Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut irtisanottiin - miten irtisanomisajan palkka, lomarahat ym. menee?

Vierailija
29.12.2008 |

Näin kurjasti siis kävi että minut irtisanottiin taloudellisista ja tuotannollisista syistä :(

Irtisanomisaikani on 1 kk, saan siis tuolta kuulta myös normaalin kuukausipalkan, eikö? Olen ollut tässä äitiyslomalla ja hoitovapaalla, joten minulla on ollut kertyneenä lomapäiviä 25 pv; miten näiden kanssa toimitaan? Saanko nämä rahana? Ja kuinka paljon nämä käytännössä ovat, miten lasketaan kuukausipalkasta?

Kiitos paljon asiasta tietäville avuliaille :)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin tammikuun puolessavälissä. Olisiko mun kuulunut saada rahat normaalina palkkapäivänä eli 13.12 jolloin muuten marraskuun palkka olisi maksettu.

Vierailija
22/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että marraskuussa tekee täitä ja tammikuussa saa palkan... KAikkeen te suostuttekin... Ja kaikkea ne koittaakin.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että AY-liikettä edelleen tarvitaan.

Vierailija
24/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian hoitaa työkkäreissä toimiva "palkkaturva". Ja muutoin jokaisen kansalaisen velvollisuuteen kuuluu tietää mitä Suomen laki sanoo.

Tänne vaan hakemus, jos palkka ei tule ajallaan:

http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/08_palkkaturva/index.jsp

Eikä asian kanssa kannata viivytellä kahta viikkoakaan pitempään.

Terv. Loimaankassalainen

Vierailija
25/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin niitä kuluu 4*6 päivää. Joten sulle ei jää kuin yksi lomapäivä, joka maksetaan rahana. Tuolta irtisanomisajalta (jonka olet lomalla) saat normaalin palkan, kuten vaikkapa yleensä vuosiloma-ajalta saat.

Pahoitteluni ikävästä tapahtumasta. Onnea työnetsintään.

Vierailija
26/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinko että ay-liikettä tarvitaan :)

Nimenomaan lomapäiviä EI tarvitse kuluttaa irtisanomisaikana!

Vierailija
27/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh?? Miksi pitäisin lomani irtisanomisaikana? Olen ilmoittanut palaavani työhön tiettynä päivänä, ja tuolloin olen valmis palaamaan, vaikka sitten sitten siksi yhdeksi irtisanomisajan kuukaudeksi. Ei kai minun pidä ns. tuplakärsiä siitä että tulin irtisanotuksi ja lomailla tuota aikaa? Se on sitten työnantajan päätettävissä haluaako että ilmestyn töihin kuukaudeksi vai en. Lomalla en sitä aikaa aio todellakaan olla.

t. ap

Vierailija
28/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa, sillä meidän työpaikalla noin on juuri tehty (iso valtion virasto kyseessä). Näkee ettei Ay-liikkeellä mitään hampaita ole ollut tähänkään asiaa ottaa kantaa, jos vaikka meillä tehty väärin. Tutiseva pelkuri ja työnantajan nuoleskelija koko järjestö! Ay-liikkeestä ei ole mihinkään, itse pitää osata asioistaan pitää huolta! Onneksi ei ole tämä asia minua koskettanut. Mutta jos jotain mystistä sattuu, niin aina olen itse ottanut asioistani selvää.

Vierailija
29/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.erto.fi/tyosuhdeneuvonta/tyosuhdeopas/tyosopimuksen_irtisano…

"Työnantaja voi määrätä työntekijän vuosilomalle irtisanomisaikana, jos työnantajalla olisi muutoin oikeus määrätä työntekijä tuolloin lomalle."

Eli jos minut nyt irtisanottaisiin, en joutuisi lomalle vaan saisin rahana, koska työnantaja ei muutenkaan voisi "pidätyttää" minulla lomia nyt, vaan vasta kesälomakauden 2.5. jälkeen.

Vierailija
30/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(muhkean "eropaketin" kera) yt-neuvottelujen myötä tarjottiin. Erosopimuksen allekirjoitustilanteessa minulle selvisi, että pitämättömät lomat tultaisiin sijoittamaan irtisanomisajalle, näin oli sopimukseen kirjattu. Kyseenalaistin tämän, mutta silloinen esimieheni sanoi sen olevan firman käytäntö, eikä muuta vaihtoehtoa ollut (toinen vaihtoehto siinä tilanteessa olisi ollut irtisanoutuminen ilman pakettia). Luottamusmies nyökytteli vieressä, joten katsoin parhaimmaksi pistää nimen paperiin. Kun sitten pidennetyn irtisanomisajan kuluttua sain viimeisen palkkani tuosta firmasta, hämmästyin suuresti, kun pitämättömät lomat maksettiinkin minulle rahana. Eli tuolla "pitämättömät lomat sijoitetaan irtisanomisajalle" -lauseella ei sitten ollutkaan mitään merkitystä.

Vierailija
31/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi määrätä työntekijän vuosilomalle irtisanomisaikana, jos työnantajalla olisi muutoin oikeus määrätä työntekijä tuolloin lomalle.

sama kuin

Nämä kaksi lausetta eivät ollenkaan tarkoita samaa, oikeastaan päinvastoin. Ap on palaamassa yli puolen vuoden kuluttua hoitovapaalta (oletus siis heinä-elokuu) ja nämä ovat ns. lomakautta. Siihen voi siis hyvin työnantaja määrätä ap:lle loman irtisanomisajalle.

No joo, nyt en kyllä saanut mitään lakipykälää vielä selvitykseksi. Olkaa tarkkoina milloin on kyseessä oman alanne TES ja milloin yleinen kaikkia koskeva laki. TES koskee vain omaa alaanne ja tiettävästi ap ei ole kertonut minkä TES-sopimuksen alaisessa hommassa on töissä.

Meillä hoitovapaalle jäävän on pidettävä lomat pois vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä aidosti, sillä jos hoitovapaa jatkuu yli seuraavan vuoden huhtikuun, niin ne ansaitut lomapäivät haihtuisivat taivaan tuuliin. Epäilyttää hiukan, onko ollut laillista "pakottaa" tuolla tavoin lomalle. Mutta eipä ole minua koskenut, eiköhän ne ay-väki omistaan pidä huolta. Jos tulisi tuo tilanne vastaan, niin selvittäisin kyllä itse asian.

Vierailija
32/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän erään joka irtisanottiin, lomaa oli pitämättä...

työnantaja olisi maksanut vain tietyltä osalta rahana loman.

Tämä kyseisellä henkilöllä oli niin lyhyt irtisanomisaika joten jäi lomat pitämättä.

Sinuna tekisin niin että ilmoitat työnantajalle että pidät lomaa tuon 25päivää ja sitten olet muutaman päivän töissä..

Lomapäiviltä saan normaalin palkan. Tuskin maksetaan lomarahaa, mutta jos niin sen laskemiseen on monta eri kaavaa, eli riippuu mitä kaavaa palkanlaskijanne käyttää. Kaikilla ei ole saman verran välttämättä tuo lomaraha, riippuu vähän alasta jne.

Mutta esim 1400e nettopalkasta lomaraha on n 400e.

Vierailija
33/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ne selitti, että kun mun työsuhde loppui 24.11.08 niin se meni pinoon joka lähtee palkanmaksuun 7.12.08 ja siksi saan palkan vasta tammikuussa. He kuulemma lähettää aina kaikki listat kerralla ja siksi ei palkkani ehtinyt joulukuun maksuun. Palkkaturvaan soittaminen olisi kyllä aika kiva temppu.

22

Että marraskuussa tekee täitä ja tammikuussa saa palkan... KAikkeen te suostuttekin... Ja kaikkea ne koittaakin.....

Vierailija
34/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei siis tarvitse päästä sovintoon työntekijän kanssa.

Kuitenkin työntekijälle täytyy ilmoittaa vuosiloma-ajankohdasta vähintään (muistaakseni) kahta viikkoa etukäteen.

Lisäksi on joitain säädöksiä siitä koska vuosiloma pitää pitää (ei esim. etukäteen).

Eli noissa rajoissa voi työnantaja määrätä olemaan vuosilomalla.

Vierailija
35/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi määräytyä myös sillä, mitä työsopimuksessa lukee. Meillä esim lukee, että viimeinen palkka työsuhteen loppuessa maksetaan yhtiön seuraavana normaalina palkanmaksupäivänä, ja allekirjoittamalla työsopimuksen jokainen työntekijä hyväksyy tämän pykälän. Laissakin sanotaan, että viimeinen palkka maksetaan viimeisenä työpäivänä, eli asiasta ole muuten sovittu, ja nimenomaan tuollainen pykälä työsopimuksen on tätä "muuta sopimista". Samoiten alan tes voi määrätä jotain muuta, mitä yleinen laki ei määrää.

Vierailija
36/36 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siksi ihmettelin kun rahat ei olleet tilillä kyseisenä päivänä.

22

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä