Vaatiiko sossu realisoimaan yhteisomistuksessa olevan auton?
Jos haen toimeentulotukea. On suunniteltu että ostaisimme miesystäväni kanssa osamaksulla käytetyn auton (alle 7000€:n arvoisen).
Voipi kuitenkin olla että joudun ensi kesänä hakemaan toimeentulotukea kun jään kotihoidontuelle kunnes nuorempi lapsi täyttää 1v.
Vaatiiko sossu silloin että minun on muutettava kaikki "omaisuuteni" rahaksi ja myytävä osuuteni autosta? Emme asu yhdessä miesystäväni kanssa.
Kommentit (67)
olla vain ensi kesän, koska kesällä en viitsi töihin lähteä. Sitten alan työnhakijaksi ja laitan lapset päiväkotiin joka päivä ja maksan siitä 0€/kk. Sikäli mikäli entinen työpaikka ei ole enää tallessa.
olla vain ensi kesän, koska kesällä en viitsi töihin lähteä. Sitten alan työnhakijaksi ja laitan lapset päiväkotiin joka päivä ja maksan siitä 0€/kk. Sikäli mikäli entinen työpaikka ei ole enää tallessa.
1) Jos sinulla odottaa työpaikka, et ole kesällä työtön vaan hoitovapaalla
2) Töissä käydessä maksat varmaankin jotain myös hoitopaikasta (itse olen yh, bruttotulot n 3000 eur) ja maksan täyttä hoitomaksua (233 eur)
päivähoitopaikasta maksaa. Ainahan voi joutua irtisanotuksi hoitovapaalla, äitiyslomalla ei saa ketään irtisanoa, mutta heti sen jälkeen voi.
En todellakaan ole 100% varma että mulla on vielä töitä ensi syksynä.
Vasta kun olet palaamassa töihin eli hoitovapaasi jälkeen, voidaan irtisanoa eli sinun tapauksessasi vasta kesän jälkeen.
tarpeeksi saadakseni ansiosidonnaista työkkäriä. Kelan työkkärikorvausta en miehen tulojen takia saisi. Enkä todellakaan aio tulottomana kenenkään miehen elätettävän asua.
Siis justhan Urpilaiselle naurettiin, koska se luokitteli alle 3000e saavat pienituloisiksi.
Ja jos se mies tienaa 3000, niin helposti elättää sillä tuon kokoisen perheen. Jos niitä lapsia tekee, niin pitää vaan ymmärtää, että sitten on omista kuluistaan tingittävä, jos rahat ei riitä. Meinaatko, että sun tarvis lapsilisistä maksaa asumisesta miehelle? Ne lapset on siis käsittääkseni myös sen miehen ja kyseessä muutama kuukausi. Sitä ennenhän saat sitä vanhempainpäivärahaa. Eikös perheessä mennä niin, että tilanteen mukaan joku maksaa enemmän? Ei se mies voi niin itsekäs olla, että tekee lapsia ja sitten kieltäytyy muutaman kuukauden maksamasta vuokraa ja ruokaa, kun sinä et saa tukia lasten kotona hoitamisen takia. Miksi muuten on vietävä se toinen lapsi päivähoitoon, varsinkin jos siihen ei ole varaa?
Ja en ole mikään porvari, joka ei oikeasti tiedä, millaista on olla pienituloinen. Olen yksinhuoltajaäidin (siis oikeasti yksinhuoltaja, isä eron jälkeen pitkäaikaissairaana) lapsi ja äiti oli lapsena pätkätöissä sen jälkeen, kun oma firma meni laman aikaan nurin. Oli siis vielä lainata maksettavana pienipalkkaisista töistä ja työttömyyskorvauksista silloin tällöin.
Ja aikuisenakin olen toki pienellä joutunut pärjäämään. Tossa opiskellessa meni ihan mukavasti, kun jaksoi tehdä töitä samalla. Ja silloin siis tulot ei ikinä yli 1000e kuussa, joten olin oikeasti pienituloinen kuitenkin. Mies opiskeli nyt vuoden verran samaan aikaan, eikä hänelle ollut töitä edes. Aika pienellä siis tultiin toimeen. Ja ilman autoa, ei päästy automarkettien tarjouksia hyödyntämään. Kyllä ne kulut autosta sittenkin on suuremmat kuin mitä noista hyötyis.
Nyt meillä on sitten muutama kuukausi ollut todella tiukkaa. Itse opiskelen AMK:ssa ja nyt jäin sitten äitiyslomalle. Kesällä tein pienipalkkaista työtä, mutta en voinut tehdä täyttä viikkoa, kun ei olis kroppa kestänyt fyysisesti rankassa työssä, siis näin pitkällä raskaana ollessani. Yleensä tuolta jäädäänkin kuulemma aikaisin sairaslomalle ennen äippälomaa. Itse tein sen minkä jaksoin, niin ettei tarvinnut saikulle jäädä (tai 2 päivää olin). 3vko ennnen äippälomaa jäin kesälomalle. Sopimuksessakaan ei tietty hirveesti tunteja luvattu, olinhan tätä työtä siis pääasiassa opiskelujen lisäksi tehnyt. Mies opiskeli kesän vielä, kun kuului siihen tutkintoon. Opintolainarahat loppu, eli sai toisen asteen aikuiskoulutuksessa vähän päälle 400e kuussa. Ja minä sain kesällä palkkoja n. 700-800e kuussa (siis verojen jälkeen). Tästä sitten lähes 600e vuokra ja muut pakolliset kulut. Voitte kuvitella, ettei ole paljon ollut rahaa ostaa mitään. Elokuussa sain sitten 1100e, lomarahoineen. Miehen koulu loppui, joten ei saanut heinäkuun alun jälkeen mitään rahaa. Tällöinkin siis se opintotuki, josta ei pysty säästämään. Sitten työttömänä ensin karenssiaika, eli sai ihan elokuun lopussa 2vko päivärahan, n. 200e. Ja mulla palkkapäivä 15. päivä. Onneks vuokranantaja jousti ja saadaan 3kk maksaa vuokra vasta 15. päivä. Tässä kuussa sain 630e (siis puolet elokuusta olin lomalla, joten ei voinut enempää tienata, lisäksi raskaus jo aika loppuvaiheessa). Siitä maksan nyt vuokran ja sitten mies saa n. 25. päivä n. 400e niitä työttömyyskorvauksia, siitä ens kuun laskut ja ruuat siihen saakka, kun saan ekan äitiyspäivärahan, joka on ekat 56 päivää onneks vähän yli minimin. Ja työnantaja maksaa ekat 3kk mulle palkan ja tuen erotuksen, joka ei siis montaa euroa noilla palkoilla ole.
Niin ja marraskuussa pitäisi siis taas saada maksettua vuokra sillojn 5. päivä. Onneks Kela päättää noi asumistukijutut nopeasti, ens viikolla lupailivat, että voidaan saada ehkä. Mä saan siis takautuvasti omasta osastani vuokraa kesä-heinäkuulta ja sitten pitäis saada yhdessä elo-syyskuulta. Eli noista toivottavasti pystyy maksamaan sitten ajoissa sen marraskuun vuokran ja siirryttyä normaalirytmiin maksujen kanssa. Sitten tulee tietty sairaalalasku kans, kun muksu syntyy.
Ja me ei siis missään vaiheessa olla missään sossun luukulla käyty! Eikä asuta erikseen, että sais enempi rahaa. Mä ymmärrän, että oikeessa tarpeessa mennään sinne sossuun, mutta tällaset keinottelijat, tukien väärinkäyttäjät suututtaa.
Ja ei, meijän lapselta ei puutu mitään; pikkuhiljaa ollaan osteltu ja varauduttu ja varmaan normaalia, että esim. isovanhemmat antaa lahjoja, rikkaammissakin piireissä. Sitten kaverit on ihan mielellään antaneet tai myyneet käytettyjä, hyväkuntoisia tarvikkeita. Esim. vauvan turvakaukalo meillä on, mutta maksetaan kaverille sitten, kun meijän tää rahatilanne tasaantuu. Toivottavasti mies löytää pian töitä, niin ei tarvii näin kituutella. Oli vaan ihan erilaiset talouden näkymät, kun mies aloitti koulun ja aloimme lasta suunnitella, eli oli kova usko, että teinistä saakka töitä tehnyt saa opintojen jälkeen töitä, vaikkei ole lukion lisäksi muuta koulutusta kuin tämä. Eli siis muutkin hänelle kelpaavat kuin vain se ala, jolle nyt valmistui. Niin ja lapsivakuutuksetkin on otettu ja maksettu, säästin toki niistä pienistä työtuloista ja opintolainoista tossa keväällä. Opintolainaa uskalsin ottaa, kun ala on sellainen, että töitä pitäis valmistumisen jälkeen löytyä. Ja sitä paitsi oli pakkokin kesäkuun vuokran kannalta. Siis silloin kun ei tullut sitä opintotukea, vaan vain 15. päivä se pieni toukokuun palkka, jolloin siis työtunteja opintojen ohessa vielä vähemmän kuin kesällä.
Et ei kannata mulle tulla kertomaan, et pienellä ei pärjäis ilman sossuja. Ja en ole edes raskausaikaa kulkenut missään vanhoissa ryysyissä, pitkin kevättä ostelin alennusmyynneistä jo sopivia äippävaatteita/sellaisiksi soveltuvia. Ja aika monta kertaa oon muuten kehuja vielä näistä vaatteista kuullut! Vaikkei tosiaan mihinkään kalliisiin ole varaa.
Nyt vanhempainrahakausi pärjätään minimeilläkin, sitten jos niin onnettomasti käy, ettei mies ole kesään mennessä töitä saanut, menen itse kesäksi vanhaan vakityöhöni ja mies on kotona lapsen kanssa. Tätä ennenkin voin tehdä esim. sunnuntaivuoroja miehen ollessa kotona, jos rahat tuntuu loppuvan, sunnuntailta ei sitä vanhempainpäivärahaa saa, joten ei vaikuta siihen sitten siltä päivältä työtulotkaan. Sitten ollaan kyllä kusessa, jos mies ei ens syksyynkään mennessä ole töitä saanut. Opintotuki kun on auttamattomasti liian pieni ilman asumislisiä vielä. Ja kun lapsi on noin pieni, niin en ole valmis olemaan pois kokoaikaisesti (=opiskelu+työ). Eli sitten vasta mennään sossun luukulle, jos ei oikeesti tohon mennessä ole miehelle mitään töitä. Mutta enpä jaksa uskoa, että niin huonosti kävisi.
pienituloisena 3000€/kk/brutto. Kyllä hän veroina maksaa minun ja lasteni elämisen käytännössä kokonaan, vaikkakaan ei suoraan vaan tulonsiirtoina. Repikää siitä kermaperseet. Niin, eihän se sossu saa autosta tietää jos en heille siitä kerro.
Jos saat tulonsiirtoina tonnin enemmän kuin jos muuttaisitte yhteen, niin miesystäväsi ei tosiaan maksa veroina teidän elämistänne. Etkö tajua, että kaikki muutkin maksavat veroja, ei miehesi maksavat menot siirry mitenkään suoraan sinun perheesi menoja kattamaan - tai siis silloinhan miehesi ei maksaisi mistään muista yhteiskunnan kuluista mitään! Laiska sosiaalipummi olet!
Jos siis "tienaat" kesällä n. 1400 euroa/kk (työkkäri 500 eur, asumistuki n. 350 eur, lapsilisät n. 290 eur ja elarit n 270 eur), niin letko selvittänyt saatko todella vielä toimeentulotukea?
autoa 20€/kk. Ei sillä 200€:llä elä ensi kesänä edes kuukautta, mikä osamaksuista siihen mennessä kertyy. En saa kotihoidontuen kuntalisää, koska en irtisano esikoisen päivähoitopaikkaa, saan vain peruskotihoidontuen ja lisäosan. Töihin palaan, jos töitä on elokuussa 2010.
Siis haluat toimeentulotukea, koska et saa kotihoidontuen lisäosaa, kun laitat vanhemman lapsesi päiväkotiin ja olet kotona pienemmän kanssa? Voi luoja, että nyppii tuollaiset! Jos rahasta olisi oikeasti tiukkaa, luulisi lisäosan kyllä kelpaavan.
jos teillä on hoitopaikka, vaikka lapsi ei sielä olekaan?
Minun mielestäni sinun pitäisi irtisanoa hoitopaikka, että saisit kesällä kotihoidontukea.
Et tietenkään menettäisi jos olisit työtön työnhakija!
Et tietenkään menettäisi jos olisit työtön työnhakija!
Kun työehto täyttyy ja pitäisi täyttyä, kun ko. ihmisellä kerta työpaikka on, niin silloin ei tosiaan vaikuta, kun on peruspäivärahalla.
Ensin haukut yleistäen muut ihmiset, jotka eivät laiskuuttaan viitsi hakea töitä ja hetken päästä kerrot toimeentulotuen tarpeen syyksi, että viitsi lähteä kesällä töihin. Jepjep, hyvää logiikkaa!
Jossain vaiheessa tuo loisiminen alkaa todellakin ärsyttää!
Ja miksi tituleeraat itseäsi kotiäidiksi, kun kerran jo kerroit, ettet saa kotihoidon lisäosaa, koska viet lapsesi tarhaan. Herää Pahvi!
Tollasen miehen kanssa kannattaa lapsia tehdä...jos ei pysty/halua muuttaa kulutustottumuksiaan lasten ja perheen takia...
t:mies 3 lasta
minulle itselleni euroakaan, lapsilleen hän elarit maksaa. Ja miehellä ei tahdo rahat riittää, kun se on niin kova kuluttamaan. Siksi ei voida muuttaa yhteen kun ei olisi ikinä rahaa ruokaan tai lasten lääkkeisiin.
Justhan Urpilainen sanoi että alle 3000€ tienaavat ovat pienituloisia.
Käytännössä miehelle ei jää yhtään ylimääräistä, varsinkin kun se maksaa elareita neljästä lapsestaan.
Minä olen oikeutettu toimeentulotukeen siinä missä nuo yön timotkin, joita täällä näkyy jo ihan liikaa huivipäisine vaimoineen.
...36-vuotias ämmä, joka aikoi hylätä lapsensa isälleen, kun halusi etävanhemmaksi? Sekin sekoili äitiyspäivärahojen ja työttömyyspäivärahojen kanssa.
Tämä on provoiluviestiem lähettäjä, jolla on hauskaa kun ihmiset raivoaa.
on alle 3-vuotias, mutta 3-vuotiaan kotona hoitamisesta ei makseta minulle mitään. Siksi en irtisanokaan hoitopaikkaa jos vaikka sattuu se oma työpaikka olemaan odottamassa ensi vuoden elokuussa.
Ja vauvankin laitan samaan päiväkotiin heti elokuussa 2010, vaikka itse työttömänä olisinkin.
mtuuta en saa kuntalisää, koska 3v on päiväkodissa, enkä hoitopaikkaa irtisano.
jonne juuri tulimme, jotta pääsen huomenna vauvan kanssa shoppailemaan kun olen ensin vienyt esikoisen virikepaikalle päiväkotiin klo 8 ja hänet haen vasta klo 15.30. Ja siitä lystistä maksan näillä tuloilla 0€/kk. Jos asuisin lasten isän kanssa, maksaisimme virikehoidosta 200€/kk.
Miten voi saada tyttömyysrahaa äitiyslomalla, vai etkö ole siis äippärahoilla?