se on korvien välissä.
Onneksi mut asiallisesti tutkittiin kliinisesti - sehän on ainoa tapa diagnosoida mielen sairaudet (poissulkea ensin fyysiset sairaudet). Nyt jälkikäteen olen tajunnut, että monet niistä lääkäreistä tiesivät jo ennen minua, että kyse on psyykestä. Kohtelivat silti reilusti ja tutkivat oikein kunnolla. Hukkaanhan ne menivät ne kokeet.
Itse asioin YTHS:llä missä näihin mielen juttuihin on perehdytetty kaikki lekurit aika hyvin. Ja niinpä se sisätautilääkäri lopulta alkoi kyselemään, että olenko varma, että muut asiat on kunnossa ja ohjasi MT-puolelle.
Onneksi menin. Eikä mulla ainakaan ole mitään muuta kun hyvää sanottavaa siitä palvelusta siellä. Tietenkin mun sairaudenpelot ohjautuivat seuraavaksi mielenterveysdiagnooseihin (olin varma, että sairastan skitsofreniaa), mutta ajan kanssa kaikki hoitui.
Tosta kaikesta on nyt muutama vuosi. Itse olen ainakin nyt onnellinen, että koin sen kaiken - mitä olisikaan tapahtunut jos kaikki se paska olisi muhinut sisälläni vielä 10v? Lopputulos olisi voinut olla paljon kamalampi!
Nyt tunnen itseni paremmin, enkä pelkää (itseäni). Nyt kertoisin jotain vinkkejä rauhoittumiseen ahdistuksesta, jos niitä tietäisin. Itsellä ainakin puhuminen auttoi. Välillä oireet hävisi kokonaan viikoiksi, sitten taas palasivat yhtä pahoina.
Vältä ainakin kofeiinia ja alkoholia nyt pahoina aikoina. Kofeiini pahentaa ylikierroksia (myös ahdistusta siis) ja alkoholi auttaa tilapäisesti, mutta ilman krapulaakin seuraavan päivän pelkotilat on jotain aivan kamalaa.
Kerro sitten psykiatrille kaikki ällöttävätkin jutut mitä mielessä pyörii. Itse en uskaltanut, kun pelkäsin seurauksia. Jälkikäteen kun kerroin, niin totesivat, että olisin vaan saanut intensiivisempää apua heti jos olisin kertonut. Niitähän ei halua kertoa myöskään siksi, että silloin ne pelottavat asiat muuttuvat tosiksi. Itse kuitenkin kehotan luottamaan hoitohenkilökuntaan. Ne tietää mitä tekee. Eikä susta tulee kroonista mt-potilasta, vaikka kaiken kerrotkin. Olenhan minäkin nyt täysin oireeton, ilman diagnoosia ja täysillä elämässä kiinni. Akuutti vaihe kesti puoli vuotta. Ilman hoitoa se voi muuttua krooniseksi. Nyt härkää sarvista! Kerro luotetuille ja hanki tukiverkko. Ja vaadi apua. Liioittele mieluummin kuin vähättele.
jos, ni lopea äkkiä. Se aiheuttaa tollasta myös, ihan totta.
Hienoa että olet selvinnyt, sun juttus kuulostaa aika samalle kun mulla. Nyt pisin aika tätä eli 6viikkoa tulee täyteen. Näin iltaa kohden olo paranee hieman ja saan jotain syötyä- aamuisin meinaan oksentaa jos syön.
Ja totta, juon kahvia ja poltan tupakkaa paljon, ekat pari viikkoa kokoajan kunnes tajusin laihtumisen ja aloin siitä vouhottaa.
Tulevan psykiatrin kanssa olen puhunut, vaikuttaa ok tyypiltä, toiv ensivaikutelma pitää paikkansa.
Nyt en enää uskalla mennä puntarille, karmeaa nähdä kun paino vaan putoaa.
Ap täällä!
Noh reilu 3v selvisin hyvin, painokin nousi jopa liikaa.
MUTTA nyt reilu kuukausi sitten kaikki alkoi uudestaan:( Tuli joitakin oireita ja aloin taas pelkäämään (lääkkeen olin siis lopettanut) . Nyt sitte ihan SAMA juttu kun viimeksi, olen laihtunut muutaman kilon ja kamala paniikki päällä. Vakava sairaus laihduttaa?
Luin just tän ketjun, ihanasti sain tukea täällä viimeksi, toivottavasti nytkin.
Hei ap,
Olen sairaanhoitaja, jolla on myös sosiaalityöntekijän koulutus. On vapaapäivä, joten jos haluat kysyä jotain, niin mielelläni yritän auttaa. :)
Noo eli mun ongelma toistuu taas.
Voiko Cipralex siis vaikuttaa painoon alentavasti ? Mulla siis jatkuva ahdistuneisuus ja sairauksien pelko. Vatsa on nyt aina täyden tuntuinen, nälkä tuntuu vain harvoin ja ruoka maistuu huonosti. Mahasyöpää nyt ainakin pelkään--
En ole yksinäinen.
Mulla oireet pysy hyvin kurissa niin kauan kun söin lääkettä ja terapiakin lopetettiin jo pari vuotta sitten. Lopetin lääkkeen kun olo oli hyvä mutta meni muutama kuukausi ja oireet palas:/
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:21"]
En ole yksinäinen.
Mulla oireet pysy hyvin kurissa niin kauan kun söin lääkettä ja terapiakin lopetettiin jo pari vuotta sitten. Lopetin lääkkeen kun olo oli hyvä mutta meni muutama kuukausi ja oireet palas:/
[/quote]
Lopetit lääkkeet ilmeisesti kuitenkin hitaasti ja lääkärin
kanssa sovitusti?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:24"]
En ole yksinäinen.
[/quote]
kanssa sovitusti?
[/quote]
Kyllä. Oireet palas ehkä noin kuukausi vikan lääkkeen oton jälkeen. Nyt siis olen aloittanut uudestaan, kohta viikon verran syönyt 15mg ja taas tosiaan paino laskussa joka huolettaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:24"]
En ole yksinäinen.
[/quote]
kanssa sovitusti?
[/quote]
Kyllä. Oireet palas ehkä noin kuukausi vikan lääkkeen oton jälkeen. Nyt siis olen aloittanut uudestaan, kohta viikon verran syönyt 15mg ja taas tosiaan paino laskussa joka huolettaa.
[/quote]
En halua säikytellä, mutta tunnen erään, jolla sattumoisin juuri SSRI lääkkeen lopetuksen jälkeen puhkesi colitis. Oireita oli tosin jo ensimmäisen kerran lääkkeen kanssa samanaikaisesti. Kyllähän nämäkin lääkkeet vaikuttavat hermostoon. Kaikki voi olla vain sattumaa ja stressi on eräs suolistoperäisten toiminnallisten sairauksien laukaiseva tekijä. Mutta ei kannata etukäteen pelätä jonkun sairauden puhkeamista. Kun pelkäät, menetät ruokahalusi ja kun syöt vähemmän, ruokahalusi aina vaan vähenee.
Jos olisin sinä aloittaisin jonkun kivan urheiluharrastuksen. Söisin välipalaksi hedelmiä, silloin kun on vaikea saada alas mitään. Yksi banaani menee suusta alas vaikka miten pupeltaen. Ylipäätään muuttaisin ruokavalion rennoksi. Syö mitä vaan.
Jos minulta kysytään nuo lääkitykset pitäisi sallia vain aniharvoissa tapauksissa. En tiedä sinun ahdistuksistasi, mutta tuntuu, että ihmiset eivät enää saa kokea edes sitä normaalia ahdistuneisuutta, joka sekin voi kestää kuukausia. Ihmisillä on joskus oikein paha olla ja siihen auttaa aika, ystävät ja puhuminen. Elimistö voi oikeasti mennä niin ylikierroksille stressistä, että kurkkua ja rintaa puristaa ja on tuskainen olo. Se on ihan normaali stressi ja ahdistuneisuusreaktio. Se on sellainen mikä pistää ihmisen hidastamaan ja miettimään omaa elämää ja sen suuntaa.
Sinulla on hyvä tilanne, jos et ole aivan yksinäinen. Toivottavasti sinulla on myös joku, joka tukee nyt, kun nuo lääkkeen vieroitusoireet ovat päällä. Ne voivat olla pahempia kuin itse alkuperäiset oireet. Hakeudu uudelleen terapiaan, jos tuntuu, että elämä ilman lääkkeitä ei onnistu.
Kiitos!
Mulla kyllä lääkkeet on ollut pelastus. Ahdistus on niin kamalaa, kauhua, paniikkia..vaikea edes kuvailla mikä tunne sillon on. Aamut on pahoja etenkin ja samoin nukkumaanmeno aika. Päivät menee syömistä miettiessä.
Mulla ei siis nyt ole vierotusoireta vaan aloitusoireita kun aloitin lääkkeen uudestaan.
Ja mulla on aina kamalasti fyysisiä oireita ja sitten googlaan ne ja kierre on valmis.
Kiitos!
Mulla kyllä lääkkeet on ollut pelastus. Ahdistus on niin kamalaa, kauhua, paniikkia..vaikea edes kuvailla mikä tunne sillon on. Aamut on pahoja etenkin ja samoin nukkumaanmeno aika. Päivät menee syömistä miettiessä.
Mulla ei siis nyt ole vierotusoireta vaan aloitusoireita kun aloitin lääkkeen uudestaan.
Ja mulla on aina kamalasti fyysisiä oireita ja sitten googlaan ne ja kierre on valmis.
Sinun pitäisi ehdottomasti soittaa paikalliseen mieleterveystoimistoon ja aloittaa terapia.
Tarvitset psykiatrin apua, mutta kyllä se siitä suttaantuu, kun vain nyt haet apua henkiselle puolelle.
Tsemppiä!